- قرآن کریم، مترجم: مهدی الهیقمشهای، قم: خاتم الانبیاء.
نهجالبلاغه، شریفرضی، محمدبنحسین، (1388). مترجم: حسین انصاریان، قم: دارالعرفان.
- ابراهیمیفر، طاهره، (1398). «نقش رسانه در تصویرسازی منفی از مسلمانان و غرب در عرصه ارتباطات سیاسی». مطالعات سیاسی جهان اسلام، 8(1): 25-49. https://dx.doi.org/10.30479/psiw.2019.9062.2304
- اکبرزاده، علیرضا؛ معمار، ثریا؛ کوثری، مسعود؛ و همتی، رضا، (1397). «رویکرد مخاطبمحور در مواجهه با شبکههای اجتماعی مجازی». رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 8(2): 1-18. https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3719.html?lang=fa
- ایمانی، مهدی؛ و شیرالینیا، خدیجه، (1394). «نقش کارکرد و فرآیند خانواده در اعتیاد به اینترنت نوجوانان». مشاوره و رواندرمانی خانواده، 5(2): 143-164. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22516654.1394.5.2.7.5
- باغگلی، حسین؛ شعبانیورکی، ابوالفضل؛ غفاری نهاوندی، علی، (1392). «نقد مفهوم معنویت در تربیت معنوی معاصر، معنویت دینی و نوپدید (تشابه ذاتی یا اشتراک لفظی)». پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 20(16): 115-89. https://journals.ihu.ac.ir/article_200829.html
- باقری، خسرو، (1385). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. جلد 1، انتشارات مدرسه، تهران.
- بوربور، اکرم؛ تاجیک اسماعیلی، سمیه، (1400). «رابطه میان میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با هویت اجتماعی زنان شهر تهران». پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 11 (41): 159-137. https://doi.org/10.22034/spr.2021.256392.1588
- بورن، اد، (1379). بعد فرهنگی ارتباطات برای توسعه. ترجمۀ مهرسیما فلسفی، تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیما.
- تقواییفرد، لیلا؛ کریمی، مجیدرضا؛ و راسخ، کرامتاله، (1398). «تأثیر مصرف رسانهای بر نگرش زنان به فرزندآوری در شهر جهرم». پژوهشهای جامعه شناسی معاصر، 8(15)87-67. https://doi.org/10.22084/csr.2020.19808.1691
- تقوی، سیدمهدی؛ و اصلانی، شهناز، (1396). «بررسی رابطه بین مصرف رسانه، دینداری و ارزشهای خانواده: مطالعه موردی شهر سمنان». پژوهشهای انتظامی - اجتماعی زنان و خانواده، 8(2): 205-181. https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/398391
- جوادی، علیمحمد؛ و ملکی، امیر، (1399). «فراتحلیل کیفی آراء صاحبنظران طبقه اجتماعی در ایران (با تأکید بر طبقه متوسط)». جامعهشناسی تاریخی، 12(2): 170-139. http://jhs.modares.ac.ir/article-25-26074-fa.html
- جوانمرد، محمد، (1397). «سلبریتیها با ما چه میکنند؟». https://www.isna.ir/news/97050301751
- خجسته، حسن، (1400). «جنگ روایتها، مسئله امروز رسانهها». https://farsi.khamenei.ir/others- dialog?id=49194
- دایک، یان ون، (1401). جامعۀ شبکهای: ابعاد اجتماعی رسانههای نوین. مترجم: علی آزاداحمدی، تهران: دانشگاه امام صادق.
- راغب اصفهانی، حسینبنمحمد، (1416ق). مفردات االفاظ قرآن. تحقیق: صفوان عدنان داوودی، دمشق: دارالقلم.
- رستمی، محمد؛ جمیلیاسکویی، روزیتا؛ نشاط، الهه؛ فرقانی، محمدرضا، (1396). «بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر فرهنگ و باورهای دینی (هویت) کاربران مطالعه موردی: کاربران استان اصفهان». فصلنامۀ علمی-پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، 11(2): 72-45. https://sanad.iau.ir/fa/Article/1036433?FullText=FullText
- رفیعیراد، جواد، (1399). «بررسی میزان تأثیر فضای مجازی بر باورها و اعتقادات کاربران شبکههای اجتماعی». مطالعات بینرشتهای دانش راهبردی، (41): 220-201. DOR: 20.1001.1.24234621.1399.10.41.8.4
- سلحشوری، احمد، (1390). «حدود و ثغور تربیت اخلاقی، تربیت معنوی و تربیت دینی». رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(2): 41-56. https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_1041.html
- سلیمانی، مجید، (1401). «سلبریتی یک شخص نیست یک رسانه است/ سلبریتیها چگونه مدیریت میشوند؟». https://farsnews.ir/news/14010405000423
- سهرابیاسمرود، فرامرز، (1388). «هوش معنوی، هوش انسانی». روانشناسی نظامی، 1(1)63-66.
