دانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-630561120180220Urban Indigents
(Historical and Demographic Review on suburbia in Kermanshah)تهیدستان شهری (نگاهی تاریخی و جمعیتشناختی به حاشیهنشینی در کرمانشاه)126215310.22084/csr.2017.11457.1172FAجلیلکریمیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه رازی0000-0003-0669-4261وکیلاحمدیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه رازیبیتاحامدمربی گروه جامعهشناسی جهاد دانشگاهی کرمانشاهJournal Article20160910Unauthorized Settlement in Kermanshah Emerged in 1960<sup>th</sup>. We have studied situations of 13 case of these zones by documentary and observe technique. The findings show that: Expanse of Unauthorized Settlement has increased near to 14 times from 1974 to 2011. The population of these 13 zones has had few decreasing from 2007 to 2012. In comparison to wealthy areas, the rate of -14 years population, active population and migration is high. The education rate of males is more than of females, but in wealthy are there is not so different. Non-spouse population of 13 zones has been more than two wealthy areas. For the people of these zones, feeling of security is different of what other people think about. Crime, usually not occur in these zone or not report to police. And the Criminal people of these zones do the crime in other wealthy areas. Anyway, these areas have known as the centers for narcotic substance and alcoholic drinks and in some cases, prostitution. <br />In all, we can divide these 13 zones to three levels: Scale 1 (bad situation) includes Dolatabad and Anahita; Scale 2(very bad situation) includes Sahterabad, Bagh-e-abrisham, Hekmatabad and Choghagolan; and scale 3(very very bad Situation) includs Choghakabood, Nokan, Darrederaz, Jafarabad, Koliabad, Chaman and Sadeghieh. It seems two zones of Anahita and Dolatabad have necessary conditions to be indicated as an ordinary area of the city.پیدایش سکونتگاههای غیررسمی کرمانشاه به دهه 1340 برمیگردد. در این پژوهش 13 مورد از این سکونتگاهها با استفاده از روشهای اسنادی و آماری بررسی شده است؛ یافتهها نشان میدهد که: وسعت محلات حاشیهنشین از 1352 تا 1390 حدود 14 برابر افزایش یافته است؛ از نظر کالبدی در یک دهه اخیر، بهسازی صورت گرفته است؛ از نظر فرهنگی، در ترکیب زبانی، قومی و مذهبی بافتها تغییری دیده نشده، موارد پیشین متراکمتر و باثباتتر شدهاند؛ جمعیت ابن مناطق در سالهای 90-1385 اندکی کاهش یافته است. در مقایسه با محلههای مرفه شهر، جمعیت کمتر از 15 سال، جمعیت فعال، نرخ باسوادی مردان، جمعیت فاقد همسر و مهاجرفرستی در مناطق مسألهدار بیشتر است. این مناطق، در زمینه وقوع جرم از نظر آماری، بر خلاف تصور عمومی، بهجز در مورد جرمهای مربوط به مواد مخدر، وضع چندان نامساعدی ندارند. در موارد غیر از مواد مخدر، تصور میزان امنیت زندگی در این محلات برای ساکنان آنها با آنچه ساکنان محلات دیگر، از جمله محلات برخوردارتر و مرفهتر درباره آنها در سر دارند متفاوت بوده و ارزیابی ساکنان از امنیت، عموماً بالاتر است. در مجموع این مناطق را میتوان از لحاظ وضعیت کالبدی به سه دسته تقسیم کرد.: سطحِ 1 (وضعیت نامناسب): دولتآباد، آناهیتا؛ سطحِ 2 (وضعیت نگرانکننده): شامل شاطرآباد، باغ ابریشم، حکمتآباد، چقاگلان؛ و سطحِ 3 (وضعیت بحرانی): شامل چقاکبود، نوکان، درهدراز، جعفرآباد، کولیآباد، چمن و صادقیه. در این زمینه میتوان پیشنهاد کرد که محله دولتآباد و حتی آناهیتا را از شمار بافتهای دارای مشکلات عمیق و جدی خارج کرد.https://csr.basu.ac.ir/article_2153_a314a0dcbb8c8c2898e7a9a9992a8af4.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-630561120180220Investigating Affecting Factors on Violence against Women with Emphases on Wife Abuse(Case Study; Ardebil Province)بررسی عوامل مؤثر بر خشونت خانگی با تأکید بر همسر آزاری (مطالعه موردی؛ مناطق شهری و روستایی استان اردبیل)2749215410.22084/csr.2017.11789.1191FAاکبرطالب پوراستادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی0000-0002-1644-6117Journal Article20161003The present study investigate violence against women, emphasizing the prevention of violence in urban and rural areas of Ardabil province in the summer and fall of 1394. Samples1100 people) were selected from different locations based on the category sampling. The results were showed, the amount of wife abuse in all areas of Ardabil province was 29.6 percent. Investigating the aspects of violence against women, identified that financial violence with 33.2percent was the most of violence against