TY - JOUR ID - 1562 TI - الگوی تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل به روش قصه‌گویی بر رفتار پرخاشگر کودکان کار (بر اساس نظریه‌ی اریک برن) JO - پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) JA - CSR LA - fa SN - 2476-6305 AU - حسن زادگان رودسری, ماهرخ AU - سعیدی رضوانی, نوید AD - مربی گروه جامعه شناسی دانشگاه فرهنگیان نسیبه تهران AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 7 SP - 79 EP - 98 KW - خشم KW - پرخاشگری KW - کودکان کار KW - قصه‌گویی KW - نظریه تحلیل رفتار متقابل DO - N2 - برخی از پژوهشگران معتقدند که پرخاشگری امری فطری و ذاتی است و برخی دیگر بر این باورند که پرخاشگری عاملی اکتسابی است که فرد در دوران رشد خود آن را می‌آموزد از آنجا که کودکان کار و خیابان بیشتر در معرض آسیب‌های خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی هستند، این پژوهش با بهره‌گیری از روش پیمایش و آزمایش طرح تجربی گواه و شاهد (که یکی از راه‌های درمان روان‌شناسان مثبت‌گرا جهت تعدیل خشم و عصیان کودکان می‌باشد) به بررسی وضعیت کودکان کار در یک کارگاه آموزشی پرداخته است. این آزمایش طی یک دوره 12 جلسه‌ای به مدت 430 دقیقه در یک کارگاه آموزشی قصه‌گویی به روش تحلیل رفتار متقابل که برگرفته از نظریه اریک برن می‌باشد میان دو گروه 20 نفره شاهد و 20 نفره کنترل مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که قصه درمانی به روش تحلیل رفتار متقابل در گروه آزمایش (پس‌آزمون) موجب کاهش پرخاشگری در آنان شده است. UR - https://csr.basu.ac.ir/article_1562.html L1 - https://csr.basu.ac.ir/article_1562_818eec624259bcce95ef1f17e1bd78ed.pdf ER -