جامعۀ شبکه‌ای و مسأله تربیت‌معنوی در نظام‌های سیاسی دینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه الهیات، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران (نویسندۀ مسئول).

2 دانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی، دانشکدۀ مطالعات سیاسی، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم، ایران.

چکیده

ظهور گستردۀ رسانه‌ها و شبکه‌ای‌شدن جوامع امروزی، نظام‌های ‌سیاسی دینی‌، به‌ویژه نظام‌ جمهوری اسلامی ‌ایران را با مسائل متعددی هم‌چون کاهش معنویت و دین‌گریزی مواجه ساخته است؛ بر این‌اساس، پرسش اصلی پژوهش حاضر آن است که، در جامعۀ شبکه‌ای‌شدۀ ایران امروز، برای تحقق و اعتلای تربیت معنوی چه راهکارهایی را باید اتخاذ نمود؟ این پرسش، نیاز به یافتن رویکردهای نوین و متناسب با شرایط جامعۀ شبکه‌ای را برای حفظ و تقویت ارزش‌های معنوی در ایران امروز برجسته می‌سازد. در پژوهش حاضر، به‌منظور درک عمیق ابعاد مختلف مسئله کاهش تربیت معنوی در جامعۀ شبکه‌ای، از روش فراتحلیل کیفی استفاده شده است. این روش، به محقق امکان می‌دهد تا با بررسی و ترکیب یافته‌های پژوهش‌های پیشین، به یک درک جامع و کلان از مسئله دست‌یابد؛ هم‌چنین، برای جمع‌آوری یافته‌های دست‌اول، از ابزار مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند با متخصصان و صاحب‌نظران در حوزۀ تربیت معنوی و مطالعات رسانه‌ای استفاده شده است. یافته‌های پژوهش بر ضرورت بازنگری در روش‌های تربیتی سنتی و کلاسیک، توجه ویژه به نقش تربیتی خانواده در عصر جدید و تقویت هوش معنوی تأکید دارند؛ هم‌چنین، ارائه روایت‌های دقیق، مستدل و منطقی از رویدادها و رعایت اصول اخلاقی در گفتار و عملکرد مسئولان از دیگر یافته‌های مهم این تحقیق به‌شمار می‌روند. درمجموع، یافته‌های این پژوهش، مجموعه‌ای از راهکارهای عملی و راهبردی را پیشِ‌روی نظام جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد که با کاربست آن‌ها، می‌توان به ارتقای سطح تربیت معنوی در جامعۀ شبکه‌ای و مواجهه مؤثر با چالش‌های فرهنگی و ارزشی عصر حاضر امیدوار بود.  

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Network Society and the Problem of Spiritual Training in Religious Political Systems

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Fereydooni 1
  • Mojtaba Pashaeializade 2
1 Assistant Professor, Department of Theology, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran (Corresponding Author).
2 PhD Student, Department of Political Science, Faculty of Political Studies, Bagheral Uloom University AS, Qom, Iran.
چکیده [English]

Abstract
The widespread emergence of media and the networking of contemporary societies have presented political systems, particularly the Islamic Republic of Iran, with various challenges, such as a decline in spirituality and increasing secularism among citizens. Accordingly, the main question of this research is: “What strategies should the Islamic Republic of Iran adopt to achieve and enhance spiritual education in the face of a networked society?” In this study, a qualitative meta-analysis approach is used to elucidate the problematization of spiritual education. To gather and validate the data (findings), researchers utilized a semi-structured interview method along with expert validation. Findings include the need to revise classical and traditional educational methods, a particular emphasis on the educational role of the family in the modern era, strengthening spiritual intelligence, providing accurate, well-founded, and logical narratives of events, and safeguarding both the verbal and practical conduct of officials 
Keywords: Network Society, Training, Spiritual Training, Religious Political Systems.
 
1. Introduction
The diversity, plurality and domination of media over human categories including culture and politics, whether it is viewed as an opportunity or as a threat, has changed the face and nature of today’s societies. Using definitions such as network society, mediated society and technology society (dominance of technology over culture) by sociologists and thinkers of communication sciences, tells about the tremendous role of media in the culture and politics of contemporary societies.
