- آرون، ریمون، (1377). مراحل اساس سیر اندیشه در جامعهشناسی. ترجمۀ باقرپرهام. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
- تاجمزینانی، علیاکبر؛ و خانی، اسعد، (1396). «مقایسه بین نسلی گذارهای شغلی و خانوادگی جوانان و عوامل مؤثر بر آنها (مورد مطالعه متولدین ۱۳۳۳ و ۱۳۶۳ شهرستان دهگلان)». علوم اجتماعی، 1: 220-189. https://doi.org/10.22067/jss.v14i1.49567
- حسینیکشاورز، معصومه، (1396). «نظریههای فشار اجتماعی مبتنیبر عدم برابری فرصتها دورکیم و مرتون». پنجمین همایش ملی فقه، حقوق و علوم جزا.
- ذکایی، محمدسعید، (1381). «گذار به بزرگسالی و جوانی رو به تغییر». جامعهشناسی ایران، 4(3): 3-27. doi: 10.22059/jomc.2014.51516
- رفیعی، فروغ؛ سجادیهزاوه، محبوبه؛ و سید فاطمی، نعیمه، (1393). «تحلیل مفهوم گذار از دوره دانشجویی به زندگی کاری: مدل هیبرید». دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات)، 1: 72- 59.
- روحانی، حسن، (1388). «درآمدی بر نظریۀ فرهنگی». راهبرد، 53: 35-7.
- ساروخانی؛ باقر، (1390). مقدمهای بر جامعهشناسی خانواده. تهران: انتشارات سروش.
- شاملو، سعید، (1382). مکتبها و نظریهها در روانشناسی شخصیت. تهران: رشد.
- طهماسبی، رضا؛ غفاری، حسن؛ و شبانی، مهدی؛ (1393). «بررسی آثار خودباوری و عزت نفس بر شکلگیری تصویرپردازی درکارکنان بانک سپه». مدیریت فرهنگ سازمانی، 3: 420-399.
- عبدیزرین، سهراب، (1395). «نقش عوامل فردی و اجتماعی در مشاغل انتخابی». رفاه اجتماعی، 63: 279-247.
- کیانی، مسعود؛ و حجازی، الهه، (1396). «مفهوم گذار به دوره بزرگسالی در میان پیش بزرگسالان ایرانی: چشمانداز فرهنگی و اجتماعی». روانشناسی فرهنگی، 1: 51-25.
- مرزبان، عباس؛ عابدی، محمدرضا؛ و نیلفروشان، پریسا، (1397). «مقایسه اثربخشی روش مشاوره مسیر شغلی مبتنیبر نظریۀ شناختی - اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی». علوم روانشناختی، 70: 713-707.
- مرکز آمار ایران. (1395). سالنامۀ آماری. سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، تهران: انتشارات دفتر ریاست جمهوری.
- نورروزی، حسین؛ و رضایی، الهام، (1397). «بررسی عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر خودانگاره و تأثیر آن در خرید کالای لوکس». مطالعات مصرف کننده، 2: 39 - 54.
- نیازی، محسن؛ و کارکنان، محمد، (1386). «تبیین جامعهشناختی رابطۀ سرمایۀ فرهنگی خانواده با هویت اجتماعی جوانان». مطالعات ملی، 3: 81-55.
- Abdi Zarin, S., (2015). “The role of individual and social factors in selected jobs”. Social welfare scientific-research quarterly, 63: 279-247(In Persian).
- Arnett, J. J., .(2017). Adolescence and Emerging Adulthood (6nd ed.). Upper saddle river, New Jersey: Pearson.
- Aaron, R., (1377). The basic stages of the course of thought in sociology. Translated by Baqerparham. Tehran: Scientific and Cultural Publishing Company (In Persian).
- Barry, M., (2007). “Youth Transitions: from offending to Desistance”. Journal of Youth Studies, 13(1): 121- 136.
- Berger, R., (2008). “Agency, Structure and the Transition to Disability: a case study with implications for life history research”. The Sociological Quarterly, 49: 309- 333.
- Cote, J., (2002). “The Role of Identity Capital in the Transition to Adulthood: The Individualization Thesis Examined”. Journal of Youth Studies, 5 (2): 117- 134.
