پدیدارشناسی هویت مردانه در مراکز زیبایی: از برساخت هویت تا هژمونی مُدواره

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار بخش جامعه‌شناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

2 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی، بخش جامعه‌شناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

چکیده

در جوامع امروزی، بنا به باور صاحب‌نظران، مردان مشتریان مخفی صنایع زیبایی و مراکز زیبایی محسوب می‌شوند که با آن هویت خود را مدیریت و برساخت می‌کنند. بر همین مبنا، پژوهش حاضر به مطالعۀ کیفی برساخت هویت و استراتژی‌های مدیریت هویت مردان شهر یزد در مراکز زیبایی می‌پردازد. داده‌های این مطالعه از طریق مصاحبۀ عمیق گردآوری و از روش پدیدارشناسی برای تحلیل آن‌ها استفاده شده است. به کمک روش نمونه‌گیری نظری و هدفمند با 25 نفر از مردان یزدی مصاحبه شد و درنهایت، داده‌های گردآوری‌شده در قالب 11مضمون کدگذاری و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان می‌دهند، مردان شرکت‌کننده بر این باورند که، زیبایی وسیله‌ای مناسب برای مدیریت و دستیابی به هویتی دلخواه می‌باشد. فهم و تفسیر آنان از حضور در مراکز زیبایی در سه مضمون مسابقه جنسی، سبک مقابله‌ای و راهبرد فراشناختی خود، نشان داده ‌شده است. به‌همین منظور، مردان به‌وسیلۀ خود اثربخشی، خود آرمانی، کمال‌یابی خود و خود ارزشمندی، هویت جدید خود را بر همگان عرضه می‌کنند؛ درنهایت، آنان با استفاده از استراتژی‌های هم‌ذات‌پنداری، شخصیت‌سازی، مدل‌سازی و هنرنمایی، هویت خویش را مدیریت نموده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Phenomenology of Male Identity in Beauty Centers: From Identity Construction to Fashionable Hegemony

نویسندگان [English]

  • Mahnaz Farahmand 1
  • Fatemah Danafar 2
1 Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
2 Ph.D. Candidate Sociology, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
چکیده [English]

