توسعۀ فرصت‌های شغلی و آثار اجتماعی مدل هرروستا یک محصول (OVOP)، (مطالعۀ موردی: گیوه در روستای هجیج)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران

2 دانش‌آموختۀ دکتری اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران.

3 دانش‌آموختۀ کارشناسی‌ارشد اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران.

چکیده

مطالعه درزمینۀ صنایع روستایی و آثار اجتماعی آن، بدون‌تردید یکی ضرورت‌های مهم امروز ماست؛ چراکه صنعتی کردن روستاها در مفهوم واقعی آن، یکی از عملکردهای مهم، در جهت اشتغال، بالابردن درآمد و درنهایت جلوگیری از مهاجرت روستاییان و جلوگیری از بزهکاری اجتماعی می باشد؛ زیرا ارتکاب جرم و جرایم صورت‌گرفته ارتباط مستقیمی با اشتغال دارد. دراین پژوهش به بررسی توسعۀ فرصت‌های شغلی براساس مدل یک روستا- یک محصول (مطالعۀ موردی صنعت گیوه‌بافی در روستای هجیج) و آثار اقتصادی و اجتماعی آن پرداخته شده است. روستای هجیج که اهالی آن به‌صورت خودجوش در چارچوب «یک روستا - یک محصول» در تولید گیوه فعالیت می‌کنند، به‌عنوان مدل و الگو انتخاب شده و با استفاده از منابع مختلف، ازجمله طرح هادی روستا، اطلاعات حاصله از مطالعات میدانی و پرسش‌نامه در ابعاد مختلف مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان‌می‌دهد فعالیت در زمینۀ تولید گیوه برای یک خانوارِ نوعی در سال اول دارای سود خالص 5.5% و دارای دورۀ بازگشت سرمایه تقریباً چهارماه بوده که انگیزۀ کافی برای عدم مهاجرت نسلی و وفاق اجتماعی شده و تقریباً 18/87% از افراد مورد مطالعه در این پژوهش معتقدند صنعت گیوه‌بافی در روستای هجیج الگوی مطلوبی برای معرفی یک روستا - یک محصول است و تقریباً 05/89% از افراد موردمطالعه در این پژوهش معتقدند صنعت گیوه‌بافی در روستای هجیج بر اشتغال‌زایی مردم روستا مؤثر است. از آثار مهم اجتماعی این فعالیت می‌توان به نرخ بسیار پایین بزهکاری در این روستا در مقایسه با متوسط استان اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Development of Job Opportunities and Social Effects of “One Village, One Product” Model (OVOP) (Case study of Giveh Weaving Activity in Hajij Village)

نویسندگان [English]

  • Saeid Isazadeh 1
  • Maryam Zazhary Ava 2
  • Jalal Vaisi 3
1 Associate Professor, Department of Economics, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran
2 PhD student in Economics, Department of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran.
3 M.A. in Economics, Department of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran.
چکیده [English]

