برداشت‌های نسلی از هویت نزد تحصیل‌کرده‌های کرمانشاه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه جامعه‌شناسی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی‌سینا، ایران

2 استادیار گروه جامعه‌شناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، ایران.

3 کارشناسی‌ارشد مطالعات فرهنگی، ایران.

چکیده

هدف اصلی این مقاله، تحلیل کیفی برداشت‌های دو نسل تحصیل‌کرده‌های کرمانشاه از هویت‌شان است. چارچوب مفهومی این پژوهش به نظریه‌های برخی از جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی کلاسیک و معاصر نظیر: «جورج هربرت مید»، «چارلز هورتن کولی»، «آنتونی گیدنز» و «استوارت هال» دربارۀ هویت ارجاع می‌دهد. پژوهش حاضر از نوع کیفی است و با استفاده از روش‌های نمونه‌گیری هدفمند و نظری، 15 نفر از اساتید و 15 نفر از دانشجویان کارشناسی‌ارشد دانشکدۀ علوم‌اجتماعی دانشگاه رازی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند؛ معیار تعیین حجم نمونه، رسیدن به اشباع نظری بود. داده‌ها با استفاده از ابزارهای پرسش‌نامۀ باز و مصاحبۀ عمیقِ فردی جمع‌آوری و با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون تحلیل شدند؛ نتایج این تحقیق نشان می‌دهد ازنظر هر دو نسل تحصیل‌کرده‌های کرمانشاه هویت مردم کرمانشاه از دو عنصر فردی و جمعی تشکیل شده است. دربارۀ هویت فردی در بین دو نسل اشتراک برداشت‌هایی در مفاهیم «مهمان‌نوازی»، «شادزیستی»، «خون‌گرمی»، «ول‌خرجی»، «پرستیژطلبی»، «بی‌نظمی در کار» و اختلاف برداشت‌هایی در مفاهیم «پهلوانی» و «تعلق به مکان»، «خشن بودن»، «تنبلی» و «راحت طلبی» مشاهده می‌شود. دربارۀ «هویت جمعی»، برداشت دو نسل این است کرمانشاهی‌ها را می‌توان با خصلت‌های جمعی مشترک نظیر: «تنوع فرهنگی»، «مناسک‌گرایی»، «قوم‌گرایی»، «هم‌گرایی»، «واگرایی» (غریبه‌پرستی)، «خرافه‌پرستی» و «مردسالاری» شناخت. اما برداشت نسل جدید این است که «خرافه‌پرستی» فقط مختص کرمانشاه نیست و «مردسالاری» مربوط به گذشته بوده و درحال‌حاضر تضعیف شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Generational Perceptions of the Identitity by Kermanshahs’ Graduates

نویسندگان [English]

  • Mohammad Taghi Sabzehei 1
  • Homayoun Moradkhani 2
  • Shima Mostafa 3
1 Assistant Professor, Department of Sociology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu Ali Sina University, Iran
2 Assistant Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Razi University, Iran.
3 M.A. in Cultural Studies, Iran.
چکیده [English]

