TY - JOUR ID - 2155 TI - پرسه‌زنان هراز: علل گرایش جوانان به پرسه‌زنی در خیابان هراز شهر آمل JO - پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) JA - CSR LA - fa SN - 2476-6305 AU - خانی هنجنی, نجمه AU - الوندی, هومن AU - باقی نصر آبادی, علی AD - کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه سبز آمل AD - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی و پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) AD - استادیار گروه مدیریت پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 6 IS - 11 SP - 51 EP - 74 KW - رفتار فرهنگی KW - دیالکتیک KW - تمایز و تمایززدایی KW - پرسه‌زن DO - 10.22084/csr.2017.12711.1256 N2 - گرایش جوانان به حضوری متفاوت در خیابان هراز و مصرف دلخواه از آن سبب شده است؛ تا این خیابان به‌عنوان بخشی از زندگیِ روزمره شهری، به مکانی برای پرسه‌زنی جوانان تبدیل شود. لذا این پژوهش با هدف بررسی علل گرایش جوانان به پرسه‌زنی در خیابان هراز شهر آمل انجام شده است. رویکرد این پژوهش کیفی است؛ و از روش مصاحبه و مشاهده جهت گردآوری اطلاعات بهره برده­ایم. جامعه مورد بررسی پژوهش 35 نفر از پرسه­زنان و 10 نفر از فروشندگان می­باشند. به‌طورکلی یافته‌های این تحقیق نشان داد که اکثر پرسه­زنان، جوانانِ غیربومی (دانشجویان) می­باشند و علت اصلی حضورشان در خیابان هراز برای پرسه‌زدن، تنها گذران فراغت می­باشد.     پرسه‌زنان هراز با هدف اعتراض به تمایزات و خارج کردن این خیابان پر زرق و برق از سلطه ثروتمندان به این خیابان نیامده­اند؛ بلکه به سبب پذیرشِ پرسه­زنی در این خیابان (توسط مردم) به‌عنوان تفریح جوانان، بی‌هزینه بودن، آشنایی و مصاحبت با جنس مخالف، یافتن دوستان جدید، آگاهی از آخرین مدها و قیمت­ها به این خیابان پا گذاشته­اند؛ اما با پرسه‌زدن­های پی‌درپی، باعث شدند ماهیت این مکان را که به نظر باید در انحصار طبقه خاصی (ثروتمندان) باشد؛ دگرگون شود. آنها بدون توجه به آنچه برایشان در نظر گرفته شده مصرف دلخواه خود را از هراز دارند. اگرچه به‌واسطه پرسه‌های مکرر در این خیابان خود را ملزم می­دانند سبک پوشش و آرایش خود را با مکان (بالاشهر) هماهنگ کنند و سبب تمایززدایی شوند. UR - https://csr.basu.ac.ir/article_2155.html L1 - https://csr.basu.ac.ir/article_2155_1e7f90e7feb9cf9a5e7453d92af8c889.pdf ER -