In today’s society, according to experts, men are the secret customers of the beauty industry and beauty centers with which they manage and build their identity. For this purpose, the present study is a qualitative study on the construction of identity and identity management strategies of men in Yazd in beauty centers. The data of this study were collected through in-depth interviews and Hermeneutic phenomenological method was used to analyze them. Using theoretical and purposeful sampling method, 25 Yazdi men were interviewed and finally, the collected data were coded and analyzed in the form of 11 themes. The results show that the participating men believe that beauty is a good tool for managing and achieving the desired identity. Their understanding and interpretation of attending beauty salons are shown in three themes: sexual competition, coping style and metacognitive strategy. To this end, men have introduced their new identities to everyone through self-efficacy, self-ideal, self-perfection, and self-worth. Finally, they have managed their identities using empathy, character building, modelling, and art strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity
  • Identity Management Strategy
  • Beauty Centers
  • Yazdi Men
- افشارکهن، جواد؛ و زمانی، زهرا، (1398). «پزشکی شدن زیبایی و سبک‌های هویتی». فصلنامۀ علمی مطالعات فرهنگ و ارتباطات، ل20 (48): 204-167.
- اکبرزاده جهرمی، جمال‌الدین؛ رضوی‌زاده، نورالدین؛ و شیخی، محدثه، (1398). «نقش اینستاگرام در مدیریت بدن زنان، مطالعۀ موردی: زنان مناطق یک و بیست تهران». فصلنامۀ مطالعات رسانه‌های نوین، 5 (20): 79-37.
- ایمان، محمدتقی، (1394). روش‌شناسی تحقیقات کیفی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- بنت، اندی، (1393). فرهنگ و زندگی روزمره. ترجمۀ لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: اختران.
- جعفری، زین‌العابدین؛ موحد، مجید؛ زاهدزاهدانی، سعید؛ و غفاری‌نسب، اسفندیار؛ (1399). «جراحی زیبایی: بررسی دیالتیکی عاملیت و ساختار مبتنی‌بر واقع‌گرایی انتقادی». جامعه پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 11 (1): 31-1.
- جنکینز، ریچارد، (1381). هویت اجتماعی. ترجمۀ تورج احمدیار، تهران: نشر شیرازه.
- حاجیانی، ابراهیم، (1388). جامعه‌شناسی هویت ایرانی. تهران: پژوهشکدۀ تحقیقات استراتژیک.
- دانش‌مهر، حسین؛ و سبحانی، پرویز، (1400). «بدنمندی و برساخت مردانگی: روایت مردان از تجربۀ جراحی‌های زیبایی». مطالعات جامعه‌شناختی، 28 (1): 227-199.
- دیورینگ، سایمون، (1382). مطالعات فرهنگی. ترجمۀ نیما ملک‌محمدی و شهریار وقفی‌پور، تهران: تلخون.
- ریتزر، جورج، (1382). نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوران مدرن. ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: علمی. 
- سیدمن، استیون، (1386). کشاکش آرا در جامعه‌شناسی. ترجمۀ هادی جلیلی، نشر نی: تهران.
- شهابی، محمود، (1389). صنعت- فرهنگ ظاهرآرایی و زیباسازی بدن در ایران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- عباس‌زاده، محمد؛ اقدسی، فرانک؛ سعادتی، موسی؛ و مبارک‌بخشایش، مرتضی، (1390). «مطالعۀ جامعه‌شناختی گرایش به زیبایی با عمل جراحی پلاستیک و عوامل مرتبط با آن». جامعه‌شناسی کاربردی، 23، (47): 140-123.
- قادرزاده، امید؛ خالق‌پناه، کمال؛ و خزایی، سارا، (1393). «تحلیل تجربه‌های زنانه از جراحی زیبایی (مطالعۀ کیفی دلایل و پیامدهای جراحی زیبایی)». نشریۀ زن در توسعه و سیاست، 12 (1): 20-1.
- کاظمی کیله‌گلان، فریبا؛ پارسافر، سحر؛ افشاری، مریم؛ و براتی، مجید، (1396). «نگرش‌های اجتماعی - فرهنگی درمورد جراحی‌های زیبایی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی همدان». پوست و زیبایی، 8، (4): 194-185.
- کرسول، جان، (1396). پویش کیفی و طرح پژوهش. ترجمۀ حسن دانایی‌فرد و حسین کاظمی، تهران: صفار.
- کنعانی، محمدامین؛ و رزاقی، فاطمه، (1396). «رسانه، درونی‌سازی هنجارها و تصور از بدن». پژوهش‌های جامعه‌شناسی معاصر، 6، (10): 27-1.
- کوهستان بحرآسمان، فاطمه؛ محمدی، اصغر؛ و جهانبخش، اسماعیل، (1398). «بررسی ارتباط بین مدگرایی و هویت اجتماعی در بین دختران جوان 15 تا 29 سال شهر کرمان». فصلنامۀ زن و جامعه، 10 (3): 238-215. 
- گنجی، مهدی؛ امیرمظاهری، امیرمسعود؛ و لبیبی، مهدی، (1398). «تبارشناسی اجتماعی دست‌کاری بدن در زنان ایرانی». مطالعات زن و خانواده، پژوهشکدۀ زنان دانشگاه الزهرا، 7 (1): 247-206.
- لوبروتون، داوید، (1392). جامعه‌شناسی بدن. ترجمۀ ناصر فکوهی، تهران: ثالث.
- محمودیان، حسین؛ کوچانی اصفهانی، مسعود؛ و مقدس، سعید، (1394). «مصرف رسانه، مدیریت بدن و رفتار باروری». راهبرد فرهنگ، 31: 196-173.
- محمدی، جمال؛ و حسنی، کویستان، (1399). «سویه‌های رهایی بخش و سرکوب گرانۀ بدن‌آرایی و بدن‌نمایی (مورد مطالعه: زنان شهر تهران)». مسائل اجتماعی ایران، 11 (2): 354-321.
- محمودی، یسری؛ محدثی، حسن؛ و تاج‌الدین، محمدباقر، (1396). «مطالعه‌ی جامعه‌شناختی دلایل و پیامدهای جراحی‌های زیبایی زنان و مردان ساکن شهر تهران». فصلنامۀ شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، دورۀ 20، (77): 167-139.
