چندفرهنگی‌گرایی در اندیشه‌های فلسفی و سیاسی: امکانی برای زندگی خوب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم و اندیشۀ سیاسی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دکترای روابط بین‌‏الملل، گروه روابط بین‌الملل دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

چندفرهنگی‌گرایی موضوعی مهم در اندیشه‌های فلسفی و سیاسی معاصر است. این جریان فکری که در بسیاری از کشورهای غربی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی به‌کار گرفته شده، ریشه‏های فکری قوی و پیشینۀ طولانی دارد. از آنجا که زیست مناسب سیاسی و اجتماعی هدف مهم جوامع مختلف بشری و نحله‌های فکری متعدد است، پرسش محوری پژوهش این است که آیا چندفرهنگی‌گرایی امکان بهتری برای زندگی خوب فراهم می‌کند؟ پاسخ پژوهش این است که چندفرهنگی‌گرایی با تأکید بر نسبیت فرهنگ در عصر جهانی‌‏شدن و افزایش ارتباطات جهانی، امکان بهتری برای زیست همۀ انسان‌ها فراهم می‌سازد و از قابلیت‌های مفهومی مناسبی برخوردار است. برای بررسی این فرضیه با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و روش جمع‌آوری کتابخانه‌ای، نخست تلاش‌شده تا پیشینۀ فکری این جریان فکری از دورۀ باستان تا نحله‌های فکری دورۀ مدرن روشن گردد و سپس سعی‌شده تا نشان داده شود که چرا بازتعریف چندفرهنگی‌گرایی در مقایسه با فایده‌گرایی، چندگانگی فرهنگی، اندیشه‌های لیبرالی، اجتماع‌گرایی با تأکید بر شناسایی فرهنگ‌ها و زمینه‌سازی تبادل فرهنگی بدون ایجاد بحران هویت امکان بهتری برای زیست خوب اجتماعی و سیاسی برای میزبانان و مهاجران فراهم می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Multiculturalism in the Philosophical and Political Thoughts; a Possibility to Live in Well-Being

نویسندگان [English]

  • Davoud Gharayagh-Zandi 1
  • Sevil Makouee 2
1 Assistant Professor, Department of Political Science, Faculty of Economics and Political Science, Shahid Behshti University, Tehran, Iran
2 PhD in IR, Department of Political Science,Faculty of Law and Political Science Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran .
چکیده [English]

