بازنمایی پایگاه اجتماعی زن در سینمای عامه‌پسند دهه 60 ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان

2 عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان، وزارت علوم

3 دانشگاه کاشان

10.22084/csr.2025.26870.2154

چکیده

رسانه‌ها در جهان امروز اهمیت بسیاری داشته و تأثیرات انکارناپذیری بر جامعه و واقعیت‌های اجتماعی دارند. یکی از این رسانه‌ها سینماست که در حوزه‌ی تولید فیلم‌های عامه‌پسند مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده‌است. بررسی اهمیت سینمای عامه‌پسند ازآن‌جهت است که دوسوم از محصولات سینمایی هر کشور را به خود اختصاص می‌دهد. از سوی دیگر، بازنمایی زنان در سینما در دوره‌های مختلف سیاسی و اجتماعی شکل‌های مختلفی به خود گرفته است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بازنمایی پایگاه اجتماعی زن در سه فیلم عامه‌پسند «اجاره‌نشین‌ها»، «گل‌های داوودی» و «خواستگاری» از دهه‌ی 60 است. جامعه‌ی آماری این مطالعه را کلیه‌ی فیلم‌های عامه‌پسند سینما شکل می‌دهد که از دهه‌ی 60 تا 70 در ایران تولید شده است. سه فیلم سینمایی بر اساس نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شده‌اند و به روش کیفی و با استفاده از تکنیک نشانه‌شناسی مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته‌اند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد که زنان در این فیلم‌ها بیش از آن‌که مدرن باشند سنتی هستند، و مطابق با گزاره‌های ایدئولوژیک حاکم بر جامعه و همچنین بر اساس کلیشه‌های جنسیتی رفتار می‌کنند. به عبارتی کنش‌ها و واکنش‌های زنان و مردان سازوکار جنسیتی را تولید و بازتولید می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Representation of the social base of women in the popular cinema of Iran in the 60s

نویسندگان [English]

  • Mehran Sohrabzadeh 1
  • Asadollah Babaiefard 2
  • Shiva Aghabozorgizadeh 3
1 University of Kashan
2 Professor at University of Kashan, Ministry of Science
3 university of kashan
چکیده [English]

Media is very important in today's world and has undeniable effects on society and social realities. One of these media is cinema, which has attracted many audiences in the field of popular film production.

Examining the importance of popular cinema is due to the fact that it accounts for two-thirds of the cinematographic products of each country. On the other hand, the representation of women in cinema has taken different forms in different political and social eras. Therefore, the purpose of the current research is to represent the social base of women in three popular films "The Renters", "Chrysanthemum Flowers" and "Courtship" from the 60s. The statistical population of this study is made up of all popular movies

which was produced in Iran from the 60s to the 70s. Three movies have been selected based on purposeful sampling and analyzed qualitatively using semiotics technique. The results of this study show that the women in these films are traditional rather than modern, and behave in accordance with the ideological propositions governing the society as well as based on gender stereotypes. In other words, the actions and reactions of men and women produce and reproduce the gender mechanism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Representation
  • media
  • woman
  • popular cinema
  • semiotics