- استراوس، انسلم؛ و کربین، جولیت، (1390). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریۀ زمینهایی. مترجم: ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.
- اسعدی، کارو، (1391). «بررسی مراسم و آیین ازدواج و عروسی در استان کردستان شهرستان سقز تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی». پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشکده علوم اجتماعی (منتشر نشده).
- بوردیو، پییر، (1395). تمایز: نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی. مترجم: حسن چاووشیان. تهران: نشر ثالث.
- بهمنیطراز، غدیر؛ و دلاوری، ابوالفضل، (1393). «طبقۀ متوسط جدید و فرهنگ مردمسالاری در ایران بررسی موردی شهر همدان». پژوهشهای راهبردی سیاست، 3(10): 53-78. https://qpss.atu.ac.ir/article_676.html
- خدایی، ابراهیم؛ و نصرتی، محمود، (1391). «پیچیدگی و چندسویگی جریان فرهنگ در عصر جهانیشدن (مطالعۀ موردی موسیقی مراسم عروسی در لرستان)». نامۀ انسانشناسی، 10(16): 53-66 . DOR: 20.1001.1.17352096.1391.10.16.3.2
- رستگار، یاسر، (1393). «مطالعۀ جامعهشناختی در باب آیینهای مصرفی (بررسی و تفسیر رفتارهای مصرفگرایانه در مراسم ازدواج شهر اصفهان)». رسالۀ دکتری تخصصی، دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
- رستگارخالد، امیر؛ و محمدی، میثم، (1394). «تغییرات فرهنگی و افت باروری در ایران (بر پایۀ تحلیل ثانوی دادههای پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان)». جامعهشناسی کاربردی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 26(2: پیاپی 58: 159-180. DOR: 20.1001.1.20085745.1394.26.2.10.6
- سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی. (1398). استانشناسی همدان. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
- سوئدبرگ، ریچارد؛ و گرانووتو، مارک، (1395). جامعهشناسی اقتصادی؛ ساخت اجتماعی و کنش اقتصادی. مترجم: علیاصغر سعیدی. تهران: انتشارات تیسا.
- سیماییصراف، حسین؛ و حمدالهی، عاصف، (1394). «مفهوم رقابت نامشروع تجاری و مقایسۀ آن با نهادهای مرتبط». پژوهش حقوق خصوصی، 3(11): 37-69. https://jplr.atu.ac.ir/article_1450.html.
- عالمزاده، مریم؛ و رستگاری، ثمینا، (1393). «دینداری جوانان، ایدهآلها و واقعیتها بررسی محدودیتهای گفتمانهای دینی در تحلیل دینداری جوانان (شهر تهران)». مطالعات جامعهشناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)، 21 (2): 188-159. https://doi.org/10.22059/jsr.2014.56309
- غفاری، غلامرضا، (1397). ارزشها و نگرشهای دانشجویان (1394): یافتههای پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان، موج سوم. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- فرخنیا، رحیم، (1380). «بررسی تأثیرات متقابل فرهنگی دو فرهنگ عمده در شهرستان همدان (1375-1345)». مجلۀ علمی-پژوهشی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، 2(26-27). https://www.sid.ir/paper/420596/fa
- فیاضی، مرضیه، (1392). «مناسک ازدواج و فرهنگ مصرف (مقایسه ی مناسک ازدواج دو نسل از ساکنان شهر رشت با تکیه بر مفهوم فرهنگ مصرف)». پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان (منتشرنشده).
- قاسمی، حمید، (1400). مرجع پژوهش. انتشارات اندیشهآرا، ویراست نوزدهم.
- قانعیراد، محمدامین؛ و ستوده، مهرانگیز، (1384). «تحلیل گفتمانهای فرهنگی جهانیشدن در ایران». مجلۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی (دانشگاه خوارزمی)، 13(51-50 (ویژهنامۀ علوم اجتماعی 2))، 5-52. DOR: 20.1001.1.24766933.1384.0.2.1.9.
- مایلز، استیون، (1396). مصرفگرایی؛ شیوهای از زندگی. مترجم: فردین علیخواه، تهران: انتشارات جامعهشناسی.
- مسعودی، حمید، (1397). «تحلیل جامعهشناختی صنعت ازدواج در شهر مشهد». رسالۀ دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد (منتشرنشده).
- مسعودی، حمید، (1400). «ابعاد اجتماعی کارآفرینی در صنعت ازدواج متکی بر مدل کسب و کار و زنجیره ارزش». مجموعه مقالات اولین همایش ملی مسائل و چالشهای اجتماعی و فرهنگی خانواده مسلمان ایرانی.
