- اباذری، یوسفعلی، و پرنیان، حمیدرضا، (1394). «استقرار آموزشی مکتب نیاوران (تاریخچه ایجاد نهادهای دولتی آموزش مدیریت و اقتصاد بازار آزاد)». مطالعات جامعهشناختی، ٢٢(٢): 176-151. https://doi.org/10.22059/jsr.2016.57039
- اپل، مایکل دبلیو، (١٣٩٥)، آیا آموزش میتواند جامعه را تغییر دهد؟ ترجمۀ نازنین میرزا بیگی، تهران: آگاه.
- بوردیو، پییر، (۱۳۹۰). نظریه کنش: دلایل عملی و انتخاب عقلانی. ترجمۀ مرتضی مردیها، تهران: نقش و نگار.
- بوردیو، پییر، (۱۳۹۳). تمایز: نقد قضاوتهای ذوقی. ترجمۀ ح. چاوشیان، تهران: ثالث.
- جلیلی، فاطمه؛ و شیخمحمدی، حسام، (١٣٩٨). «خصوصیسازی و کالایی شدن آموزشعالی ایران». سومین همایش ملی روانشناسی، تعلیم و تربیت و سبک زندگی، https://civilica.com/doc/1020833/.
- جنکینز، ریچارد، (13٩٦). پییر بوردیو. ترجمۀ لیلا جو افشانی و حسن چاوشیان، تهران: نی.
- دلانتی، جرارد، (1386). دانش در چالش: دانشگاه در جامعه دانایی. ترجمۀ علی بختیاریزاده، تهران: نشر پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- ذاکری، آرمان، (1395). «تولد پرولتاریای تدریس». دوماهنامۀ علمی-اجتماعی پداگوژی، 1 (2).
- عابدی، حیدرعلی، (۱۳۸۵). «تحقیقات کیفی». روششناسی علوم انسانی، ۴۷: ۷۹-۶۲. https://method.rihu.ac.ir/article_497.html
- عبدالهزاده، نسیم؛ بلندهمتان، کیوان؛ و شیربگی، ناصر، (1400). «خصوصیسازی مدارس و بازتولید نابرابری آموزشی: برساخت تجارب مدیران مدارس سطح متوسطه شهر سنندج». برنامهریزی رفاه و توسعۀ اجتماعی، ١٣(٤٨): ١٤٧_١٨٦. doi: 10.22054/qjsd.2021.60201.2159.
- غزنویان، محمد، (1395). «کالایی سازی آموزش و کودکان بیآرزو». دوماهنامه علمی-اجتماعی پداگوژی، 1 (2).
- فخرزاده، مهدی، (١٤٠٠). «آموزش رایگان؛ رؤیایی که خصوصیسازی شد». دو ماهنامۀ چشم انداز ایران، ۱۲۶.
- فراستخواه، مقصود، (١٣٩٨). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر «نظریۀ بر پایه» گراندد تئوری(GTM). تهران: آگاه.
- فلیک، اووه، (١٣٨٧). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نی.
- فونتن، اولیویه؛ و شوبره، کریستیین، (١٣٨٥). واژگان بوردیو. ترجمۀ مرتضی کتبی، تهران: نی.
- کریمی، جلیل، منصوری، امید؛ و رضایی، نادیه، (1398). «سیطره نظام بازار بر نظام آموزشوپرورش ایران». مطالعات جامعهشناختی، ٣٦ (١): 38-9. https://doi.org/10.22059/jsr.2019.72840
- مالجو، محمد، (1394). کالاییشدن آموزش، در سایت اقتصاد سیاسی. https://pecritique.com/?s.
- مرادی پردنجانی، حجت الله؛ و صادقی، ستار، (۱۳۹۳). «پدیدارشناسی؛ رویکردی فلسفی، تفسیری و روششناختی به مطالعات کارآفرینی». مطالعات روششناسی دینی، ۲: ۷۲-۶۲. https://religion.journals.pnu.ac.ir/article_1781.html
- نصرتی، روح اله، اردلان راد، شادمان. (1398). «مطالعۀ انسانشناختی نحوۀ بازنمایی دیگربودگی و تمایز اجتماعی در شهر سنندج». پژوهشهای انسانشناسی ایران، ٩(١): ٧-٣٠. https://doi.org/10.22059/ijar.2019.73044.
- Abazari, Y. & Parnian, H., (2015). “Educational establishment of Niavaran school, history of establishing government insti-tutions, management education and free market economy”. Sociological Studies (Social Science Letter), 22 (2): 151-176. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=32086.
- Abdolahzadeh, N., Bolandhematan, K. & Shirbagi, N., (2021). “Privatization of schools and reproduction of educational ine-quality; the construction of experiences of principals of high school students in Sanandaj”. Social Development & Welfare Planning, 13(48): 147-186. https://doi.org/10.22054/qjsd.2021.60201.2159.
- Abedi, H., (2006). “Qualitative Research”. Methodology of Social Sciences and Humanities, 12(47): 62-80.
- Anderson, V., (2010). The experience of night shift registered nurses in an acute care setting: a phenomenological study Montana State University-Bozeman. College of Nursing.
