مطالعۀ کیفی عوامل اجتماعی مؤثر بر نشاط اجتماعی، سلامت روانی و رضایت از زندگی دانش‌آموزان از دیدگاه متخصصان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران.

3 دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر نشاط اجتماعی، سلامت روانی و رضایت از زندگی دانش‌آموزان مقطع ‌متوسطۀ استان سمنان است. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی است و به‌صورت کیفی به اجراء درآمد. یازده نفر از متخصصان و صاحب‌نظران در سه بخش آموزشی، پژوهشی و اجرایی در حوزۀ موضوع تحقیق به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند و به روش غیراحتمالی مورد مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها با استفاده از سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و در قالب 231 کد اولیه، 43 مفهوم و 17 مقوله سازمان‌دهی شدند. نتایج پژوهش نشان‌داد، عوامل محیطی، سازمانی و انگیزاننده، به‌عنوان شرایط علّی؛ مقوله‌های بسترسازی فرهنگی، بسترسازی امکانات و زیرساخت‌ها، و عوامل مؤثر در شاد کردن به‌عنوان شرایط زمینه‌ای؛ چالش‌های فردی، خانوادگی، مدرسه و جامعه به‌عنوان شرایط مداخله‌گر؛ مقوله‌های آموزشی، انگیزشی و یادگیری اجتماعی به‌عنوان راهبرد؛ و پیامدهای محسوس جسمانی و ظاهری، روحی و روانی، رفتاری، و بهبود کیفیت زندگی به‌عنوان پیامد حاصل از مدل شناسایی شدند. با توجه به نتایج حاصل، می‌توان اظهار کرد که ایجاد نشاط اجتماعی، سلامت روانی و رضایت از زندگی در بین دانش‌آموزان مدارس استان سمنان، موضوعی عمیق و زیربنایی است و نیازمند کارکرد درست حوزه‌ها و نهادهای مختلف است. پیشنهادها و اقدامات سطحی تأثیر زیادی در تقویت این متغیرها دارند، لیکن تأثیر پایدار و قابل‌توجهی در این خصوص ندارند؛ بنابراین، این موضوع نیازمند برنامه‌های راهبردی و بلندمدت است که تمام عوامل در کنار همدیگر برای دستیابی به نشاط اجتماعی، سلامت روانی و رضایت از زندگی پایدار همکاری کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating Social Factors Affecting Students' Social Vitality, Mental Health and Life Satisfaction from the Perspective of Experts (A Qualitative Study)

نویسندگان [English]

  • Houriyhe Dehghanpouri 1
  • Seyyed Rasoul Chavoshi 2
  • Khadijeh Lotfi Yamchi 3
1 Assistant Professor, Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Shahroud University of Technology, Shahroud, Iran
2 PhD Student in Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Shahroud University of Technology, Shahroud, Iran.
3 PhD in Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Mazandaran University, Babolsar, Iran.
چکیده [English]

The main purpose of this study is to investigate the social factors affecting social vitality, mental health and life satisfaction of high school students in Semnan Province. This research is applied in terms of purpose and was implemented qualitatively. Eleven specialists and experts in three educational, research and executive departments in the field of research subject were subjected to in-depth semi-structured interviews by purposive sampling and non-probability method. Data analysis was performed using three stages of open, axial and selective coding and were organized in the form of 231 primary codes, 43 concepts and 17 categories. The results showed that environmental, organizational and motivating factors, as causal conditions; Categories of cultural bedding, bedding of facilities and infrastructure, and factors affecting happiness as background conditions; Challenges related to persons, family, school and community as intervening conditions; Educational, motivational and social learning categories as a strategy; And tangible physical, mental, behavioral, and quality of life outcomes were all identified as model outcomes. According to the results, it can be stated that creating social vitality, mental health and life satisfaction among school students in Semnan province is a deep and fundamental issue and requires the proper function of various fields and institutions. Suggestions and superficial measures have a great effect on strengthening these variables, but they do not have a lasting and significant effect in this regard. Therefore, this issue requires strategic and long-term plans that all factors work together to achieve social vitality, mental health and satisfaction with sustainable life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Vitality
  • Mental Health
  • Life Satisfaction
  • Social Factors
  • Students
  • High School
  • Qualitative Study
- ارجمند‌سیاه‌پوش، اسحق؛ رضاپور، داریوش؛ و حسن‌پور‌افرینه، خدیجه، (1397). «بررسی میزان نشاط اجتماعی نوجوانان تحت پوشش کمیتۀ امداد امام خمینی؟ره؟ شهر پلدختر و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن». فصلنامۀ توسعۀ اجتماعی (توسعۀ انسانی سابق)، شمارۀ 13 (2)، صص: 162-147.
