بررسی و مقایسه عوامل جامعه‌شناختی مؤثر بر طرد دانش‌آموزان ایرانی و افغانستانی (مورد مطالعه: دوره دوم متوسطه شهر کاشان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس مدعو گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فرهنگیان

2 استاد گروه جغرافیا و اکوتریسم دانشگاه کاشان

3 دانشجوی دکتری جامعه شناسی، مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه عوامل جامعه‌شناختی مؤثر بر طرد دانش‌آموزان ایرانی و افغانستانی دوره‌ دوم متوسطه شهر کاشان انجام شده است. دراین پژوهش از دو رهیافت روش شناختی کمی (با ابزار پرسشنامه) و کیفی (با ابزار مصاحبه نیمه‌ساختار یافته) بهره گرفته شده است.در بخش کمی حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای توأم با طبقه‌بندی، برابر با 340 نفر برآورد گردید و در بخش کیفی نیز 15 مصاحبه نیمه‌ساختار یافته جهت مطالعه اکتشافی و تعمیق نتایج انجام شده است. یافته‌های توصیفی بیانگر آن است که میانگین نمره‌ی طرد اجتماعی دانش‌آموزان در سطح متوسط به بالا (83/2) است که در مجموع میانگین‌ طرد اجتماعی پسران و دختران افغانستانی بیشتر از پسران و دختران ایرانی است. نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که هرچند بین کیفیت زندگی، مشارکت اجتماعی و تبعیض اجتماعی دانش‌آموزان ایرانی با دانش‌آموزان افغانستانی تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین سرمایه فرهنگی آن‌ها با یکدیگر تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که در بین گروه پسران ایرانی و افغانستانی، مشارکت اجتماعی و در بین دختران ایرانی و افغانستانی متغیر تبعیض اجتماعی بیشترین تأثیر را بر طرد اجتماعی آنها دارد. همچنین یافته‌های حاصل از بخش کیفی موجب عمق بخشی و تبیین بیشتر نتایج کمی شد. استدلال نهایی مقاله این ‌است که طرد اجتماعی دانش‌آموزان، پدیده‌ای چند بعدی، پیچیده و پنهان است. بسترسازی برای افزایش مشارکت اجتماعی و کاهش تبعیض­های اجتماعی ازجمله مهم‌ترین راهبردهای مقابله­ای در مسئله طرد اجتماعی است که مستلزم تعامل بین نهادی و مشارکت نظام آموزش و پرورش با نهاد خانواده و کنشگران نظام آموزشی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study and comparison of social factors affecting the exclusion of Iranian and Afghan students (Case Study: Kashan Secondary School)

نویسندگان [English]

  • Vali Bahrami 1
  • Mohsen Shatereyan 2
  • Behrooz Behrooziyan 3
1 Invited lecturer in the Department of Sociology, Farhangian University
2 Professor, Department of Geography and Ecotourism, Kashan University
3 PhD student in Sociology, Social Issues of Iran, Kashan University
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate and compare the social factors affecting the exclusion of Iranian and Afghan high school students in Kashan. In this study, two methodological quantitative (questionnaire) and qualitative (semi-structured interviews) were used. In the quantitative part, the sample size was estimated to be 340 people using Cochran formula and cluster sampling method, and in the qualitative section, 15 semi-structured interviews were conducted for exploratory study and deepening of the results. The descriptive findings stated that the mean score of social exclusion of students was in the middle to high level (2.83), which in general, the average social exclusion of Afghan boys and girls was higher than that of Iranian boys and girls. The results of data analysis showed that although there is a significant difference between quality of life, social participation and social discrimination of Iranian students with Afghan students, there is no significant difference between their cultural capital and each other. Regression results also showed that among Iranian and Afghan boys, social participation and social discrimination among Iranian and Afghan girls had the greatest impact on their social exclusion. Also, the findings of the qualitative section confirm the quantitative results of the research. The final argument of the paper is that the social exclusion of students is a multi-dimensional, complex and hidden phenomenon. Providing a platform for increasing social participation and reducing social discrimination is one of the most important coping strategies in the issue of social exclusion, which requires inter-institutional interaction and the participation of the education system with the family institution and the activists of the educational system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Exclusion
  • Social Discrimination
  • Social Participation
  • Cultural Capital
  • Ethnicity
  • Students
بلالی، اسماعیل. (1389). «طرد اجتماعی اقوام در آیینه آمار: بررسی بودجه‌های استان‌های ترک‌نشین و کردنشین»، مجله مطالعه اجتماعی ایران، دوره چهارم، شماره 2، 1-19.
