دانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-630561020170823Media, internalization of norms and body image (A study among the Students of Guilan University)رسانه، درونیسازی هنجارها و تصور از بدن: مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه گیلان127198910.22084/csr.2017.10953.1145FAمحمدامینکنعانیاستادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه گیلان0000-0002-2081-9318فاطمهرزاقیکارشناس ارشد جامعهشناسیJournal Article20160702In recent years, body image has been considered as a phenomenon influenced by cultural and technological contexts. This study aimed to investigate the relationship between the media and internalization of norms and body image among female students of the Guilan University. The theoretical framework is mainly based on the ideas of Thompson, Thomas Cash and feminist's point of view. This study was conducted using a quantitative method and survey with 400 samples. Tompson and Heinberg’s Standard measures of socio-cultural attitudes towards appearance and body image scale had been used. Findings indicate that there is a significant relationship between media consumption and internalization of media and socio cultural norms and body image. But there isn’t any significant relationship between demographic variables such as socioeconomic status, age and marital status. The standard impact factor of regression model showed that the strongest predictors of dependent variables (body image) were: internalization of media and sociocultural norms, media consumption and normative pressure from men. Thus body image is not just the consequence of media, and also, cultural values and other criteria play significant role in this issue. The links between the media as a modern factor and cultural values and norms of society as a traditional factor has been mixed in the internalization of beauty criteria and formed new cultural and social values.تصور از بدن بهعنوان پدیده مورد توجه در سالهای اخیر تحت تأثیر زمینههای فرهنگی و فناورانه قرار دارد. پژوهش حاضر بهدنبال بررسی رابطهی رسانه و درونیسازی هنجارها با تصور از بدن در میان دانشجویان دانشگاه گیلان است. چارچوب نظری مبتنی بر آرای تامپسون، کش و فمینیستها بوده و با استفاده از روش پیمایش در نمونهی 400 نفری صورت گرفته است. در این پژوهش از مقیاسهای استاندارد نگرش فرهنگی اجتماعی نسبت به ظاهر تامپسون و هینبرگ و مقیاس استاندارد تصور از بدن توماس کش استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که بین متغیرهای میزان مصرف رسانه و درونیسازی هنجارهای رسانهای و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی و تصور از بدن رابطهی معناداری وجود دارد. ولی بین متغیرهای جمعیتشناختی از قبیل پایگاه اقتصادی اجتماعی، سن و وضع تأهل با متغیر تصور از بدن رابطهی معناداری مشاهده نشد. ضرایب تأثیر استاندارد مدل رگرسیونی نشان دادند که قویترین پیشبینیکنندههای متغیر وابسته (تصور از بدن) بهترتیب متغیرهای درونیسازی هنجارهای رسانهای، درونیسازی هنجارهای فرهنگیاجتماعی، مصرف رسانهای و فشار هنجاری از جانب مردان میباشند؛ بنابراین، رسانهها به تنهایی در تصویرسازی از بدن نقش نداشته و معیارها و ارزشهای فرهنگی جامعه نیز در این مسئله سهیم هستند. پیوند بین رسانهها بهعنوان عامل مدرن با ارزشها و هنجارهای فرهنگی جامعه بهعنوان عامل سنتی با نقش تقویت کننده رسانهها در درونی سازی معیارهای زیبایی ترکیب شده و قالب جدیدی از ارزشهای فرهنگی و اجتماعی را شکل داده است.https://csr.basu.ac.ir/article_1989_d52f6fae54aa3b26ee2268851d0913ad.