Today, by networking societies, the media has removed the control and authority of the training process from the monopoly of classical institutions, including the family and training systems (schools and universities) and according to the desires and goals of its operators (media owners), to create and They publish their values. On the other hand, due to the western and non-divine origin of emerging media, religious countries have more issues and challenges compared to other countries, such as the crisis of religious identity, pluralism and pluralism, atheism, weakening of religious beliefs, increasing violence. Spreading lust, promoting nudity culture, etc. have been encountered.
Of course, in the Islamic Republic of Iran, according to the results of articles and research by researchers and evidences such as the presence of more than 60% of people in the society on virtual networks, the growing trend of training and training activities in the virtual space, media addiction, Promoting the spirit of violence and aggression, weakening face-to-face relationships and reducing intimacy, disrupting the process of religious socialization, reducing spirituality and the spirit of trust among citizens, indicates the realization of a network society and training issues affected by it.
 
2. Materials and Methods 
The present research is considered “applied” in terms of its objective. To validate the issues surrounding spiritual education in the context of a networked society, a “qualitative meta-analysis” method was employed. Additionally, to compile and authenticate the findings, the experiences of researchers were utilized, alongside “semi-structured interviews and expert validation” involving professors in the fields of sociology, psychology, and education. It is important to note that qualitative meta-analysis refers to a method aimed at providing a comprehensive and thorough overview of the results of researchers’ studies on a specific topic. In other words, meta-analysis seeks to draw conclusions and substantiate a specific issue by using the theories of multiple researchers within a single foundational topic.
 
3. Discussion
In order to revive spiritual education in the face of the networked society, the officials of the political and religious system should put the following things at the top of their agenda: adapt and apply new educational methods and tools in networked societies, just as the prophets of God also adapted to The conditions and requirements of their time used propaganda and media tools.
   The officials and managers of the systems should educate families in platforms such as radio and television, hold special meetings for parents of students in schools, provide professors and approve media literacy university courses with the approach of family studies and include study units. Among the courses of students of other disciplines (future parents), identify and share the experiences of successful parents in education, and take the necessary measures in this regard.
Paying attention to spiritual intelligence along with other types of intelligence, for the spiritual growth and development of citizens, should be paid attention to by the officials of educational institutions. Therefore, it is necessary for political officials and administrators to reform the educational system and employ caring teachers and trainers; Children, teenagers and young people should guide the society towards thinking about their existence, origin and destination and in this way, while strengthening their spiritual intelligence, they should take an effective step towards the realization of spiritual education in the society.
The timely, logical and correct narration of the facts in religious societies will follow the correct mindset and attitude, and such an attitude will follow the correct action and decision, and vice versa.
The celebrity-centered phenomenon is one of the main issues of network societies, which has challenged the issue of education, especially spiritual education. One of the important solutions in this regard is adopting the approach of hero-making or national and religious myth-making against celebrity-making.
Technical issues related to content transfer and its presentation solutions should be given special attention by religious missionaries and religious experts.
Political systems can take effective steps in the field of staying away from cyberspace by measures such as reforming and strengthening population policies and increasing welfare facilities that strengthen the phenomenon of multiple children in families. This is a walk.
Establishing numerous sports centers and applying discounts in paying the costs of participating in those centers, holding sports competitions in schools and other educational institutions, holding courses and teaching cultural and artistic activities among young people and teenagers and holding scientific and recreational camps from There are measures that need to be taken into consideration by political systems in order to be safe from the aforementioned issues.
