@article { author = {Salari, Toktam and Ghorbani, Babak and Kolahi, Mahdi}, title = {Effective Factors on Pro-Environmental Consumers’ Behaviors: Case Study of En-vironmental NGOs at Mashhad, Iran}, journal = {Two Quarterly Journal of Contemporary Sociological Research}, volume = {10}, number = {19}, pages = {295-320}, year = {2022}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2476-6305}, eissn = {2476-5643}, doi = {10.22084/csr.2022.24629.1989}, abstract = {Manner of relationships between individuals’ environmental motivations and their be-havior in interaction with the environment is always one of the questions towards hu-man-nature interaction. The present research purposely examines factors influencing the behavior of pro-environmental consumers. The statistical population of the research includes members of pro-environmental NGOs in Mashhad, Iran. Data collection was performed using a questionnaire with approved reliability and validity. Using descrip-tive and survey research methods, 404 of environmentally friendly members of the NGOs living in Mashhad were surveyed by random sampling method. Data were ana-lyzed by structural equation modeling and by using SPSS and AMO software. The re-sults showed that motivations have a positive and significant effect on behaviors of en-vironmentally friendly consumers. Among these, although normative motivations have the greatest impact on the behaviors, constraints on motivations have the least impact. This finding highlights the importance of policy prioritization. }, keywords = {Normative Motivation,Pleasure Motivation,Benefit Motivation,Limits to Motivation,Environmental Proactive,Non-Governmental Organization}, title_fa = {عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرف‌کنندگان دوستدار محیط زیست؛ مطالعۀ موردی: سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیستی شهر مشهد}, abstract_fa = {چگونگی ارتباط بین انگیزه‌های محیط‏زیستی افراد در تعامل رفتاری آنان با محیط‏زیست، همیشه یکی از موضوعات مطرح در تعامل انسان با طبیعت است. به‌همین دلیل، پژوهش حاضر به بررسی عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرف‌کنندگان دوست‌دار محیط‏زیست می‌پردازد. جامعۀ آماری این پژوهش، اعضای سازمان‌های مردم نهاد دوست‌دار محیط‏زیست فعال در شهر مشهد است. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه انجام شد که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. با استفاده از روش تحقیق توصیفی و پیمایشی، تعداد 404 نفر از آن اعضای سازمان‌های مردم نهاد محیط‏زیستی شهر مشهد با روش نمونه‌گیری تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها ازطریق مدل‌سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار SPSS و AMO مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان‌داد که انگیزه‌ها برروی رفتار مصرف‌کنندگان دوست‌دار محیط‏زیست اثر مثبت و معناداری دارد. در این بین، انگیزه‌های هنجاری، بیشترین تأثیر، ولی محدودیت‌ها برای انگیزه‌ها، کمترین تأثیر را برروی رفتار دارد. این یافته، اهمیت اولویت‏بندی سیاست‏گذاری را برجسته می‏سازد.}, keywords_fa = {انگیزۀ هنجاری,انگیزۀ لذتی,انگیزۀ کسب منفعت,کنش‌گر محیط‏زیستی. سازمان مردم نهاد}, url = {https://csr.basu.ac.ir/article_4499.html}, eprint = {https://csr.basu.ac.ir/article_4499_3a2dfc450f7a4b0eab7e41cc418d519d.pdf} }