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-630561020170823Participatory action research: As the provider of communication action in public spheresاقدام پژوهی مشارکتی: زمینهساز کنش ارتباطی در حوزههای عمومی2960199010.22084/csr.2017.10966.1148FAزهراماهردکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهانعلیربانیدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانJournal Article20160703Action research is a self-collective type of research conducted by participants in social situations, in order to improve educational or social logic and justice in performance, as well as their understanding of these practices and situations in which these performances are done. Accordingly, all persons that the subject of the research is directly connected with their lives, should not be considered solely as a research topic, but should have active role in all stages of research and involve people as researcher in the study. <br /> In this paper, first, the basics of paradigm, key features and most important traditions of the action research are studied, then while bring up the theory "communicative action and public sphere" of Jürgen Habermas, action research potential to create communicative action in public spheres are discussed. <br /> Based on the results, action research is a communicative action that creates a public space among its participants. The process of action research is a mutual study in order to reach an intersubjective agreement, mutual understanding of a situation, non-coercive consensus about what should be done, and finally getting a sense that is rational and legitimate not only in the individuals' idea but also in the mind of any rational person (universal claim). Moreover, action research is to create situations in which people can interact with each other and in more understandable ways, truer, and morally better ways achieve the current understanding and practice in the world.اقدام پژوهی یک نوع تحقیق خودتاملی جمعی است که بهوسیله مشارکتکنندگان در موقعیتهای اجتماعی بهمنظور ارتقا منطق و عدالت عملکردهای آموزشی یا اجتماعی و نیز درک آنها از این عملکردها و موقعیتهایی که این عملکردها در آن انجام میشود، صورت میگیرد. بر این اساس، کلیه افرادی که مسأله مورد تحقیق بهطور مستقیم با زندگی آنها در ارتباط است نباید صرفاً بهعنوان موضوع تحقیق در نظر گرفته شوند بلکه باید در کلیه مراحل تحقیق نقش فعال داشته باشند. در این مقاله، ابتدا مبانی پارادیمی، ویژگیهای کلیدی و مهمترین سنتهای اقدامپژوهی مورد بررسی قرار میگیرد؛ سپس ضمن مطرح کردن نظریه «کنش ارتباطی و حوزه عمومی» یورگنهابرماس، پتانسیل اقدامپژوهی در جهت ایجاد کنش ارتباطی در حوزههای عمومی مورد بحث قرار میگیرد. همچنین با توجه به نظریه تلفیقی وی درباره «زیست جهان و سیستمها» و نقد وی از «سوژه کلان اجتماعی» نگاه عمیقتری به اقدامپژوهی و ویژگیهای آن میشود. براساس نتایج حاصله، اقدامپژوهی، کنشی ارتباطی است که در میان شرکتکنندگان خود یک فضای عمومی ایجاد مینماید. فرآیند اقدامپژوهی عبارت است از: تحقیقی متقابل بهمنظور رسیدن به یک توافق بینا ذهنی، فهم متقابل یک موقعیت، اجماع غیرجبری در مورد آنچه که باید انجام شود و نهایتاً رسیدن به معنایی که نه تنها در نظر خود افراد بلکه در نظر هر فرد منطقی، مشروع باشد (ادّعایی عام). از سویی اقدامپژوهی، بهدنبال خلق موقعیتهایی است که در آن افراد در کنار یکدیگر و با همکاری متقابل بتوانند، به شیوههایی قابل فهمتر، حقیقیتر و از لحاظ اخلاقی مناسبتر از فهم و عمل موجود در جهان فعلی دست یابند. https://csr.basu.ac.ir/article_1990_09998a96d7cdc5aeea2816b5963e1510.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-630561020170823Determinants in the women’s migration to Hamedanزنان و مهاجرت به شهر همدان، تعیینکنندهها و پیامدهای آن6183199110.22084/csr.2017.10542.1125FAنصیبهاسماعیلیکارشناس ارشد جمعیتشناسیحسینمحمودیاندانشیار گروه جمعیتشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20160527The women play an effective role in the whole levels of the migration process. Nowadays, women participate in the migration process independently, as a family scheduling and supporting part. This paper verifies the women’s role and the determining factors in the family migrations to Hamedan city. The research method in this study has been developed utilizing the calibration strategy and the data evaluation based on