مدل‌سازی اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان و راهبرهای مواجهه با آن بر اساس نظریه داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 دانشجوی دکتری علوم‌اجتماعی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم‌اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز، ایران

10.22084/csr.2025.29596.2296

چکیده

مطالعه اهمال‌کاری تحصیلی در میان دانشجویان می‌تواند حمایت علمی و استراتژی‌های تصمیم‌گیری ضروری را برای مؤسسات آموزش عالی برای ارتقای سلامت روانی دانشجویان فراهم کند. این پژوهش با هدف مدل‌سازی اهمال‌کاری تحصیلی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شناسایی راهبردهای مواجهه با آن، از طریق رویکردی کیفی و با استفاده از نظریه داده‌بنیاد انجام شده است. در مجموع 15 عضوء هیئت علمی در این مطالعه شرکت کردند و به صورت هدفمند و براساس قاعده اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها براساس سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. ناتوانی علمی و پژوهشی، ناکارآمدی سیستم دانشگاهی (ضعف مکانیزم‌های سیستم جذب دانشجو، مدیریت و قوانین آموزشی ناکارآمد،  ضعف ارتباط موثر دانشگاه با صنعت و جامعه و فقدان آموزش توجیهی)، بازار کار و فرصت‌های شغلی از جمله شرایط علی شکل‌گیری اهمال‌کاری است. در مقابل دانشجویان از استراتژی­های منفعلانه و یا فعلانه(راهبرد انطباقی و راهبرد فرصت­های نامشروع) در برابر اهمال‌کاری استفاده می‌کنند. باورهای اجتماعی، وجود راه‌‌های میان‌بر، حمایت خانوادگی و بیگانگی دانشگاهی اساتید به عنوان شرایط مداخله‌گر و ماهیت رشته‌های دانشگاهی(در حوزه علوم انسانی و علوم پایه)، کمبود تجهیزات علمی و پژوهشی تعدد نقش و حضوری یا مجازی بودن آموزش به ‌عنوان شرایط زمینه‌ای بر راهبردها تاثیر می‌گذارند. پیامدهای این رفتار تضعیف اعتبار علمی و اخلاق حرفه‌ای، تضعیف سرمایه فرهنگی جامعه است. بطور کلی انجام مداوم رفتار اهمال‌کارانه، می‌تواند پاسخی معنادار به شرایط اجتماعی، فرهنگی و سازمانی باشد. این رفتار نه ‌تنها نتیجه‌ای از عوامل فردی، بلکه واکنشی به ساختارهای کلان و انتظارات اجتماعی است، که هم‌زمان نشان‌دهنده عاملیت فردی در مدیریت شرایط است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Modeling Students' Academic Procrastination and Coping Strategies Based On Data-Based Theory

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Bagheri 1
  • Marziyeh Shahryari 2
  • Ali Boudaghi 2
  • Taybeh Nikvarz 3
1 Associate Professor of Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
2 Assistant Professor of Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
3 PhD student in Social Sciences, Department of Social Sciences, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

Studying academic procrastination among students can provide scientific support and necessary decision-making strategies for higher education institutions to promote students' mental health. This study aimed to model academic procrastination among graduate students and identify strategies for dealing with it, through a qualitative approach and using data-based theory. A total of 15 faculty members participated in this study and were interviewed purposefully and based on the rule of theoretical saturation. Data analysis was conducted based on three stages of open, axial, and selective coding. Scientific and research incompetence, inefficiency of the university system (weak mechanisms of the student recruitment system, ineffective management and educational laws, weak effective communication between the university and industry and society, and lack of justification education), the labor market and job opportunities are among the causal conditions for the formation of procrastination. In contrast, students use passive or active strategies (adaptive strategy and illegitimate opportunity strategy) against procrastination. Social beliefs, the existence of shortcuts, family support, and academic alienation of professors as intervening conditions, and the nature of academic disciplines (in the humanities and basic sciences), lack of scientific and research equipment, multiple roles, and in-person or virtual education as background conditions affect strategies. The consequences of this behavior are the weakening of scientific credibility and professional ethics, and the weakening of the cultural capital of society. In general, continuous procrastination behavior can be a meaningful response to social, cultural, and organizational conditions. This behavior is not only a result of individual factors, but also a reaction to macrostructures and social expectations, which at the same time indicates individual agency in managing the situation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational policymaking
  • academic procrastination
  • graduate students
  • data-based theory