مطالعۀ حمایت ساکنان از توسعۀ گردشگری : مورد صاحبان اصناف شهر قم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 برنامه ریزی اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

2 گروه برنامه ریزی اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران

10.22084/csr.2024.30077.2318

چکیده

توسعۀ صنعت گردشگری در گروی عوامل متعددی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها جلب حمایت جامعۀ محلی است. به عبارتی حمایت جامعۀ محلی اعم از میزبانان رسمی و غیررسمی نقش شایان توجهی را در پیشبرد و توسعۀ پایدار صنعت گردشگری در مقاصد گردشگری بر عهده دارند. صاحبان اصناف یکی از گروه‌های مهم ذیل مجموعۀ جامعۀ محلی اند که حمایتشان در توسعۀ صنعت گردشگری، نقش شایان توجهی را ایفا می‌کند. ارزیابی وضعیت حمایت این گروه از توسعۀ گردشگری و عوامل مؤثر بر آن می‌تواند سیاستگذاران و برنامه‌ریزان را در پیشبرد هر چه بهتر برنامه-های توسعۀ گردشگری در مقصد یاری ‌کند. بدین ترتیب در پژوهش پیش رو تلاش شده است ضمن ارزیابی وضعیت حمایت صاحبان اصناف از توسعۀ گردشگری در مقصد، به واکاوی و مطالعۀ عوامل مؤثر بر این وضعیت از منظر صاحبنظران حوزۀ گردشگری پرداخته شود. به این منظور از روش کیفی و ابزار مصاحبۀ نیمه ساختار یافته بهره گرفته شده است. از روش تحلیل مضمون و نرم افزار تحلیل داده‌های کیفی اطلس تی‌آی به منظور تحلیل یافته‌های پژوهش استفاده شده است. یافته‌ها بیانگر آن اند که حمایت صاحبان اصناف از توسعۀ گردشگری در استان با ویژگی-های عدم توازن و غیرمکفی بودن همراه است. مؤلفه‌های مؤثر بر وضعیت حمایت صاحبان اصناف از توسعۀ صنعت گردشگری در مقصد نیز در قالب مقولات هویت شغلی، هویت مکانی، میزان و شکل مشارکت در امور مرتبط با گردشگری، میزان انتفاع از گردشگری و.... قابل ساماندهی اند. در پایان به ارائۀ راهبرد‌هایی جهت برون رفت از وضعیت توصیف شده از حمایت صاحبان اصناف پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A study on residents'' support for tourism development: the case of Guilds in Qum city

نویسندگان [English]

  • Ali Shakoori 1
  • zahra Raji 2
1 Dept. of social planning, Faculty of Social Sciences, University of Tehran
2 Dept. of Social Planning, Faculty of Social Sciences, Univ. of Tehran
چکیده [English]

The expansion of the tourism industry depends on multiple factors, one of the most important being the support of the local community. In other words, the support from the local community, including both formal and informal hosts, plays a significant role in advancing and sustainably developing the tourism industry in tourist destinations. Business owners are one of the important groups within the local community, and their support is crucial for the development of the tourism industry. Assessing the level of support from this group for tourism development and the factors influencing it can assist policymakers and planners in better advancing tourism development programs at the destination. Thus, this research aims to evaluate the state of support from business owners for tourism development at the destination while exploring and studying the factors affecting their support for the tourism industry in Qom province from the perspective of experts. For this purpose, qualitative methods and semi-structured interviews were utilized. Content analysis and the Atlas TI qualitative data analysis software were also employed to analyze the research findings. The findings indicate that the support from business owners for tourism development in the province is unbalanced and insufficient. The factors influencing the support from business owners for the tourism industry at the destination can be organized into categories such as occupational identity, spatial identity, the extent and form of participation in tourism-related matters, and the level of benefit from tourism, among others.

کلیدواژه‌ها [English]

  • support for tourism development
  • Guilds
  • tourism stakeholders
  • human-centered development