- مسعودی، حمید؛ نوغانیدختبهمنی، محسن؛ و بهروان، حسین، (1397). «مراسم پیشکاری؛ نمود مصرف نمایشی مناسک ازدواج». فصلنامۀ مطالعات راهبردی زنان، 20(79): 87-114. https://doi.org/10.22095/JWSS.2018.81511
- ویلیامز، ریموند، (1396). جامعهشناسی فرهنگ. مترجم: حسن چاووشیان، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
- هاشمیانفر، سیدعلی؛ و کاردوست، بیژن، (1393). «بررسی تفاوتهای نابهنجاریهای اجتماعی در مناطق سنتی و مدرن شهر همدان از نظر ساکنان». مطالعات جامعهشناختی شهری، 4(11): 181-216. https://sanad.iau.ir/journal/urb/Article/639754?jid=639754
- Adrian, B., (2003). Framing the bride: Globalizing beauty and romance in Taiwan’s bridal industry. Univ of California Press.
- Alemzadeh, M. & Rastegari, S., (2015). “Youth religiosity, ideals and facts: A study of the limits of religious discourses in the analysis of youth religiosity”, Sociological Review, 21(45): 159-188. https://doi.org/10.22059/jsr.2014.56309 [In Persian].
- Arend, P., (2005). “Book Review: Commercialized Weddings”. Journal of Consumer Culture, 5(1): 109-114. https://doi.org/10.1177/1469540505052619.
- Asadi, C., (2011). “Investigation of marriage and wedding ceremonies and rituals in Kurdistan province, Saqez city, before the glorious Islamic revolution”. Master's dissertation, Islamic Azad University, Tehran Branch, Faculty of Social Sciences. [In Persian].
- Bahmani Taraz, G. & Delavari, A., (2014). “New middle class and democratic culture in iran (Case study: University professors and secondary school teachers in Hamedan)”. Journal of Strategic Research of Politics, 3(10): 53. https://qpss.atu.ac.ir/article_676.html. [In Persian].
- Bourdieu, P., (2015). Distinction: social critique of taste judgments. Translated into Persian by: Hasan Chavoshian. Tehran: Third publication. [In Persian].
- Carol, S.; Kuipers, C.; Koesling, P. & Kaspers, M., (2023). “Ethnic and religious discrimination in the wedding venue business: evidence from two field experiments in Germany and Austria”. Social Problems, 70(1): 104-125. https://doi.org/10.1093/socpro/spab032.
- Carter, J. & Duncan, S., (2017). “Wedding paradoxes: Individualized conformity and the ‘perfect day’”. The sociological review, 65(1): 3-20. https://doi.org/10.1111/1467-954X.12366 .
- Daas, K. L., (2005). Women, weddings, and popular culture: An intertextual analysis of college women's negotiation of the wedding-industrial complex. The University of Nebraska-Lincoln.
- Daws, L. B., (2009). Happily ever after. com: The construction of identity on wedding websites. University of Kentucky.
- Dong, F.; Sterling, S.; Li, X. & Li, Y., (2023). “Integrating culture in future speculation: Speculating Chinese wedding futures”. Futures, 145: 103077. https://doi.org/10.1016/j.futures.2022.103077
- Educational research and planning organization. (2018). Hamedan province. Tehran: Iran Textbook Publishing Company. [In Persian].
- Farrokhnia, R., (1380). “Investigating the mutual cultural effects of two major cultures in Hamedan city (1345-1375)”. Scientific-Research Journal of Isfahan University Faculty of Literature and Human Sciences, 2(26-27). [In Persian]
- Fayazi, M., (2012). “Marriage rites and consumption culture (comparison of marriage rites of two generations of residents of Rasht based on the concept of consumption culture)”. Master's dissertation, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan. [In Persian]
- Ghaffari, G., (2017). Values and attitudes of students (2014): Findings of the survey of values and attitudes of Iranians, the third wave. Tehran: Research Institute of Cultural and Social Studies.[In Persian]
- Ghasemi, H., (2021). Research reference. Tehran: Andisheh Ara Publications. 19th edition. [In Persian]
- Hashemian Far, S. & Kardoost, B., (2014). “Studying Deviance Differentials between Modern and Old Sections of the City (case of study: the city of Hamadan)”. Urban Sociological Studies, 4(11): 181-216. [In Persian]
- Heise, F. (2018). “The politics of neoliberal postfeminist bridal culture”. Beyond Gender (Pp. 197-216): Routledge.
- Howard, V. J., (2001). American weddings: Gender, consumption, and the business of brides. UMI.
- Ingraham, C. (2004). “Cinderella dreams: The allure of the lavish wedding”. Journal of Marriage and Family, 66(4): 1069. https://doi.org/10.1111/j.0022-2445.2004.0br1.x.
- Ingraham, C., (2009). White weddings: Romancing heterosexuality in popular culture. Routledge.
- Ingraham, C., (2016). “One is not born a bride: How weddings regulate heterosexuality”. Introducing the New Sexuality Studies, 510-515.
- Kapur, J., (2009). “An “Arranged love” Marriage: India's neoliberal turn and the bollywood wedding culture industry”. Communication, Culture & Critique, 2(2): 221-233. https://doi.org/10.1111/j.1753-9137.2009.01036.x.
