دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
9
17
2021
02
19
فهم پدیدارشناسانۀ تجارب زیسته افراد تراجنسی در شهر مشهد (یک مطالعه کیفی)
1
26
FA
علی
یعقوبی چوبری
000000348390442
استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
aliyaghoobi2002@yahoo.com
مهدیه
ساعدی
کارشناسارشد جامعهشناسی دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
mahdiesaedi@ymail.com
10.22084/csr.2021.22063.1824
جنسیت یکی از مهمترین ابعاد هویت انسانی است که همواره موردتوجه جامعهشناسان قرار گرفته است و هرگونه اختلال در نظم جنسیتی، افراد را دستخوش ابهام و سردرگمی میکند. هدف این مقاله مطالعه پدیدارشناسانه تجربه زیسته افراد تراجنسی در شهر مشهد است. در این پژوهش از روش پدیدارشناسی در رویکرد کیفی استفاده شده است و جامعه آماری این پژوهش کلیه تراجنسیهای شهر مشهد هستند. برای انتخاب نمونهها از روشهای نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی بهطور همزمان استفاده شده است. در پژوهش حاضر برای گردآوری اطلاعات و دادهها از 10 نفر تراجنسی ساکن مشهد مصاحبه نیمه- ساختیافته انجام شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد عمدهترین مشکل تراجنسیها، موقعیت مرزی است. این وضعیت، موجب «آشفتگی جنسیتی» در آنها شده و اغلب در مرحلۀ گذار یا «اتاق انتظار» جهت تغییر جنسیت معلّق هستند. وضعیت برزخی، آنها را با مشکلات متعددی مواجه کرده که در هفت تم اصلی مشخص شده است. این تمها عبارتند از: موانع «روانی»، «اجتماعی»، «اقتصادی»، «فرهنگی»، «حاکمیتی»، «دینی» و «خانوادگی». هرچند تمام مساعی جامعه در جهت اسنتطاق و منقادسازی افراد بهمثابهی سوژههای جنسی است، اما وضعیت ابهامانگیز به آنها فرصت میدهد تا انواع بازیها شکل بگیرد و با اشکال مختلف مقاومت و نقیضهوار (طنز، تحقیر، مبدلپوشی) در جهت «تعلیق» و اسطورهزدایی از مرزبندیهای جنسیتی هستند.
پدیدارشناسی,تجربه زیسته,تراجنسی,هویتیابی
https://csr.basu.ac.ir/article_3932.html
https://csr.basu.ac.ir/article_3932_6503dc6934dcd5adbd33241734405e9d.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
9
17
2021
02
19
واکاوی جامعهشناختی زمینهها و عوامل اجتماعی و فردی خشونت خانگی (مورد مطالعه قربانیان خشونت خانگی شهرهای زلزلهزده تازهآباد و جوانرود)
27
49
FA
نامدار
حسینی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
hoseininamdar@yahoo.com
خدیجه
سفیری
استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
kh.safiri@alzahra.ac.ir
سید محمد
سیدمیرزایی
استاد گروه جامعهشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
seyedmirzaei@yahoo.com
10.22084/csr.2021.21632.1796
خشونت خانگی یک رفتار عامدانه و نوعی فرافکنی نادرست احساسات درونی است که ممکن است همه افراد در شرایط و موقعیتهای مختلف، مرتکب آن شوند. رفتارهای خشونتآمیز بهویژه در چارچوب خانه، همواره قربانیانی داشته که بنا به دلایلی ترجیح به سکوت و تحمل شرایط خشونتآمیز را داشتهاند. این پژوهش با هدف بررسی علل به وجود آورنده و پیامدهای ناشی از آن، در میان قربانیان خشونت خانگی در شهرهای تازهآباد و جوانرود بعد از زلزله سال 1397، میباشد. روش پژوهش نظریه داده بنیاد میباشد که دادههای موردنیاز آن از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافت با 15 نفر از مشارکتکنندگانی که سابقه قربانی بودن خشونت خانگی را داشتند، بهدستآمده است. شیوه انتخاب مشارکتکنندگان، هدفمند و تعیین تعداد آنها با رسیدن به مرحله اشباع، مشخص گردید. از مجموع 468 دادهی خام، 298 مفهوم، 39 خرده مقوله و 14 مقوله اصلی از دادههای اولیه استخراج گردید. در نهایت مفهوم محوری "ناسازگاری خانوادگی"، بهعنوان پدیده اصلی که بقیه مقولات را پوشش میداد، انتخاب گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین عوامل به وجود آوردن خشونت خانگی در مشارکتکنندگان، نارضایتی ناشی از مقایسه؛ ارتباطات منفی و پرخاشگری بیمارگونه میباشد. شرایط مداخلهگر این پدیده عبارت است از خشونت ناشی از احساس محرومیت نسبی و سرکوبگری مردانه میباشد. استراتژیهای مشارکتکنندگان، مبارزه و انتقامجویی یا انزواگزینی بود که پیامدهای آن گسست در روابط عادی خانواده و اثرات منفی روانی و ارتباطی میباشد.