Study in the field of rural industries and its social effects is undoubtedly one of our most important necessities today. And the crimes committed are directly related to employment. In this study, the development of job opportunities based on the model of “one village, one product” (a case study of the weaving industry in Hajij village) and its economic and social effects have been studied. Hajij village, whose residents spontaneously work in the production of Giveh in the framework of "one village, one product", has been selected as a model and by using various sources such as the village Hadi Plan, information obtained from field studies and questionnaires in various dimensions have been studied. In this study, they believe that the weaving industry in Hajij village is a desirable model for introducing ‘one village, one product” model, and approximately 89.05% of the people studied in this study believe that the weaving industry in Hajij village is effective in creating employment for the villagers. One of the important social effects of this activity is the very low crime rate in this village compared to the average of the province.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social and Economic Effect of One Village
  • One Product (OVOP)
  • Giveh -Making
  • Hajij Village
- ابراهیمی، مهرزاد؛ و چاکرزهی، عبدالوهاب، (1394). «ارتباط میان نرخ جرم و جنایت با تورم و بیکاری در ایران». پژوهش‌های راهبردی مسایل اجتماعی ایران، دورۀ 4، شمارۀ 2، صص: 113-127.
- ادواری، بیژن، (1389). «اهمیت و جایگاه ویژه اقتصادی و فرهنگی صنایع‌دستی کشور و نقش تشکل‌های تعاونی در توسعه این صنعت». مؤسسۀ پژوهش‌های برنامه‌ریزی واقتصاد کشاورزی، شمارۀ 2، صص: 25-30.
- ابراهیم‌پور، محسن؛ و ترک‌نژاد، احمد، (1381). «آموزش و بسط اشتغال در روستا». نشریۀ جهاد، شمارۀ 250-251، صص: 72-77.
- سلیمی‌فر، مصطفی، (1382). گسترش بر توسعۀ اقتصادی ایران. دانشگاه فردوسی مشهد.
- احمدیان، محمدعلی؛ علیزاده، کتایون؛ و بوکانی، رشید، (1395). «نقش گردشگری در توسعۀ روستایی شهرستان مریوان». نشریۀ جغرافیا، دورۀ 14، شمارۀ 51، صص:350-325.
- اسدی، احمد؛ و مذهبیان، مریم، (1395). «تحلیلی بر ضرورت رشد و توسعه اقتصاد روستایی؛ کشاورزی و دامپروری در اقتصاد مقاومتی از منظر قرآن کریم». مطالعات منابع طبیعی، محیط‌زیست و کشاورزی، دورۀ 2، شمارۀ 6 (پیاپی 13)، صص: 34 - 17.
- ازکیا، مصطفی؛ و غفاری، غلامرضا، (1381). جامعه‌شناسی توسعه. انتشارات کلمه.
- استعلاجی، علی‌رضا، (1381). «بررسی و تحلیل رویکردها و راهبردهای توسعۀ روستایی ناحیه‌ای». مجلۀ جهاد، شمارۀ 252، صص: 72-50.
- ازکیا، مصطفی؛ و غفاری، غلامرضا، (1381)، جامعه‌شناسی توسعه. انتشارات کلمه.
- الهی، شعبان؛ و حیدری، بهمن، (1387). مدیریت ارتباط با مشتری. تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به مؤسسۀ مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.
- امین‌آقایی، مهرناز، (1387). «بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد صنایع کوچک از دیدگاه کارشناسان توسعۀ روستایی». نشریۀ روستا و توسعه، دورۀ 11، شمارۀ 4، صص: 146 - 125. 
- تقدیسی، احمد؛ و نکویی‌نایینی، سیدعلی، (1395). «تحلیل و اولویت‌بندی واحدهای اعتباری شرکت‌های تعاونی روستایی براساس میزان دستیابی به توسعۀ پایدار روستایی استان اصفهان». نشریۀ راهبردهای توسعۀ روستایی، دورۀ 3، شمارۀ 3، صص: 414 - 397.
- حیدری، حسین؛ زرافشانی، کیومرث؛ و مرادی، خدیجه، (1394). «مدل کیفی کُنش سرمایۀ اجتماعی با فرآیند توسعۀ روستایی (مورد: روستای فارسینج در استان کرمانشاه)». نشریۀ اقتصاد فضا و توسعۀ روستایی، دورۀ 4، شمارۀ 1 (پیاپی 11)، صص: 146 - 131.
- حسینیان‌یگانه، نفیسه، (1385). بانک اطلاعات صنایع‌دستی ایران. معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، تهران: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور.