- Eliason, S. R.; Mortimer, J. T. & Vuolo, M., (2015). “The Transition to Adulthood: Life Course Structures and Subjective Perceptions”. Soc Psychol Q., Sep 1, 78(3): 205–227.
- Furlong, A.; Cartmel, F.; Biggart, A.; Sweeting, H. & West, P., (2003). Youth Transitions: Patterns of Vulnerability and Processes of Social Inclusion. Edinburgh: Scottish Executive
- Goodwin, J. & O’Connor, H., (2003). “Entering Work in the 1960s: Reflections and Expectations”. Education and Training, 45 (1) (Winner of Emerald Publishing Group Outstanding Paper Award for Excellence 2004).
- Hosseini Keshavarz, M., (2016). “Theories of social pressure based on inequality of opportunities by Durkheim and Merton”. The 5th National Conference on Jurisprudence, Law and Penal Sciences. (In Persian).
- Kayani, M. & Hijazi, E., (2016). “The concept of transition to adulthood among Iranian pre-adults: cultural and social perspective”. Cultural Psychology Quarterly. 1: 51-25 (In Persian).
- Marlis, C. B. & Kriesi, I., (2011). “Transition to Adulthood in Europe”. The Annual Review of Sociology, 37: 481-503.
- Marzban, A.; Abedi, M. R. & Nilfroshan, P., (2017). “Comparison of the effectiveness of the career counseling method based on cognitive-social theory on academic self-efficacy”. Journal of Psychological Sciences, 70: 713-707. (In Persian).
- Niazi, M. & Staff, M., (2017). “Sociological explanation of the relationship between the cultural capital of the family and the social identity of the youth”. National Studies Quarterly. Number 3: 55-81(In Persian).
- Nurrouzi, H. & Rezaei, E., (2017). “Investigation of individual and social factors affecting self-image and its effect on the purchase of luxury goods”. Bi-Quarterly Journal of Consumer Studies, 2: 39-54. (In Persian).
- Onetti, W.; Carlos Ferna, J.; ´ndez-Garcı ´aID, A. C.-R. ´g., (2019). “Transition to middle school: Self-concept change. Transition to middle school: Self-concept changes”. PLoS ONE. 14(2): 1-12.
- Papanthymou, A. & Darras, M., .(2019). “Student Self-Assessment in Primary and Secondary Education in Greece and Internationally”. World Journal of Educational Research, 1: 50-75.
- Rafii, F.; Sajjadi Hezaveh, M. & Seyed Fatemi, N., (2013). “Analysis of the concept of transition from student period to working life: hybrid model”. Journal of Nursing and Midwifery Faculty of Tehran University of Medical Sciences, (Life), 1: 59-72 (In Persian).
- Rouhani, Hn,. (2017). “Introduction to cultural theory”. Strategy Quarterly, 53: 7-35 (In Persian).
- Sarukhani; B., (2018). Introduction to Family Sociology. Tehran: Soroush Publications (In Persian).
- Shamlou, S., (2013). Schools and theories in personality psychology. Tehran: Roshd. Publications (In Persian).
- Statistical Center of Iran. (2015). Statistical Yearbook. Country Management and Planning Organization. Tehran: Presidential Office Publications (In Persian).
- Tahmasabi, R.; Ghaffari, H. & Shabani, M., (2013). “Investigation of the effects of self-belief and self-esteem on the formation of imagery in employees of Sepeh Bank”. Organizational Culture Management Quarterly, 3: 420-399, doi: 10.22059/jomc.2014.51516 (In Persian).
- Taj Mazinani, A. A. & Khani, A., (2016). “Intergenerational comparison of career and family transitions of young people and the factors affecting them (case study of people born in 1998 and 1999 in Dehgolan)”. Journal of Social Sciences, 1: 220-189 https://doi.org/10.22067/jss.v14i1.49567 (In Persian).
- Vickerstaff, S., (2001). “Learning for Life? The Post- War Experience of Apprenticeship, conference of Work, Employment and Society”. University of Nothinghum, September, 11-13.
- Walter, A., (2006). “Regimes of youth transitions Choice, flexibility and security in young people’s experiences across different European contexts”.Young, 14(2): 119–139.
- Zakai, M., (2013). “Transition to adulthood and changing youth”. Iranian Journal of Sociology. 4(3): 3-27 (In Persian).