women and physical violence against women with 27.2 percent, was the lowest level of violence. It was also noted. Psychological violence against women in this study, approximately 29 percent and sexual violence in the province of Ardabil is estimated around 29.2 percent. Regression analysis of affecting factors of wife abuse showed, the independent variables such as; the type of power relations in the family -.249 ), involvement of families(.199 ), Irritation to the husband (.182), The amount and density of marital intimacy (-.159 ), trust between couples (.129 ), learning violence in the origin family (.089 ), gender socialization (.046 ) and couples family status conflict (-.009 ) leads to a change the amount of wife abuse. The independent variables explained 50 percent of variance of dependent variable.تحقیق حاضر به بررسی خشونت علیه زنان با تأکید بر پیشگیری از همسر آزاری در مناطق شهری و روستایی استان اردبیل در تابستان و پاییز 1394 شمسی پرداخته است. نمونههای مورد مطالعه از نقاط مختلف استان بر اساس نمونهگیری طبقهای به میزان 1100 نفر انتخاب گردیدند. نتایج پژوهش نشان دادند؛ میزان همسر آزاری در کلیه مناطق استان اردبیل 29.6 درصد میباشد با بررسی ابعاد خشونت علیه زنان مشخص شد؛ خشونت مالی با 33.2 درصد بیشترین نوع خشونت علیه زنان و خشونت فیزیکی با 27.2 درصد کمترین نوع خشونت اعمال شده علیه زنان در سطح استان میباشد. همچنین در این تحقیق خشونت روانی علیه زنان حدود 29 درصد و خشونت جنسی حدود 29.2 درصد در سطح استان اردبیل برآورد گردیده است. نتایج تحلیل رگرسیون تبیین عوامل مؤثر بر همسر آزاری، نشان دادند؛ متغیرهای مستقل؛ نوع روابط قدرت در خانواده به میزان (0.249-) دخالت خویشاوندان به میزان (0.199)، تحریک شوهر به میزان (0.182)، تراکم صمیمیت زوجین به میزان (0.159-)، اعتماد بین زوجین به میزان (0.129)، یادگیری خشونت در خانواده مبدأ به میزان (0.089)، جامعهپذیری جنسیتی به میزان (0.046) و ناسازگاری پایگاه خانوادگی زوجین به میزان (0.009-) منجر به تغییر در میزان خشونت علیه زنان میشود. متغیرهای مستقل تحقیق در مجموع توانستهاند 50 درصد از تغییرات متغیر تابع را تبیین نمایند.https://csr.basu.ac.ir/article_2154_1f25b0f782ce646c8a2eaa7e69b27a14.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-630561120180220Reasons for tendency of young people to hanging round in Haraz Street in Amol cityپرسهزنان هراز: علل گرایش جوانان به پرسهزنی در خیابان هراز شهر آمل5174215510.22084/csr.2017.12711.1256FAنجمهخانی هنجنیکارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه سبز آملهومنالوندیدانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی و پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)000-0003-1987-2506علیباقی نصر آبادیاستادیار گروه مدیریت پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)Journal Article20170113Young people’s tendency to be different in Haraz street and it’s desired usage has covsed areason of becoming this street as a place for hanging round as a part of sural daily life. <br />So this study’s goal has put on investigating the reasons of youngester’s tendency for hanging round in Haraz St. in Amol.This study’s approach is qualitative. <br />We have used interview and observation for our data collection. Our investing community in cludes35roamers and 10 sellers.Generaly, findings indicated most of roamers are non-native young students and their main reason for hanging round in Haraz st. is to pass their leisure time. <br />The purpose of roamers is not to go out on this street to protest differces and expelit out of luxury of this street’s rich people. But they com here because of its acceptance for hanging round in this street by people, as an entertainment for youngster s, having not expense, familyanty and conversation between male and femal, making new frinds and being update about latest Fashions and prices. <br />But by successively hanging round, they have changed the nature of this place. Although it seems to be in cornrs of one special group (rich people).Regardlessof those things that spot for them, They have their desired usage in Haraz st. <br />However due to repetitive hanging round in this street, they are supposed themselves to math their clothes and make up with this place(up town) and make differences.