 
4. Conclusion
In the sphere of rapid and extensive social changes, only organizations and systems have a lasting chance to modify their traditional ways in accordance with the new conditions. According to sociologists, the media is the most important factor of social changes in today’s societies. The media has been able to form a new type of society by changing many aspects of people’s lives, including changes in people’s attitudes, needs and beliefs (network society). Due to this importance, the researchers of the current study tried to focus on how to realize spiritual training (as one of the most important missions of religious political systems) which has faced many challenges in the face of the networked society. is to provide solutions to the authorities. As it should be kept in mind, attention to spiritual training and its realization solutions in network societies for the officials of the Islamic Republic of Iran system, from two aspects: 1. Due to the specific missions of religious political systems in realizing and enhancing the spiritual training  of citizens and 2. due to the continuous conspiracies and conspiracies of the enemies of the Islamic system in the direction of de-religious and weakening belief in religious rituals, it is important and more necessary. demands Among the important findings (solutions) that this research achieved are: the need for religious political systems to pay special attention to the training dignity of the family institution, to strengthen spiritual intelligence in training systems, to protect the speech and actions of officials and those around them. They pointed out, raising heroes against celebrity-centeredness, answering doubts, caring for the role of peers among children, etc. It is hoped that this research has taken a small step in attracting the opinions of respected researchers in the direction of thinking about solutions and facing the many issues that have occurred with the networking of societies. Although the authors of the present study believe that absolutism in providing solutions for the development of spiritual training will not have a significant objective and emotional benefit unless the members of the society start training and refinement in themselves and believe in the reform of the society should be accepted as a fixed principle.

- قرآن کریم، مترجم: مهدی الهی‌قمشه‌ای، قم: خاتم الانبیاء.
نهج‌البلاغه، شریف‌رضی، محمد‌بن‌حسین، (1388). مترجم: حسین انصاریان، قم: دارالعرفان.
- ابراهیمی‌فر، طاهره، (1398). «نقش رسانه در تصویرسازی منفی از مسلمانان و غرب در عرصه ارتباطات سیاسی». مطالعات سیاسی جهان اسلام، 8(1): 25-49. https://dx.doi.org/10.30479/psiw.2019.9062.2304
- اکبرزاده، علی‌رضا؛ معمار، ثریا؛ کوثری، مسعود؛ و همتی، رضا، (1397). «رویکرد مخاطب‌محور در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی مجازی». رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 8(2): 1-18. https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3719.html?lang=fa
- ایمانی، مهدی؛ و شیرالی‌نیا، خدیجه، (1394). «نقش کارکرد و فرآیند خانواده در اعتیاد به اینترنت نوجوانان». مشاوره و روان‌درمانی خانواده، 5(2): 143-164. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22516654.1394.5.2.7.5
- باغگلی، حسین؛ شعبانی‌ورکی، ابوالفضل؛ غفاری نهاوندی، علی، (1392). «نقد مفهوم معنویت در تربیت معنوی معاصر، معنویت دینی و نوپدید (تشابه ذاتی یا اشتراک لفظی)». پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 20(16): 115-89. https://journals.ihu.ac.ir/article_200829.html
- باقری، خسرو، (1385). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. جلد 1، انتشارات مدرسه، تهران.
- بوربور، اکرم؛ تاجیک اسماعیلی، سمیه، (1400). «رابطه میان میزان و نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با هویت اجتماعی زنان شهر تهران». پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 11 (41): 159-137. https://doi.org/10.22034/spr.2021.256392.1588
- بورن، اد، (1379). بعد فرهنگی ارتباطات برای توسعه. ترجمۀ مهرسیما فلسفی، تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیما.
- تقوایی‌فرد، لیلا؛ کریمی، مجیدرضا؛ و راسخ، کرامت‌اله، (1398). «تأثیر مصرف رسانه‌ای بر نگرش زنان به فرزندآوری در شهر جهرم». پژوهش‌های جامعه شناسی معاصر، 8(15)87-67. https://doi.org/10.22084/csr.2020.19808.1691
- تقوی، سیدمهدی؛ و اصلانی، شهناز، (1396). «بررسی رابطه بین مصرف رسانه، دینداری و ارزش‌های خانواده: مطالعه موردی شهر سمنان». پژوهش‌های انتظامی - اجتماعی زنان و خانواده، 8(2): 205-181. https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/398391
- جوادی، علی‌محمد؛ و ملکی، امیر، (1399). «فراتحلیل کیفی آراء صاحبنظران طبقه اجتماعی در ایران (با تأکید بر طبقه متوسط)». جامعه‌شناسی تاریخی، 12(2): 170-139. http://jhs.modares.ac.ir/article-25-26074-fa.html
- جوانمرد، محمد، (1397). «سلبریتی‌ها با ما چه می‌کنند؟». https://www.isna.ir/news/97050301751 
- خجسته، حسن، (1400). «جنگ روایت‌ها، مسئله امروز رسانه‌ها». https://farsi.khamenei.ir/others- dialog?id=49194 
- دایک، یان ون، (1401). جامعۀ شبکه‌ای: ابعاد اجتماعی رسانه‌های نوین. مترجم: علی آزاد‌احمدی، تهران: دانشگاه امام صادق.
