- آزاد ارمکی، تقی، (1376). نظریههای جامعهشناسی. تهران: انتشارات سروش.
- استوری، جان، (1386). مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه. ترجمه: حسین پاینده. تهران: نشر آگه.
- آلپورت، گوردون، (1352). رشد شخصیت. ترجمۀ فاطمه افتخاری، تهران: امیرکبیر.
- الیاسی، مجید؛ پردهدار، فاطمه؛ ترشیزی، سوده؛ خوشفر، غلامرضا؛ و دنکو، مجید، (1390). «بررسی عوامل مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی در بین جوانان». جامعهپژوهی فرهنگی، شمارۀ 2، صص: 76-55.
- باکاک، رابرت، (1393). مصرف. ترجمۀ خسرو صبری، تهران: نشر شیرازه.
- بوردیو، پییر، (1390). تمایز: نقد اجتماعی، قضاوتهای ذوقی. ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: ثالث.
- پورجبلی، ربابه؛ و خلیلی، عباس، (1389). «بررسی نقش پایگاه اقتصادی-اجتماعی در مصرف کالاهای فرهنگی (شهر زنجان)». فصلنامۀ علمی و پژوهشی علوم اجتماعی، سال 7، شمارۀ 28، صص: 23-1
- حاجیزاده، رویا؛ و رضویدینانی، ابتسام، (1394). «مصرف کالاهای فرهنگی و عوامل مؤثر بر آن (مطالعۀ موردی: جوانان 18 الی 29 سالۀ شهرستان خوی)». مطالعات جامعهشناسی، شمارۀ 8 (29)، صص: 93-112.
- حبیبپور گتابی، کرم، (1394). «انگارههای مصرف فرهنگی در بین زنان استان قم». فصلنامۀ مطالعات راهبردی زنان، شمارۀ 18(69 )، صص: 7-40.
- دارابی، علی؛ و مختارپور، مهدی، (1395). «بررسی رابطۀ علّی توسعۀ فرهنگی و عوامل اجتماعی مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی درمیان جوانان (مطالعۀ موردی: شهر تهران)». مطالعات توسعۀ اجتماعی ایران، شمارۀ 8(3)، صص: 87-102.
- رضائیان، عالیه؛ و ادریسی، افسانه، (1397). «تأثیر شبکههای اجتماعی و اعتماد اجتماعی بر مصرف فرهنگی نسل چهارم (دهۀ هشتادیها) با تأکید بر تلگرام، اینستاگرام و توییتر». جامعهپژوهی فرهنگی، شمارۀ 9(2)، صص: 53-76.
- ریتزر، جورج، (1381). نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- زارعشاهآبادی، اکبر؛ و طاهر، مریم، (1392). «مطالعه بین نسلی الگوی مصرف کالاهای فرهنگی در بین دختران و مادران شهر یزد». مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان)، شمارۀ 16(61)، صص: 189-231.
- زارع، بیژن؛ و مالکیعذاری، علیرضا، (1394). «مطالعه رابطه نظام ارزشی و نحوه گذران اوقات فراغت جوانان در شهرستان دشت آزادگان». مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دورۀ 11، شمارۀ 39، صص: 143-171.
- زندی، مژگان؛ و کاظمی پور، شهلا، (1396). «بررسی تأثیر عوامل جمعیتشناختی و اجتماعی اقتصادی 29 سالۀ تهران - در مصرف کالاهای فرهنگی جوانان 15 (مطالعۀ موردی: فرهنگ سراهای بهمن و اشراق)». جامعهپژوهی فرهنگی، شمارۀ 8(2)، صص: 71-87.
- سیفالهی، سیف الله؛ و ارشدی، جمال، (1394). «مطالعه و بررسی روند دگرگونی مصرف کالاهای فرهنگی و علل و عوامل اجتماعی اثرگذار بر آن در بین گروه قومی کُرد در چند دهۀ اخیر در استان کردستان (مطالعۀ موردی: خانواده های ساکن در شهر سنندج طی دو نسل 1392)». مطالعات توسعۀ اجتماعی ایران، شمارۀ 7(4)، صص: 137-154.
- شهریاریپور، رضا؛ امینبیدختی، علیاکبر؛ محمدیفر محمد، علی؛ و کیانی، کوروش، (1396). «تأثیر جو دانشگاه و نظام ارزشی بر گرایش دانشجویان به مهاجرت از کشور (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه سمنان)». فصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران، شمارۀ ۸ (۲)، صص: ۹۹-۱۲۰.
- صادقیپور رودسری، محیا؛ علیمحمدی، پریسا؛ و معظمی، منوچهر، (1399). «ارزیابی عوامل کالبدی مؤثر بر الگوهای مصرف فرهنگی در مراکز خرید، مورد مطالعاتی: مراکز خرید پالادیوم، کوروش و تیراژه شهر تهران». معماری و شهرسازی آرمانشهر، شمارۀ 13(30)، صص: 151-166.
