دانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-63054720151122tourism,memorable journey,personality systemگردشگری، سفر خاطرهانگیز و ابعاد نظام شخصیت1271559FAملیحهشیانیدانشیار گروه برنامهریزی و رفاه اجتماعی دانشگاه تهرانالهامعرب پورکارشناسی ارشد برنامهریزی توریسم دانشگاه تهرانJournal Article20150702<span lang="EN">Today, tourism is considered as a cultural industry and the economy in different societies. In this campaign, the travel experience has always been considered something so they cannot believe that someone does not trip and the memories. Consultants will have a significant impact on tourists memories. Including this impact, the personality system. This study examines the relationship between the dimensions of the character's memorable journey. In this way, the theory of Cohen and Eric Parsons is used to configure theoretical framework. This study is a quantitative research, surveying techniques and using questionnaires and interviews with 365 residents of Tehran, through multi-stage cluster sampling is conducted. Validity and reliability study through face validity and construct validity was confirmed through Cronbach's alpha coefficient. Travel and dimensions of personality experienced regression correlation between species, three species meaningful experience with the characters was confirmed as the independent variable. The results show that independent variables explained 16% of variance in the dependent variable that position. Regression model showed that his experience touring direct and positive relationship with the dimensions of character. Empirical experience the reverse effect and reverse the dimensions of his personality.</span>امروزه گردشگری بهعنوان صنعتی فرهنگی و اقتصادی در جوامع مختلف محسوب میشود. در این فعالیت گسترده، تجربه سفر همواره مقولهای مورد توجه بوده بهطوریکه نمیتوان باور داشت کسی به سفر پرداخته و از آن خاطرهای نداشته باشد. معمولاً خاطرات بر گردشگران تأثیرات شگرفی میگذارد. از جمله این تأثیرات، نظام شخصیت افراد است. تحقیق حاضر به بررسی رابطه سفر خاطرهانگیز و ابعاد نظام شخصیت میپردازد. توصیف جامعهشناختی تجربه سفر و ابعاد نظام شخصیت و رابطه این دو در جامعه آماری با استفاده از منابع نظری، موضوع و هدف این تحقیق بوده است. در این مسیر از نظریه اریک کوهن و پارسونز برای پیکربندی چارچوب نظری استفاده شده است. تحقیق حاضر با رویکرد کمی، تکنیک پیمایش و با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه با 365 نفر از شهروندان شهر تهران از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انجامشده است. اعتبار پرسشنامه تحقیق از طریق اعتبار صوری و اعتبار سازه و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. همبستگی رگرسیونی میان گونههای تجربه سفر و ابعاد نظام شخصیت، هر سه گونه تجربه معنادار بهعنوان متغیر مستقل با نظام شخصیت مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان میدهد متغیرهای مستقل در مجموع توانست 16% از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. مدل رگرسیونی نیز حاکی از آن است که تجربه وجودی و تفریحی رابطه مستقیم و مثبت با ابعاد نظام شخصیت دارد. تجربه تجربی نیز تأثیر کاهنده و معکوس روی ابعاد نظام شخصیت میگذارد.https://csr.basu.ac.ir/article_1559_8ebc66247bf50b90519a6d0baa54672e.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-63054720151122A Sociological Study of Women’s Social Health and the Effective Factors
(Case Study: Women in District 4 of Tehran)مطالعه جامعهشناختی سلامت اجتماعی زنان و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی: زنان منطقه چهار شهری تهران)29541560FAاحمدبخاراییعضو هیات علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه پیام نورمحمد حسنشربتیانمربی گروه جامعهشناسی دانشگاه پیام نور0000-0003-3465-5497نفیسهایمنیدانشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه پیام نورJournal Article20151204Healthy people are the pivot of social development, and the process of development is impossible unless the issue of health is taken into consideration. Social health is influenced by various factors which have been discussed in sociological studies. The present article aims at a sociological analysis of women’s social health and the factors affecting it. In this study, using surveys and descriptive methods, the women aged 18-55 in district 4 of Tehran were studied at the level of individual unit in 2015. The sample of the study consisted of 385 women who were selected based on multi-stage cluster sampling and random sampling, and who completed a standardized questionnaire. The questionnaire was validated at 0.79, and