- راغب اصفهانی، حسین‌بن‌محمد،  (1416ق). مفردات االفاظ قرآن. تحقیق: صفوان عدنان داوودی، دمشق: دارالقلم.
- رستمی، محمد؛ جمیلی‌اسکویی، روزیتا؛ نشاط، الهه؛ فرقانی، محمدرضا، (1396). «بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر فرهنگ و باورهای دینی (هویت) کاربران مطالعه موردی: کاربران استان اصفهان». فصلنامۀ علمی-پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، 11(2): 72-45. https://sanad.iau.ir/fa/Article/1036433?FullText=FullText
- رفیعی‌راد، جواد، (1399). «بررسی میزان تأثیر فضای مجازی بر باورها و اعتقادات کاربران شبکه‌های اجتماعی». مطالعات بین‌رشته‌ای دانش راهبردی، (41): 220-201.  DOR: 20.1001.1.24234621.1399.10.41.8.4
- سلحشوری، احمد، (1390). «حدود و ثغور تربیت اخلاقی، تربیت معنوی و تربیت دینی». رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(2): 41-56. https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_1041.html
- سلیمانی، مجید، (1401). «سلبریتی یک شخص نیست یک رسانه است/ سلبریتی‌ها چگونه مدیریت می‌شوند؟». https://farsnews.ir/news/14010405000423
- سهرابی‌اسمرود، فرامرز، (1388). «هوش معنوی، هوش انسانی». روانشناسی نظامی، 1(1)63-66.
- صابر، منوچهر؛ بشیر، حسین؛ مجیدی‌قهرودی، نسیم؛ و مسعودی، امید علی، (1401). «واکاوی نقش و کارکرد شبکه‌های اجتماعی بر دیجیتالی‌شدن سبک زندگی جوانان تهران». رسانه و فرهنگ، 12(1): 242-211. https://doi.org/10.30465/ismc.2022.40917.2543
- صدیق‌سروستانی، رحمت‌الله، (1379). «فراتحلیل مطالعات انجام‌شده در حوزه آسیب‌شناسی اجتماعی در ایران». نامه علوم اجتماعی، 15(15): 103-67. https://jnoe.ut.ac.ir/article_15433.html
- صمدی، معصومه؛ و رضایی، منیره، (1390). «بررسی نقش تربیتی خانواده در نظام تربیت رسمی و عمومی از دیدگاه علم و دین». پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی،  19(12): 117-95. https://ensani.ir/fa/article/311466  
- طهماسب‌زاده، شیخلار؛ و جلیل‌زاده، مهدیه، (1400). «تبیین مؤلفه‌های تربیت معنوی(قرآن) و غیردینی(سکولاریسم) و مطابقت آن با اسناد بالادستی برنامه درسی». پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 29(50): 277-231. DOR: 20.1001.1.22516972.1400.29.50.9.9
- فاطمی، سیدمحمد، (1397). «تربیت رسانه‌ای در عصر اطلاعات و چالش‌های فراروی آن». پویش در آموزش علوم انسانی، 3(11): 34-18. https://humanities.cfu.ac.ir/article_797.html
- فریدونی، محمدرضا؛ و پناهی‌توانا، صادق، (1401). «تربیت معنوی بر پایه فقر ذاتی در صحیفه سجادیه». دوفصلنامۀ دعاپژوهی، 2(3): 68-53. https://doi.org/10.22084/dua.2023.27880.1014
- فریدونی، محمدرضا؛ و موسویان، سید میثم، (1402). روان‌درمانگری معنوی. قم: معارف.