خشونت خانگی,ناسازگاری خانوادگی,قربانی خشونت,نظریه داده بنیاد
https://csr.basu.ac.ir/article_3938.html
https://csr.basu.ac.ir/article_3938_e9e0aa712d2d416ae0e084c83fc03842.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
9
17
2021
02
19
تحلیل دادهبنیاد فرآیند شکلگیری خیانت زناشویی
51
72
FA
غلامرضا
تاج بخش
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه حضرت آیتاللهالعظمی بروجردی، بروجرد، ایران
tajbakhsh_gr@yahoo.com
محمدرضا
حسینی
استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه حضرت آیتاللهالعظمی بروجردی، بروجرد، ایران
mrh_59@yahoo.com
مریم
محمد میرزایی
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه حضرت آیتاللهالعظمی بروجردی، بروجرد، ایران
mirzaei@yahoo.com
10.22084/csr.2021.19452.1660
خیانت زناشویی بهعنوان یکی از آسیبهای اجتماعی خاموش در تاروپود زندگیهای امروز رخنه کرده، بنابراین جستجوی زمینه شکلگیری این معضل فرهنگی و اجتماعی امری غیرقابلانکار است. پژوهش حاضر، در پی آن است که با توصیفی اکتشافی و تحلیلی از معنای خیانت زناشویی دریابد زمینهها و دلایل خیانت زناشویی در بین متأهلین شهر بروجرد چه بوده است؟ و این کنش چه دلالتها و پیامدهایی را با خود به همراه داشته؟ دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختیافته گردآوری و از روش نظریه زمینهای (گرندد تئوری) برای تحلیل دادهها استفاده شده است. با کمک روش نمونهگیری نظری و هدفمند با 20 نفر از زوجینی که حداقل یکبار در زندگی مرتکب خیانت زناشویی شدهاند مصاحبه گردید. یافتههای حاصل از پژوهش منجر به استخراج علل خیانت زناشویی (ناسازگاری عاطفی و مشکلات رفتاری، فرسایش رابطه جنسی)، زمینهها (ضعف باورها و اعتقادات مذهبی، نگرشها و گرایشهای لذتجویانه، سن، نوع شغل، طول مدت ازدواج، تأثیر دوستان، روابط قبل از ازدواج)، استراتژیها (مقصر جلوه دادن همسر، توجیه رابطه، سوءاستفاده از مذهب) و پیامدهای ناشی از آن (فرسایش سرمایهی اجتماعی خانواده، افزایش مشکلات خانوادگی) گردید.