the hypotheses of the study were analyzed using SPSS 22. The findings indicated that women’s social health was at an average to high level, and the highest mean value was attributed to the social acceptance aspect and the lowest to the social prosperity. The findings also showed a direct relationship between feeling of social security, openness, religious affiliation, and marital status with social health in the studied society. The results of regression indicated that, among the effective variables (feeling of social security, religious affiliation, and openness to experience), religious affiliation with 0.59 is the most effective variable on women’s social health in the sampled population. The findings also illustrated that the variables feeling of security, religious affiliation and openness can explain up to 50% of the dependent variable.انسان سالم، محور توسعه اجتماعی است و فرایند توسعه بدون توجه به سلامت، ناممکن است. سلامت اجتماعی در جامعه متأثر از عوامل بسیاری است که در مطالعات جامعهشناسی قابل مطالعه است. این نوشتار با هدف تحلیل جامعهشناختی سلامت اجتماعی زنان و عوامل مؤثر بر آن صورت گرفته است. در این پژوهش از روش پیمایشی و توصیفی زنان 18 تا 55 ساله منطقه چهار شهری تهران در سطح تحلیل واحد فردی در سال 1394 مورد مطالعه قرار گرفتهاند. حجم نمونه برابر با 385 نفر بوده که از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و تصادفی ساده با بهرهمندی از ابزار پرسشنامه استاندارد شده نظرات پاسخگویان مورد ارزیابی قرار گرفته است. مقدار روایی سؤالات پرسشنامه برابر با 79/0 بهدستآمده است؛ و فرضیههای این تحقیق با استفاده از نرمافزار Spss 22 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد که میزان سلامت اجتماعی زنان در حد متوسط روبه بالا بوده است و بالاترین مقدار میانگین مربوط به بعد پذیرش اجتماعی و کمترین مقدار مربوط به بعد شکوفایی اجتماعی است. همچنین یافتهها بیانگر رابطه مستقیم بین احساس امنیت اجتماعی، گشودگی، گرایش مذهبی و وضعیت تأهل با سلامت اجتماعی در جامعه موردمطالعه بوده است. نتایج رگرسیون حاکی از آن است که از میان متغیرهای اثرگذار (احساس امنیت اجتماعی، گرایش دینی و گشودگی نسبت به تجارب) بر سلامت، متغیر گرایش مذهبی با مقدار بتای 59/0 بهطور مستقیم بیشترین تأثیر را بر سلامت اجتماعی زنان جامعه مورد تحقیق داشته است؛ همچنین نتایج بیانگر این است که شاخصهای احساس امنیت، گرایش مذهبی و گشودگی میتوانند تا حدود 50 درصد از متغیر وابسته را تبیین کنند.https://csr.basu.ac.ir/article_1560_0fc52cb4bc35d1b625ca36d2571d513b.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-63054720151122Gender and Migration: A Sociological Analysis of Gender Differentials in Internal Migration in Iranجنسیت و مهاجرت: تحلیل جامعه شناختی تفاوتهای جنسیتی در مهاجرتهای داخلی در ایران55781561FAرسولصادقیاستادیار جمعیتشناسی دانشگاه تهران وموسسه مطالعات جمعیتیلیلاولدونددانشآموخته کارشناسی ارشد جمعیتشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20150910Migration, like any social process, is a gendered process. Motivations, constraints and opportunities of migration for males and females are different. Recently, women’s participation in migration movements is increased in quantitative and qualitative dimensions, even a subject entitled “feminization of migration” has been proposed in the literature. <br />Thus, the aim of paper is to analyze migratory behaviors of Iranian males and females and its determinants using micro-census data from the 2011 census. The results of paper showed that migration in Iran is a gendered process and male dominated. Males and females migrate for many different reasons and they play different roles in the migration process. Comparing with three-fourth of males, one-fourth of migrant females has an active role in the migration process. Multivariate analysis indicated almost three fourth of gender differences in having active role in migration process due to socio-economic inequalities. Thus, male-oriented economic structures and gender norms play an important role to explain gender differentials in internal migration in Iran.