questionnaire and interview with sample persons. The sampling framework in this research has been implemented using random systematic clustering. The verification of the two-variable tests illustrated that among all selected five assumptions only one of those was omitted. Furthermore, the results of Logestic regression analysis demonstrated that women’s educations, the age during the migration, the women’s dependency levels before the migration and the year in which the migration occurs are four effective assumptions which remain in the model. These four variables describe about 32% variance related to dependent variable. Finally, the results demonstrated that the women are more effective in the migration decision making compared to men. As a result, with the increase in the social position of women, the women’s role in the migration process is amplified.زنان در فرایند مهاجرت یک عامل تعیینکننده محسوب میشوند که میتوانند در تمامی مراحل مهاجرت نقش تأثیرگذاری را ایفا نمایند. امروزه، زنان بهعنوان کارگزاران مستقل، حامیان و برنامهریزان خانواده مهاجرت میکنند. این تحقیق به بررسی نقش زنان در فرایند مهاجرت به شهر همدان و عوامل مؤثر بر آن میپردازد. روش تحقیق این مطالعه از نوع پیمایش میباشد و دادههای بررسی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه با افراد نمونه گردآوریشده است. شیوه نمونهگیری این مطالعه، نمونهگیری خوشهای و تصادفی سیستماتیک میباشد<strong>. </strong>بررسی روابط دو متغیری و آزمون فرضیات تحقیق نیز نشان داد که از مجموع 5 فرضیه مطرح شده تنها یک فرضیه ردّ شد. علاوه بر این، نتایج رگرسیون لوجستیک نشان داد چهار متغیر تحصیلات زنان، سن هنگام مهاجرت، میزان استقلال زنان قبل از مهاجرت و سال ورود به شهر همدان از سطح معناداری لازم برخوردار بوده و در مدل باقی ماندند. این چهار متغیر حدود 32 درصد واریانس متغیر وابسته را تبیین نمودهاند. دادههای حاصل از این پژوهش نشان داد که به تدریج ساختار تصمیمگیری درباره مهاجرت از مردان به زنان تسری پیدا کرده است و در نتیجه زنان با گذشت زمان و افزایش منزلت اجتماعی خود، نقش مهمتری را در این فرآیند به عهده دارند.https://csr.basu.ac.ir/article_1991_3994b6ba18a591ec67742462f86ece35.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-630561020170823Sociological Study of the Relationship between Social Relation and Influence with the Consumption of Food away from Home (The Case of 15 Years Old and Over Citizens of Tabriz)مطالعهی جامعهشناختی ارتباط تعامل و تأثیر اجتماعی با مصرف غذاهای غیرخانگی مورد مطالعه: شهروندان بالای 15 سال شهر تبریز85108199210.22084/csr.2017.11949.1199FAتوکلآقایاری هیراستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریزمحمدعباس زادهدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریزابراهیممحمدپوردانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه تبریزJournal Article20161023Consumption of foods away from home, corresponding to drastic changes at work organization and social life, beside of remarkable increase, has been a daily life challenge for many busy residents of today's large cities. Present study aimed at investigating the relationship between social relation and influence with the amount of food consumed away from home. To this end, distinction (Bourdiue), social influence (Kelman), and mechanisims of social relations (Pierce) have been utilized as the theoritial frameworks. According to these approaches, food-related experiences, as an important indicator for socio-economic and even identity status, have been increasingly acquired social meaning. The study has been done using the survey method among 15 years old and over individuals of Tabriz city, which 409 of them have been chosen by the use of stratified sampling technique, as the study sample. <br />According to bivariate analyses, "social relations" was not, and "social influence" was statistically correlated with quantity of food consumed away