بازسازی معنایی سازه کارآفرینی به مثابه خلق ارزش و کسب منفعت اجتماعی: یک پژوهش کیفی از منظر مدیران سمن ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه ارومیه

2 دانشگاه ارومیه

3 دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین

10.22084/csr.2024.28570.2251

چکیده

امروزه یکی از مفاهیم مورد توجه در حوزه جامعه شناسی اقتصادی مفهوم کارآفرینی می باشد. کارآفرینی از دید دانشمندان علوم اجتماعی فرایندی است که در شبکه متغیری از روابط اجتماعی واقع شده و این روابط اجتماعی می تواند رابطه کارآفرین را با منابع و فرصت ها تنظیم کند. هدف این پژوهش، مطالعه کیفی سازه کارآفرینی از منظر مدیران سمن ها می باشد. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است و با 14 نفر از دبیران سمن های فعال و دارای مجوز از اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی مصاحبه عمیق انجام شده است. دبیران سمن ها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با لحاظ کردن قاعده اشباع و حداکثر تنوع انتخاب شده اند. بررسی و متن مصاحبه ها در نهایت منجر به شناسایی 6 مقوله اصلی شامل 1) منفعت اجتماعی، 2) خلق ارزش،3) تغییر اجتماعی، 4) نوآوری و تجاری سازی، 5) استقلال اقتصادی و 6) توانمندسازی گردید. یافته های به دست آمده نشان می دهد که مدیران سمن ها رویکرد تقلیل گرایانه اقتصادی از سازه کارآفرینی ندارند بلکه رویکرد مدیران سمن ها به مفهوم کارافرینی رویکرد چندبعدی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده است. در نهایت می توان نتیجه گرفت که، مدیران سمن ها کارآفرینی را به مثابه کسب منفعت اجتماعی تلقی می کردند و به منافع غیراقتصادی نیز در امر کارآفرینی توجه داشتند همچنین، مدیران سمن ها کارآفرینی را نه به عنوان کسب درآمد اقتصادی بلکه به عنوان خلق ارزش در جامعه مورد توجه داشتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Reconstructing the Meaning of the Entrepreneurship as Creating Value and Gaining Social Benefit: A Qualitative Research from the Perspective of NGOs Managers

نویسندگان [English]

  • Saeed Soltani Bahram 1
  • Alireza Jamshidi 2
  • Zahra Taheri 3
1 faculty member of Urmia university
2 Urmia University
3 Imam Khomeini International University (IKIU)
چکیده [English]

Today, one of the concepts of interest in the field of economic sociology is the concept of entrepreneurship. From the point of view of social scientists, entrepreneurship is a process that is located in a changing network of social relations, and these social relations can regulate the entrepreneur's relationship with resources and opportunities. The purpose of this research is to qualitatively study the meaning of the structure of entrepreneurship from the perspective of NGOs managers.The research method is qualitative content analysis, and in-depth interviews were conducted with 14 managers of active and licensed sports clubs from the General Directorate of Sports and Youth of West Azarbaijan Province. NGOs managers have been selected using the purposeful sampling method and taking into account the rule of saturation and maximum diversity. The findings obtained from examining the content of in-depth interviews led to the identification of 114 primary concepts. These basic concepts were categorized into 16 subcategories. The obtained sub-categories include the optimal use of one's own and others' capacities in creating the examination and text of the interviews finally led to the identification of 6 main categories including 1) social benefit, 2) value creation, 3) social change, 4) innovation and commercialization, 5) economic independence and 6) empowerment. The obtained findings show that the NGOs managers considered entrepreneurship as gaining social benefit and they paid attention to non-economic benefits in entrepreneurship. Also, NGOs managers considered entrepreneurship not as earning economic income but as creating value in society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship, Innovation &
  • Commercialization, NGOs, Social Benefit, Value Creation