- قراباغی، حسن؛ صالحی، وحید؛ و دلروز، کاظم، (1399). «بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش دینی، اخلاق، پیشرفت تحصیلی و اوقات فراغت جوانان استان همدان». مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 20(51): 96-72. https://faslname.msy.gov.ir/article_423.html
- قنبری‌برزیان، علی؛ سیف‌زاده، علی؛ و محمدی، اصغر، (1396). «خانواده دیجیتال، هویت دینی و ارزش‌های خانوادگی: پیمایشی در شهر اصفهان». مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 16(35): 50-29. https://faslname.msy.gov.ir/article_189.html
- کاستلز، مانوئل، (1380). عصر اطلاعات؛ ظهور جامعۀ شبکه‌ای. جلد اول، ترجمۀ احمد عقیلیان و افشین خاکباز، طرح نو.
- کلارک، لین شافیلد، (1387). رسانه، معنا و هویت مذهبی در بستر پست‌مدرن. ترجمۀ حسین شیخ‌الاسلامی، تهران: رواق هنر و اندیشه.
- کوچکزائی، مصطفی؛ فیضیان، مجیدرضا؛ و شاه‌آبادی، محمدحسین، (1397). «بررسی سلبریتی‌سازی در رسانه و بحران هویت نوجوان در جامعه». جامعه فرهنگ رسانه، 7(29): 121-103. DOR: 20.1001.1.38552322.1397.7.29.5.5
- گیدنز، آنتونی، (1373). جامعه‌شناسی. ترجمۀ منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
- لیاقت‌دار، محمدجواد؛ نظری، حسین؛ و موسوی، ستاره، (1393). «بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از کاربست فناوری اطلاعات در سبک زندگی دینی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان)». مطالعات رسانه و امت، 1(2): 142-117. https://jius.mazaheb.ac.ir/article_13660.html
- محمدرضایی، محمد؛ موسوی، سید روح الله، (1400). «تحلیل نسبت دین و دینداری با شبکه‌های اجتماعی سایبری». نشریه قبسات، 26(100)72-45. https://qabasat.iict.ac.ir/article_245065.html  
- مصباح‌یزدی، محمدتقی، (1391). فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
- مهدی‌زاده، شراره؛ و زارع‌غیاث‌آبادی، فاطمه، (1394). «رسانه و دین‌داری میان جوانان». دین و ارتباطات، 22(1): 177-145. https://doi.org/10.30497/rc.2015.1736
- نقدی، اسدالله، (1392). «روش‌های تربیتی پدران در خانواده‌های ایرانی از نگاه جوانان». پژوهش‌های جامعه‌شناسی معاصر، 1(2): 173-153. https://csr.basu.ac.ir/article_1051.html
- هدایتی، عزیز؛ زینی‌وند، یوسف؛ و رسول‌زاده‌اقدم، صمد، (1395). «آسیب‌شناسی شبکه‌های اجتماعی مجازی موبایل‌محور در زمینه تربیت دینی (مورد مطالعه: دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر تبریز)». مطالعات جامعه‌شناسی، 8(31): 45-23. https://sanad.iau.ir/Journal/jss/Article/957638
- The Holy Quran, Translated by: Mahdi Elahi-Ghomeshei, Qom: Khatam al-Anbiya Publications.
- Nahj al-Balagha, (2009). Sharif Razi, Mohammad-ibn Hossein, Translated by: Hossein Ansarian, Qom: Dar al- erfan Publications. (Original publication in 1388 Persian calendar).
- Akbarzadeh, A.-R., Memar, S., Kosari, M. & Hemmati, R., (2018). “Audience-centered approach in dealing with virtual social networks”. Media and Culture, 8(2): 1–18. https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3719.html?lang=fa
- Baghaogli, H., Shabani Varaki, A. G. & Nahavandi, A., (2013). “Critique of the concept of spirituality in contemporary spiritual education, religious and novel spirituality (Intrinsic similarity or verbal commonality)”. Research in Islamic Education and Training, 20(16): 89–115. https://journals.ihu.ac.ir/article_200829.html
- Bagheri, K., (2006). A revisit to Islamic education (Vol. 1). Madreseh Publications.