- افشانی، سیدعلیرضا، (1392). «بررسی میزان نشاط اجتماعی در بین جوانان یزدی و عوامل مرتبط با آن». مجلۀ تحلیل اجتماعی، شمارۀ 69 (4)، صص: 27-1.
- اقدسی، محمدتقی؛ محمدزاده، حسن؛ و قوامی، اکبر، (1395). «ارتباط بین شور و اشتیاق به فعالیت بدنی و رضایت از زندگی دانش‌آموزان پسر: رویکرد دوگانۀ اشتیاق». دوفصلنامۀ پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شمارۀ 6 (14)، صص: 66-54.
- امیرظاهری، امیرمسعود؛ و فخاریان، منا، (1395). «نقش سرمایۀ اجتماعی در شادی جوانان، مورد مطالعه: دانشجویان دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم‌اجتماعی تهران مرکز». مطالعات جامعه‌شناسی، شمارۀ 9 (33)، صص: 24-7. 
- ایزدی، صمد؛ هاشمی، سهیلا؛ و برزمینی، لیلا، (1391). «بررسی عوامل مؤثر در شاداب‌سازی مدارس از دیدگاه دانش‌آموزان و اولیای مدرسه: با تأکید بر توسعۀ فرهنگی». فصلنامۀ مطالعات توسعۀ اجتماعی-فرهنگی، شمارۀ 1 (1)، صص: 118-90.
- پرینچی، معصومه؛ دلاور، علی؛ فرخی، نورعلی، (1398). «نقش سلامت روان در رفتارهای خلاقانۀ دانش‌آموزان شهر تهران». نشریۀ ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، شمارۀ 8 (4)، صص: 170-153.
- جاودان‌سیرت، توران؛ و ماردپور، علیرضا، (1397). «بررسی رابطه ادراک از ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و هوش اخلاقی با نشاط اجتماعی در دانش‌آموزان دبیرستانی». مجلۀ پژوهش سلامت، شمارۀ 4 (1)، صص: 8-1.
- حاجی‌زاده‌میمندی، مسعود؛ و ترکان، رحمت‌اله، (1394). «بررسی میزان و عوامل فرهنگی اجتماعی مرتبط با نشاط اجتماعی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه یزد)». مطالعات جامعه‌شناختی شهری، شمارۀ 5 (16)، صص: 86-59. 
- حبیبی‌پور، مجید؛ حبیبی‌پور، حمید؛ حبیبی‌پور، مریم؛ و رجایی، علیرضا، (1386). «تأثیر موسیقی غیرکلامی ایرانی بر کاهش پرخاشگری دانش‌آموزان پسر دورۀ راهنمایی». فصلنامۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، شمارۀ 3(10)، صص: 50-45.
- حیدری‌ساربان، وکیل؛ و یاری‌حصار، ارسطو، (1396). «عوامل مؤثر در بهبود نشاط اجتماعی از دیدگاه روستاییان، مطالعۀ موردی: شهرستان اردبیل». فصلنامۀ برنامه‌ریزی منطقه‌ای، شمارۀ 7 (25)، صص: 54-41.
- دستورانی، محمد؛ (1397). «گزارش مدیر کل آموزش‌ و پرورش استان سمنان». خبرگزاری شبستان، 18 /06/1397، کد خبر: 72670.