گرایش جوانان به حضوری متفاوت در خیابان هراز و مصرف دلخواه از آن سبب شده است؛ تا این خیابان بهعنوان بخشی از زندگیِ روزمره شهری، به مکانی برای پرسهزنی جوانان تبدیل شود. لذا این پژوهش با هدف بررسی علل گرایش جوانان به پرسهزنی در خیابان هراز شهر آمل انجام شده است. رویکرد این پژوهش کیفی است؛ و از روش مصاحبه و مشاهده جهت گردآوری اطلاعات بهره بردهایم. جامعه مورد بررسی پژوهش 35 نفر از پرسهزنان و 10 نفر از فروشندگان میباشند. بهطورکلی یافتههای این تحقیق نشان داد که اکثر پرسهزنان، جوانانِ غیربومی (دانشجویان) میباشند و علت اصلی حضورشان در خیابان هراز برای پرسهزدن، تنها گذران فراغت میباشد.<br /> پرسهزنان هراز با هدف اعتراض به تمایزات و خارج کردن این خیابان پر زرق و برق از سلطه ثروتمندان به این خیابان نیامدهاند؛ بلکه به سبب پذیرشِ پرسهزنی در این خیابان (توسط مردم) بهعنوان تفریح جوانان، بیهزینه بودن، آشنایی و مصاحبت با جنس مخالف، یافتن دوستان جدید، آگاهی از آخرین مدها و قیمتها به این خیابان پا گذاشتهاند؛ اما با پرسهزدنهای پیدرپی، باعث شدند ماهیت این مکان را که به نظر باید در انحصار طبقه خاصی (ثروتمندان) باشد؛ دگرگون شود. آنها بدون توجه به آنچه برایشان در نظر گرفته شده مصرف دلخواه خود را از هراز دارند. اگرچه بهواسطه پرسههای مکرر در این خیابان خود را ملزم میدانند سبک پوشش و آرایش خود را با مکان (بالاشهر) هماهنگ کنند و سبب تمایززدایی شوند.https://csr.basu.ac.ir/article_2155_1e7f90e7feb9cf9a5e7453d92af8c889.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-630561120180220Investigating the Religious Effect on the Experience of Citizens' Shame
(Case study: Citizens 15 years old up to Isfahan city)بررسی تأثیر دینداری بر تجربه احساس شرم و حیای شهروندان (مطالعه موردی: شهروندان 15 سال به بالای شهر اصفهان)75101215610.22084/csr.2017.13414.1296FAمحمدرضاسمیعیاندانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانشاپوربهیاناستادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکهمسعودکیانپوراستادیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه اصفهانJournal Article20170411The purpose of this paper is to identify the relationship between religiosity with the experience of shame of citizens; Religiosity is the independent variable with four indicators: "belief, ritual, emotional and outcome" and experiencing the feeling of shame is the dependent variable of the study with indicators of “sense of personal shame” including inhibition, inner shame and outer shame and “sense of social shame” including fear of losing social credit. The study statistical society is the over 15 years citizens of Isfahan city and the statistical sample were determined 388 individuals using Cochran formula. The questionnaires were designed and were distributed among individuals of statistical sample by using sociological theories of Rosenberg, Durkheim, Hirsch and other theorists. To analyze the data SPSS software was used and to check the effect of experience of sense of shame variable from religiosity, the correlation relationship was used. The results show that there is a significant relationship between religiosity and also any of its four indicators with sense of shame of citizens. So in order to improve social morality, action for reinforcement of religiosity and its indicators is suggested.هدف این مقاله شناخت رابطه دینداری با تجربه احساس شرم و حیای شهروندان است، دینداری با چهار شاخص «اعتقادی، مناسکی، عاطفی و پیامدی» به عنوان متغیر مستقل پژوهش و تجربه احساس شرم با شاخصهای، حس شرم و حیای فردی شامل «بازدارندگی، حیای درونی و شرم بیرونی» و حس شرم و حیای اجتماعی شامل «ترسِ از دست دادنِ اعتبار اجتماعی» متغیر وابسته تحقیق میباشند؛ و پاسخ به این سؤال است که: آیا دینداری شهروندان بر تجربه احساس شرم و حیای آنها تأثیر دارد؟ اگر اثر و رابطهای وجود دارد تبیین اجتماعی و جامعهشناختی آن چگونه خواهد بود؟ جامعه آماری پژوهش حاضر، شهروندان 15 سال به بالای شهر اصفهان است و نمونه آماری آن، تعداد 388 نفر، معین شد و با استفاده از نظریات جامعهشناسان و دیگر نظریهپردازان اقدام به طراحی و تدوین پرسشنامه و توزیع و جمعآوری آن بین افراد نمونه آماری گردید، برای تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز از نرمافزار spss و جهت بررسی تأثیرپذیری متغیر تجربه حس شرم و حیا از دینداری، از رابطه همبستگی استفاده شد، نتایج تحقیق نشان میدهد بین دینداری و همچنین هر یک از ابعاد چهارگانه آن با میزان حس شرم و حیای شهروندان رابطه معناداری وجود دارد. لذا پیشنهادِ اقدام، برای تقویت دینداری و مؤلفههای آن، جهت ارتقای اخلاق اجتماعی میگردد.<br /> <strong> </strong>https://csr.basu.ac.ir/article_2156_db46121f458d0577672ab37711d9dcfd.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-630561120180220School rationality and its citizenship system:
Case study of Delfan city high schoolعقلانیت مدرسه و نظام شهروندی آن: مطالعه موردی دبیرستانهای پسرانه شهرستان دلفان103120215710.22084/csr.2017.13453.1299FAهمایونمرادخانیاستادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه رازیمحمد تقیسبزه ایاستادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه رازیوحیداکرمیکارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه رازیJournal Article20170416In the present study it has been attempted to address how students are subjectified in school and how this institution produces its specific citizenship regime through latent analysis in school rationality and discourse practices. Thus, the present study aims to find answers to such questions as: What rationality is behind the attempt which is made in order to develope students subjectivity and in practice, what kind of citizen and subjectivity is created thereby? The given theoretical framework for answering this question is rooted in the doctrine of Michel Foucault, and the methodology used in the research is qualitative and instrumental case study. Sampling is theoretically and 25 male students from different schools of Delfan were interviewed freely. According to the findings of this study can say that schools provide students with a system of citizenship through manupulating their experiences whose outcome is to produce a passive, consumerist and profit-driven citizens. It seems that such a system of citizenship not only increases the poverty of imagination among students, but also prevents them from possibility of experiencing in order to creating an active and responsible subjectivity.<span lang="FA" dir="RTL">در پژوهش حاضر، تلاش شده تا با تحلیل سازوکار نهفته در عقلانیت مدرسه و کردارهای گفتمانی آن، به چگونگی سوژهشدن دانشآموزان در این نهاد و نحوهی تولید نظام شهروندی خاص آن پرداخته شود. از اینرو، هدف پژوهش پیشِرو، تلاش برای یافتن پاسخ به پرسشهایی از این قبیل است: چه عقلانیتی در پس کوششی که برای تکوین سوبژکتیویته دانشآموزان در جریان است قرار دارد؟ و در عمل، چه نوع شهروند و سوبژکتیویتهای از این رهگذر خلق میشود؟ چارچوب نظری اتخاذ شده برای پاسخ به این پرسش ریشه در آرای میشل فوکو دارد. روش انجام پژوهش از نوع کیفی و به شیوهی مورد پژوهی ابزاری است. نمونهگیری به صورت نظری بوده و از ۲۵ نفر از دانشآموزان پسر مدارس مختلف شهرستان دلفان مصاحبهی آزاد به عمل آمده است. براساس یافتههای این پژوهش میتوان گفت مدرسه با دستکاری در تجربهی دانشآموزان، نظامی از شهروندی را بر آنان عرضه میدارد که حاصل آن تولید شهروندی منفعل، مصرفگرا و منفعتطلب است. به نظر میرسد چنین نظامی از شهروندی، نه تنها به فقر تخیل در دانشآموزان دامن میزند بلکه امکان تجربه ورزی جهت خلق سوبژکتیویتهای فعال و مسؤول را نیز از آنها دریغ میدارد.</span>https://csr.basu.ac.ir/article_2157_dfd6cdde8864f0f6d60b2f042e36462b.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-630561120180220An Analyze of the learning approach for living together in the textbook format of the second elementary schoolتحلیل رویکرد یادگیری برای باهم زیستن در سیمای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی121147215810.22084/csr.2018.14261.1360FAموسیپیریدانشیار گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجانآرشسعداللهیدانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجانحافظصاحب یاردانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان0000-0002-3577-2620Journal Article20170630The purpose of the study was to analyze the content of the learning approach for coexistence in the context social studies textbook of the second grade of elementary school. The current research is practical and according to its nature, a content analysis descriptive research method was used. The statistical population study was the content of all social studies textbooks of the elementary school second grade in the academic year (1395-1396) and the statistical sample was considered the same as the statistical population. The research instrument was the content of social studies content check list based on the learning approach for coexistence. Content validity was used to estimate the validity of the log and reliability was 0/092 calculated using Scott's method. To analyze the data, frequency estimation and Shannon entropy method were used. Findings showed that the attention to components of learning approach for living together in the content of textbooks does not have a normal distribution, As the component of peace education has the most attention and components of health education, environmental education has the least attention is paid to the multiculturalism, citizenship and human rights. Which requires consideration and revision of social studies curriculum of the second period by relevant authorities.