خیانت زناشویی,ناسازگاری عاطفی و مشکلات رفتاری,نگرشها و گرایشهای لذتجویانه,فرسایش رابطه جنسی,فرسایش سرمایه اجتماعی خانواده
https://csr.basu.ac.ir/article_3931.html
https://csr.basu.ac.ir/article_3931_7268e6148100d415ddbcb967f2d05918.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
9
17
2021
02
19
فراتحلیل مطالعات نظم و انسجام اجتماعی در ایران
73
113
FA
الهام
عرب پور
دانشجوی دکترای جامعه شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
earabpour@yahoo.com
شراره
مهدی زاده
دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
sh.mehdizadeh@yahoo.com
10.22084/csr.2021.22113.1830
نظم، همبستگی و انسجام اجتماعی از مباحث مهم و پایهای در جامعه و جامعهشناسی است. زندگی اجتماعی انسان در هر مرحلهای با نوعی همبستگی اجتماعی همراه بوده است. کثرت نظریهها و پژوهشها در این حوزه، نیاز به فراتحلیل را بهمنظور ترکیب و تجمیع یافتهها و ارزیابی نقاط قوت و ضعف افزون کرده است. این پژوهش بهمنظور مرور نظاممند مفاهیم موردنظر، از روش فراتحلیل کیفی، استفاده میکند. هدف اصلی، فراتحلیل کیفی مطالعات در حوزه انسجام اجتماعی و مطالعه تشخیصی از وضعیت تولید علمی مقالات درباره انسجام و همبستگی اجتماعی، جمعبندی تحلیلی و همچنین ارائه تحلیل جامعهشناسانه از اهمیت موضوع انسجام و همبستگی اجتماعی برای نهادهای برنامهریز اجتماعی و سیاسی است. به این منظور 55 مقاله فارسی مرتبط با موضوع انسجام و همبستگی اجتماعی در بازه زمانی 1397-1380 شناسایی شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد فقدان تعریف واحد و موردتوافق بین محققان منجر به تعاریف چندگانه براساس جهتگیری فرد محقق و ایدئولوژی وی شده است. از سوی دیگر، ماهیت چندبعدی و چند سطحی انسجام منجر به سطوح تحلیل متفاوت از موضوع و گاهی تقلیلگرایی از سوی پژوهشگران گردیده است.
نظم,انسجام,همبستگی,وفاق,فراتحلیل
https://csr.basu.ac.ir/article_3960.html
https://csr.basu.ac.ir/article_3960_5adec233e4498f9f056b63a3d0b96291.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
9
17
2021
02
19
واکاوی تجارب زناشویی کودک همسری: درهمآمیختگی عاطفی - فکری و بیقدرتی
115
145
FA
مهناز
فرهمند
0000-0001-8480-9373
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه یزد، یزد، ایران
farahmandm@yazd.ac.ir
فاطمه
دانافر
دانشجوی دکتری گروه جامعهشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
f.dana71@yahoo.com
محبوبه
پورابراهیم آبادی
کارشناسی ارشد گروه جامعهشناسی دانشگاه یزد، یزد، ایران
nadimizahra981@gmail.com
10.22084/csr.2021.22142.1833
<span lang="AR-SA" dir="RTL">کودک همسری پدیدهای اجتماعی- فرهنگی است که در نقاطی از کشور زندگی دختران را متأثر نموده و منجر به بروز مشکلات و آسیبهای فردی و اجتماعی بسیار میشود. براین اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زناشویی کودک همسری در زنان شهرستان سیرجان کرمان است. روش پژوهش نظریه داده بنیاد و شیوه نمونهگیری هدفمند است که از طریق روش گلوله برفی با 20 نفر از زنان مصاحبه عمیق به عمل آمد. </span><span lang="FA" dir="RTL">متن مصاحبهها با استفاده از روش تجزیهوتحلیل کدگذاری نظری تحلیل شد. </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">یافتههای پژوهش که حاصل استخراج از مصاحبههاست، شامل