سقف معیشت، بوروکراسی و ایدئولوژی بر علوم انسانی و اجتماعی مطالعه‌ تجربة زیسته اعضای هیأت علمی علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه یزد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه یزد

10.22084/csr.2025.30330.2334

چکیده

دانشگاه در ایران وضعیتی پروبلماتیک و مساله‌مند دارد و پژوهشگران تا کنون به شیوه های مختلف این مساله‌مندی را بیان و صورتبندی کرده اند. این وضع برای علوم انسانی و اجتماعی اشکارتر و عیان تر است برای اینکه این علوم بیش از دیگر علوم زمینه‌مند هستند. هدف این تحقیق آن است که با واکاوی تجربه زیسته تعدادی از اعضای هیات علمی علوم انسانی یکی از دانشگاههای استانها، تصویری از نزدیک و میدانی از وضع این علوم در ایران بدست دهیم. به این منظور، از راهبرد نظریه زمینه‌ای با رهیافت نظام‌مند استراوس و کوربین استفاده شد. جامعه اماری تحقیق را کلیه اعضای هیأت علمی رشته های مختلف علوم انسانی و اجتماعی یزد تشکیل میدهندکه از میان انها 20 نفر به صورت هدفمند و نظری انتخاب شدند و با انها مصاحبه نیمه‌ساختارمند انجام گرفت و مصاحبه‌ها تا زمان رسیدن به اشباع داده‌ها ادامه یافت و داده‌ها با استفاده از تکنیک کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که اعضای هیات علمی علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه یزد خود را ذیل سقفی تصور می‌کنند که یک بُعد آن را تنگنای معیشت، یک بعد آن را محدودیتها و ملاحظات ایدئولوژی و بعد دیگر آن را محدودیتها و فشارهای بوروکراسی تشکیل می‌دهد. دو راهبرد اعضای هیات علمی علوم انسانی و اجتماعی در دانشگاه در مواجهه با این پدیده عبارت بوده از نگاه ابزاری به علم و دانشگاه، و سکوت و بی‌تفاوتی در مورد مسائل کشور به ویژه دستورکارهای رسمی حاکمیت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The ceiling of livelihood, bureaucracy and ideology on the humanities and social sciences Study - lived experience of the faculty members of the humanities and social sciences at Yazd University

نویسندگان [English]

  • abolfazl morshedi
  • Atiyeh vatankhah
social faculty, yazd university
چکیده [English]

The university in Iran has a problematic situation and researchers have so far expressed and formulated this problem in different ways. This situation is more obvious for humanities and social sciences because these sciences are more contextualized. The purpose of this research is to get a close-up and field picture of the situation of these sciences in Iran by analyzing the lived experience of a number of humanities faculty members of one of the provincial universities. For this purpose, the strategy of grounded theory was used. The statistical community of the research is made up of all the faculty members of different fields of humanities and social sciences of Yazd University, from among them 20 people were selected in a purposeful and theoretical manner and a semi-structured interview was conducted with them and the interviews were conducted until data saturation was reached. Data were analyzed using open, axial and selective coding techniques. The findings indicate that the members of the faculty of humanities and social sciences in Yazd University imagine themselves under a ceiling, one dimension of which is the narrowness of livelihood, one dimension is the limitations and considerations of ideology, and the other dimension is the limitations and It creates bureaucratic pressures. The two strategies of the humanities and social sciences faculty members in the university in facing this phenomenon are instrumental view of science and university, and silence and indifference regarding the issues of the country, especially the official agendas of the government.

کلیدواژه‌ها [English]

  • human and social sciences
  • ideology
  • quantitative and centralized assessment system
  • instrumental view of science and university