دگرگونی نسلی در زندگی علمی دانشگاهی (مورد مطالعه: دانشگاه تهران، تربیت مدرس و شهید بهشتی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور تهران

10.22084/csr.2024.26917.2156

چکیده

در دهه‌های اخیر دگرگونی‌هایی در دانشگاه ایران روی داده است که قابل تأمل است. هدف این پژوهش مطالعه کیفی تحولات نسلی دانشگاهیان و علل و پیامدهای آن در نیم قرن گذشته است. روش تحقیق کیفی و از نظریه زمینه‌ای استفاده شده است. نمونه‌ها به‌صورت هدفمند از میان استاد تمام‌های سه دانشگاه تهران، تربیت مدرس و شهید بهشتی انتخاب شدند. داده‌ها با 52 مصاحبه اکتشافی اشباع شد و با نرم‌افزار اطلس تی‌آی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که اخلاق‌مداری و رعایت هنجارهای آکادمیک به‌سمت امور صنفی و ارتقاء پیش می‌رود. پول و منفعت فراتر از علم رفته است. شیوه جامعه‌پذیری از استادشاگردی به دانشجومحوری تقلیل یافته است. ارتباط عاطفی حضوری به تعامل علمی غیرحضوری تبدیل شده است. سنت اقامت در پردیس به فعالیت بیرون از پردیس تغییر یافته است. نتیجه اینکه به‌رغم مشترکات بین سه نسل، دگرگونی در سبک زندگی علمی دانشگاهیان اتفاق افتاده و دانشگاه نخبه‌گرایانه آموزشی به‌سمت دانشگاه توده‌گرایانه و کارآفرین پژوهشی پیش می‌رود. درآمدزایی از علم، ارزش‌های ذاتی آن را تحت تأثیر قرار داده و کمیت بر کیفیت غلبه کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Generational change in the academic life of Iran (Case study: University of Tehran, Tarbiat Modares and Shahid Beheshti)

نویسنده [English]

  • zahra mohammadi
Assistant Professor, Department of Social Sciences, Payam Noor University, Tehran
چکیده [English]

In recent decades, there have been changes in the University of Iran that are worth considering. The purpose of this study is a qualitative study of the generational changes of academics and its causes and consequences in the last half century. The research method is qualitative and the underlying theory is used. Samples were purposefully selected from among the professors of all three universities of Tehran, Tarbiat Modares and Shahid Beheshti. Data were saturated with 52 exploratory interviews and analyzed with Atlas IT software. The findings showed that ethics and adherence to academic norms are moving towards union affairs and promotion. Money and profit have gone beyond science. The method of socialization has been reduced from teacher-student to student-centered. Face-to-face emotional communication has become a face-to-face scientific interaction. The tradition of staying on campus has changed to off-campus activities. The result is that despite the similarities between the three generations, there has been a change in the academic lifestyle of academics, and the elite educational university is moving towards a mass university and a research entrepreneur. Monetization of science has affected its intrinsic values and quantity has overcome quality.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • generational transformation"
  • scientific life"
  • university professors"
  • scientific norms"
  • ؛"
  • contextual theory"