- عبدی، مجتبی، (1388). «بررسی رابطه مصرف کالاهای فرهنگی و میزان دینداری دانشجویان». پایاننامۀ کارشناسیارشد، گروه جامعهشناسی، دانشگاه مازندران.
- عریضیسامانی، سید حمید رضا؛ و صلاحیان، افشین، (1392). «بررسی رابطۀ بین نظام ارزشی دانشآموزان و ملاکهای انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاه در شهر اصفهان». فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، شمارۀ 12(45)، صص: 125-148.
- فاضلی، محمد، (1382). مصرف و سبک زندگی. تهران: نشر صبح صادق.
- فاضلی، محمد، (1384). «جامعهشناسی مصرف موسیقی». مجله مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شمارۀ 4، صص: 53-28.
- فاضلیان دهکردی، مهری؛ و محمدی، اصغر، (1395). «تأثیر سواد رسانهای در بُعد پردازش و تحلیل پیامهای رسانهها بر مصرف کالاهای فرهنگی (مورد مطالعه در زنان 15-39 شهر شهرکرد)». فصلنامۀ زن و جامعه، شمارۀ 7(4)، صص: 51-90.
- قاسمی، وحید؛ و صمیم، رضا، (1387). «مطالعهای پیرامون رابطۀ قشربندی اجتماعی و مصرف فرهنگی با استفاده از دادههایی در زمینه مصرف موسیقایی در شهر تهران». مجلۀ جامعهشناسی ایران، شمارۀ 9(1)، صص: 80-101.
- کاظمی، ملیحه سادات؛ نوری، ابوالقاسم؛ و عریضی، حمید رضا، (1388). «رابطه بین متعلقات مهم نظام ارزشی و نگرشهای خرید کردن دانشجویان دانشگاه اصفهان». فصلنامۀ روانشناسی کاربردی، شمارۀ 3(2)، صص: 65-48.
- کاظمیان، مهرداد؛ ابراهیمی، قربانعلی؛ و همتی، زهرا، (1393). «مصرف فرهنگی و عوامل مرتبط با آن». جامعهپژوهی فرهنگی، شمارۀ 2، صص: 153-133.
- کبیری، افشار؛ سلطانیبهرام، سعید، (1399). «تحلیل جامعهشناختی سبک مصرفی شهروندان شهر ارومیه». پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، شمارۀ 9(17)، صص: 211-241.
- کریمی، جلیل؛ و واعظزاده، ساجده، (1399). «زندگی در چارک چهارم؛ مطالعۀ سبک زندگی محلات محروم شهر کرمانشاه». فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی ایران، شمارۀ 52، صص: 51-83.
- کریمی، جلیل؛ احمدی، وکیل؛ و قلیپور، سیاوش، (1399). «تحلیلی جامعهشناختی از سرمایۀ اجتماعی در شهر کرمانشاه». پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، شمارۀ 9(16)، صص: 61-91.
- مرادی، فهیمه؛ و براتلو، فاطمه، (1393). «بررسی رابطۀ شکاف نسلی با میل به مصرف کالاهای فرهنگی میان نسل جوان با نسل بزرگسال». مدیریت فرهنگی، شمارۀ 8(26)، صص: 81-94.
- ملکی، امیر؛ و رفیعی، ملاکه، (1391). «دسترسی افتراقی به سرمایه و توزیع نابرابر سلیقههای هنری (تحلیل کمی رابطۀ بین سرمایه با مصرف فرهنگی، هنری جوانان تهرانی)». فصلنامۀ مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شمارۀ 8(29)، صص: 71-90.
- نهاوندی، مریم؛ و لطفیخاچکی، بهنام، (1392). «تأثیر گروه شغلی افراد بر نوع و میزان مصرف فرهنگی آنان». فصلنامۀ مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شمارۀ 9(31)، صص: 133-156.
- نیازی، محسن؛ و شفائیمقدم، الهام، (1394). «تبیین رابطۀ میزان نوگرایی و مصرف کالاهای فرهنگی مطالعۀ موردی دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1392- 1391». پژوهشنامۀ زنان، شمارۀ 6(12)، صص: 171-188.
- Bukodi, E., (2007). “Social stratification and cultural consumption in Hungary: Book readership”. Poetics, No. 35, Pp: 112–131.
- Chan, T. W. & John, H. G., (2007). “Social Stratification and Cultural Consumption: Music in England”. European Sociological Review, Pp: 23(1), 1-19.
- Laughey, D., (2007). Key themems in media theory. Mcgraw Hill publications.
- Torech, F., (2007). “Social status and cultural consumption: the case of reading in exile”. Poetics, No. 35, Pp: 70-92.