- صابر، منوچهر؛ بشیر، حسین؛ مجیدیقهرودی، نسیم؛ و مسعودی، امید علی، (1401). «واکاوی نقش و کارکرد شبکههای اجتماعی بر دیجیتالیشدن سبک زندگی جوانان تهران». رسانه و فرهنگ، 12(1): 242-211. https://doi.org/10.30465/ismc.2022.40917.2543
- صدیقسروستانی، رحمتالله، (1379). «فراتحلیل مطالعات انجامشده در حوزه آسیبشناسی اجتماعی در ایران». نامه علوم اجتماعی، 15(15): 103-67. https://jnoe.ut.ac.ir/article_15433.html
- صمدی، معصومه؛ و رضایی، منیره، (1390). «بررسی نقش تربیتی خانواده در نظام تربیت رسمی و عمومی از دیدگاه علم و دین». پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 19(12): 117-95. https://ensani.ir/fa/article/311466
- طهماسبزاده، شیخلار؛ و جلیلزاده، مهدیه، (1400). «تبیین مؤلفههای تربیت معنوی(قرآن) و غیردینی(سکولاریسم) و مطابقت آن با اسناد بالادستی برنامه درسی». پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 29(50): 277-231. DOR: 20.1001.1.22516972.1400.29.50.9.9
- فاطمی، سیدمحمد، (1397). «تربیت رسانهای در عصر اطلاعات و چالشهای فراروی آن». پویش در آموزش علوم انسانی، 3(11): 34-18. https://humanities.cfu.ac.ir/article_797.html
- فریدونی، محمدرضا؛ و پناهیتوانا، صادق، (1401). «تربیت معنوی بر پایه فقر ذاتی در صحیفه سجادیه». دوفصلنامۀ دعاپژوهی، 2(3): 68-53. https://doi.org/10.22084/dua.2023.27880.1014
- فریدونی، محمدرضا؛ و موسویان، سید میثم، (1402). رواندرمانگری معنوی. قم: معارف.
- قراباغی، حسن؛ صالحی، وحید؛ و دلروز، کاظم، (1399). «بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر گرایش دینی، اخلاق، پیشرفت تحصیلی و اوقات فراغت جوانان استان همدان». مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 20(51): 96-72. https://faslname.msy.gov.ir/article_423.html
- قنبریبرزیان، علی؛ سیفزاده، علی؛ و محمدی، اصغر، (1396). «خانواده دیجیتال، هویت دینی و ارزشهای خانوادگی: پیمایشی در شهر اصفهان». مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 16(35): 50-29. https://faslname.msy.gov.ir/article_189.html
- کاستلز، مانوئل، (1380). عصر اطلاعات؛ ظهور جامعۀ شبکهای. جلد اول، ترجمۀ احمد عقیلیان و افشین خاکباز، طرح نو.
- کلارک، لین شافیلد، (1387). رسانه، معنا و هویت مذهبی در بستر پستمدرن. ترجمۀ حسین شیخالاسلامی، تهران: رواق هنر و اندیشه.
- کوچکزائی، مصطفی؛ فیضیان، مجیدرضا؛ و شاهآبادی، محمدحسین، (1397). «بررسی سلبریتیسازی در رسانه و بحران هویت نوجوان در جامعه». جامعه فرهنگ رسانه، 7(29): 121-103. DOR: 20.1001.1.38552322.1397.7.29.5.5
- گیدنز، آنتونی، (1373). جامعهشناسی. ترجمۀ منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
- لیاقتدار، محمدجواد؛ نظری، حسین؛ و موسوی، ستاره، (1393). «بررسی فرصتها و تهدیدهای ناشی از کاربست فناوری اطلاعات در سبک زندگی دینی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان)». مطالعات رسانه و امت، 1(2): 142-117. https://jius.mazaheb.ac.ir/article_13660.html
- محمدرضایی، محمد؛ موسوی، سید روح الله، (1400). «تحلیل نسبت دین و دینداری با شبکههای اجتماعی سایبری». نشریه قبسات، 26(100)72-45. https://qabasat.iict.ac.ir/article_245065.html
- مصباحیزدی، محمدتقی، (1391). فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
- مهدیزاده، شراره؛ و زارعغیاثآبادی، فاطمه، (1394). «رسانه و دینداری میان جوانان». دین و ارتباطات، 22(1): 177-145. https://doi.org/10.30497/rc.2015.1736
- نقدی، اسدالله، (1392). «روشهای تربیتی پدران در خانوادههای ایرانی از نگاه جوانان». پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، 1(2): 173-153. https://csr.basu.ac.ir/article_1051.html
- هدایتی، عزیز؛ زینیوند، یوسف؛ و رسولزادهاقدم، صمد، (1395). «آسیبشناسی شبکههای اجتماعی مجازی موبایلمحور در زمینه تربیت دینی (مورد مطالعه: دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تبریز)». مطالعات جامعهشناسی، 8(31): 45-23. https://sanad.iau.ir/Journal/jss/Article/957638
- The Holy Quran, Translated by: Mahdi Elahi-Ghomeshei, Qom: Khatam al-Anbiya Publications.