- دشتی، مرتضی؛ آذربایجانی، محمدعلی، (1391). «عوامل مؤثر بر شادابی و نشاط دانش‌آموزان ازنظر دانش‌آموزان دبیرستان‌های استان ایلام». مجلۀ مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش. شمارۀ 1 (2)، صص: 60-51.
- رضادوست، کریم؛ فاضلی، عبدالله؛ و مقتدایی، فاطمه، (1393). «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان نشاط در استان خوزستان». فصلنامۀ توسعۀ اجتماعی (توسعۀ انسانی سابق)، شمارۀ 8 (4)، صص: 46-29.
- زارعی‌توپخانه، محمد؛ مرادیانی، سیده‌خدیجه؛ چراغیان، حدیث؛ و جان‌بزرگی، مسعود، (1398). «مقایسه رضایت از زندگی، امید و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف». روان‌شناسی و دین، شمارۀ 12 (3)، شمارۀ: 84-73.
- زکی، محمدعلی، (1386). «اعتباریابی مقیاس چندبعدی رضایت از زندگی دانش‌آموزان». مجلۀ روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، شمارۀ 13 (1)، شمارۀ: 57-49.
- سجادیان، ناهید؛ نعمتی، مرتضی؛ و دامن‌باغ، صفیه، (۱۳۹۹). «شناسایی و اولیت بندی عوامل مؤثر بر نشاط شهری در اهواز». پژوهش‌های راهبردی مسائل اجتماعی ایران، شمارۀ ۱ (۹)، پیاپی ۲۸، صص: ۱۱۲-79.
- سلطانی‌زاده، محمد؛ و خسروی، ژیلا، (1392). «پیش‌بینی رضایت از زندگی براساس هوش هیجانی و نشانه‌های روانی در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه». فصلنامۀ پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی، شمارۀ 4 (4)، صص: 179-163.
- شریف‌زاده، حکیمه‌السادات؛ میرمحمدتبار، سیداحمد؛ و عدلی‌پور، صمد، (1396). «بررسی عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی در ایران، فراتحلیلی از تحقیقات موجود». راهبرد فرهنگ، شمارۀ 40، صص: 180-159.
- طاهریان، حسین؛ فیض، داود؛ و حیدرخانی، زهرا، (1393). «عوامل مدیریتی و سازمانی مؤثر بر شادی و نشاط در دانشگاه‌ها و تأثیر آن‌ها بر تولید علم». فصلنامۀ پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شمارۀ 72، صص: 116-99. 
- عاشوری، جمال؛ جلیل‌آبکنار، سیده‌سمیه؛ و عاشوری، محمد، (1394). «بررسی تأثیر آموزش شناختی رفتاری بر سلامت روان دانش‌آموزان با اختلال یادگیری شهرستان‌های تهران در سال تحصیلی 1392-1391». مجلۀ علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، شمارۀ 23 (3)، صص: 11-1.
- عنبری، موسی؛ و حقی، سمیه، (1393). «بررسی عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر نشاط اجتماعی زنان، مورد مطالعه: زنان مناطق شهری و روستایی شهرستان دلیجان». جامعه‌شناسی کاربردی، شمارۀ 25 (53)، صص: 26-1. 
- غفاری، غلامرضا؛ و شیرعلی، ابراهیم، (1395). «بررسی وضعیت نشاط اجتماعی در بین شهروندان و رابطۀ آن با احساس امنیت اجتماعی (نمونۀ موردی: جوانان 29-18 ساله شهر تهران)». فصلنامۀ علمی و پژوهشی مطالعات امنیت اجتماعی، شمارۀ 45، صص: 57-33.
- فضل‌الهی، سیف‌اله؛ جهانگیراصفهانی، نرگس؛ و حق‌گویان، زلفا، (1389). «سنجش میزان و عوامل مؤثر بر شادی دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران». روان‌شناسی و دین، شمارۀ 3 (4)، صص: 108-89.