- Apple., W., (2016). Can Education Change Society? Translated by: Nazanin Mirza Beigi, Tehran: Agah Publications.
- Bourdieu, P., (2011). Theory of action: practical reasons and rational choice. Translated by M. Men). Tehran: Naghsh and Negar.
- Bourdieu, P., (2014). Distinction: Critique of taste judgments. Translated by: H. Chavoshan. Tehran: Third.
- Bowles, S. & Gintis, H., (2011). Schooling in capitalist America: Educational reform and the contradictions of economic life. Haymarket Books.
- Brezis, E. S. & Hellier, J., (2017). “Social mobility at the top and the higher education system”. European Journal of Political Economy, S0176-2680 (16): 30116-1.
- Brezis, E. S. & Hellier, J., (2017). “Social mobility at the top and the higher education system”. European Journal of Political Economy, S0176-2680(16): 30116-1.
- Chan, T. W. & Goldthorpe, J. H., (2007). “Social stratification and cultural consumption: Music in England”. European Socio-logical Review, 23(1), 1-19. https://doi.org/10.1093/esr/jcl016.
- Creswell, J. W., (2007). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. Thousand oaks, ca; sage publications.
- De Castro, A., (2011). “Introduction to Giorgi’s existential phenomenological research method”. Psicología desde el Caribe, 11: 45-56.
- Delanetti, G., (2007). Knowledge in Challenge: University in the Knowledge Society. translated by Ali Bakhtiari Zadeh. Tehran: Research Institute for Cultural and Social Studies.
- Destin, M. & Debrosse, R., (2017). “Upward social mobility and identity”. Current Opinion in Psychology, 18: 99 104. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.08.006
- Fakhrzadeh, M., (2021). “Free education; The Dream That was Privatized”. Iran Vision Bi-Monthly, No. 126.
- Faraskhah, M., (2020). A method of qualitative research in the social sciences with an emphasis on “grounded theory” (GTM). Publisher: Agah.
- Flick, O., (2007). An Introduction to Qualitative Research. translated by: Hadi Jalili, Tehran: Ney Publishing.
- Gegel, L., Lebedeva, I. & Frolova, Y., (2015). “Social Inequality in Modern Higher Education”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 214: 368 – 374. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.662
- Ghaznavian, M., (2016). “Commodification of Education and Desire less Children”. Bio-Scientific Journal of Pedagogy, 1 (2).
- Glaser, B. G., (2002). “Conceptualization: On theory and theorizing using grounded theory”. International journal of qualita-tive methods, 1(2): 23-38.https://doi.org/10.1177/160940690200100203
- Jalili, F. & Sheikh Mohammadi, H., (2020). Privatization and Commodification of Higher Education in Iran, Third National Conference on Psychology, Education and Lifestyle, https://civilica.com/doc/1020833/.
- Jenkins, R., (2016). Pierre Bourdieu. translated by: Leila Javafshani and Hassan Chavoshian, Tehran: Ney Publishing.
- Karimi, J., Mansouri, O. & Rezaei, N., (2019). “Domination of Market on Higher Education in Iran”. Sociological Review, 26(1): 9-38. https://doi.org/10.22059/jsr.2019.72840.
- Little, C., (2015). “The flipped classroom in further education: literature review and case study”. Research in Post-Compulsory Education, 20(3): 265-279. https://doi.org/10.1080/13596748.2015.1063260
- Maljoo, M., (2015). The Commodification of Education is available on the Political Economy website (https://pecritique.com/?s).
- Moradi Pardanjani, H. & Sadeghi, S., (2014). “Phenomenology; A Philosophical, Interpretive and Methodological Approach to Entrepreneurial Studies”. Bi-Quarterly Journal of Religious Methodological Studies, 2: 72-62.
- Nosrati, R. & Ardalanrad, S., (2019). “Anthropological Study of the Way of Representing Alterity and Social Distinction in Sanandaj”. Iranian Journal of Anthropological Research, 9(1): 7-30. https://doi.org/10.22059/ijar.2019.73044.
- Yang, R., (2004). “Toward Mystification: Higher Education Development in the Peoples Republic of China since 1949”. In: Higher Education: Handbook of Theory and Research. Ed. John Smart, Dordrecht: Kluwer, 311-374. https://doi.org/10.1007/1-4020-2456-8_8
- Yang, R., (2006). “The commodification of education and its effects on developing countries: A focus on China”. Journal fur Enkwicklungspolitik, 22(4): 52-69. https://doi.org/10.20446/JEP-2414-3197-22-4-52
- Liu, Y., Huang, Y. & Shen, W., (2022). “Building Halos: How do Chinese elites seek distinction through (mis) rec-ognising studying abroad?”. International Journal of Educational Development, 19: 102589. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2022.102589
- Zakeri, A., (2016). “The Birth of the Teaching Proletariat, Bimonthly”. Journal of Pedagogy, 1 (2).
- Zimdars, A., Sullivan, A., Heath, A. E., (2009). “Higher Education Admissions in the Arts and Sciences: Is Cultural Capital the Key”? Sociology, 43(4): 648-666. https://doi.org/10.1177/0038038509105413