جواهری، فاطمه؛ سراج‌زاده، حسین و رحمانی، ریتا. (1389). «تحلیل اثرات اشتغال زنان بر کیفیت زندگی آنان»، مجله زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 8(2)، 162-143.
غفاری، غلامرضا و امیدی، رضا. (1389). «چرخش نظری و مفهومی از فقر به سازه مطرودیت اجتماعی»، برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 4، 146-123.
فاضلی، محمد. (1386). جامعه‌شناسی مصرف موسیقی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
فرضی‌زاده، زهرا. (1393). «طرد اجتماعی دختران روستایی مجرد»، توسعه روستایی، شماره 1، 123-146.
فیروزآبادی سید احمد و صادقی، علیرضا. (1389 الف). «وضعیت طرد اجتماعی زنان فقیر روستایی». بررسی مسائل اجتماعی ایران، شماره 1، 174-143.
فیروزآبادی سید احمد و صادقی، علیرضا. (1389 ب). «مطالعه ابعاد طرد اجتماعی زنان روستایی سرپرست خانوار در رابطه با وضعیت اشتغال و اقامت»، زن در توسعه و سیاست، شماره 8، 114-93.
فیروزآبادی، سید احمد؛ فرضی‌زاده، زهرا و دانش‌پور، زینب. (1395). «بررسی وضعیت طرد اجتماعی زنان روستایی (مطالعه موردی: روستای چمران از توابع بخش نوبران در شهرستان ساوه)»، بررسی مسائل اجتماعی ایران، دوره 7، شماره 1، 260-229.
الکاک، پیتر؛ می، مارگات و کارن، رولینگسون. (1391). مرجع سیاست‌گذاری اجتماعی، ترجمه: علی‌اکبر تاج مزینانی، محسن قاسمی و مرتضی قلیچ، جلد دوم، چاپ اول، تهران: نشر امام صادق(ع).
گیدنز، آنتونی. (1393). جامعه‌شناسی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
Almquist, Y. (2011). “Social isolation in the classroom and adult health: A longitudinal study of a 1953 cohort”. Advances in Life Course Research, 16(1), 1-12.
Atkinson, R. (2000). “Combating social exclusion in Europe: the new urban policy challenge”. Urban Studies, 37(5-6), 1037-1055.
Bellmore, A., Nishina, A., You, J. I., Ma, T. L. (2012). “School context protective factors against peer ethnic discrimination across the high school years”. American Journal of Community Psychology, 49(1-2), 98-111
Berndt, T. J. (1999). “Friends’ influence on students’ adjustment to school”. Educational Psychologist, 34(1), 15-28.
Chen, H. (2013). “A Study of Older People with Disability: Evidence from Two Cosmopolitan Cities”. Ageing International, 38, 328-342.
De Haan, A. (2001). Social Exclusion Enriching the Understanding of debate on social welfare in France and Britain. LSE STICERD Discussion Paper 115, Oct 95
Flotten, T. (2006). “Poverty and Social Exclusion: Two Side of the Same Coin, Fafa, Forrest, R and Kearns, A Social Cohesion, Social Capital and Tht Neighbourhood”, Urban Studies, 38(12), 25-43.
Gaoteri, H. (1986). Popular Participation in Development, in Participation in Development, paris, VNESCO, 16, 121-139.
Isabel, J. R. (2018). Social Exclusion and School Achievement: Children of Immigrants and Children of Natives in Three European Countries. Cross Mark.
