- بحرینی، سید حسین؛ و امینی، فرهاد، (1379). «نقش سازمانهای غیردولتی محیطزیستی در دستیابی به مشارکت مردمی بهمنظور حفاظت از محیطزیست در ایران». مجلۀ محیطشناسی، دورۀ 26، شمارۀ 26، صص: 49-35.
- حاجیزادهمیمندی، مسعود؛ و فلکالدین، زهرا، (1398). «سبک زندگی سلامتمحور و رفتارهای محیطزیستی مسئولانه در شهرهای خرمآباد و یزد». دوفصلنامۀ علمی پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، دورۀ 8، شمارۀ 15، صص: 172-141.
- حجازی، سید یوسف؛ کرمیدارابخانی، رؤیا؛ حسینی، سید محمود؛ و رضایی، عبدالمطلب، (1396). «بررسی عوامل مؤثر بر رفتار محیطزیستی اعضای سازمانهای مردمنهاد محیطزیستی استان تهران». مجلۀ محیط شناسی، دورۀ 43، شمارۀ 1، صص: 30-17.
- حسینزاده، علی؛ عزیزی، شهریاری؛ و خورشیدی، غلامحسین، (1389). «بررسی رفتار مصرفکننده در رابطه با تصمیم خرید کالاهای سبز». پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
- صالحی، صادق؛ و امامقلی، لقمان، (1395). «نقش هنجارهای فردی و اجتماعی در شکلگیری رفتار حامی محیطزیست». فصلنامۀ آموزش محیطزیست و توسعۀ پایدار، دورۀ 4، شمارۀ 3، صص: 20-11.
- طالبان، محمدرضا؛ و معمارزاده، ابوالفضل، (1398). «دینداری و محیطزیستگرایی: تأملی تجربی بر مناقشات نظری». دوفصلنامۀ علمی پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، دورۀ 8، شمارۀ 15، صص: 121-89.
- عابدی سروستانی، احمد؛ و شاه ولی، منصور، (1391). «تعامل انسان با طبیعت: یک واکاوی هنجاری». فصلنامۀ تحقیقات جغرافیایی، دورۀ 27، شمارۀ 107، صص: 33-1.
- عبداللهی، عظیمه السادات، (1383). «بررسی آگاهی، نگرش و رفتار محیطزیستی شهروندان اصفهان». پایاننامه کارشناسیارشد، به راهنمایی: مجتبی شاهنوشی، اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان.
- فردوسی، سیما؛ مرتضوی، شهرناز؛ و رضوانی، نعیمه، (1386). «رابطه بین دانش محیطزیستی و رفتارهای محافظت از محیط». پژوهشنامه علوم انسانی، شمارۀ 53، صص: 266-253.
- کریمزاده رضاییه، سارا، (1389). «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر رفتارهای محیطزیستی (مصرف انرژی)». پایاننامۀ کارشناسیارشد، به راهنمایی: صادق صالحی، دانشگاه پیامنور استان تهران.
- کلانتری، عبدالحسین؛ کیانپور، مسعود؛ مزیدیشرفآبادی، وحید؛ و لشکری، مجتبی، (1395). «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر تعلقمندی نسبت به محیطزیست (مورد مطالعه: شهروندان شهر تهران)». فصلنامۀ جامعهشناسی کاربردی. شمارۀ پیاپی 62، شمارۀ 2، صص: 16-1.
- محمدیان، محمد؛ و ختایی، امیر، (1390). «رابطۀ میان عوامل روانی، اجتماعی و رفتار مصرفکنندۀ سبز (حامی محیطزیست)». فصلنامۀ علمی پژوهشی مدیریت بازرگانی، شمارۀ 3 (7)، صص: 160-143.
- مشهدی، علی؛ و کشاورز، اسماعیل، (1391). «تأملی بر مبنای فلسفی حق بر محیطزیست سالم». دو فصلنامۀ حقوق اسلامی، سال 13، شمارۀ 2، شمارۀ پیاپی 36، پاییز و زمستان، صص: 47-70
- Abrahamse, W. & Steg, L., (2009). “How do socio demographic and psychological factors relateto households direct and indirect energy use and saving?”. Journal of Economic Psychology, No. 30, Pp: 711-720.
- Bamberg, S.; Ajzen, I. & Schmidt, P., (2003). “The roles of past behavior, habit, and reasoned action”. Basic and Applied Social Psychology, No. 25, Pp: 175–187.
- Blake, J., (1999). “Overcoming the ʿValue- action-gap in environmental policy: tension between national Policy and local expeience”. Journal of local Environment, No. 4(3), Pp: 257-278.
- Clark, C.; Kotchen, M. J.; Moore, M.R., (2003). “Internal and external influences on pro-environ mental behavior: Participation in a Green electricity Program”. Journal of Environment psychology, No. 23(3), Pp: 237-246.
- Gatersleben, B.; Steg, L. & Vlek, C., (2002). “Measurement and determinants of environmentally siginificant consumer behavior”. Environment and Behavior, No. 34(3), Pp: 335-362.