Multiculturalism is growing up in the contemporary political and philosophical thoughts. It is tried to be applied in the many Western countries, has a long history and a rich intellectual root. The main question is that as many intellectual traditions trying to find a very proper political and social setting to live in quiet and healthy, is Multiculturalism addressed a better off defying of the setting? It proves the hypothesis that by focus on the culture and identity in the era of globalization and ever-developing communication globally, it provides a better conceptual possibility in order to feeling a sense of well-being. By means of descriptive- analytical methodology and the library information gathering, it tried to traced its historical roots from the ancient period to the Modern one and then showing that why Multiculturalism provided a better redefinition of the social and political setting for the immigration issue because of its weighting on the cultural recognition and exchanges without leading to the identity crisis in comparison with the other ideas such as Utilitarianism, Cultural Pluralism, Liberalism, and Communitarianism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Well-Being
  • Multiculturalism
  • Cultural Monism
  • Cultural Relativity
  • Liberalism
- ارسطو، (1372). سیاست. ترجمۀ حمید عنایت، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- استرن، ج.پ.، (1376). نیچه. ترجمه عزت‏الله فولادوند، تهران: طرح نو.
- اسکروتن، راجر، (1375). کانت. ترجمۀ علی پایا، تهران: طرح نو.
- براتعلی‌پور، مهدی، (1383). شهروندی و سیاست نوفضیلت‏گرا. تهران: مؤسسه مطالعات ملی.
- حسینی، علی؛ و رفیع‏نژاد، زهرا، (1397). «عقلانیت و تأکید بر زبان در نظام فلسفی هابرماس و رورتی». پژوهش‏های جامعه‏شناسی معاصر، 12(7): 71-102. Doi: 10.220084/csr.2018.12660.1248.
- حسینی‌بهشتی، سید علیرضا، (1376). پساتجددگرایی و جامعۀ امروز ایران. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- حسینی‌بهشتی، سید علیرضا، (1380). بنیاد نظری سیاست در جوامع چندفرهنگی. تهران: بقعه.
- روسو، ژان ژاک، (1379). قرارداد اجتماعی: متن و در زمینه متن. ترجمۀ مرتضی کلانتریان، تهران: آگاه.
- غرایاق‌زندی، داود، (1380). «نظریۀ عدالت به مثابه انصاف رالز؛ نظریه‏ای لیبرالی یا جهان‌شمول». اطلاعات سیاسی-اقتصادی، 17 (186-185): 79-70.
- فاستر، مایکل ب.، (1367). خداوندان اندیشه سیاسی. ترجمۀ جواد شیخ‏الاسلامی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- فنتون، استیو، (1393). قومیت: نژادپرستی، طبقه، فرهنگ. ترجمۀ داود غرایاق‏زندی و سویل ماکویی، تهران: مخاطب.
- کاسیرر، ارنست، (1376). فلسفه روشن اندیشی. ترجمۀ نجف دریابندری، تهران: خوارزمی.
- مگی، براین، (1374). مردان اندیشه: پدیدآورندگان فلسفۀ معاصر. ترجمۀ عزت‏الله فولادوند، تهران: طرح نو.
- میلر، دیوید، (1383). ملیت. ترجمۀ داود غرایاق‏زندی، تهران: مؤسسه مطالعات ملی.
- همتن، جین، (1380). فلسفۀ سیاسی. ترجمۀ خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو.
- Ahmed Akber, S., (1992). Postmodernism and Islam: Predicament and Promise. London and New York: Routledge.
- Aristotle, (1993). Politics. Translated into Persian by: Hamid Enayat, Tehran: Scientific and Cultural Publications. (In Persian)
- Baratalipour, M., (2004). Citizenship and Politics of the Neo-Virtue Oriented. Tehran: Institute for National Studies. (in Persian) 
- Bellamy, R., (1999). Liberalism and Pluralism: Towards a Politics of Compromise. London and New York: Rutledge.
- Boucher, F. & Maclure, J., (2018). “Moving the Debate Forward: Interculturalism’s Contribution to Multiculturalism”. CMS, 6(16), https: //doi.org/10.1186/s40878-018-0078-2.
- Brosseau, L. & Dewing, M., (2018). Canadian Multiculturalism. Canada: Library of Parliament.
- Campbell, T., (1988). Justice. London: Mac Milan.
- Cassirer, E., (1997). Philosophy of Enlightenment. Translated into Persian by: Najaf Daryabandri, Tehran: Kharazmi. (in Persian)
- Clyne, M. & Jupp, J., (2011). “Introduction”. in Michael Clyne and James Jupp (eds.) Multiculturalism and Integration, A Harmonious Relationship, The Australian University Press.
- Cucciletta, D., (2002). “Multiculturalism or Trans culturalism; Towards a Cosmopolitian Citizenship”. London Journal of Canadian Studies, 17.
- Dworkin, R., (1975). “The Original Position”. in: Norman Danials (ed.), Reading Rawls: Critical Studies of a Theory of Justice, N.K., Education Ltd.
- Faster, M., (1988). Masters in Political Thought. Translated into Persian by: Javad Shaykholestami, Tehran: Scientific and Cultural Publications. (In Persian)
- Fenton, S., (2013). Ethnicity: Racism, Class and Culture. Translated into Persian by: Davoud Gharayagh-Zandi and Sevil Makouee, Tehran: Mokhatab. (in Persian)
- Gharayagh-Zandi, D., (2001). “John Rawls’ A Theory of Justice as Fairness: A Labral or Universal Perspective”. Political – Economic Ettellaat,  17(185-186): 70-79. (in Persian)
- Gomarasca, P., (2013). “Multiculturalism or Hybridization? Cultural Mixing and Politics”. Diversity, 15(2): 67-80.
- Gozdecke, D.; Selen, A. E. & Kmak, M., (2014). “From Multiculturalism to Post-Multiculturalism; Trends and Paradoxes”. Journal of Sociology, 50(1): 51-64. DOI: 10.1177/1440783314522191
- Hampton, J., (2001). Political Philosophy. Translated into Persian by: Khashayar Deyhimi, Tehran: Tarhe no. (in Persian)
- Hegel, W., (1979). Philosophy of Right. Translated with Notes by: T.M. Knox, London, Oxford, New York: Oxford University Press.
- Hossaini, A. & Raoufinejad, Z., (2018). “Rationality and Emphasis on Language in the Habermas and Rorty’s Philosophical System”. Two Quarterly Journal of Contemporary Socio logical Research, 7 (12): 71-102. Doi: 10.220084/csr.2018.12660.1248. (in Persian)
- Hossainibeheshti, S. A., (1997). Postmodernism and Iran’s Contemporary Society. Tehran: Islamic Cultural Bureaue. (in Persian)
- Hossainibeheshti, S. A., (2001). Theoratical Foundations of the Multiculturalism. Tehran: Boqe. (in Persian)
- Ibrahim Moawad, N. M. & El Shoura, Sh. M., (2017). “Toward a Richer Definition of Multiculturalism”. International Journal of Advanced Research, 5(7): 802-806. DOI: 10.21474/IJAR01/4783 
- Kymlicka, W., (1995). Multicultural Citizenship. Oxford: Oxford University Press.
- Kymlicka, W., (2012). Multiculturalism; Success, failure and the Success. Transatlantic Council on Migration.
- Maddux, W.; Jackson, W.; Lu, G.; Salvatore, J. A. & Adam, D. G., (2021). “Multicultural Experiences; A Systematic Reviews and New Theoretical Framework”. Academy of Management Annuals, 15(2): 345-376. DOI: 10.5465/annals.2019.0138
- Magee, B., (1995). Men of Idea, Some Creators of Contemporary Philosophy. Translated into Persian by: Ezzatollah Folladvand, Tehran: Tarhe no. (in Persian)
- McLaren, P., (1994). “White Terror and Oppositional Agency: Towards a Critical Multiculturalism”. in: David Theo Goldberg, Multiculturalism; A Critical Reader, Oxford and Cambridge: Blackwell.
- Miller, D., (2004). On Nationality. Translated into Persian by: Davoud Gharayagh-Zandi, Tehran: Institute for National Studies. (in Persian)
- Parekh, B., (2000). Rethinking Multiculturalism: Cultural Diversity and Political Theory. New York: Palgrave.
- Rawls, J., (1972). A Theory of Justice. Cambridge: Harvard University Press.
- Raz, J., (1972). The Authority of Law. Oxford; Clarendon Press.
- Rousseau, J.-J., (2000). Social Contract; Text and Comment. Translated into Persian by: Morteza Kalantarian, Tehran: Agah. (in Persian)
- Scruton, R., (1995). Kant, Translated into the Persian by: Ali Paya, Tehran: Tarhe no. (In Persian)
- Stern, J. P., (1997). Nietzsche. Translated into the Persian by: Ali Paya, Tehran: Tarhe no. (In Persian)
- Taylor, Ch., (1994). “The Politics of Recognition”. in: A. Gutmann (ed.) Multiculturalism and Politics of Recognition, Princeton: Princeton University Press.