from home. Age (negatively), Sex (In favor of men), and residence place (in favor of well-off districs) are related to volume of food consumed away from home. According to regression analysis’ results, both of independent vrariables, including; social relations and social influence, have shown statistically positive and significant effects on dependent variable, after contoroling for background variables's effects such as; age, sex, and residence place. Five mentioned variables could explain around 21 percent of variations in dependent variable. Social influence’ effect was more important comparing to other effects in the final fitted regression model. م<br /> مصرف غذاهای غیرخانگی، بهموازات تغییرات گسترده در سازمان کار و زندگی اجتماعی، ضمن تجربهی رشد چشمگیر، به دغدغهی مهم و روزانهی بسیاری از ساکنان عموماً پرمشغلهی شهرهای بزرگ تبدیلشده است. مطالعهی حاضر با هدف بررسی ارتباط تعامل اجتماعی و تأثیر اجتماعی با میزان مصرف غذاهای غیرخانگی نگاشته شده است. در این راستا، از رویکردهای نظری؛ تمایز (بوردیو)، تأثیر اجتماعی (کلمن) و مکانیسمهای روابط اجتماعی (پیرس) استفاده شده است. مطابق با این رویکردها، تجارب غذایی به عنوان یکی از معرفهای اصلی پایگاه اجتماعی و حتی هویتی، بیش از پیش ابعاد اجتماعی پیدا کرده است. این مطالعه به روش پیمایش و در میان شهروندان بالای 15 سال ساکن شهر تبریز که 409 نفر از آنها به شیوهی نمونهگیری طبقهای (از مناطق دهگانهی شهر تبریز) برای مطالعه انتخاب شدهاند، انجام شده است. براساس نتایج تحلیلهای دومتغیره، ارتباط تعامل اجتماعی و میزان مصرف غذاهای غیرخانگی غیرمعنادار، اما همبستگی تأثیر اجتماعی و میزان مصرف غذاهای غیرخانگی معنادار و مثبت بوده است. همچنین سن (به شکل منفی)، جنس (بهنفع مردان) و منطقهی مسکونی (بهنفع مناطق مرفه) با میزان بالای مصرف غذاهای غیرخانگی در رابطه بوده است. براساس تحلیلهای رگرسیونی، تأثیرات هر دو متغیر مستقل (تعامل اجتماعی و تأثیر اجتماعی) در کنار تأثیرات متغیرهای زمینهای شامل؛ سن، جنس و منطقهی مسکونی، همگی جزو تأثیرات معنادار بوده و 5 متغیر مذکور 21 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کردهاند که در این میان، اهمیت نسبی متغیر تأثیر اجتماعی بیشتر از سایر متغیرها بوده است.https://csr.basu.ac.ir/article_1992_57ba304f2a2d33a5c9f343ea97ef4a55.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-630561020170823Generational study on the effect of Religiosity on Traditional and Modern Family Values in Tehranبررسی نسلی تأثیر دینداری بر ارزشهای خانوادگی سنتی و مدرن در شهر تهران109132199310.22084/csr.2017.12141.1211FAفاطمهمدیریاستادیار موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشورمحمدصادقمهدویاستاد گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20161114<span class="alt-edited"><span lang="EN">With regards to</span></span><span lang="EN"> the different impact of religiosity on different areas of social life and even different dimensions of a</span><span>n</span><span lang="EN"> area, this article attempts to answer these questions whether in our society traditional and modern family values are influenced by religiosity in different generations, and if so does religion have the same effect on traditional and modern family values? </span><span class="hps"><span>Statistical population</span></span><span> is <span class="hps">18 years</span> <span class="hps">and above</span> <span class="hps">in Tehran,</span> <span class="hps">600</span> <span class="hps">samples</span></span><span class="hps"><span>selected</span></span><span> <span class="hps">by PPS</span></span><span class="hps"><span>and analyzed. </span></span><span>The results show:</span><span> Traditional and modern Family values alike are not affected by religiosity. The religiosity affect on traditional family values in three generation and remains the impact of religiosity on these values.