تعیین‌کنندگان جامعه شناختی موثر بر هویت اجتماعی(نمونه مطالعاتی دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر شیراز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه پیام نور، صندوق پستی4697-19395، تهران، ایران، nalahdadi@pnu.ac.ir

2 استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه پیام نور، صندوق پستی4697-19395، تهران، ایران،ebrahimmirzaei@pnu.a

10.22084/csr.2023.27321.2184

چکیده

چکیده

هویت از سویی سرچشمه معنا و برساخته شدن است و از سویی دیگر، تحت تأثیر عوامل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقصادی، محیطی و ...ساخت می‌یابد. در واقع رابطه هویت و دیگر سازه‌های اجتماعی و فرهنگی دوسویه است و به صورت فرایندی مدام در معرض بازسازی، ساخت و برساخت است. هدف این پژوهش بررسی تعیین‌کنندگان جامعه شناختی موثر بر شکل‌گیری هویت اجتماعی دانش-آموزان دختر متوسطه دوم شهر شیراز است و با اتکا به استراتژی قیاسی از روش تحقیق کمی، تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه برای جمع-آوری داده‌‌ها استفاده شده است. جامعه آماری دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر شیراز است و 375 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. شیوه نمونه‌گیری تصادفی و از نوع خوشه‌ای چند مرحله‌ای است و تجزیه و تحلیل داده‌ها با کاربرد نرم افزار SPSS و آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه) و تحلیل مسیر صورت گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل‌(میزان رضایت از خود، درونی شدن ارزشها، هماهنگی با ارزشهای گروهی و تایید دیگران) با متغیر وابسته هویت اجتماعی و سه بعد آن (ملی ، دینی، خانوادگی) رابطه معنادار مثبت وجود دارد؛ اما بین متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی با هویت اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره نشان می‌دهد، ضریب تعیین (2R) چهار متغیر درون معادله، یعنی هماهنگی ارزش‌های گروهی، مورد تایید دیگران قرار گرفتن، درونی کردن ارزش‌ها و رضایت فرد از خود، 36/0 از واریانس متغیر وابسته (هویت اجتماعی) را تبیین یا پیش‌بینی می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

sociological determinants of social identit (studies sample in school of shiraz city)

نویسندگان [English]

  • nouredin alahdadi 1
  • ebrahim mirzaei 2
1 assistant professor
2 assistant professor
چکیده [English]

ABSTRACT

identity is the source of meaning and being constructed and on the other hand, it is influenced by social, cultural, political, economic, environmental, and etc. in fact, the relationship between identity and other social and cultural structures is reciprocal and it is a continual process of restructuring, construction and construction. the aim of this study is sociological determinants the effective on social identity of secondary school secondary school students and rely on a comparative strategy of quantitative research method, survey technique and questionnaire for data collection. the population of secondary school secondary school students and 375 people were selected as a statistical sample. the sampling method is random and the type of cluster is multi - step analysis and data analysis has been done using spss and pearson correlation coefficient and multivariate analysis (multiple regression)and path analysis. the results showed that there is a positive significant relationship between the independent variables (satisfaction of self, intrinsic values, coordination with group values and the approval of others)with the dependent variable of social identity and three dimensions (national, religious, family); but there is no significant relationship between the socioeconomic base variable with social identity. also, multivariate regression results show that the coefficient of determination( r2)of four variables in the equation, namely the coordination of group values, the approval of others, the values and satisfaction of one of them, explain or predict /36 the variance of national identity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social identity
  • religious identity
  • family identity
  • national identity