- کلانتری، عبدالحسین؛ حسینی‌زاده‌آرانی، سیدسعید؛ سخایی، ایوب؛ و امامعلیزاده، حسین، (1394). «انزوا و سلامت: بررسی ارتباط میان انزوای اجتماعی و سلامت روان شهروندان +18 سال تهرانی با عطف توجه به نقش میانجیگرانۀ حمیات اجتماعی». دوفصلنامۀ‌ پژوهش‌های جامعه‌شناسی معاصر، شمارۀ 4 (6)، صص: 116-89.
- محمدی، علی؛ سحاقی، حکیم، (1397). «نقش ارتقای سطح امید، مشارکت و نشاط اجتماعی با تمرکز بر جامعۀ نخبگان کشور در پیشگیری از اعتیاد». فصلنامۀ سلامت اجتماعی و اعتیاد، شمارۀ 5 (17)، صص: 94-57. 
- مدبر، سیف‌اله؛ صدری‌دمیرچی، اسماعیل؛ و محمدی، نسیم، (1397). «پیش‌بینی سلامت روان دانش‌آموزان براساس باورهای دینی، خودکارآمدی تحصیلی و رشد اخلاقی». نشریۀ روان‌شناسی مدرسه، شمارۀ 7 (4)، صص: 154-140.
- میرزائی، حسین؛ میرزائی، مجتبی؛ و فتحی، لاله. (1397). «بررسی ارتباط بین ابعاد دینداری و سرمایه روان‌شناختی (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه تبریز)». دوفصلنامۀ‌ پژوهش‌های جامعه‌شناسی معاصر، شمارۀ 7 (12)، صص: 21-1.
- نبوی، عبدالحسین؛ رضادوست، کریم؛ و صالحی، نجمه، (1394). «بررسی تأثیر عوامل اجتماعی و روانی بر احساس نشاط (مورد مطالعه: دانش‌آموزان 16 تا 18 سالۀ شهر اهواز)». جامعه‌شناسی کاربردی، شمارۀ 26 (59)، صص: 22-1. 
- نیستانی، فریبا؛ اسماعیلی‌شاد، بهرنگ؛ و سلیمانپور‌عمران، محبوبه، (1396). «مطالعۀ نظری پیرامون مؤلفه‌های ساختاری و محتوایی مدارس با نشاط». پویش در آموزش علوم انسانی. شمارۀ 2 (8)، صص: 18-1. 
- نیکنام، کریم؛ غباری‌بناب، باقر؛ و حسن‌زاده، سعید، (1396). «اثربخشی آموزش حل مسألۀ خلاقانه بر رضایت از زندگی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان پسر تیزهوش». نشریۀ توانمندسازی کودکان استثنایی، شمارۀ 8 (4)، صص: 119-105.
- نیکنام، کریم؛ غباری‌بناب، باقر؛ و حسن‌زاده، سعید، (1398). «تأثیر آموزش حل مسأله خلاقانه بر خلاقیت و رضایت از زندگی دانش‌آموزان پسر تیزهوش». فصلنامۀ سلامت روان کودک، شمارۀ 6 (2)، صص: 217-206.
- هزارجریبی، جعفر؛ و آستین‌فشان، پروانه، (1388). «بررسی عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی (با تأکید بر استان تهران)». جامعه‌شناسی کاربردی، شمارۀ 20 (33)، صص: 146-119.
- ولی‌پور، احمد؛ بالویی‌جامخانه، عزت‌الله؛ و سقایی، سحر، (1392). «بررسی و مقایسۀ تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر میزان رضایت از زندگی دانش‌آموزان». فصلنامۀ تحقیقات مدیریت آموزشی، شمارۀ 4 (4)، صص: 56-39. 
- Anli, I. & Karsli , T. A., (2010). “Perceived parenting style, depression and anxiety in a Turkish late adolescent population”. Innovation and creativity in Education, No. 2(2), Pp: 724– 727.