- Garcia- Mas, A.; Palou, P.; Gili, M. & Ponseti, X., (2010). “Com mitment, Enjoyment and Motivation in Young Soccer co mpetitive Players”. The Spanish Journal of Psychology, Vol. 13, No. 2, Pp: 609-616.
- Hini, D.; Gendall, Ph. & Kearns, Z., (1995). “The Link between Environmental Attitudes and Behaviour”. Marketing Bulletin, No. 6, Pp: 22-31.
- Holbrook, M. B., (1999). Consumer Value: A Framework for Analysis and Research. Routledge, London.
- Hummel, C. F.; Levitt, L. & Loomis, R. L., (1978). “Perceptions of the energy Crisis”. Environment and Behaviour, No. 10(1), Pp: 37-88.
- Kahneman, D. & Knetsch, J. L., (1992). “Valuing public-goods – the purchase of moral satisfaction”. Journal of Environmental Economics and Management, No. 22 (1), Pp: 57–70.
- Lindenberg, S. & Steg, L., (2007). “Normative, gain and hedonic goal frames guiding environmental behavior”. Journal of Social Issues, No. 63 (1), Pp: 117–137.
- Macdonald, D. J., (2010). “The role of Enjoyment, Motivational Climate, And Coach Training in Promoting The Positive Development of Young Athletes”. A thesis submitted in conformity with the requirements for the degree of Doctor of philosophy. Queen’s University, Kingston, Ontario, Canada.
- McFarlane, B. L. & Hunt, L. M., (2006). “Environmental activism in the forest sector: Social psychological, social-cultural, and contextual effects”. Environment Behavior, No. 38(2), Pp: 266-285.
- Mehmetoglu, M., (2010). “Factors influencing the willingness to behave environmentally friendly at home and holiday settings”. Scandinavian. Journal of Hospitality and Tourism, No. 13(4), Pp: 433-441.
- Miaoa, Li. & Wei, Wei., (2013). “Consumers’ pro-environmental behavior and the underlying motivations: A comparison between household and hotel settings”. International Journal of Hospitality Management, Pp: 102-112.
- Muller, G. F. & Sonnenmoser, M., (1998). “Social and moral dimension of environmentally friendly everyday behavior”. Gruppendynamik-Zeitschrift Fur Angewandte Sozialpsychologie, No. 29 (4), Pp: 379–391.
- Tindall, D.; Davies, S. & Mauboules, C., (2003). “Activism and conservation behavior in an environmental movement: The contradictory effects of gender”. Society Natural Resources, No. 16(10), Pp: 909-932.
- Putnam, R., (2001). Democracy and civil Traditions. Translation by: Mohammed Taghi delightful, Tehran: publisher of the newspaper Salam.
- Schultz, P. W., (1999). “Changing behavior with normative feedback intervention: afild experiment on curbside recycling”. Basic and Applied Social Psychology, No. 21(1), Pp: 25-36.
- Scanlan, T. K.; Russell, D. G. & Beals, K. P. & Scanlan, L. A., (2003). “Project on Elite Athlete Commitment (PEAK): n.a Direct Test and Expansion of the Sport Commitment Model With Elite Amateur Sportsmen”. Journal of sport and exercise psychology, No. 25, Pp: 360-376.
- Schwartz, Sh., (1997). “Normative influences on altnism”. In L. Berkowitz(ed.) Advances in experimental social psychology (Vol. 10, Pp: 221-279). New York: Academic Press.
- Stern, P. C., (2000). “Toward a coherent theory of environmentally significant behavior”. Journal of Social, No. 56(3), Pp: 407-424.
- To, P. L.; Liao, C. & Lin, T. H., (2007). “Shopping Motivations on Internet: A Study Based on Utilitarian and Hedonic Value”. Technovation, No. 27, Pp: 774-787.
- Tezer, A. & Bodur, H. O., (2020). “The Greenconsumption Effect: How Using Green Products Improves Consumption Experience”. Journal of Consumer Research. No. 47(1) Pp: 25-39.
- Vining, J. & Ebreo, A., (2002). “Emerging theoretical and methodological perspectives on conservation behavior”. Chapter 35 in the New Handbook of Environmental Psychology, R. Bechtel & A. Churchman (Editors), 2002 New York: Wiley, Pp: 541-558.
- Von Weizaecker, E. U. & Jesinghause, J., (1992). Ecological Tak Reform. Zed Back, New Jersey.
- Volet, S., (2001). Emerging trends in recent research on motivation in learning contexts. In: Volet, S., Jarvela, S.S. (Eds.), Motivation in Learning Contexts: Theoretical Advances and Methodological Implications. Pergamon, Amsterdam.
- Choi, M. & Kim, Y., (2005). “Antecedents Of green Purc hase behavior. An examination, Of Collectirism, environmental concern, and PCE”. Advance in consumer Research, No. 32(1), Pp: 592-599.