- اشرف، احمد، (۱۴۰۰). هویت ایرانی از دوران باستان تا پایان پهلوی. چاپ یازدهم، تهران: نشر نی.
- استریناتی، دومینیک، (۱۳۸۸). مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه. ترجمۀ ثریا پاک نظر، چاپ پنجم، تهران: گام نو.
- توسلی، غلامعباس؛ و اصلزعیم، مهدی، (۱۳۹۰). «هویتهای قومی و معمای هویت ملی». مجلۀ مطالعات توسعۀ اجتماعی ایران، شمارۀ ۲(3)، صص: ۷۶-۹۶.
- جنکینز، ریچارد (۱۳۹۷). هویت اجتماعی. ترجمۀ اکبر احمدی، چاپ اول، تهران: انتشارات تمدن علمی.
- حیدری، حسین؛ و شاوردی، تهمینه، (۱۳۹۲). «شبکههای اجتماعی مجازی و قومیت، فرصتها و تهدیدهای پیشرو». فصلنامۀ پژوهشهای ارتباطی، شمارۀ ۷۶(۲۰)، صص: ۳۷-۶۴.
- رشتیانی، آذر؛ و باوند، علیاحمد، (۱۳۹۲). «جهانیشدن، اینترنت، هویت قومی مجازی». فصلنامه مطالعات جامعهشناسی ایران، شمارۀ ۱۰(۳)، صص: ۹۳-۱۰۵.
- قاسمی، علیاصغر؛ و خورشیدی، مجید، (۱۳۹۰). «همسازی هویت ملی و قومی در ایران و رویکرد اقوام ایرانی به وحدت ملی و حق تعیین سرنوشت». فصلنامۀ علوم اجتماعی، شمارۀ ۵۵(۱۸)، صص: ۹۲-۵۷.
- گلمحمدی، احمد، (۱۳۹۳). جهانیشدن، فرهنگ، هویت. چاپ هفتم، تهران: نشر نی.
- گیدنز، آنتونی، (۱۳۸۳). جامعهشناسی. ترجمۀ منوچهر صبوری، چاپ یازدهم، تهران: نشر نی.
- مهدیزاده، سیدمحمد، (۱۳۹۳). نظریههای رسانه اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. چاپ سوم، تهران: انتشارات همشهری.
- مسعودی، امیدعلی، (۱۳۹۳). رسانههای جدید و آیند نگری نظارت الکترونی در ایران. چاپ اول، تهران: دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها.
- نامداری، مهرداد، (۱۳۹۷). «تعامل در شبکههای اجتماعی و تأثیر آن بر هویت قومی (مطالعۀ موردی: قوم لک». مجلۀ مدیریت فرهنگ، شمارۀ ۳(۱۲)، صص: ۱۷- ۱.
- نش، کیت، (۱۳۹۰). جامعهشناسی سیاسی معاصر جهانی شدن، سیاست، قدرت. ترجمۀ محمدتقی دلفروز، چاپ نهم، تهران: انتشارات کویر.
- هاروارد، استیگ، (۱۴۰۰). رسانهای شدن فرهنگ و جامعه. ترجمۀ سیدمحمد مهدیزاده و همکاران، چاپ دوم، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
- Banks, M., (2005). Ethnicity: anthropological constructions. London and New York, Routledge.
- Mori, Y., (2019). “Lukewarm Nationalism: The 2020 Tokyo Olympics, Social Media and Affective Communities”. International Journal of Japanese Sociology, No. 28, Pp: 26-44
- Matei, S. & Ball-Rokeach, S. J., (2002). “Belonging in geographic, ethnic, and internet space”. In: B. Wellman, & C. Haythornthwaite (Eds.). The internet in Everyday Life (Pp: 404-424). Blackwell Publishers.