- Basu, R. & Thomas, M. D., (2019). “What Makes College Students Happy? A Day Reconstruction Study”. In: Perspectives on Happiness (Pp: 29-40), Brill Rodopi.‏
- Bazurto-Gomez, N.; Torres, J. C.; Gutierrez, R.; Chamorro, M.;Bulger, C., Hernandez, T. & Guerra-Gomez, J. A., (2018). “An Information Visualization Application Case to Understand the World Happiness Report”. In: Iberoamerican Workshop on Human-Computer Interaction, Pp: 44-56.
- Boehm, K. J. & Lyubomirsky, S., (2007). “Does happiness promote career success?”. Journal of Career Assessment, No. 16(1), Pp: 101-116.
- Bruffaerts R.; Mortier P.; Kiekens, G.; Auerbach. R. P.; Cuijpers, P.; Demyttenaere, K.; Green, J. G.; Nock, M. K. & Kessler, R. C., (2018). “Mental health problems in college freshmen: Prevalence and academic functioning”. J Affect Disord, No. 1 (225), Pp: 97-103.
- Cacioppo, M.; Pace, U. & Zappulla, C., (2013). “Parental Psychological Control, Quality of Family Context and Life Satisfaction among Italian Adolescents”. Child Indicators Research. No. 6(1), Pp: 179-91.
- Chang, W. C., (2009). “Social capital and subjective happiness in Taiwan”. International Journal of Social Economics, No. 36(8), Pp: 844-868.‏
- Chia, A.; Kern, M. L. & Neville, B. A., (2020). CSR for Happiness: Corporate determinants of societal happiness as social responsibility. Business Ethics: A European Review.‏
- Cvetkovski, S.; Jorm, A. F. & Mackinnon, A. J., (2019). “An analysis of the mental health trajectories of university students compared to their community peers using a national longitudinal survey”. Studies in Higher Education, No. 44(1), Pp: 185-200.‏
- Guven, C. & Sørensen, B. E., (2012). “Subjective well-being: Keeping up with the perception of the Joneses”. Social Indicators Research, No. 109(3), Pp: 439-469.‏ 
- Ito, E.; Walker, G. J.; Mitas, O. & Liu, H., (2019). “Cultural similarities and differences in the relationship between types of leisure activity and happiness in Canadian, Chinese, and Japanese university students”. World Leisure Journal, No. 61(1), Pp: 30-42.
- Kim, Y.; Kim, B.; Hwang, H. S. & Lee, D., (2020). “Social media and life satisfaction among college students: A moderated mediation model of SNS communication network heterogeneity and social self-efficacy on satisfaction with campus life”. The Social science journal, No. 57(1), Pp: 85-100.‏
- Kioslosky, J. L., (2002). Happiness, How are environ-ment effects our well-being and performance?. 03/05/1383, from http://www.Clearing house Mwsc.edu. Manuscripts /292 asps.
- Lardier Jr, D. T.; Lee, C. Y. S.; Rodas, J. M.; Garcia-Reid, P. & Reid, R. J., (2020). “The Effect of Perceived College-Related Stress on Depression, Life Satisfaction, and School Satisfaction: The Coping Strategies of Hispanic College Students From a Hispanic Serving Institution”. Education and Urban Society, 0013124519896845.‏
- Lombas, A. S.; Jiménez, T. I.; Arguís-Rey, R.; Hernández-Paniello, S.; Valdivia-Salas, S. & Martín-Albo, J., (2019). “Impact of the Happy Classrooms Programme on Psychological Well-being, School Aggression, and Classroom Climate”. Mindfulness, Pp: 1-19.
- Lykken, D., (1999). Happiness: What Studies on twins show us about nature and happiness set point. New York, NY: Golden Books.
- Mahmoudi, A.; Mahmoudi, F.; Shamsaei, M.; Raeisi Shahraki, H. & Kakaei, H., (2019). “Determination of the Level of Happiness among Students of Shiraz University of Medical Sciences, Iran”. Journal of Research in Medical and Dental Science, No. 7(2), Pp: 52-56.