 The primary goal of this paper is the qualitative analysis of two educated generations’ perceptions of kermanshah’s people about their identity. The conceptual framework of the research is referd to the theories of some classical and contemporary sociologists and social psychologists such as Jorge Herbert Mead, Charles Horton Cooley, Anthony Giddens and Stuart Hall about identity. The research is quantitative and based on purposeful and theoretical sampling methods, 15 professors and MA students of the Faculty of Social Sciences in Razi University are selected as a sample. The criterion for determining the sample size was theoretical saturation. The data are collected via open-ended questionnaire and in-depth individual interview tools und analyzed through the technique of thematic Analysis. The results indicated that from the perspective of two educated generations, the identity of Kermanshah’s people is composed of two elements, namely individual and collective identities. As for the individual identity, there are common perceptions in terms of concepts like hospitality, cheerfulness, wholeheartedness, prodigality, luxuriousness and messiness in doing tasks and perceptional differences in concepts like heroism, sense of belonging to home, aggressiveness, laziness and self-indulgence. In regard of the collective identity, the two generations’ perception is that the people of Kermanshah can be recognized with such common collective properties as cultural diversity, ritualism, ethnocentrism, convergence, divergence, superstition and patriarchy. But the perception of the new generation is that "superstition" is not limited to Kermanshah, and "patriarchy" is a thing of the past and is now weakened.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Individual Identity
  • Collective Identity
  • Kermanshah
  • Identity Exploration
  • Dispositions
- آشنا، حسام‌الدین؛ روحانی، محمدرضا، (۱۳۸۹). «هویت فرهنگی ایرانیان از رویکردهای نظری تا مؤلفه‌های بنیادی». فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، دورۀ سوم، شمارۀ ۴، صص: 157-184.
- احمدی، حمید؛ و گنج خانلو، مصدق، (۱۳۹۴). «رابطۀ هویت ملی و هویت قومی بین جوانان شهر زنجان». رهیافت‌های سیاسی و بین المللی، دورۀ 6، شمارۀ ۲، صص: ۸۹-۶۲.
- تاجیک، محمدرضا، (۱۳۸۴). «انسان مدرن و معنای هویت». مطالعات ملی، دورۀ ۶، شمارۀ ۱، صص: ۳-۲۴.
- دانش، پروانه، و توکلی، عاطفه، (۱۳۹۳). «مطالعه هویت نسل دوم ایرانیان خارج از کشور». پژوهشنامۀ توسعه فرهنگی اجتماعی، سال 1، شمارۀ ۲، صص: ۳۹-۲۴.
- رفعت‌جاه، مریم، (۱۳۸۹). «سیر تحول مفهوم سوژه و هویت در نظریه فرهنگی». نشریۀ برگ فرهنگ، دورۀ جدید، شمارۀ ۲۲، صص: ۱۲۷-۱۱۹.
- ریتزر، جورح، (1374). نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوران معاصر. ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
- صدیق‌سروستانی، رحمت اله؛ و حاجیانی، ابراهیم، (۱۳۸۷). «مطالعه تجربی منابع هویت ایران». فصلنامۀ مطالعات ملی، شمارۀ ۳۴، دورۀ 9، صص: 42-32.
- فراستخواه، مقصود، (۱۳۹۴). ما ایرانیان: زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی. تهران: نشر نی.
- فلاح، غلامعلی؛ سجودی، فرزان؛ و برامکی، سارا، (۱۳۹۵) «چالش عناصر هویت ساز سرزمین مادری و میزبان در فضای بیناگفتمانی مهاجرت در رمان‌های ادبیات مهاجرت فارسی». نشریۀ جستارهای زبانی، دورۀ 24، شمارۀ ۳۳، صص: ۴۲-۱۹.
- قنبری، نوذر؛ حیدرخانی، هابیل؛ و رستمی، مسلم، (۱۳۹۵). «بررسی رابطه بین هویت ملی و هویت دینی با پایبندی به فرهنگ شهروندی در شهر کرمانشاه». مطالعات جامعه‌شناختی شهری، سال 6، شمارۀ ۱۹، صص: ۲۰۴-۱۷۵.
- گیدنز، آنتونی. (۱۳۷۷) پیامدهای مدرنیت. ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.
- گیدنز، آنتونی، (۱۳۷۸). تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
- محمدپور، احمد، (1388). «تحلیل داده‌های کیفی: رویه‌ها و مدل‌ها». انسان‌شناسی، سال 1، دورۀ 2، شمارۀ 10، صص: 160- 127.
- Boyatzis, R. E., (1998). Transforming quantitiative information: thematic analysis and code development. Sage.
- Braun, V. & Clarck, V., (2006). “Using thematic analysis in Psychology”. in: quantitiative research in psychology, Vol. 1, No. 3, Pp: 385-405.
- Mead, J. H., (1964). On social psycology: selected papers. Chicago: univdrsity of Chicago Press.
- Hall, S., (1996). “Question of cultural Identity”. in: Book  Modernity and it futures, Cambridge: politiy press
- Hall, S., (2004). Gramscis Relevance for study of race and ethnicity, in book of critical Dialouges in cultural studies. published in the Taylor & Francis Library.
- Jacobson, J., (1998). Islam in Transition. London: Routledge
- King, N. & Horrocks, C., (2010). Interviews in quantitiative researches. London: sage
- Patton, M. Q., (1990). Quantitiative evaluation and research methods. Thosads Oaks, CA: sage.