مهاجرت، همانند هر فرایند اجتماعی دیگر، یک فرایند جنسیتی است. انگیزهها، محدودیتها و فرصتهای مهاجرت برای مردان و زنان متفاوت است. امروزه، زنان حضور و مشارکت کمی و کیفی زیادی در فرایند مهاجرت دارند تا جایی که اخیراً مبحثی با عنوان «زنانه شدن مهاجرت» در ادبیات مهاجرتی مطرحشده است. مقاله پیشرو با استفاده از تحلیل ثانویه دادههای فردی نمونه دو درصدی سرشماری1390 به تحلیل جنسیتی رفتارهای مهاجرتی زنان و مردان و تعیینکنندههای آن میپردازد. نتایج بررسی نشان میدهد در دو دهه اخیر سهم زنان در جریانات مهاجرتی افزایشیافته است. زنان و مردان به دلایل و انگیزههای متفاوتی مهاجرت میکنند. حدود یکچهارم زنان در مقایسه با سهچهارم مردان مهاجر نقش فعالی در فرایند مهاجرت داشتهاند. نتایج تحلیل چندمتغیره نشان داد که حدود سه چهارم تفاوتهای جنسیتی در ایفای نقش فعال در فرایند مهاجرت، ناشی از نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی بین دو جنس میباشد. از اینرو، ساختارهای اقتصادی مردانه و هنجارهای جنسیتی نقش مهمی در تبیین تفاوتهای جنسیتی مهاجرت در ایران دارند.https://csr.basu.ac.ir/article_1561_a9686316f899c8c787ba2d072bed37ef.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-63054720151122The Effect of Applying the Model of Story Telling by the Supportive Parent’s Training on the
Labor Children’s Aggressive Behavior: the Model of Transactional Analysisالگوی تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل به روش قصهگویی بر رفتار پرخاشگر کودکان کار (بر اساس نظریهی اریک برن)79981562FAماهرخحسن زادگان رودسریمربی گروه جامعه شناسی دانشگاه فرهنگیان نسیبه تهراننویدسعیدی رضوانیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوینJournal Article20151018As far as aggression is concerned, some expert believe that aggression is an innate and inherent factor and is considered to be instinctive reaction to the threats and, on the other hand, some others believe that aggression is acquired by the individuals and, consequently, their aggressive behavior is emerged while they are growing; however, social learning theorists explain that aggressive behavior is a response to what one has observed and imitated before. on this account, this study reveals some information on a workshop designed in order to balance the labor children s anger and aggression; to illustrate, the subjects were divided into two groups of 20 representing the experiment group and the control group tested by the transactional analysis [TA] questionnaire and both pre test and post test, and the course was held in 12 sessions lasted for 430 minutes. in the final analysis, the results achieved on the basis of analysis of variance [ANOVA] and the SPSS software indicated that narrative therapy significantly decreased the subjects aggression.برخی از پژوهشگران معتقدند که پرخاشگری امری فطری و ذاتی است و برخی دیگر بر این باورند که پرخاشگری عاملی اکتسابی است که فرد در دوران رشد خود آن را میآموزد از آنجا که کودکان کار و خیابان بیشتر در معرض آسیبهای خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی هستند، این پژوهش با بهرهگیری از روش پیمایش و آزمایش طرح تجربی گواه و شاهد (که یکی از راههای درمان روانشناسان مثبتگرا جهت تعدیل خشم و عصیان کودکان میباشد) به بررسی وضعیت کودکان کار در یک کارگاه آموزشی پرداخته است. این آزمایش طی یک دوره 12 جلسهای به مدت 430 دقیقه در یک کارگاه آموزشی قصهگویی به روش تحلیل رفتار متقابل که برگرفته از نظریه اریک برن میباشد میان دو گروه 20 نفره شاهد و 20 نفره کنترل مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که قصه درمانی به روش تحلیل رفتار متقابل در گروه آزمایش (پسآزمون) موجب کاهش پرخاشگری در آنان شده است.https://csr.basu.ac.ir/article_1562_818eec624259bcce95ef1f17e1bd78ed.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-63054720151122Social Attitudes towards the Singlehood of Girls over 30 years Old (The case of Yazd City)نگرش اجتماعی نسبت به تجرد دختران 30 سال و بالاتر (مورد مطالعه: شهر یزد)991271563FAفرزانهقانع عزآبادیدانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه اصفهانوحیدقاسمیدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانمسعودکیانپوراستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانJournal Article20151129The desire to be accepted" makes an activist-player to play the burdened role in the most artistic and elegant way and assign the ultimate acceptance of its audience and own continuously their encouragement and praises, but when a barrier occurs in this process, the activist will be fallen from the peak of absolute acceptance to hillsides and sometimes he/she will be subject to a process called "stigma"!; a calumnious attribute with the relative characteristics intertwined with a particular attribute dependent on the context of the society. "Girls’ singlehood in older ages" phenomenon is among these characteristics in Iranian society. A phenomenon which the imbalance in the supply and demand in marriage in today's conditions makes this phenomenon more emphasized. <br />The present study, with the objective of evaluating the phenomenon "stigma of singlehood" in face-to-face relations and the field of