- McManus, S. & Gunnell, D., (2020). “Trends in mental health, non‐suicidal self‐harm and suicide attempts in 16–24-year old students and non-students in England, 2000–2014”. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, No. 55(1), Pp: 125-128.‏
- Oishi, S.; Graham, J.; Kesebir, S. & Galinha, I. C., (2013). “Concepts of happiness across time and cultures”. Personality and social psychology bulletin, No. 39(5), Pp: 559-577.‏
- Oladipo, S. E.; Olapegba, P. O. & Ogunronbo, S., (2012). Impact of Social Support and Family Status on Adolescents Satisfaction with Life. Pper presented at the Intenational Conference of Psychologists. South Africa. July 23-27. 
- Oswalt, S. B.; Lederer, A. M.; Chestnut-Steich, K.; Day, C.; Halbritter, A. & Ortiz, D., (2020). “Trends in college students’ mental health diagnoses and utilization of services, 2009–2015”. Journal of American College Health, No. 68(1), Pp: 41-51.‏
- Peir´o, P., (2006). “Happiness, satisfaction and socio-economic conditions: Some international evidence”. The Journal of Socio- Economics. No. 35, Pp: 348–365.
- Peltz, J. S.; Bodenlos, J. S.; Kingery, J. N. & Rogge, R. D., (2020). “The role of financial strain in college students’ work hours, sleep, and mental health”. Journal of American College Health, No. 69(6) Pp: 1-8.‏
- Pollner, M., (1989). “Divine Relations, Social Relations and well-being”. Journal of Health and Social Behavior, No. (30), Pp: 92-104.
- Salama-Younes, M., (2011). “Positive mental health, subjective vitality and satisfaction with life for French physical education students”. World Journal of Sport Sciences, No. 4(2), Pp: 90-97.‏
- Sharma, A. & Malhotra, D., (2010). “Social-psychological correlates of happiness in adolescents”. European Journal of Social Sciences, No. 12(4), Pp: 651-61.
- Sheng, Y. & Zhu, C., (2019). “Research on the Influencing Factors and Improving Path of Contemporary College Students' Happiness”. In: 3rd International Conference on Culture, Education and Economic Development of Modern Society (ICCESE 2019). Atlantis Press.‏
- Swinyard, W.; Kau, A. & Phua, H., (2001). “Happiness, Materialism and Religion Experience in the USA and Singapore”. Journal of Happiness studies, Pp: (2), Pp: 13-32.
- Tanner-Smith, E. E.; Finch, A. J.; Hennessy, E. A. & Moberg, D. P., (2019). “Effects of recovery high school attendance on students’ mental health symptoms”. International Journal of Mental Health and Addiction, No. 17(2), Pp: 181-190.‏
- Uysal, R.; Satici, S. A.; Satici, B. & Akin, A., (2014). “Subjective vitality as mediator and moderator of the relationship between life satisfaction and subjective happiness”. Educational Sciences: Theory and Practice, No. 14(2), Pp: 489-497.‏
- Williams, A., (2010). “Spiritual therapeutic landscapes and healing: A case study of St. Anne de Beaupre, Quebec, Canada”. Social Science & Medicine. No. 70(10), Pp: 1633-1640.
- World health organization. (2001). The world health report. Health system: Geneva.
- Yaghoubian, F.; Kajbafm, M. & Ghamarani A., (2013). “Effectiveness of group training on knowledge and practice of religious duties and its relationship with students' happiness”. J Nurs Educ, No. 2(3), Pp: 68-77.
- Zhang, X.; Yeung, T. S.; Yang, Y.; Chandra, R. M., Dana Wang, L.; Sukhmani, K.; Bal, S. K. & Zhu, Y., (2019). “Cross-cultural approaches to mental health challenges among students”. The Massachusetts General Hospital Guide to Depression, 10.1007/978-3-319-97241-1_6.
- Ziapour, A.; Khatony, A.; Jafari, F. & Kianipour, N., (2018). “Correlation of Personality Traits with Happiness among University Students”. Journal of Clinical & Diagnostic Research. No. 12(4), Pp: 26-29.
- Zimmerman, F. J. & Katon, W., (2005). “Socioeconomic status, depression disparities, and financial strain: what lies behind the income-depression relationship?”. Health Economic. Chi Chester, No. 14(12), Pp: 1197.