- Bourbour, A. & Tajik Esmaeili, S., (2021). “The relationship between the amount and type of use of virtual social networks and the social identity of women in Tehran”. Social Psychological Research, 11(41): 137–159. https://doi.org/10.22034/spr.2021.256392.1588
- Bourne, E., (2000). Cultural dimension of communication for development (M. Falsafi, Trans.). IRIB Research Center. (Original work published 1379 [Persian calendar])
- Castells, M., (2001). The information age: Economy, society and culture; The rise of the network society (Vol. 1, A. Aghilian & A. Khakbaz, Trans.). Tarh-e No Publications. (Original work published 1380 [Persian calendar])
- Clark, L. S., (2008). Media, meaning, and religious identity in the postmodern context (H. Sheikh-Al-Islami, Trans.). Ravagh Honar va Andisheh Publications. (Original work published 1387 [Persian calendar])
- Ebrahimi-Far, T., (2019). “The role of media in negative portrayal of Muslims and the West in the arena of political communications”. Political Studies of the Islamic World, 8(1): 25–49. https://doi.org/10.30479/psiw.2019.9062.2304
- Fatemi, S. M., (2018). “Media education in the information age and its challenges”. Poyesh dar Amoozesh Olum-e Ensani, 3(11): 18–34. https://humanities.cfu.ac.ir/article_797.html
- Fereidooni, M. & Mousavian, S. M., (2023). Spiritual psychotherapy. Maaref Publications.
- Fereidooni, M. & Panahi-Tavana, S., (2023). “Spiritual education based on intrinsic poverty in Sahifa Sajjadiyya”. Prayer Studies, 2(3): 53–68. https://doi.org/10.22084/dua.2023.27880.1014
- Ghanbari Barzian, A., Seifzadeh, A. & Mohammadi, A., (2017). “Digital family, religious identity and family values: A survey in Isfahan city”. Strategic Studies on Youth and Sports, 16(35): 29–50. https://faslname.msy.gov.ir/article_189.html
- Gharabaghi, H., Salehi, V. & Delrooz, K., (2020). “Investigating the impact of virtual social networks on religious orientation, ethics, academic achievement, and leisure time of youth in Hamedan province”. Strategic Studies on Youth and Sports, 20(51): 72–96. https://faslname.msy.gov.ir/article_423.html
- Giddens, A., (1994). Sociology (M. Sabouri, Trans.). Ney Publishing. (Original work published 1373 [Persian calendar])
- Hedayati, A., Zeinivand, Y. & Rasoulzadeh-Aghdam, S., (2016). “Pathology of mobile-based virtual social networks in the field of religious education (Case study: High school students in Tabriz)”. Sociological Studies, 8(31): 23–45. https://sanad.iau.ir/Journal/jss/Article/957638
- Imani, M. & Shirali-Nia, K., (2015). “The role of family function and process in adolescent internet addiction”. Family Counseling and Psychotherapy, 5(2): 143–164. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22516654.1394.5.2.7.5
- Javadi, A.-M. & Maleki, A., (2020). “Qualitative meta-analysis of opinions of social class experts in Iran (With emphasis on the middle class)”. Historical Sociology, 12(2): 139–170. http://jhs.modares.ac.ir/article-25-26074-fa.html
- Javanmard, M., (2018). What are celebrities doing to us? https://www.isna.ir/news/97050301751
- Khojasteh, H., (2021). The war of narratives. today’s media issue. https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=49194
- Kochakzaei, M., Feyzian, M. & Shah-Abadi, M. H., (2018). “Investigating celebrity-making in media and adolescent identity crisis in society”. Society Culture Media, 7(29): 103–121. https://doi.org/20.1001.1.38552322.1397.7.29.5.5
- Liaghatdar, M. J., Nazari, H. & Mousavi, S., (2014). “Investigating the opportunities and threats arising from the application of information technology in the religious lifestyle of students (Case study: Graduate students of Isfahan University)”. Media Studies and Ummah, 1(2): 117–142. https://jius.mazaheb.ac.ir/article_13660.html
- Mahdizadeh, S. & Zare-Ghiasabadi, F., (2015). “Media and religiosity among young people”. Religion and Communication, 22(1): 145–177. https://doi.org/10.30497/rc.2015.1736
- Mesbah-Yazdi, M.-T., (2012). Philosophy of Islamic education. Imam Khomeini Educational and Research Institute.