- Khodayi, I. & Nosrati, M., (2011). “Complexity and diversity of the flow of culture in the age of globalization (A case study of wedding ceremony music in Lorestan)”. Anthropology Letters, 10(16): 53-66. 20.1001.1.17352096.1391.10.16.3.2. [In Persian].
- Kim, Y.-H., (1996). The commodification of a ritual process: An ethnography of the wedding industry in Las Vegas: University of Southern California.
- Masoudi, H., (2017). Sociological analysis of the wedding industry in Mashhad. Doctoral dissertation. Ferdowsi University of Mashhad. [In Persian]
- Masoudi, H., (2022). “Social dimensions of entrepreneurship in the wedding industry based on business model and value chain”. Collection of Articles of the First National Conference on Social and Cultural Issues and Challenges of the Iranian Muslim Family. Department of Sociology, Birjand University, Iran. [In Persian]
- Masoudi, H.; Noghani Dokht Bahmani, M. & Behravan, H., (2018). “Formality ceremony; consumption Demonstration of wedding ceremonies”. Women's Strategic Studies (Ketabe Zanan), 20(79): 87-114. https://doi.org/10.22095/JWSS.2018.81511. [In Persian]
- Miles, S., (2016). Consumerism; A way of life. Translated into Persian by: Fardin Alikhah. Tehran: Sociology Publications. [In Persian]
- Moayer, N., (2023). Iran; The Third Revolution. Chicago Policy Review (Online).
- Mohammadi, M. & Rastergarkhaled, A., (2015). “Cultural changes, and reduce fertility in Iran (Based on second analyze of data of Iranian’s survey values and attitudes)”. Journal of Applied Sociology, 26(2): 159-180. DOR: 20.1001.1.20085745.1394.26.2.10.6 [In Persian]
- Moseley, R., (2005). “Book Review: Cinderella Dreams: The Allure of the Lavish Wedding”. Journal of Consumer Culture, 5(1): 122-124. https://doi.org/10.1177/146954050500500
- Otnes, C. C. & Pleck, E., (2003). Cinderella dreams: The allure of the lavish wedding. (Vol. 2). Univ of California Press.
- Pollino, M. A.; Stafford, L. & Scott, A. M., (2023). “Counter-Hegemonic narratives of white weddings: Brides responses to wedding disruptions during the covid-19 pandemic”. Journal of Social and Personal Relationships, 1-22. https://doi.org/10.1177/02654075231151955
- Qanei Rad, M. A. & Sotoudeh, A., (2004). “Analysis of cultural discourses of globalization in Iran”. Journal of the Faculty of Literature and Human Sciences of Khwarazmi University, 13(2): 5-52. DOR: 20.1001.1.24766933.1384.0.2.1.9 [In Persian].
- Rostgar, Y., (2014). “Sociological study on consumption rituals (investigation and interpretation of consumerist behaviors in Isfahan marriage ceremonies)”. Doctoral dissertation. University of Isfahan, Faculty of Literature and Humanities. [In Persian].
- Samblanet, S., (2009). “Book Review: White Weddings: Romancing Heterosexuality in Popular”. Gender & Society, 23(6): 833-850. https://doi.org/10.1177/0891243209349846.
- Sheumaker, H., (2009). “White Weddings: Romancing Heterosexuality in Popular Culture”. American Studies, 50(1): 176-176. https://doi.org/10.1353/ams.2011.0070.
- Siebel, C., (2000). “White Weddings: Romancing Heterosexuality in Popular Culture”. Teaching Sociology, 28(2): 175.
- Simaee Saraf, H. & Hamdollahi, A., (2014). “Unfair competition and comparison with the concept of trade-related institutions”. Private Law Research, 3(11): 37-69. https://jplr.atu.ac.ir/article_1450.html [In Persian].
- Strauss, A. & Corbin, J., (1390). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Translated into Persian by Ebrahim Afshar. Tehran: Nei Publishing House. [In Persian].
- Swedberg, R. & Granovetter, M., (2015). Economic sociology; Social construction and economic action. Translated into Persian by Ali Asghar Saidi. Tehran: Tisa Publications. [In Persian].
- Tomaskovic-Devey, B., (2001). “White Weddings: Romancing Heterosexuality in Popular Culture”. Contemporary Sociology, 30(4): 375. https://doi.org/10.2307/3089768.
- Webb, D., (2005). “On mosques and malls: Understanding Khomeinism as a source of counter-hegemonic resistance to the spread of global consumer culture”. Journal of Political Ideologies, 10(1): 95-119. https://doi.org/10.1080/1356931052000310236.
- Williams, R., (2016). Sociology of culture. Translated into Persian by Hasan Chavoshian. Tehran: Research Institute of Culture, Art and Communication. [In Persian].
- Winch, A., & Webster, A. (2012). “Here comes the brand: Wedding media and the management of transformation”. Continuum, 26(1): 51-59. https://doi.org/10.1080/10304312.2012.630143.