- رضوانی، محمدرضا، (1381). «برنامه‌ریزی توسعۀ روستایی (مفاهیم، راهبردها و فرآیندها)». مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، دورۀ 15، شمارۀ 23، صص: 240- 221.
- رضویان، محمدتقی؛ و رحیمی‌بلداجی، ابراهیم، (1388). «نقش صنایع کوچک در توسعۀ منطقه‌ای». نشریۀ جغرافیا، دورۀ 3، شمارۀ 9-8، صص: 164 - 145.
- سریع‌القلم، محمود، (1390). عقلانیت و توسعه‌یافتگی ایران. نشر فرزان روز، چاپ اول.
- شایان، محسن؛ و تقدیسی، احمد، (1395). «تحلیل ارتباط کشاورزی با توسعۀ روستایی در شهرستان زرین دشت، فارس». نشریۀ مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی (چشم‌انداز جغرافیایی)، دورۀ 11، شمارۀ 35، صص: 66 - 51.
- شایان، حمید؛ و شاهی‌اردبیلی، حکمت، (1386). «نقش صنایع روستایی در توزیع بهینۀ درآمد: مطالعه موردی بخش مرکزی شهرستان مشهد». فصلنامۀ روستا و توسعه، سال 10، شمارۀ 2، صص: 212 - 196.
- صحرائیان، مهدی، (1380). سازمان دهی صنایع کوچک در ایران. تهران: انتشارات هدف.
- طاهرخانی، مهدی، (1381). «صنایع کوچک، سنگ بنای استراتژی آینده توسعۀ روستایی». نشریۀ تحقیقات جغرافیایی، دورۀ 17، شمارۀ 3-2 (پیاپی 66 - 65)، صص: 168 - 151.
- عیسی‌زاده،سعید؛ مهرانفر، جهانبخش؛ و مهرانفر، مهدی، (1391). «بررسی ارتباط میان جرم و شاخص های کلیدی اقتصاد کلان در ایران». نشریۀ راهبرد توسعه، شمارۀ 29، صص: 41-61.
- فاضل‌نیا، غریب؛ و هاشمی، رضوان، (1394). «تحلیل باورهای اجتماعی- فرهنگی بازدارندۀ مشارکت زنان روستایی در فرآیند برنامه‌ریزی و مدیریت توسعۀ پایدار روستایی مطالعۀ موردی: شهرستان رستم». نشریۀ زن و جامعه، دورۀ 6، شمارۀ 1 (مسلسل 21)، صص: 65 - 41.
- فیض‌پور، محمدعلی؛ و پوش‌دوزباشی، هانیه، (‌1387). «بنگاه‌های کوچک و متوسط با رشد سریع و سهم آن‌ها در ایجاد اشتغال». فصلنامۀ پژوهش‌های اقتصادی ایران، شمارۀ 37، صص: ۱۲۷-۱۵۳. 
- فرهادیان،همایون؛ و بهرامی، اعظم، (1382). «توسعۀ روستایی و کشاورزی: نقش بوم‌گردی در معیشت پایدار جوامع محلی و حفظ منابع طبیعی». توسـعۀ روسـتایی و کشـاورزی، شمارۀ 258(2)، صص: 32-45
- قادرمرزی، حامد، (1394). «برنامه‌ریزی راهبردی توسعۀ اشتغال در نواحی روستایی شهرستان جوانرود». نشریۀ اقتصاد فضا و توسعۀ روستایی، دورۀ 4، شمارۀ 1 (پیاپی 11)، صص: 130 - 109.
- کهزادی، نوروز؛ و دهقان‌دهنوی، محمدعلی، (1385). «سیاستهای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط در راستای ایجاد اشتغال». شانزدهمین کنفرانس سالانۀ سیاستهای پولی و ارزی، پژوهشکدۀ پولی و بانکی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
- لطفی، حیدر؛ صالحیان‌بادی، سعید؛ و قاسمی‌بادی، حمیدرضا، (1395). «تحلیل عملکرد دهیاری‌ها در فرآیند توسعۀ اقتصادی سکونتگاه‌های روستایی مورد: بخش بادرود- شهرستان نطنز». نشریۀ برنامه‌ریزی منطقه‌ای، دورۀ 6، شمارۀ 22، صص: 176 -165.
- سلیمی‌فر، مصطفی، (1382). گسترش بر توسعه اقتصادی ایران. دانشگاه فردوسی مشهد.
- محمدی‌یگانه، بهروز؛ عینالی، جمشید؛ و بیگدلی، اعظم، (1395). «نقش کارآفرینی در توسعۀ مناطق روستایی با تأکید بر گردشگری (مورد: دهستان حصار ولیعصر- شهرستان آوج)». نشریۀ برنامه‌ریزی منطقه‌ای، دورۀ 6، شمارۀ 21، صص: 204 - 193.
- ملاشاهی، غلامعباس، (1391). «اهمیت و نقش صنایع کوچک روستایی در ایجاد اشتغال پایدار». ماهنامۀ اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، شمارۀ 15، صص: 79 - 74.
- منوچهری، منیره، (1390). «بررسی نقش صنایع‌دستی روستاها در کار آفرینی و اشتغال زایی جهت جذب توریسم». همایش ملی صنایع‌فرهنگی و نقش آن در توسعۀ پایدار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
- میرزایی، روزبه، (1395). «گردشگری رویداد راهکاری جهت توسعۀ اقتصادی پایدار در جوامع محلی». نشریۀ جغرافیا، دورۀ 14، شمارۀ 49، صص: 60 - 41.
- مکیان، نظام‌الدین؛ رستمی، مجتبی؛ فرهادی، داوود؛ و زابل، محمدامین، (1397). «اثر نامتجانس بیکاری بر جرم در ایران: رویکرد سلسله‌مراتبی پنل بیزین-پواسن». پژوهش‌های اقتصادی، دورۀ 23، شمارۀ 76، صص: 137-158.
- نجاتیان‌پور، اعظم؛ و اسماعیلی، عبدالکریم، (1395). «تحلیل عوامل مؤثر بر صادرات محصولات صنایع غذایی با رویکرد توسعۀ روستایی». نشریۀ راهبردهای توسعۀ روستایی، دورۀ 3، شمارۀ 3، صص: 353 - 335.