- Nahj al-Balagha, (2009). Sharif Razi, Mohammad-ibn Hossein, Translated by: Hossein Ansarian, Qom: Dar al- erfan Publications. (Original publication in 1388 Persian calendar).
- Akbarzadeh, A.-R., Memar, S., Kosari, M. & Hemmati, R., (2018). “Audience-centered approach in dealing with virtual social networks”. Media and Culture, 8(2): 1–18. https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_3719.html?lang=fa
- Baghaogli, H., Shabani Varaki, A. G. & Nahavandi, A., (2013). “Critique of the concept of spirituality in contemporary spiritual education, religious and novel spirituality (Intrinsic similarity or verbal commonality)”. Research in Islamic Education and Training, 20(16): 89–115. https://journals.ihu.ac.ir/article_200829.html
- Bagheri, K., (2006). A revisit to Islamic education (Vol. 1). Madreseh Publications.
- Bourbour, A. & Tajik Esmaeili, S., (2021). “The relationship between the amount and type of use of virtual social networks and the social identity of women in Tehran”. Social Psychological Research, 11(41): 137–159. https://doi.org/10.22034/spr.2021.256392.1588
- Bourne, E., (2000). Cultural dimension of communication for development (M. Falsafi, Trans.). IRIB Research Center. (Original work published 1379 [Persian calendar])
- Castells, M., (2001). The information age: Economy, society and culture; The rise of the network society (Vol. 1, A. Aghilian & A. Khakbaz, Trans.). Tarh-e No Publications. (Original work published 1380 [Persian calendar])
- Clark, L. S., (2008). Media, meaning, and religious identity in the postmodern context (H. Sheikh-Al-Islami, Trans.). Ravagh Honar va Andisheh Publications. (Original work published 1387 [Persian calendar])
- Ebrahimi-Far, T., (2019). “The role of media in negative portrayal of Muslims and the West in the arena of political communications”. Political Studies of the Islamic World, 8(1): 25–49. https://doi.org/10.30479/psiw.2019.9062.2304
- Fatemi, S. M., (2018). “Media education in the information age and its challenges”. Poyesh dar Amoozesh Olum-e Ensani, 3(11): 18–34. https://humanities.cfu.ac.ir/article_797.html
- Fereidooni, M. & Mousavian, S. M., (2023). Spiritual psychotherapy. Maaref Publications.
- Fereidooni, M. & Panahi-Tavana, S., (2023). “Spiritual education based on intrinsic poverty in Sahifa Sajjadiyya”. Prayer Studies, 2(3): 53–68. https://doi.org/10.22084/dua.2023.27880.1014
- Ghanbari Barzian, A., Seifzadeh, A. & Mohammadi, A., (2017). “Digital family, religious identity and family values: A survey in Isfahan city”. Strategic Studies on Youth and Sports, 16(35): 29–50. https://faslname.msy.gov.ir/article_189.html
- Gharabaghi, H., Salehi, V. & Delrooz, K., (2020). “Investigating the impact of virtual social networks on religious orientation, ethics, academic achievement, and leisure time of youth in Hamedan province”. Strategic Studies on Youth and Sports, 20(51): 72–96. https://faslname.msy.gov.ir/article_423.html
- Giddens, A., (1994). Sociology (M. Sabouri, Trans.). Ney Publishing. (Original work published 1373 [Persian calendar])
- Hedayati, A., Zeinivand, Y. & Rasoulzadeh-Aghdam, S., (2016). “Pathology of mobile-based virtual social networks in the field of religious education (Case study: High school students in Tabriz)”. Sociological Studies, 8(31): 23–45. https://sanad.iau.ir/Journal/jss/Article/957638
- Imani, M. & Shirali-Nia, K., (2015). “The role of family function and process in adolescent internet addiction”. Family Counseling and Psychotherapy, 5(2): 143–164. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.22516654.1394.5.2.7.5
- Javadi, A.-M. & Maleki, A., (2020). “Qualitative meta-analysis of opinions of social class experts in Iran (With emphasis on the middle class)”. Historical Sociology, 12(2): 139–170. http://jhs.modares.ac.ir/article-25-26074-fa.html
- Javanmard, M., (2018). What are celebrities doing to us? https://www.isna.ir/news/97050301751
- Khojasteh, H., (2021). The war of narratives. today’s media issue. https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=49194
- Kochakzaei, M., Feyzian, M. & Shah-Abadi, M. H., (2018). “Investigating celebrity-making in media and adolescent identity crisis in society”. Society Culture Media, 7(29): 103–121. https://doi.org/20.1001.1.38552322.1397.7.29.5.5
- Liaghatdar, M. J., Nazari, H. & Mousavi, S., (2014). “Investigating the opportunities and threats arising from the application of information technology in the religious lifestyle of students (Case study: Graduate students of Isfahan University)”. Media Studies and Ummah, 1(2): 117–142. https://jius.mazaheb.ac.ir/article_13660.html
- Mahdizadeh, S. & Zare-Ghiasabadi, F., (2015). “Media and religiosity among young people”. Religion and Communication, 22(1): 145–177. https://doi.org/10.30497/rc.2015.1736
- Mesbah-Yazdi, M.-T., (2012). Philosophy of Islamic education. Imam Khomeini Educational and Research Institute.