interaction with ordinary people, in a survey method, is to investigate in the individuals' attitudes regarding the singlehood of girls with 30 years old and older. Accordingly, by utilizing the theories proposed by Goffman and Bourdieu and also the theory of social learning and using the regular stratification sampling method in terms of stratification of the participants based on age, gender and residence, 384 20-70 year old participants in Yazd City were investigated using a questionnaire. Findings of the present study indicate that the presence of the social stigma of singlehood in about 50% of the participants. « <br />«میل به پذیرفته شدن» کنشگر بازیگر را وامیدارد تا نقش محوله را به هنرمندانهترین و ظریفترین نحو به بازی درآورد و منتهای پذیرش مخاطبانش را از آن خود کند و تشویق و تحسین آنان را بیوقفه صاحب شود، اما آنگاه که در این فرایند مانعی پیش آید وی از قلهی پذیرش کامل به دامنهها رانده میشود و گاه مشمول فرایندی میشود به نام «داغ ننگ»! صفتی بدنامکننده با خصیصهی نسبی که بسته به بستر جامعه با صفات خاصی تافته میشود. «تجرد دختران در سنین بالا» از جملهی این ویژگیها در جامعهی ماست. پدیدهای که عدم تعادل در عرضه و تقاضا در ازدواج در شرایط امروز این پدیده را پررنگتر ساخته است. <br /> این پژوهش با هدف سنجش پدیدهی داغ ننگ تجرد در میدان کنش متقابل با افراد عادی به شیوهی پیمایش به دنبال کنکاش در نگرش افراد در باب تجرد دختران ۳۰ سال و بالاتر میباشد. در این راستا با بهرهگیری از نظرات گافمن و بوردیو و همچنین نظریه یادگیری اجتماعی و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب به تفکیک سن و جنس و منطقه سکونت ۳۸۴ نفر از افراد ۷۰-۲۰ سالهی شهر یزد با ابزار پرسشنامه به آزمون درآمدند. یافتههای این پژوهش حاکی از حضور پدیدهی داغ ننگ اجتماعی تجرد در قریب به ۵۰ درصد از افراد مورد مطالعه می باشد.https://csr.basu.ac.ir/article_1563_ba394359e1f73b7262dbe58ac9166114.pdfدانشگاه بوعلی سیناپژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)2476-63054720151122The politicization of higher education system managers with qualitative approachمطالعه سیاستزدگی مدیران نظام آموزش عالی با رویکرد کیفی1291581564FAفاروقامین مظفراستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریزشهریارامیری میاندوابدانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تبریزمحمدعباس زادهدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریزمحمدباقرعلیزاده اقدمدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریزJournal Article20151017Higher education system, by any definition; is also an administrative structure and how to deal with the political system and governance can be the source to great changes. Higher education systems interacting method with the political system and also the level of politicization, can effect the goals, mission, vision, and it’s functionality by creating a series of chain reactions.Politicization is a complex phenomenon, which most often manifests as polarization between politics and the bureaucracy. But some conditions increase the complexity of it and shows the ambiguity of multi-polarization.Distribution of political power prevents the establishment meritocracy in higher education and it’s mission and goals of higher education systems.<br /> Politicization of the bureaucracy not only by the central government, but also marked by the invisible power institutions that do not have a clear rule. A consequence of this trend is that more organizations frustration caused by the failure of "continuous demand for democratization"نظام آموزش عالی، با هر تعریفی که از آن داشته باشیم؛ بنا به ماهیت مأموریت خود، یک ساختار اداری هم هست. نحوه مواجهه آن با دستگاه سیاسی و حاکمیت میتواند سرمنشأ یکسری تحولات در سازمان باشد. تعامل نظام آموزش عالی با نظام سیاسی و سطح سیاستزدگی دستگاه، با ایجاد برخی واکنشهای زنجیرهای، بر اهداف، چشمانداز، مأموریت و کارکرد آن تأثیر میگذارد. سیاستزدگی یک پدیده پیچیده است که در غالب موارد بهصورت دو قطبی بین حوزه سیاست و حوزه بوروکراسی متجلی میشود اما وجود برخی از شرایط پیچیدگی آن را افزایش میدهد و ابهام چندقطبی شدن را نشان میدهد. توزیع قدرت سیاسی مانع تحقق شایستهسالاری در نظام آموزش عالی و اهداف مأموریت آن، برنامههای وزیر و قوانین مصوب برای توسعه آموزش عالی، میگردد. بر اساس یافته های تحقیق تیپ مدیران نظام آموزش عالی با رویکرد سیاستزدگی بنا به اظهارات مصاحبهشدگان غالباً از نوع مدیران سوداگر و منفعتطلب و منفعل در برابر مناسبات قدرت است. تعداد کمتری از مدیران در قالب تیپ مدیران تطابق گر توصیفشده است که تا حدودی نقش انتقال دانش را در سازمان رقم میزنند.https://csr.basu.ac.ir/article_1564_faa4ea7227b251de13ed74e54bc67494.pdf