Jehoel, G. G. & Vromman, C. (2007). Explaininig social Exclusion, The Netherlands for Social Research/scp.The Huge.
LaFontana, K. M., & Cillessen, A. H. (2010). “Developmental changes in the priority of perceived status in childhood and adolescence”. Social Development, 19(1), 130-147.
Leets, L. & Wolf, S. (2005). “Adolescent rules for social exclusion: when is it fair to exclude someone else?”, Journal of Moral Education, 34(3), 343-362.
Levitas, R., Pantazis, C., Fahmy, E., Gordon, D., Lloyd, E. & Patsios, D. (2007). The multi-dimensional analysis of social exclusion: of Sociology and School for Social Policy, Townsend Centre for the International Study of Poverty and Bristol for Public Affairs, University of Bristol
Madanipour, A., Cars, G. and Allen (Ed)., J. (1998). Social Exclusion in European Cities: Processes, Experiences and Responses. London: Jessica Kingsley.
McCormick, C. M., Kuo, S. I-C., & Masten, A. S. (2011). Developmental tasks across the lifespan. In K. L. Fingerman, C. A. Berg, J. Smith, & T. C. Antonucci (Eds.), Handbook of lifespan development (pp. 117–140). New York, NY: Springer.
Mendez, J. J., Bauman, S., & Guillory, R. M. (2012). “Bullying of Mexican immigrant students by Mexican American students: An examination of intracultural bullying”. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 34(2), 279-304.
Nadeem, E., Graham, S. (2005). “Early puberty, peer victimization, and internalizing symptoms in ethnic minority adolescents”. The Journal of Early Adolescence, 25(2), 197-222
Poucki, S. & Bryan, N. (2014). “Vulnerability to Human Trafficking among the Roma Population in Serbia:The Role of social Exclusion an Marginalization”, Journal of Intercultural Studies, 145-162.
Qin, D. B., Way, N., Rana, M. (2008). “The “model minority” and their discontent: Examining peer discrimination and harassment of Chinese American immigrant youth”. New Directions for Child and Adolescent Development, 121, 27-42.
Room, G. (1995). “Understanding Social Exclusion: Lessons from transnational Research studies”, Paper presented at the Conference on "Poverty studies in the European union: Retrospect and prospect", Policy studies London
Scutella, R., Wilkins, R., Kostenko, W. (2013). “Intensity and Persistence of Individuals Social Exclusion in Australia”, The Australian Journal of Social Issues, 48, 273-298.
Shaaban, S. (2011). “A Conceptual Framework Review of Social Exclusion,and its Relation with Social Cohesion and Poverty in Europe. The International Journal of Diversity in Organisations”, Communities and Nations, 11(1), 117-131.
Silver, H. (2008). The process of social exclusion: the dynamics of an evolving concept, Department of Sociology Brown University, Rhode Island: 1-19
Silver, H. (2006). The Process of Social Exclusion: The Dynamics of an Evolving Concept, University of Manchester Chronic poverty Research Center.
Smith, J. P. (2000). Policy Responses to Social Exclusion, Towards Inclusion? Open University Press, Maidenhead. Philadelphia. /Article
Social Exclusion Unit (2008). Social Exclusion and Why It Matters In David Byrne. Social Exclusion; Critical Concept in Mobility Sociology (333-347). Vol I Social Exclusion – the History and Use of a Concept.
Strohmeier, D., Kärnä, A., & Salmivalli, C. (2011). “Intrapersonal and interpersonal risk factors for peer victimization in immigrant youth in Finland”. Developmental Psychology, 47(1), 248-258.
Theobald, H. (2005). Social exclusion and care for the elderly: Theoretical concepts and changing realities in European welfare states, WZB Discussion Paper, No.  http://econstor.eu/bitstream/10419/47367/1/482174676.pdf
Wolke, D., Copeland, W. E., Angold, A., & Costello, E. J. (2013). “Impact of bullying in childhood on adult health, wealth, crime, and social outcomes”. Psychological Science, 24(10), 1958-1970.