- Mohammadrezaei, M. & Mousavi, S. R., (2021). “Analyzing the relationship between religion and religiosity with cyber social networks”. Qabasat Quarterly Journal, 26(100): 45–72. https://qabasat.iict.ac.ir/article_245065.html
- Naghdi, A., (2013). “Parental educational methods in Iranian families from the perspective of youth”. Contemporary Sociological Research, 1(2): 153–173. https://csr.basu.ac.ir/article_1051.html
- Rafiei-Rad, J., (2020). “Investigating the impact of cyberspace on the beliefs and faiths of social network users”. Interdisciplinary Studies in Strategic Knowledge, (41): 201–220. https://doi.org/20.1001.1.24234621.1399.10.41.8.4
- Ragheb Esfahani, H. ibn-M., (1995). Mufradat alfaz al-Quran (S. A. Dawoodi, Ed.). Dar al-Qalam.
- Rostami, M., Jamili-Oskouei, R., Neshat, E. & Forghani, M., (2017). “Investigating the impact of social networks on the culture and religious beliefs (identity) of users: A case study of users in Isfahan province”. Social Sciences of Islamic Azad University, 11(2): 45–72. https://sanad.iau.ir/fa/Article/1036433?FullText=FullText
- Saber, M., Bashir, H., Majidi Ghahroudi, N. & Masoudi, O. A., (2022). “Analyzing the role and function of social networks on the digitalization of Tehran youth lifestyle”. Media and Culture, 12(1): 211–242. https://doi.org/10.30465/ismc.2022.40917.2543
- Salahshouri, A., (2011). “The boundaries and limits of moral education, spiritual education, and religious education”. A New Approach in Educational Management, 2(2): 41–56. https://jedu.marvdasht.iau.ir/article_1041.html
- Samadi, M. & Rezaei, M., (2011). “Investigating the educational role of the family in the formal and public education system from the perspective of science and religion”. Research in Islamic Education and Training, 19(12): 95–117. https://ensani.ir/fa/article/311466
- Sedigh-Sarvestani, R., (2000). “Meta-analysis of studies conducted in the field of social pathology in Iran”. Nameh Olum-e Ejtemaei, 15(15): 67–103. https://jnoe.ut.ac.ir/article_15433.html
- Sohrabi Asmarood, F., (2009). “Spiritual intelligence, human intelligence”. Military Psychology, 1(1): 63–66.
- Soleimani, M., (2022). Celebrity is not a person, it is a media / How are celebrities managed? https://farsnews.ir/news/14010405000423
- Taghavi, S.-M. & Aslani, S., (2017). “Investigating the relationship between media consumption, religiosity and family values: A case study of Semnan city”. Social-Police Studies of Women and Family, 8(2): 181–205. https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/398391
- Taghvaei-Fard, L., Karimi, M. & Rasekh, K., (2019). “The impact of media consumption on women’s attitudes towards childbearing in Jahrom city”. Contemporary Sociological Research, 8(15): 67–87. https://doi.org/10.22084/csr.2020.19808.1691
- Tahmasbzadeh, S. & Jalilzadeh, M., (2021). “Explaining the components of spiritual education (Quran) and non-religious (secularism) and its compliance with the upstream documents of the curriculum”. Research in Islamic Education and Training, 29(50): 231–277. https://doi.org/20.1001.1.22516972.1400.29.50.9.9
- Van Dijck, J., (2022). The network society: Social aspects of new media (A. Azad-Ahmadi, Trans.). Imam Sadiq University Press. (Original work published 1401 [Persian calendar])