شرایط علی (<span>کلیشههای جنسیتی، عدم گزینش همسر، عدم آگاهی</span>)، شرایط زمینهای (<span>عدم</span></span><span lang="AR-SA" dir="RTL"></span><span lang="AR-SA" dir="RTL">آمادگی جنسی، عاملیت منفعل) و شرایط مداخلهای (درهمآمیختگی عاطفی، ضعف نقش، تعامل تنشزا) است که مقوله بیقدرتی زناشویی بهمنزله پدیده اصلی ظهور یافت. نتایج نشان میدهد که ازدواج در سنین پایین، زنان را با بی</span><span></span><span lang="AR-SA" dir="RTL">قدرتی در زمینه فردی و تعاملی در روابط زناشویی روبرو میکند. کنش آنان در مقابل مسئله بیقدرتی به شکل پنهانکاری، طلاق، سازگاری و سکوت اجباری رخ میدهد. از پیامدهای آن نیز میتوان به دلزدگی زناشویی، عدم رضایت از زندگی، سرخوردگی، انزوای اجتماعی و طلاق عاطفی اشاره کرد. </span>
کودک همسری,درهم آمیختگی عاطفی –فکری,بی قدرتی زناشویی,تجارب زیسته,زنان سیرجان
https://csr.basu.ac.ir/article_3934.html
https://csr.basu.ac.ir/article_3934_21bea99293720f28a1709f47aab30e28.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
9
17
2021
02
19
مطالعه پیامدهای بیکاری روی زندگی روزمره جوانان شهرکرمانشاه
147
183
FA
ملیحه
علی مندگاری
0000-0001-9346-9374
استادیار گروه جمعیتشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
m.alimondegari@yazd.ac.ir
حجیه بی بی
رازقی نصرآباد
دانشیار جمعیتشناسی، مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور
hajiieh.razeghi@gmail.com
محمدرضا
کارگر شورکی
دانشجوی دکتری اقتصاد بخش عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
mkaregar@gmail.com
راضیه
میری
کارشناسی ارشد جمعیتشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
razyeh.miri@gmail.com
10.22084/csr.2021.22579.1852
از دستدادن غیرارادی شغل و یا عدم توانایی در به دست آوردن شغل با مشکلات بیشماری برای فرد، خانوادهها و جامعه ارتباط دارد. تجارب افراد از بیکاری با توجه به بستر نهادی هر جامعه در گروههای مختلف اجتماعی میتواند متفاوت باشد. پژوهش حاضر با هدف شناخت پیامدهای بیکاری روی زندگی جوانان با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شده است دادهها از طریق مصاحبه عمیق با 19 نفر از مردان و زنان بیکار 34-20 ساله شهر کرمانشاه جمعآوری شده است. شیوه نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی است. در این مطالعه تجارب بیکاری در پنج درونمایه اصلی تنشهای روانی، اضمحلال هویت فردی و اجتماعی، مشکلات مالی، تضعیف نقشهای خانواده و فرسایش سرمایه اجتماعی شناسایی شدند. یافتهها نشان داد بیکاری مهمترین منبع استرس و نگرانی است. محدودیت مالی ناشی از بیکاری بر تصمیمات ازدواجی و فرزندآوری، کیفیت زندگی، روابط زوجین و تعاملات اجتماعی جوانان سایه افکنده است. تجربه مشترک پاسخگویان این مطالعه نشان داد نداشتن شغل چیزی فراتر از ناتوانی برای تأمین هزینههای زندگی است. افراد بیکار نهتنها شغل خود، بلکه بسیاری از ابعاد هویت فردی و هویت اجتماعی را ازدسترفته و جایگاه خود را در نظام خانوادگی و اجتماعی تضعیف شده میبینند. لذا در کنار سیاستگزاریهای کلان اقتصادی اتخاذ مقررات مربوط به بیمه بیکاری، ارائه آموزشهای لازم جهت توانمندسازی افراد و مهارتهای کاریابی، آموزشهای فنی و مهارتی رایگان یا ارزانقیمت برای هدایت افراد به سمت فعالیتهای خوداشتغالی اهمیت دارد.