- نوذری، حسینعلی، (1385). صورت‌بندی مدرنیته و پست‌مدرنیته. تهران: نقش جهان.
- نیازی، محسن؛ نوری، زهرا؛ حسین‌زاده، سعید؛ و سخایی، یعقوب، (1399). «فراتحلیل پژوهش‌های رابطۀ سبک زندگی و هویت اجتماعی در ایران». پژوهش‌های راهبردی معاصر، 9 (16): 182-161.
- هاشمی، تورج؛ و محمدپناه‌اردکان، عذرا، (1397). «نقش واسطه‌ای تصویر بدنی منفی و مکانیسم‌های دفاعی نوروتیک در رابطۀ صفات شخصیت و تمایل به جراحی زیبایی». فصلنامۀ پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، 13، (52): 304-281.
- Abbaszadeh, M.; Aghdasi, F.; Saadati, M. & Mubarak Bakshaish, M., (2010). “Sociological study of the tendency to beautify with plastic surgery and factors related to it”. Applied Sociology, 23(47): 140-123, (In Persian).
- Atkinson, M., (2008). Exploring Male Femininity in the Crisis: Men and Cosmetic Surgery. Los Angeles, SAGE Publication.
- Atkinson, M., (2006). Masks of Masculinity: (Sur)passing Narratives and Cosmetic Surgery. London, Ash gate.
- Afshar Khan, J. Zamani, Z., (2018). “Medicalization of beauty and identity styles”. Scientific quarterly of culture and communication studies, 20 (48): 167-204, (In Persian).
- AkbarzadehJahrami, J.; Razavizadeh, N. & Sheikhi, M., (2018). “The role of Instagram in the management of women's bodies, a case study: women in the first and twenty districts of Tehran”. Modern Media Studies Quarterly,  5 (20): 79-37, (In Persian).
- Bennett, A., (2013). Culture and daily life. Translated by: Leila Javafshani and Hassan Chavoshian, Tehran: Akhtaran, (In Persian).
- DaneshMehr, H. & Sobhani, P., (2021). “Physicality and the construction of masculinity: Men's narrative of cosmetic surgery experience”. Sociological Studies, 28 (1): 227-199, (In Persian).
- Creswell, J., (2016). “Qualitative survey and research design”. Translated by: Hasan DanaeiFard and Hossein Kazemi, Tehran: Safar, (In Persian).
- During, S., (2003). Cultural Studies. Translated by: Nima Malek Mohammadi and Shahriar Vaqfipour, Tehran: Talchoun, (In Persian).
- Featherstone, M., (2010). “Body, Image and Affect in Consumer Culture”. Body & Society Copyrigh, 16(1): 193–221; DOI: 10.1177/1357034X09354357.
- Ganji, M.; Mozaheri, A., Massoud, A. & Labibi, M., (2018). “Social genealogy of body manipulation in Iranian women”. Women and Family Studies, Al-Zahra University Women's Research Institute, 7 (1): 206-247, (In Persian).
- Gimlin, D., (2000). “Cosmetic Surgery: Beauty as Commodity”. Qualitative Sociology, 23 (1): 77-98, doi: org.ezp.semantak.com/10.1023/A:1005455600571.
- Follmer, K. & Jones, K. S., (2021). “Navigating Depression at Work: Identity Management  Strategies Along the DisclosureContinuum”. Group & Organization Management, 0(0): 1–45, DOI: 10.1177/10596011211002010.
- Hajiani, I., (2009). Sociology of Iranian identity. Tehran: Strategic Research Institute (In Persian).
- Hashemi, T. & Mohammad PanahArdakan, O., (2017). “The mediating role of negative body image and neurotic defense mechanisms in the relationship between personality traits and desire for cosmetic surgery”. New Psychological Research Quarterly, 13 (52): 281-304, (In Persian).
- Heath, R. L., (2018). “Identity and Identity Management”. The International Encyclopedia of Strategic Communication, Robert L. Heath and Winni Johansen: 1-16, DOI: 10.1002/9781119010722.iesc0083.
- Holliday, R. & Cairnie, A., (2008). “Man Made Plastic Investigating men’s consumption of aesthetic surgery”. Journal of Consumer Culture, 7(1): 57–78, 1469-5405, DOI: 10.1177/1469540507073508 
- Iman, M. T., (2014). Qualitative Research Methodology. Qom: University and District Research Institute, (In Persian).
- Jafari, Zain al-Abidin, Mohed, Majid, Zahidzahdani, Saeed and GhafariNasab, E., (2019). “Cosmetic surgery: a dialectical investigation of agency and structure based on critical realism”. Cultural Research Society, Research Institute of Humanities and Cultural Studies, 11 (1): 1-31, (In Persian).
- Jenkins, R., (1381). Social identity. Translated by: TorajAhmadyar, Tehran: Shirazeh Publishing, (In Persian).
- Kadirzadeh, O.; Khaleq Panah, K. & Khazaei, S., (2013). “Analysis of women's experiences of cosmetic surgery (qualitative study of the reasons and consequences of cosmetic surgery)”. Zan Ber Development and Politics Journal, 12 (1): 1-20, (In Persian).
- Kanani, M. A. & Razzaghi, F., (2016). “Media, internalization of norms and perception of the body”. Contemporary Sociological Research, 6 (10): 1-27, (In Persian).
