TY - JOUR ID - 1422 TI - تحلیل نقش رسانه‌های اجتماعی در گرایش به سبک زندگی نوین در بین جوانان ایرانی JO - پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) JA - CSR LA - fa SN - 2476-6305 AU - رسول زاده اقدم, صمد AU - عدلی پور, صمد AU - میرمحمدتبار, سیدمحمد AU - افشار, سیمین AD - استادیار گروه مطالعات خانواده دانشگاه شهید مدنی آذربایجان AD - دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه تبریز AD - دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 6 SP - 33 EP - 60 KW - رسانه‌های اجتماعی KW - سبک زندگی KW - مدگرایی KW - توجه و نگرش به بدن KW - اوقات فراغت KW - گرایش به حجاب DO - N2 - امروزه با پیشرفت فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی همچون رسانه‌های اجتماعی، جوامع دستخوش تغییرات بسیاری شده­اند و تغییرات زیادی را در فرهنگ و زندگی روزمره افراد به وجود آورده‌اند. به طوری که می‌توان گفت رسانه‌­های نوین بر شیوه­های زندگی و سلیقه‌­های عمومی در جامعه تأثیر می­‌گذارند؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر، تحلیل نقش رسانه‌های اجتماعی در گرایش جوانان ایرانی به سبک زندگی نوین است.این مقاله، به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونه‌گیری داوطلبانه و در دسترس و بهره‌گیری از پرسش‌‌نامه اینترنتی محقق ساخته صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را کاربران جوان رسانه‌های اجتماعی در پنج شهر اصفهان، تهران، تبریز، مشهد و ساری در سال 1393 تشکیل می‌دهند و حجم نمونه برابر با 2100 نفر است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده، نوع استفاده (هدفمند یا غیرهدفمند) و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب رسانه‌های اجتماعی و گرایش به سبک زندگی نوین در ابعادی چون مدگرایی، توجه و نگرش به بدن، اوقات فراغت، همبستگی معنادار مستقیمی وجود دارد؛ اما متغیرهای مستقل یادشده با بعد نحوه پوشش (گرایش به حجاب) رابطه معنادار معکوسی دارند.   UR - https://csr.basu.ac.ir/article_1422.html L1 - https://csr.basu.ac.ir/article_1422_9dc3c49ae5c856dc24aebf1aee7b07f4.pdf ER -