تمایز و بازتولید اجتماعی در میدان آموزشی: پدیدارشناسی درک تمایز اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه کردستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22084/csr.2024.27576.2191

چکیده

پژوهش حاضر در پی پدیدارشناسی درک تمایز اجتماعی دانشجویان دانشگاه کردستان از بازتولید اجتماعی در میدان آموزش است.با در نظر داشتن نظریات مربوط به بازتولید اجتماعی کسانی همچون بوردیو، اپل، باولز و جینتیس به تفسیر وضعیت تمایز اجتماعی و چگونگی بازتولید آن در میدان آموزش پرداخته شده است. این نظریه‌پردازان برآنند که آموزش رسمی وسیله‌ای است در دست اقشار و طبقات خاص جامعه برای تحکیم ارزشها و هنجارهای مورد نظرشان، دوام و قوام قدرت خود در درون جامعه که میدان آموزش آن را بازتولید می‌کند. برای دستیابی به این هدف درک دانشجویان از این امر را مورد تفسیر قرار داده و از روش پدیدارشناسی که در آن در پی کشف تجربه مشترک تغییرناپذیر همه مشارکت‌کنندگان از این امر می‌باشد، استفاده می‌کنیم. بنابراین با ٣٠ نفر از دانشجویان دانشکده‌های دانشگاه کردستان در رشته‌ای مختلف مصاحبه عمیق به عمل آمد و داده‌ها از طریق مراحل چهارگانه خواندن و درک کلیت متن داده‌ها، افق‌سازی و تلخیص داده‌ها، تشکیل واحدهای معنایی و توصیف مضامین گردآوری و تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها نشان میدهد که تمایز در انتخاب رشته اولین نمود تمایزی است که دانشجویان طبقات بالا برای دستیابی و تسلط برای میدان آموزشی انجام میدهند. این امر گرچه در دوران دبیرستان با گرایش به آموزش خصوصی شروع شده است اما به جهت دسترسی به منابع، امکانات و فرصت‌ها در دوران آموزش عالی هم تمایز پررنگ شده و در نهایت به تداوم جایگاه طبقاتی آنها منجر میشود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Social Distinction and Reproduction in the Educational Field: A Phenomenological Understanding of Social Distinction Among Students at Kurdistan University

نویسنده [English]

  • nasim Abdolahzadeh
Assistant Professor, Department of Educational administration, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study seeks the phenomenology of understanding the social differentiation of Kurdistan University students from social reproduction in the field of education. Considering the theories of social reproduction of people such as Bourdieu, Apple, Bowles and Genies, the status of social differentiation has been interpreted and how it is reproduced in the field of education. These theorists believe that formal education is a tool in the hands of certain strata and classes of society to consolidate their desired values and norms and the permanence and consistency of their power within the society that reproduces the field of education. To achieve this goal, we interpret students' perceptions of this and use the phenomenological method, which seeks to discover the unchanging common experience of all participants. Therefore, in-depth interviews were conducted with 30 students of Kurdistan University faculties in different fields, and the data were formed through four steps of reading and understanding the totality of the data, horizontalization and summarization of the data, and the formation of semantic units.

Results: The topics were described and collected and analyzed. The results show that the distinction in choosing the field is the first manifestation of the distinction that upper class students make to achieve and master the educational field. Although this started in high school with a tendency towards private education, due to access to resources, facilities and opportunities in higher education, the distinction is also highlighted and ultimately leads to the continuation of their class position.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social differentiation
  • social reproduction
  • educational field
  • phenomenology