پیامدها,بیکاری,هویت,سرمایه اجتماعی,جوانان,شهر کرمانشاه
https://csr.basu.ac.ir/article_3933.html
https://csr.basu.ac.ir/article_3933_a78084d0aed682e95e0039c086c6a65d.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
9
17
2021
02
19
سنجش رابطهی بین مشارکت در ورزش همگانی و کیفیت زندگی زنان و مردان سالمند شهر تهران
185
209
FA
ستاره
آزادی
دانشجوی دکتری جامعه شناسی ورزش، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
s.azadi86@gmail.com
سید سعید
آقایی
استادیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
بهرام
قدیمی
0000-0002-6648-2060
دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
dr.b.ghadimi@gmail.com
10.22084/csr.2021.22621.1857
ورزشهای همگانی به جهت افزایش امید به زندگی از طریق ارتقای سلامت افراد جامعه، یکی از شاخصهای توسعه انسانی جوامع محسوب میشوند. سازمان بهداشت جهانی، ورزشهای شهروندی و همگانی را جزو ورزشهایی میداند که با کمترین هزینه برای همهی افراد جامعه در دسترس باشد و موجب ارتقای بهداشت و سلامت جسمی و روانی جامعه شود. سالمندان بهعنوان یکی از گروههای هدف ترویج ورزش همگانی در نظر گرفتهشدهاند. با توجه به جمعیت 6 درصدی سالمندان در ایران، توسعه ورزش همگانی برای این گروه ضروری است. این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین مشارکت در ورزش همگانی و کیفیت زندگی در گروه زنان و مردان 60 ساله سالمند شهر تهران و با پژوهشی میدانی و پیمایشی انجامشده است. در این تحقیق برای هر دو گروه زنان و مردان 400 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخابشدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه ترکیبی است به این معنا که بخشی از سؤالات خود محقق ساخته و بخشی از پرسشنامه استاندارد میباشد. انتخاب نمونهها به شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از مناطق 22 گانه شهر تهران براساس اطلاعات اقتصادی خانوارها و درجهبندی سطح اقتصادی اجتماعی مناطق بوده است. نتایج این پژوهش رابطه بین مشارکت در ورزش همگانی با متغیرهای سلامت روانی، سلامت جسمی و احساس بهزیستی و منزلت نقشی را تائید میکند. همچنین خود اثربخشی ورزشی زنان و مردان سالمند و سبک زندگی سلامتمحور با کیفیت زندگی سالمندان رابطه نشان داد.
ورزش همگانی,کیفیت زندگی,سالمندان,خود اثربخشی ورزشی,سبک زندگی سلامتمحور,مشارکت ورزشی
https://csr.basu.ac.ir/article_3749.html
https://csr.basu.ac.ir/article_3749_4ba7e9a5a210fc4ea461e7435e4a456e.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
9
17
2021
02
19
تحلیل جامعهشناختی سبک مصرفی شهروندان شهر ارومیه
211
241
FA
افشار
کبیری
دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
a.kabiri@urmia.ac.ir
سعید
سلطانی بهرام
استادیار گروه جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
s.soltani@urmia.ac.ir
10.22084/csr.2021.22658.1859
مصرفگرایی یا اصالت دادن به مصرف و هدف قرار دادن رفاه و داراییهای مادی یکی از مسائل جدی جامعه امروزی است. مصرفگرایی افزون بر عوامل و اثرات اقتصادی، دارای دلایل و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی نیز هست. در جامعهای که شعار خرید و مصرف بیشتر رواج مییابد، مصرفگرایی نه یک نیاز ضروری، بلکه بهعنوان وسیله تمایز و بهعنوان نماد منزلت اجتماعی خواهد بود. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ پژوهش پیمایشی، با توصیف ابعاد سبک مصرفی در بین شهروندان ارومیه به تعیینکنندههای جامعهشناختی ﻣﺼﺮﻑﮔﺮﺍﻳﻲ پرداخته شده است. ابزار گرداوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبار آن از طریق اعتبار صوری برآورد شده است. جامعه آماری شامل شهروندان ارومیه بوده که با فرمول کوکران 386 نفر به روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS وLISREL استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که، سبک مصرفی کارکردی یا نیازمحور در مقایسه با دیگر سبکهای مصرفی دارای بیشترین فراوانی است. سبک مصرفی ارتباط معنیداری با متغیرهای جنس، سن، فردگرایی، مصرف رسانهای و تأثیرپذیری از نفوذ دیگران داشته که این چهار متغیر حدود 29 درصد واریانس سبک مصرفی شهروندان ارومیهای را تبیین میکنند ولی متغیرهای دینداری، قانونگرایی و توافق فرهنگی ارتباط معنیداری با سبک مصرفی نداشته است.
