احمدی، معصومه (1390). تأثیر طبقه در میزان آگاهی از حقوق شهروندی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
استیونسون، نیک (1392). شهروندی فرهنگی، ترجمه، افشین خاکباز، تهران: انتشارات تیسا.
امیرپناهی، محمد و غفاری، غلامرضا (1388). «چگونگی شکلگیری شهر شهروندمدار: بررسی نقش مشارکت در نهادهای آموزشی و تأثیر آن بر تکوین مشارکت مدنی در بزرگسالی»، مدیریت شهری، شماره ۲۴: 26-17.
ایلیچ، ایوان (1389). مدرسهزدایی از جامعه، ترجمه، داور شیخاوندی، تهران: انتشارات گیسا.
خوجم لی، محمد (1388). چگونگی تربیت شهروندی از طریق برنامههای درسی پنهان در مدارس، دانشگاه علم و فرهنگ.
دریفوس، هیبورت، رابینو، پل، میشل فوکو (1391). فراسوی ساختارگرایی و هرمنوتیک، حسین بشیریه، تهران: نشر نی.
رضایی، محمد و غلامرضا کاشی، محمدجواد (1384). «چالشهای بازتولید هژمونی دولت از طریق گفتمان مدرسه»، مجلهی جامعهشناسی ایران، شماره ۴: 58-34.
شارع پور، محمود (1391). جامعهشناسی شهری، تهران: نشر سمت.
علاقهبند، علی (1387). جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران، ۱۳۸۷.
غفاری، خلیل و غضنفری، مریم (1390). «بررسی میزان انطباق برنامههای درسی مدارس با ویژگیهای شهروند خوب برای جامعهی ایران»، فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، شماره ۲: 123-107.
فالکس، کیث (1390). شهروندی، ترجمه، محمدتقی دلفروز، تهران: انتشارات کویر.
فوکو، میشل (1393 الف). تئاتر فلسفه، ترجمه، نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.
فوکو، میشل (1393 ب). مراقبت و تنبیه تولد زندان، ترجمه، نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.
کلدی، علیرضا و پوردهناد، نگار (1391). «بررسی میزان آگاهی و نگرش دانشجویان نسبت به حقوق شهروندی در تهران»، مطالعات شهری. دوره2، شماره4: 57-29.
گیدنز، آنتونی (1393). جامعهشناسی، ترجمه، حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
مهرمحمدی، محمود (1391). «بررسی سازواری مدعای نظریههای رقیب برنامه درسی برای تربیت شهروند دموکراتیک با تکیه بر روایتی شوآبی»، پژوهش در برنامهریزی درسی، دوره 9، شماره 34: 31-18.
میلر، پیتر (1393). سوژه، استیلا و قدرت، ترجمه، نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.
هیندس، باری (1390). گفتارهای قدرت از هابز تا فوکو، ترجمه، مصطفی یونسی، تهران: نشر و پژوهش شیرازه.