روش‌های تربیتی پدران در خانواده‌های ایرانی از نگاه جوانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار دانشگاه بوعلی سینا

چکیده

شناخت تربیت، الگوها و روش­های آن یکی از حوزه­های مهم شناخت فرهنگ یک جامعه می‌باشد. الگوهای تربیتی در ساختن افراد کارآمد و یا بر عکس منفعل و ناکارآمد سهم مهمی ایفا کند. یکی از دغدغه­های اصلی بشر برای همیشه تاریخ انتقال میراث و معارف بشری از نسل­های گذشته به آیندگان بوده است و این از عمده دلایل انباشت دستاورد­های مادی و معنوی بشر محسوب می‌شود­. اهمیت تربیت و فرهنگ­پذیری  در جهان امروز بسیار حیاتی است و شناخت الگوها و روش‌های تربیتی به برنامه­ریزی اصولی­تر کمک می‌کند. جامعه­ی ایران در حال تجربه کردن دوران جدیدی از مناسبات اجتماعی است و الگوهای تربیتی نیز در حال تحول اساسی می‌باشد. در این مقاله با استفاده از داده­های بررسی اقتصادی- اجتماعی خانوار مرکز آمار ایران که با همکاری مرکز تحقیقات علمی فرانسه جمع­آوری شده است. در قالب تحلیل داده­های ثانویه اقدام به بررسی روش‌های تربیتی در استان های مختلف شده است.در عین حال از نتایج یک مطالعه­ی میدانی در شهر همدان در خصوص روش‌های تربیتی خانوارها به­عنوان مکمل استفاده شده است. نتایج حاکی از وجود تفاوت معنادار بین اقوام، متغیرهای تحصیلات و گروه­های مختلف اجتماعی در زمینه تربیت و جامعه پذیر کردن افراد است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Parents Education Pattern from Point of Youth View

نویسنده [English]

  • Asadollah Naghdi
چکیده [English]

Family is one of important social institutes that implementation of socialization function with corporate of mass media, peer groups and education system. During several last decades, especially after 1990s, many new sociological perspectives on education and socialization have been emerged in result of advent of major social changes such as urbanization, and feminism. Recognize share every one of socialization and acculturation agents and changes of those functions is anthropologist (especial new approach) interest subjects for example George, Fredrick, kneller work The study of education pattern and methods is one way of identify of any culture and society. Family education patterns make personality of members.
Research method: second data analysis and a survey among 150 households in hamedan
Findings: Study finding presents that there are significant relation between variables of age, sex, locality and education patterns but there are not any significant relation between other independent variables and depend variable. About %82 of Hamedan households use authoritarian pattern on medium level .there important education problem are bad friends, future of youth and unsuitable social environment .most generation education differences are increase of expects among youth. Important reference group are teachers.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • pattern of education
  • family
  • reference group