TY - JOUR ID - 1563 TI - نگرش اجتماعی نسبت به تجرد دختران 30 سال و بالاتر (مورد مطالعه: شهر یزد) JO - پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) JA - CSR LA - fa SN - 2476-6305 AU - قانع عزآبادی, فرزانه AU - قاسمی, وحید AU - کیانپور, مسعود AD - دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان AD - دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان AD - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 7 SP - 99 EP - 127 KW - داغ ننگ KW - تجرد KW - یادگیری اجتماعی KW - کلیشه‌های جنسیتی DO - N2 - « «میل به پذیرفته شدن» کنشگر بازیگر را وا‌می‌دارد تا نقش محوله را به هنرمندانه‌ترین و ظریف‌ترین نحو به بازی درآورد و منتهای پذیرش مخاطبانش را از آن خود کند و تشویق و تحسین آنان را بی‌وقفه صاحب شود، اما آنگاه که در این فرایند مانعی پیش آید وی از قله‌ی پذیرش کامل به دامنه‌ها رانده می‌شود و گاه مشمول فرایندی می‌شود به نام «داغ ننگ»! صفتی بدنام‌کننده با خصیصه‌ی نسبی که بسته به بستر جامعه با صفات خاصی تافته می‌شود. «تجرد دختران در سنین بالا» از جمله‌ی این ویژگی‌ها در جامعه‌ی ماست. پدیده‌ای که عدم تعادل در عرضه و تقاضا در ازدواج در شرایط امروز این پدیده را پررنگ‌تر ساخته است.     این پژوهش با هدف سنجش پدیده‌ی داغ ننگ تجرد در میدان کنش متقابل با افراد عادی به شیوه‌ی پیمایش به دنبال کنکاش در نگرش افراد در باب تجرد دختران ۳۰ سال و بالا‌تر می‌باشد. در این راستا با بهره‌گیری از نظرات گافمن و بوردیو و همچنین نظریه یادگیری اجتماعی و با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب به تفکیک سن و جنس و منطقه سکونت ۳۸۴ نفر از افراد ۷۰-۲۰ ساله‌ی شهر یزد با ابزار پرسشنامه به آزمون درآمدند. یافته‌های این پژوهش حاکی از حضور پدیده‌ی داغ ننگ اجتماعی تجرد در قریب به ۵۰ درصد از افراد مورد مطالعه می باشد. UR - https://csr.basu.ac.ir/article_1563.html L1 - https://csr.basu.ac.ir/article_1563_ba394359e1f73b7262dbe58ac9166114.pdf ER -