tourism,memorable journey,personality system

Document Type : Research Article

Authors

Abstract

Today, tourism is considered as a cultural industry and the economy in different societies. In this campaign, the travel experience has always been considered something so they cannot believe that someone does not trip and the memories. Consultants will have a significant impact on tourists memories. Including this impact, the personality system. This study examines the relationship between the dimensions of the character's memorable journey. In this way, the theory of Cohen and Eric Parsons is used to configure theoretical framework. This study is a quantitative research, surveying techniques and using questionnaires and interviews with 365 residents of Tehran, through multi-stage cluster sampling is conducted. Validity and reliability study through face validity and construct validity was confirmed through Cronbach's alpha coefficient. Travel and dimensions of personality experienced regression correlation between species, three species meaningful experience with the characters was confirmed as the independent variable. The results show that independent variables explained 16% of variance in the dependent variable that position. Regression model showed that his experience touring direct and positive relationship with the dimensions of character. Empirical experience the reverse effect and reverse the dimensions of his personality.

Keywords

Main Subjects


آپوستولوپولوس، یورگوس (1384)، جامعه­شناسی گردشگری، ترجمه‌ بیژن شفیعی، رشت: نشر وارسته.
بونی فیس، پریسیلا (1380)، مدیریت گردشگری فرهنگی، ترجمه محمود عبدا...زاده، تهران: دفتر پژوهش‏های فرهنگی.
بیک محمدی، حسن (1379)، «نگرشی نو بر آثار اقتصادی توسعه جهانگردی با نگاه به ایران»، مجله اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره 157 و 158، 253-248.
پاپلی یزدی، محمدحسین و سقایی، مهدی (1390)، گردشگری، ماهیت و مفاهیم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).
پیرس، فیلیپ (1389)، رفتار گردشگر، بن‌مایه‌ها و طرح‏های مفهومی، ترجمه حمید ضرغام بروجنی، تهران: نشر مهکامه.
تیموتی، دالن (1388)، جامعه‌شناسی مصرف، گردشگری و خرید، ترجمه علی‌اصغر سعیدی و مهدی حسین‌آبادی، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
جاودانه، علی (1378)، «میزان رضایت گردشگران اروپایی از تجربه‏ی سفر به ایران»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.
چلبی، مسعود (1381)، جامعه‌شناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، تهران: نشر نی.
چلبی، مسعود (1381)، بررسی تجربی نظام شخصیت در ایران، تهران: مؤسسه پژوهشی فرهنگ، هنر و ارتباطات.
چلبی، مسعود و دیگران (1381)، ارزش‏ها و نگرش‏های ایرانیان، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
حاتمی زرنه، معصومه (1389)، «بررسی تأثیر فرهنگ بر شکل‌گیری شخصیت (تحقیقی پیمایشی پیرامون تأثیر فرهنگ عشایری بر شکل‌گیری نظام شخصیت در شهر ایلام»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی.
خانیا، پروانه (1385)، «فرصت­ها و چالش­های توریسم ایران در توسعه هزاره»، فضای جغرافیایی، شماره 16، 172-153.
رفیع پور، فرامرز (1383)، کند و کاوها و پنداشته‏ها، تهران: شرکت سهامی انتشار، چاپ چهاردهم.
سینایی، وحید‌ (1374)، «توسعه پایدار و گردشگری»، مجله اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره 95 و 96، 134-138.
کازرونی، علیرضا (1378)، «جهانی‌شدن اقتصاد و راهبرد گسترش صادرات»، مجله اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره 147 و 148، 203-190.
هاشمی، سمیه (1391)، «بررسی جامعه‌شناختی رابطه تجربه گردشگری و هویت اجتماعی، مطالعه موردی شیراز»، پایان­نامه کارشناسی­ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
Cohen, E. (1979), A phenomenology of tourist experiences, london: sage.
Corrigan, P. (1997), Sociology of consumption, London: sage.
Jafari, J. (2000), Encyclopedia of tourism, Los Angeles: Routledge.
Kaning, M. (2008), Influence of Overseas travel experiences on the worldviews of U.S. backpackers, A Dissertation Presented to the Graduate school of Clemson university.
Lengkeek, J. (2001), Leisure Experience and Imagination, International Sociology, Vol. 16 (2): 173-184. London: Sage.
McCabe, S. (2005), "Who is a tourist? A Critical review" tourist studies, Vol 5, No. 1, 85-106.
Tung, V. W. S. (2009), Exploring the essence of a memorable travel experience, a thesis submitted to the faculty of graduate studies, university of Calgary, Alberta.
Weaver, P. A.; Karin W. and Ken, W. M. C. (2007), Destination Evaluation: The role of Previous travel Experience and Trip Characteristics, Journal of Travel Research, Vol. 45, No. 3, 333-344.