TY - JOUR ID - 931 TI - بررسی عوامل جامعه‌شناختی مرتبط با منزلت اجتماعی معلمان زن JO - پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) JA - CSR LA - fa SN - 2476-6305 AU - طیبی نیا, موسی AD - مدرس دانشگاه پیام نور همدان و دبیر آموزش و پرورش ناحیه 2 همدان Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 3 IS - 4 SP - 141 EP - 168 KW - فاصله نقش KW - صورت‌های انضباط نمایشی KW - کارکردی بودن نظام آموزشی KW - منابع کمیاب KW - مشارکت در تصمیم‌گیری DO - N2 - هدف از این مقاله شناسایی راهکارهای ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان در استان همدان می‌باشد. این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. تکنیک مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق­ساخته بوده و اطلاعات آن از 201 نفر از معلمان زن در هر سه دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه در مناطق برخوردار (شامل 2 منطقه)، نیمه­برخوردار (3 منطقه) و محروم (4 منطقه) با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه‌ای چندمرحله­ای به­دست آمده است.     براساس یک رویکرد تلفیقی از نظریات مختلف که از زوایای متفاوت و براساس پاردایم­های خاص خود به منزلت اجتماعی می­پردازند، به چهارچوب طرح پرداخته شده است. مهم­ترین این نظریات عبارتند از: نظریه­­های ماکس وبر، بوردیو، کارکردگرایی (پارسونز، دیویس، مور و مرتن) ،کالینز، آدامز، محرویت نسبی و نظریه گافمن     نتایج پژوهش نشان داد که افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی، کارکردی بودن نظام آموزشی، مشارکت معلمان در تصمیم گیری های نظام آموزشی، دسترسی عادلانه به منابع کمیاب، صورت­های انضباط نمایشی و عدم فاصله نقش به‌طور معنی‌داری باعث افزایش منزلت اجتماعی معلمان می­شوند. UR - https://csr.basu.ac.ir/article_931.html L1 - https://csr.basu.ac.ir/article_931_a8d7e3bd8a4699e6a162efce12c7c802.pdf ER -