</span><span>While the impact of religiosity on modern family values in each generation was weaker and reverse, and has a decreasing trend in terms of generation,</span><span>so that the third generation of impact is not significant. In general these findings confirm </span><span class="hps"><span>all three</span></span><span class="hps"><span>theories</span></span><span lang="EN"> of the stability of religion on the various spheres of social life, differentiation and fragmentation values. </span>با توجه به تأثیر متفاوت دینداری بر حوزههای مختلف زندگی اجتماعی و حتی ابعاد مختلف یک حوزه، این مقاله در پی پاسخگویی به این سؤالات است که آیا در جامعه ما ارزشهای خانوادگی سنتی و مدرن در نسلهای مختلف متأثر از دینداری است یا خیر و اگر هست آیا تأثیر آن بر ارزشهای خانوادگی سنتی و مدرن یکسان است؟ بر این اساس، پیمایش کمی با ابزار پرسشنامه در شهر تهران با 600 نمونه که به شیوه خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند، انجام شد. نتایج تحقیق حاکی است: ارزشهای خانوادگی سنتی و مدرن بهطور یکسان متأثر از دینداری نیست. در هر سه نسل ارزشهای خانوادگی سنتی متأثر از دینداری بوده، در حالی که تأثیر دینداری بر ارزشهای خانوادگی مدرن در هر سه نسل معکوس و ضعیفتر بوده، به لحاظ نسلی روند کاهشی داشته و در نسل سوم تأثیر معناداری مشاهده نمیشود. بهطورکلی میتوان گفت یافتههای تحقیق آمیزهای از سه تئوری پابرجایی دین بر ارکان مختلف زندگی اجتماعی، تئوری تمایز و تئوری قطعهقطعه شدن ارزشها را تأیید میکند. https://csr.basu.ac.ir/article_1993_febcb8fdae1ab32b023beef0f7e121a5.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-630561020170823Determining the Role of Communication Variables in Predicting Emotional Divorceتعیین نقش متغیرهای ارتباطی در پیشبینی طلاق عاطفی133151199410.22084/csr.2017.12700.1253FAخسرورشیداستادیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا0000-0002-8828-2107آزادهمرادیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20170116This study aimed to analyze and identify the role of communication variables in predicting emotional divorce in Hamedan city. The survey method was used in this research. Total population of the research involves all Hamedan married females from which 200 sample were selected randomly and filled the questionnaires up. To conduct this study, a researcher-made questionnaire was used to measure emotional divorce and to evaluate the communication variables (communication ability, conflict resolution ability, and responsibility) some existing questionnaires were used. The findings show that 0.48 percent of emotional divorce can be anticipated by communication ability, conflict resolution ability, and responsibility. It means that by decreasing the communication ability, conflict resolution ability, and responsibility, the range of emotional divorce increases. So, being capable in communication abilities could be effective in reducing emotional divorce.این پژوهش با هدف بررسی و شناسایی نقش متغیرهای ارتباطی در پیشبینی طلاق عاطفی در شهر همدان انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری این پژوهش، همهی زنان متأهل ساکن شهر همدان بودند که از این میان تعداد 200 نفر بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب و پرسشنامه پژوهشی را تکمیل نمودند. برای اندازهگیری طلاق عاطفی از پرسشنامه پژوهشگر ساختهای که در قالب طیف لیکرت و در یک مقیاس 6 درجهای ساخته شد استفاده شد و برای اندازهگیری متغیرهای ارتباطی (توانایی ارتباط، توانایی حل تعارض و مسؤولیتپذیری) از پرسشنامههای موجود بهره گرفته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که توانایی ارتباط، توانایی حل تعارض و مسؤولیتپذیری 48 درصد تغییرات طلاق عاطفی را پیشبینی میکنند. بدین معنا که هر چه توانایی ارتباط و توانایی حل تعارض پایینتر و هر چه مسؤولیتپذیری کمتر باشد احتمال طلاق عاطفی نیز بیشتر است. از اینرو، داشتن مهارتهای ارتباطی سهگانه مورد بررسی میتواند به کاهش میزان طلاق عاطفی کمک کند.<br /> https://csr.basu.ac.ir/article_1994_95d26d5e69954d5864425412778385a3.pdf