هدف پژوهش حاضر تحلیل رویکرد یادگیری برای باهم زیستن در برنامهی درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل محتوای تمامی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی در سال تحصیلی 96-1395 بوده و نمونه آماری نیز منطبق با جامعه آماری بود. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی برحسب رویکرد یادگیری برای باهم زیستن بود که برای برآورد روایی سیاهه تحلیل از روایی محتوایی استفاده شد. پایایی سیاهه تحلیل نیز از طریق روش اسکات 92 درصد محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از سنجش فراوانی و روش آنتروپی شانون استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان توجه به مؤلفههای رویکرد یادگیری برای باهم زیستن در محتوای کتابهای درسی از یک توزیع نرمال برخوردار نمیباشند بهگونهای که مؤلفه آموزش صلح از بیشترین میزان توجه و مؤلفههای آموزش سلامت، آموزش محیطزیست از کمترین میزان توجه برخوردار میباشد و به مؤلفههای چند فرهنگی، شهروندی، حقوق بشر توجه چندان مطلوبی نشده است؛ که نیازمند توجه و تجدیدنظر در برنامههای درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم توسط مسؤولان ذیربط میباشد.https://csr.basu.ac.ir/article_2158_0608a4d60d32d356e85ddcf6d32a63bd.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-630561120180220Directory Services to Veterans and their quality life
(Case study: Kermanshah)خدماترسانی و کیفیت زندگی جانبازان (مطالعه موردی: استان کرمانشاه)149175217210.22084/csr.2018.13551.1308FAسیاوشقلی پوراستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه رازیعلی اصغرنظریکارشناسی ارشد فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه تهرانمحسنقلی پوردانشجوی کارشناسی ارشد انسانشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20170426Directory Services to Veterans and their quality life<br /> (Case study: Kermanshah)<br /> <br /> Summary <br />This paper scrutinizes how to serve veteransin Kermanshah and its impact on quality of life between them. The approach is based on quality of life literature. The method of research is survey and questioner technique was used to gathering data. The study population includes veterans above 25 percent. The study sample selected through interval sampling, consist of 368 respondents. The finding shows that: The sport, culture leisure and urban services are not acceptable but welfare and insurance services have a better level. The quality of life is low. There is relationship between sport, culture leisure and urban spaces services and quality of life. There is relationship between family services and the quality of life. There is not relationship between welfare and insurance services and the quality of life. Factors affecting quality of life are family services, leisure time, appropriate urban space, cultural and sporting services. Some suggestions were presented for improvement of serving and quality of life.این مقاله به بررسی نحوهی خدماترسانی و تأثیر آن بر کیفیت زندگی جانبازان در استان کرمانشاه میپردازد. مبانی نظری آن مبتنی بر ادبیات کیفیت زندگی است. روش پژوهش پیمایشی و تکنیک گردآوری داده، پرسشنامه است. جامعهی آماری شامل جانبازان بالای 25 درصد استان کرمانشاه است. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران و تعداد 368 نفر انتخاب شده است. نتایج نشان میدهد: خدماترسانی در حوزههای ورزشی، فرهنگی، فراغت و فضای شهری نامناسب است. درصورتیکه در حوزههای رفاهی به نسبت بهتر است. کیفیت زندگی در وضعیت مناسبی نیست. خدماترسانی ورزشی، فرهنگی با کیفیت زندگی رابطهی مستقیم و مثبتی دارد. خدمات رفاهی تأثیری بر کیفیت زندگی ندارند. خدماترسانی در خانواده با کیفیت زندگی رابطهی مستقیم و مثبتی دارد. نحوهی گذران اوقات فراغت با کیفیت زندگی رابطهی مستقیم و مثبت دارد. مناسبسازی فضای شهری بر کیفیت زندگی تأثیر مستقیم و مثبت دارد. متغیرهای تأثیرگذار بر کیفیت زندگی به ترتیب اولویت عبارتند از خدمترسانی در خانواده، نحوهی گذران اوقات فراغت، مناسبسازی فضای شهری، خدماترسانی فرهنگی و خدماترسانی ورزشی. در پایان پیشنهادهایی برای بهبود خدماترسانی و بالا رفتن کیفیت زندگی در هر حوزه مطرح گردیده است.https://csr.basu.ac.ir/article_2172_a6dfc4de071bb4d949e43daccd963503.pdf