- نجارزاده، محمد؛ و نعمت‌الهی، مجید، (1395). «بررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ گردشگری روستایی در راستای پایداری و توسعۀ جوامع محلی در مناطق نمونه گردشگری». نشریۀ جغرافیا، دورۀ 14، شمارۀ 49، صص: 248 - 225.
- نقوی، محمدرضا؛ پورطاهری، مهدی؛ دیوسالار، اسداله؛ و احمدی، حسن، (1396). «تحلیل اثر بخشی صنایع‌دستی در توسعۀ اقتصادی مناطق روستایی با استفاده از مدل‌های تصمیم‌گیری غیرجبرانی (لکسیکوگراف)، مطالعۀ موردی: (دهستان عشرستاق شهرستان بهشهر)». نشریۀ مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی (چشم‌انداز جغرافیایی). دورۀ 12، شمارۀ‌38، صص: 154 - 1396.
- نوری‌زمان‌آبادی، سیدهدایت‌اله؛ امینی، عباس؛ و رحیمی، حمزه، (1395). «ارزیابی رابطۀ کشاورزی پایدار و توسعۀ پایدار روستایی (مطالعۀ موردی: نواحی روستایی شهرستان فسا)». نشریۀ پژوهش‌های روستایی، دورۀ 7، شمارۀ 4، صص: 702 - 688.
- نیلی، مسعود؛ درگاهی،حسن؛ صدیقی، کورس؛ و طبیبیان، محمد، (1382)، استراتژی توسعه صنعتی کشور. دانشگاه شریف.
- یوسفی، محمدقلی، (1388). استراتژی‌های رشد و توسعۀ اقتصادی. تهران: نشر نی.
- Christaller, W., (1993). Die zentralen Orte in Suddeutschland. Jena.
- Clymon, Y., (2011). Study on one viilage one product project (OVOP) in Japan and Thiland an Alternative of Community Development in Indonesia: A perspective on Japan and Thiland. Mutia, R., Elidar, E., Aswadi, et al., Identifying of Creative Industries Through Ovop Movement: international conference on Economic and social science.
- Hartono, Y., Wartiningsih, A. & Nurwahidah, S., (2019). “Value Chain Analysis of the Villages’ Top Product on OVOP (One Village One Product) Based Village, Advances in Social Science”. Education and Humanities Research, No. 495(2), Pp: 33-49.
- Janko, Z., & Popli, G., (2015). “Examining the link between crime and unemployment: a time-series analysis for Canada”. Applied Economics, No. 47(37), Pp: 4007-4019.
- Kader, R. A.; Mohamad, M. R. B. & Ibrahim, A. A. H. C., (2009). “Success factors for small rural entrepreneurs under the one-district-one-industry programme in Malaysia”. Contemporary Management Research, No. 5(2), Pp: 55-72.
- Kurokawa, K.; Tembo, F. & Velde, D. W., (2010). “Challenge for the OVOP Movement in Sub-Saharan Africa”. Japan International Cooperation Agency Research Institute. No. (1) 2, Pp: 2-47.
- Murayama, H., (2012). Significance of the regional One-Product policy-How to use the OVOP/OTOP movements. The policy science association of Ritsumeikanuniversity, Thammasat printing house. First published. 
- Ngugi, J. & Bwisa, H., (2013). “Factors influencing growth of group owned small and medium enterprises: a case of one village one product enterprises”. International Journal of Education and Research, Vol. 1, No, 8, Pp: 57-80.
- Natsuda, K.; Igusa, K.; Wiboonpongse, A. & Thoburn, J., (2012). “One Village One Product-rural development strategy in Asia: the case of OTOP in Thailand”. Canadian Journal of Development Studies/Revue canadienned’études du développement, No. 33(3), Pp: 369-385.‏
- Peet, R. & Hartwick, E., (2009). Theories of development Contentions, Arguments, Alternatives. The Guilford Press, second edition.
- Sega, N. & Kanichiro, S., (2018). “The OVOP as a Tool to Develop Small and Medium-Sized Enterprises: Insights from OVOP Entrepreneurial Experience in Senegal”. International Journal of Education and Research, No. 6(3), Pp: 95-112.
- Stenning, N. & Miyoshi, K., (2008). “Knowledge and networking strategies for community capacity development in Oyama-machi: An archetype of the OVOP movement”. Journal of OVOP Policy, No. 1, Pp: 5-20.
- UNIDO. (2008). The One Village, One Product (OVOP) movement: What it is, how it has been replicated, and recommendations for a UNIDO OVOP- type project.