- Mohammadrezaei, M. & Mousavi, S. R., (2021). “Analyzing the relationship between religion and religiosity with cyber social networks”. Qabasat Quarterly Journal, 26(100): 45–72. https://qabasat.iict.ac.ir/article_245065.html
- Naghdi, A., (2013). “Parental educational methods in Iranian families from the perspective of youth”. Contemporary Sociological Research, 1(2): 153–173. https://csr.basu.ac.ir/article_1051.html
- Rafiei-Rad, J., (2020). “Investigating the impact of cyberspace on the beliefs and faiths of social network users”. Interdisciplinary Studies in Strategic Knowledge, (41): 201–220. https://doi.org/20.1001.1.24234621.1399.10.41.8.4
- Ragheb Esfahani, H. ibn-M., (1995). Mufradat alfaz al-Quran (S. A. Dawoodi, Ed.). Dar al-Qalam.
- Rostami, M., Jamili-Oskouei, R., Neshat, E. & Forghani, M., (2017). “Investigating the impact of social networks on the culture and religious beliefs (identity) of users: A case study of users in Isfahan province”. Social Sciences of Islamic Azad University, 11(2): 45–72. https://sanad.iau.ir/fa/Article/1036433?FullText=FullText
- Saber, M., Bashir, H., Majidi Ghahroudi, N. & Masoudi, O. A., (2022). “Analyzing the role and function of social networks on the digitalization of Tehran youth lifestyle”. Media and Culture, 12(1): 211–242. https://doi.org/10.30465/ismc.2022.40917.2543
- Salahshouri, A., (2011). “The boundaries and limits of moral education, spiritual education, and religious education”. A New Approach in Educational Management, 2(2): 41–56. https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_1041.html
- Samadi, M. & Rezaei, M., (2011). “Investigating the educational role of the family in the formal and public education system from the perspective of science and religion”. Research in Islamic Education and Training, 19(12): 95–117. https://ensani.ir/fa/article/311466
- Sedigh-Sarvestani, R., (2000). “Meta-analysis of studies conducted in the field of social pathology in Iran”. Nameh Olum-e Ejtemaei, 15(15): 67–103. https://jnoe.ut.ac.ir/article_15433.html
- Sohrabi Asmarood, F., (2009). “Spiritual intelligence, human intelligence”. Military Psychology, 1(1): 63–66.
- Soleimani, M., (2022). Celebrity is not a person, it is a media / How are celebrities managed? https://farsnews.ir/news/14010405000423
- Taghavi, S.-M. & Aslani, S., (2017). “Investigating the relationship between media consumption, religiosity and family values: A case study of Semnan city”. Social-Police Studies of Women and Family, 8(2): 181–205. https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/398391
- Taghvaei-Fard, L., Karimi, M. & Rasekh, K., (2019). “The impact of media consumption on women’s attitudes towards childbearing in Jahrom city”. Contemporary Sociological Research, 8(15): 67–87. https://doi.org/10.22084/csr.2020.19808.1691
- Tahmasbzadeh, S. & Jalilzadeh, M., (2021). “Explaining the components of spiritual education (Quran) and non-religious (secularism) and its compliance with the upstream documents of the curriculum”. Research in Islamic Education and Training, 29(50): 231–277. https://doi.org/20.1001.1.22516972.1400.29.50.9.9
- Van Dijck, J., (2022). The network society: Social aspects of new media (A. Azad-Ahmadi, Trans.). Imam Sadiq University Press. (Original work published 1401 [Persian calendar])