- KazemiKile Golan, F.; Parsafer, S.; Afshari, M. & Barati, M., (2016). “Socio-cultural attitudes about cosmetic surgeries and related factors in female students of Hamadan University of Medical Sciences”. Skin and Beauty, 8, (4): 185-194, (In Persian).
- King, E. B.; Mohr, J. J. P.; Chad, I.; Jones, K. P. & Kendra, M., (2014). “Predictors of Identity Management: AnExploratory Experience-Sampling Study of Lesbian, Gay, and Bisexual Workers”. Journal of Management, 43 (2): 476–502, DOI: 10.1177/0149206314539350.
- Kohistan Bahr Asman, F.; Mohammadi, A. & Jahanbakhsh, I., (2018). “Investigating the relationship between fashion orientation and social identity among young girls aged 15 to 29 in Kerman”. Women and Society Quarterly, 10 (3): 215-238, (In Persian).
- Lagrande, S. & Milburn, T., (2003). “Keeping it real: Identity management strategies used by teens in conversation”. Communication Studies, 54(2): 230-247, Doi.org/10.1080/10510970309363282.
- Loubroughton, D., (2012). Sociology of the body. Translated by: Nasser Fakuhi, Tehran: Third, (In Persian).
- Mahmoudian, H., KochaniEsfahani, M. & Moghadis, S., (2014). “Media consumption, body management and reproductive behavior”. Culture Strategy,  31: 173-196, (In Persian).
- Mohammadi, J. & Hosni, K., (2019). “Liberating and repressive strains of body decoration and body display (case study: women of Tehran)”. Social Issues of Iran, 11 (2): 354-321. (In Persian).
- Mahmoudi, Y.; Mohaddisi, H. & Tajuddin, M. B., (2016). “Sociological study of the reasons and consequences of cosmetic surgery for women and men living in Tehran”. Quarterly Journal of the Social Cultural Council of Women and Family, 20 (77): 139-167, (In Persian).
- Marshall, K. et al., (2020). “Male bodybuilders on Instagram: negotiating inclusive masculinities throug hegemonic masculine bodies”. Journal of Gender Studies, 29 (5): 570-589, DOI: 10.1080/09589236.2020.1722620.
- Murphy, P. J.; Hevey, D.; O’Dea, S.; Rathaille, N. N. & Mulcahy, F., (2015). “Serostatus Disclosure, Stigma Resistance, and Identity Management Among HIV-Positive Gay Men in Ireland”. Qualitative Health Research, 26(11): 1459 –1472, DOI: 10.1177/1049732315606687.
- Miller, L. E., (2016). “Identity Management”. The International Encyclopedia of Interpersonal Communication: 1-5, DOI:10.1002/9781118540190.wbeic0086.
- Niens, U. & Cairns, E., (2002). “Identity Management Strategies in Northern Ireland”. The Journal of Social Psychology, 142 (3), 371-380, DOI: 10.1080/00224540209603905.
- Nowzari, H. A., (2006). Formulation of modernity and postmodernity. Tehran: Naqsh Jahan, (In Persian).
- Niazi, M.; Nouri, Z.; Hosseinzadeh, S. & Sakhai, Y., (2019). “Meta-analysis of studies on the relationship between lifestyle and social identity in Iran”. Contemporary strategic research, 9 (16): 161-182, (In Persian).
- Ricciardelli, R. & Clow, K., (2009). “Men, Appearance, and Cosmetic Surgery: The Role of Self Esteem and Comfort with the Body”. Canadian Journal of Sociology, 34(1): 105-134.
- Ricciardelli, R. & White, Ph., (2011). “Modifying the Body: Canadian Men’s Perspectives on Appearance and Cosmetic Surgery”. TheQualitativeReport, 16(4): 949-970. http://www.nova.edu/ssss/QR/QR16-4/ricciardelli.pdf. 
- Rosen, C., (2004). “The democratization of beauty”. The new Alantis, 5: 19-35.
-  Thomsen, S. R.; Weber, M. M. & Brown, L. B., (2002). “The relationship between beauty and fashion magazines and the use of pathologic dieting methodsamongadolescent females”. Journal of Adolescence, 37(145):1-18, DOI:10.1190/1.9781560801986.intro.
- Ritzer, G., (2003). Sociological theories in the modern era. Translated by: Mohsen Salasi, Tehran: Scientific, (In Persian).
- Seidman, S., (2007). Conflict of votes in sociology. Translated by: Hadi Jalili, Nei Publishing House: Tehran, (In Persian).
- Shahabi, M., (2010). The culture of body make-up and beautification in Iran. Tehran: Research Institute of Culture, Art and Communication of the Ministry of Culture and Islamic Guidance, (In Persian).
- Vingoles, V., (2017). Identity: Personal AND Social. See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/316790231.
- Wen, H., (2021). “Gentle yet Manly: Xiao xianrou, Male Cosmetic Surgery and Neoliberal Consumer Culture in China”. Asian Studies Review, 45 (2): 253-271, DOI:10.1080/10357823.2021.1896676.
- Waskul, D. & Vannini, Ph., (2006). Body/Embodiment: Symbolic Interaction and the Sociology of the Body. Ash gate Publishing Company, Burlington, USA.