سبک مصرفی,مصرف رسانهای,فردگرایی,دینداری,قانونگرایی,ارومیه
https://csr.basu.ac.ir/article_3880.html
https://csr.basu.ac.ir/article_3880_c04657f8b02538eeefbf1c19a71703d7.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
9
17
2021
02
19
تجارب زیسته دانشجویان از کاربست شبکههای اجتماعی مجازی در نگاهداشت فایدهمندی: مطالعه کاربران فضای مجازی در دانشگاه رازی کرمانشاه
243
275
FA
محمد رضا
اردلان
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
mr.ardalan@basu.ac.ir
محسن
احمدی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
mohsenahmadi2020@gmail.com
احمد
عزیزی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
ahmadazizi1358@yahoo.com
پروانه
محمدی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
parvanehmohammadi31@yahoo.com
10.22084/csr.2020.22787.1867
پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب زیسته دانشجویان از کاربست شبکههای اجتماعی مجازی در نگاهداشت فایدهمندی انجام گرفت. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان کاربر شبکههای اجتماعی مجازی در دانشگاه رازی کرمانشاه بودند. برای تعیین حجم نمونه به جهت مدنظر بودن کفایت دادهها از نمونهگیری تا مرحله اشباع و روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. در نهایت حجم نمونه با در نظر گرفتن اشباع نظری به 21 نفر رسید. جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد و با کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. یافتهها 98 گزاره مفهومی اولیه با 12 مقوله فرعی و 2 گزاره مقولهای اصلی را نشان داد و روابط بین آنها در قالب الگوی ساختاری ارائه شد. نتایج نشان داد دانشجویان در تعامل با شبکههای اجتماعی مجازی تجارب مثبت و منفی زیادی را کسب کردهاند. بررسی تجارب زیسته دانشجویان میتواند بهصورت شایستهای به بازشناسی مزایا و معایب کاربست شبکههای اجتماعی مجازی و متعاقباً برنامهریزی برای استفاده مناسب از این شبکهها بیانجامد.
تجارب زیسته,شبکههای اجتماعی مجازی,دانشجویان,کاربران شبکه اجتماعی مجازی
https://csr.basu.ac.ir/article_3935.html
https://csr.basu.ac.ir/article_3935_104842ccd77cabc9bac8067641efcbad.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
9
17
2021
02
19
تبیین پدیدارشناختی انگیزههای خرید کالاهای سوپرمارکتی در ایران
277
307
FA
میلاد
بخشی
دانشجوی دکترای رشته مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
bakhshi.milad05@gmail.com
کامبیز
حیدرزاده
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
kambizheidarzadeh@yahoo.com
میراحمد
امیرشاهی
دانشیار مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
m_amirshahi@yahoo.com
روح الله
زابلی
دانشیار مدیریت خدمات بهداشت و درمان، گروه مدیریت خدمات بهداشت و درمان دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله، تهران، ایران
rouhollah.zaboli@gmail.com
10.22084/csr.2021.22797.1868
اهمیتِ مصرف از چشمِ اغلبِ نظریهپردازان اجتماعی دور مانده است. گام نخستین در مطالعه مصرف، مطالعه در خصوص خرید است و انگیزههای خرید گام ابتدایی مطالعه خرید است. از سویی در سالیان اخیر با رشد فروشگاههای زنجیرهای، شاهد تغییرات انگیزههای خرید و رفتار متفاوت مصرفکنندگان و جامعه در مواجهه با این نوع فروشگاهها هستیم که مبنای مطالعه حاضر بوده است. شناسایی انگیزههای خرید که باعث شکلگیری انواع مختلف سفر خرید و تعیین مقاصد خرید مختلف که قالبهای فروشگاهی متفاوت هستند برای افراد دانشگاهی و خردهفروشان حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر، تجربه زیسته خریداران کالاهای سوپرمارکتی در خصوص انگیزههای خرید است که با روش پدیدارشناسی و با بهکارگیری مشاهده مشارکتی و مصاحبه عمیق موردبررسی قرار گرفته است. ده همراهی در خرید و چهارده مصاحبه برای جمعآوری دادهها انجام شده است و سپس با نرمافزار MAXQDA2018 دادهها تحلیل شده است. براساس تحلیلها، 9 مضمون اصلی در 3 گروه انگیزههای مرتبط با محصول، مرتبط با فروشگاه و لذتگرایانه شناسایی شدند. مضامین عبارتند از: انتخاب کالا، کیفیت کالا، کارکردی، خدمات درون فروشگاه، راحتی، محیط فروشگاه، ارزش خرید، ارضای نفس و ایفای نقش. براساس یافتههای بهدستآمده انگیزههای مرتبط با فروشگاه و همچنین انگیزههای لذتگرایانه برای کالاهای سودجویانه بسیار مهم و حیاتی هستند و میبایست توجه ویژهای به آنها داشت.
