فشارهای ساختاری و برنامه‌ریزی هدفمند برای مهاجرت: کاوشی کیفی در بین دانش‌آموزان یزدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد ایران

2 گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران

10.22084/csr.2025.30764.2356

چکیده

مهاجرت در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های مهم نوجوانان تبدیل شده و در میان دانش‌آموزان به‌عنوان یک مسیر فردی برای آینده‌ای مطلوب، معنا و جهت‌مندی تازه‌ای یافته است. این پژوهش، با هدف واکاوی فرآیند برنامه‌ریزی دانش‌آموزان برای مهاجرت انجام شده است. پژوهش حاضر، با رویکرد کیفی و روش داده‌بنیاد بوده و به‌منظور گردآوری داده‌ها از مصاحبه عمیق و نیمه‌ساختاریافته استفاده شده است. با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و نظری، 25 نفر از دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه یزدی که در مسیر مهاجرت قرار داشتند، به‌عنوان مشارکت‌کننده انتخاب شدند. سپس با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی یافته‌های پژوهش تحلیل شد. مقولات استخراجی شامل بی‌ثباتی اقتصادی، فوبیای ناکامی شغلی، سیاست نخبه‌گریز، هرز رفتن آرزوها، گسترش مهارت‌های زبانی، اقدامات اولیه مالی و در مسیر اپلای است. با توجه به یافته‌ها، دانش‌آموزان مهاجرت را به‌عنوان بخشی از برنامه آینده خود در نظر گرفته‌اند و با تقویت مهارت‌های زبانی، افزایش آگاهی درباره مقصد، تحقیق در مورد مسیرهای مهاجرت و گسترش توانمندی‌های فردی، گام‌هایی عملی و هدفمند در این مسیر برمی‌دارند. این اقدامات نه‌تنها بازتابی از شکل‌گیری یک هویت مهاجرتی در میان نوجوانان است، بلکه نشان می‌دهد تصمیم‌ آن‌ها در بستر شرایط ساختاری خاص و تجربه‌شده، شکل گرفته و جهت‌ یافته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Structural Pressures and Purposeful Planning for Migration: A Qualitative Exploration Among High School Students in Yazd

نویسندگان [English]

  • Faezeh Shamsaddin Qotrom 1
  • SeyedAlireza Afshani 2
  • Ali ruhani 2
1 Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
2 Sociology Department, Social Sciences Faculty, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]

In recent years, migration has emerged as a major concern among adolescents, gaining new meaning and direction among students as an individual path toward a desirable future. This study aims to explore the planning process of students regarding migration. Conducted with a qualitative approach and grounded theory methodology, the research utilized in-depth semi-structured interviews for data collection. Using purposive and theoretical sampling, 25 high school students from Yazd, who were actively considering migration, were selected as participants. The data were analyzed through open, axial, and selective coding. The main categories extracted include economic instability, fear of career failure, anti-elite policies, the erosion of aspirations, development of language skills, initial financial actions, and navigating the application process. According to the findings, students perceive migration as part of their future plans and are taking practical and goal-oriented steps such as improving language proficiency, increasing awareness about destination countries, researching migration pathways, and enhancing personal capabilities. These efforts reflect not only the emergence of a migratory identity among adolescents but also indicate that their decisions are shaped and directed within the context of specific, experienced structural conditions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Migration
  • Students
  • Planning
  • Migration Identity
  • Yazd City