استرس، آنسلم و کوربین، جولیت (1387)، اصول روش تحقیق کیفی (نظریه مبنای، رویهها و شیوهها)، ترجمه بیوک محمدی تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ایمان، محمدتقی و گروسی، سعیده (1385)، «تحقیق اقدامیمشارکتی (تسهیلگر تحولات مشارکت جو)»، روششناسی علوم انسانی، 12(47): 42-61.
حسن مرادی، نرگس (1389)، «تأثیر شرکت در دورههای آموزش اقدامپژوهی بر مهارتهای حرفهای دبیران آموزش و پرورش»، مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، 3(5): 104-125.
تقیزاده، سجاد (1388)، بررسی آراء هابرماس، پایاننامه دکتری جامعهشناسی، دانشگاه تهران.
دوستی ایرانی، مهری؛ عبدلی، سامره؛ پرویزی، سرور؛ سیدفاطمی، نعیمه و امینی، مسعود (1390الف)، «چتری به نام اقدام پژوهی»، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(9): 1223-1230.
دوستی ایرانی، مهری؛ عبدلی، سامره؛ پرویزی، سرور؛ سیدفاطمی، نعیمه و امینی، مسعود (1390ب)، «پراکسیس: پارادایمی برای اقدامپژوهی»، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(9): 1248-1254.
ریتزر، جورج (1384)، نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، انتشارات علمی، چاپ نهم.
عبداللهی، محمد (1388)، نظریات جامعهشناسی کلاسیک، تحقیق چاپ نشده.
مالمیر، مهدی (1392)، «ترس از قربانی شدن و قبض فضای عمومی»، دوفصلنامه پژوهشهای جامعه شناسی معاصر، سال دوم ، شماره 3: 143-163.
محمدپور، احمد (1390)، روش تحقیق کیفی ضد روش 1، جلد اول، چاپ اول، تهران: انتشارت جامعهشناسان.
مهرمحمدی، محمود (1379)، «اقدامپژوهی: رویکردی مؤثر در حرکت نظامهای پژوهشی انسانی-اجتماعی به سوی تعادل»، فصلنامه مدرس، 4(1): 141-148.
نش، کیت (1387)، جامعهشناسی سیاسی معاصر، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: کویر.
هابرماس، یورگن (1384)، نظریهی کنش ارتباطی (جلد 1، عقل و عقلانیت جامعه)، ترجمهی کمال پولادی. تهران: انتشارات روزنامهی ایران.
هولاب، رابرت (1375)، یورگن هابرماس؛ نقد در حوزه عمومی، ترجمهی حسین بشیریه. تهران: نشر نی.
Adendorff, S. A. (2007), Investigating feedback as element of formative assessment in the teaching of senior phase Mathematics. [Dissertation]. Stellenbosch: University of Stellenbosch.
Baynes, K. (1995), Democracy and the Rechsstaat: Habermas’s Faktizität und Geltung. In S.K.White (Ed.), The Cambridge companion to Habermas (pp.201–232). Cambridge,UK: Cambridge University Press.
Carr, W. and Kemmis, S. (1986), Becoming critical: Education, knowledge, and action research. London: Falmer.
Clapham, MCC. (2008), Learning to teach in the operating room. [Dissertaion]. Birmingham: University of Birmingham; [Cited 2012 Apr 04]. Available from: http://etheses.bham.ac.uk/186/.
Fals Borda, O. and Rahman, M. (1991), Action and knowledge: Breaking the monopoly with participatory action research.New York:Apex Press.
Forester, J.; Pitt, J. and Welsh, J. (Eds.) (1993), Profiles of participatory action researchers.Ithaca, NY: Cornell University,Department of Urban and Regional Planning.
Goodnough, K. (2008), “Dealing with messiness and uncertainty in practitioner research: The nature of participatory action research”. Canadian Journal of Education. 31(2): 431-458.
Greenwood, D. J. and Morten, L. (1998), Introduction to action research: social research for social change, Thousand Oaks, Calif.
Greenwood, D. and Levin, M. (2000), Reconstructing the relationships between universities and society through action research. In N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed., pp. 85–106). Thousand Oaks, CA: Sage.
Habermas, J. (1984), Theory of communicative action,Vol.1: Reason and the rationalization of society (T.McCarthy, Trans.). Boston: Beacon.
Habermas, J. (1987a), Theory of communicative action,Vol.2: Lifeworld and system: A critique of functionalist reason (T.McCarthy,Trans.). Boston: Beacon.
Habermas, J. (1992a). Faktizität und Geltung (Between facts and norms). Frankfurt, Germany: Suhrkamp. Habermas, J. (1992b). Postmetaphysical thinking: Philosophical essays (W. M. Hohengarten, Trans.).Cambridge: MIT Press.
Habermas, J. (1987b), The philosophical discourse ofmodernity: Twelve lectures (F.G.Lawrence, Trans.). Cambridge: MIT Press.
Habermas, J. (1996), Between Facts and Norms (trans. William Rehg). Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Kemmis, S. and Brennan Kemmis, R. (2003), Making and writing the history of the future together: Exploratory action in participatory action research.Paper presented at the Congreso Internacional de Educación, Córdoba, Argentina.
Kemmis, S. and McTaggart, R. (1988), The action research planner (3rd ed.). Geelong, Australia: Deakin University Press.
Kemmis, S. and McTaggart, R. (2000), Participatory action research.In N.Denzin & Y.Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed., pp.567–605). Thousand Oaks,CA:Sage.
Masters J. (1995), The history of action research. In: Hughes I, (Editor). Action research electronic reader, The University of Sydney, on-line. [Cited 2012 Apr 04]. Available from: iopp.ru/pub/21sept06_M2.doc.
McTaggart, R. (Ed.). (1997), Participatory action research: International contexts and consequences.Albany:State University of New York Press.
Niglas K. (2004), “The combined use of qualitative and quantitative methods in educational research”. International Journal of Special Education; 18(2): 62-72.
O’brien, R. (2001), An overview of the methodological approach of action research. In Richardson R, (Editor). Theory and Practice of Action Research. Brazil: Universidade Federal da Paraíba. [Cited 2012 Apr 03]. Available from:
http://www.web.ca/~robrien/papers/arfinal.html.
Root, M. (2007), Community-Based Research": the Sage Handbook of Social Science Methodology. Edited by William Outhwaite and Stephen Turner .Los Angeles (Calif.); London: SAGE .Pp: 565-577.
Susen, S. (2011), “Critical Notes on Habermas’s Theory of the Public Sphere”. Sociological Analysis, 5(1): 37-62.
Valade, RM. (2004), Participatory action research with adults with mental retardation: "Oh my God! Look out world!". [Dissertation]. Louisville: University of Louisville.
Whyte, W. F. (Ed.). (1991), Participatory action research. Newbury Park, CA: Sage.