جنبش دانشجویی و غیریت‌سازی سیاسی چگونه دانشجویان در دهه پایانی سلطنت پهلوی دوم از دوقطبی‌ کردن فضای دانشگاه به عنوان ابزاری برای مبارزه با رژیم استفاده می‌کردند؟

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایران

10.22084/csr.2025.28897.2265

چکیده

ترسیم مرز بین دوست و دشمن یکی از سازوکارهای برساخت هویت‌های جمعی و انسجام گروهی و ملی است و این حاکم یک نظم سیاسی است که از اختیار چنین مرزکشی‌ای برخوردار است. در یک وضعیت انقلابی مردم معترض چنین مشروعیتی را برای حاکم قائل نیستند و خود در پی ترسیم مرزی‌اند که حاکم را به عنوان «آنها» و مردم را به عنوان «ما» قلمداد می‌کند. این مقاله با بهره‌گیری از روش اسنادی و مطالعه پژوهش‌ها، مصاحبه‌ها و اسناد مربوطه، در پی پاسخ به این سوال است که دانشجویان شهر تهران در دوران سلطنت پهلوی دوم به چه شیوه‌هایی به این غیریت‌سازی سیاسی دامن می‌زدند و چگونه فضای دانشگاه را بر اساس دوقطبی‌های سیاسی بین دانشجویان و رژیم سیاسی مستقر سازماندهی می‌کردند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که ترجمه امور صنفی به امور سیاسی نقش موثری در برساخت، تثبیت و بازتولید این دوقطبی داشته است. خلط مرزهای امر صنفی و سیاسی باعث سیال و مبهم شدن علت اعتراض و نارضایتی می‌شد و این ابهام، سیاسی شدن و سیاسی ماندن فضای دانشگاه‌ها را تشدید می‌کرد. به واسطه چنین شکلی از تشدید تضادها و تنش‌های سیاسی، هر عملی که نشان از کوچک‌ترین ارتباطی با رژیم مستقر یا مسئولین امر داشت، به سازشکاری یا خیانت تعبیر می‌شد. آنچه در چنین شرایطی مغفول می‌ماند پرداختن به این سوال است که آیا باید همه اختلافات را معضلی آنتاگونیستی دانست و یا می‌توان بخشی از نارضایتی‌ها را در چارچوب موجود حل و فصل نمود. پرداختن یا نپرداختن به این سوال، تاثیر پایداری بر فرهنگ سیاسی جامعه خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Student movement and political othering, How did students in the final decade of the second Pahlavi dynasty use the polarization of the university environment as a tool to fight the regime?

نویسنده [English]

  • Abbas Khorshidnam
Assistant Professor of Imam Khomeini and Islamic Revolution Research Institute, Tehran, Iran
چکیده [English]

Drawing the border between friend and enemy, insider and outsider is one of the mechanisms for building collective identities and group and national cohesion. In many cases, this is the sovereign of a political order that has the possibility and authority to draw such boundaries with a self-founded decision. In a revolutionary situation, the protesting people do not consider such legitimacy for the sovereign and seek to draw a border that considers him as "them" and the people as "us". Therefore, in the years leading up to the revolution, a bipolar atmosphere always dominates the society, which forms an important part of the political culture of the protesters. This article, by using the theories of Carl Schmidt and documentary method and studying researches, interviews and related documents, seeks to answer the question of how the students of Tehran during the reign of Pahlavi II fueled political otherizing and how they organized the university environment based on the political dichotomies between students and the established political regime. The findings show that the translation of union affairs into political affairs had an effective role in building, stabilizing and reproducing this bipolarity. The blurring of the boundaries of trade union and political matter caused ambiguity of the cause of protest and dissatisfaction, and this ambiguity aggravated the politicization of the university environment. Due to this kind of intensification of conflicts and political tensions, any action that showed the slightest connection with the established regime or the officials was interpreted as compromise or betrayal.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Student movement
  • polarization
  • political antagonism
  • Islamic revolution
  • union demand