انگیزههای خرید,کالاهای سوپرمارکتی,پدیدارشناسی,انگیزههای لذتگرایانه,کالاهای سودجویانه
https://csr.basu.ac.ir/article_3898.html
https://csr.basu.ac.ir/article_3898_5a3fcce62969fc7ed49d2c644de62431.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
9
17
2021
02
19
نقش و جایگاه جهانیشدن در توسعه اجتماعی شهرصنعتی اراک
309
334
FA
فرهاد
امام جمعه
دانشیار، گروه علوم اجتماعی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
f.emamjome@yahoo.com
حمیدرضا
سلیمانی
دانش آموخته دکتری تخصصی، جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
khomein.ac86@yahoo.com
معصومه
مطلق
استادیار، گروه علوم اجتماعی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
masoum_motlaq@yahoo.com
10.22084/csr.2021.22861.1873
زندگی ما در عصر حاضر بهگونهای است که همزمان دو دنیای «محلی و جهانی» را تجربه و وقوع آن را با فرایند اجتماعی و رو به گسترش جهانیشدن درک میکنیم. با توجه به مفهوم جهانیشدن و بهرهگیری از تئوریهای رونالد رابرتسون به جهت تأکید وی بر پویاییهای اصلی، سیستمی و ساختاری جهانیشدن و مانوئل کاستلز به جهت تکیه بر جامعهشناسی تاریخی توسعه جهانی، به بررسی رابطه آن با توسعه اجتماعی شهر اراک پرداخته شده است. این پژوهش با استفاده از روش کمّی پیمایشی و بهرهگیری از تکنیک پرسشنامه حاوی 24 گویه، به شیوه نمونهگیری با حجم نمونه 384 نفر انجام گرفت. یافتههای حاصل از تحلیل دادهها نشان داد بین جهانیشدن و توسعه اجتماعی شهر اراک رابطه معناداری وجود دارد. بین جهانیشدن و اخلاق توسعه، عدالت اجتماعی و همبستگی اجتماعی رابطه معنادار و از سویی دیگر رابطه بین جهانیشدن و امنیت اجتماعی و کیفیت زندگی مثبت ارزیابی نگردید.
جهانیشدن,جهان بودگی,توسعه,توسعه اجتماعی
https://csr.basu.ac.ir/article_3772.html
https://csr.basu.ac.ir/article_3772_5c13d5c4cbd9067b7fc1728ede3d0314.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
9
17
2021
02
19
تجار کوچ رو: مطالعهی استراتژی تجاری بروجنیهای ساکن شهر ایذه با عشایر بختیاری
335
362
FA
منوچهر
علی نژاد
0000-0002-1766-8977
استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
m.alinejad@yazd.ac.ir
شهرام
عالیپور
دانشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
s.alipoor.1363@gmail.com
10.22084/csr.2021.20679.1753
عبارت «تجار کوچرو» برای تبیین ماهیت فعالیتهای اقتصادی بروجنیهای ساکن در ایذه بهکار برده شده است. این گروه از تجار بروجنی در مناسبات تجاری خود با بختیاریها، بهعنوان عشایر کوچنشین، به شیوهای عمل کردند که باعث تثبیت آنها در شهرستان ایذه شده است. هدف این پژوهش فهم رفتار اقتصادی بروجنیهای مقیم ایذه بهمثابه یک استراتژی است. روش تحقیق در این مقاله کیفی، جامعه موردمطالعه بختیاریها و بروجنیهای تجار مقیم ایذه ، تعداد نمونهی موردمطالعه حدود 30 نفر بود که 24 نفر از آنها بروجنیهای مقیم ایذه و 6 نفر از بختیاریهای ساکن ایذه بوده است. شیوه نمونهگیری، هدفمند و در دسترس بوده و ابزار گردآوری دادهها نیز شامل مطالعه اسنادی، مصاحبه، مشاهده بوده است. با توجه به ماهیت روش مردم نگارانه در تحلیل و نتیجهگیری دادهها از توصیفی فربه استفاده شده است.<br /> نتایج نشان میدهد که استراتژیهای تجاری بروجنیهای ساکن ایذه از مناسبات خاصی برخاسته که در طول تاریخ از طریق روابط اقتصادی با بختیارها و فرهنگ عشایر شکل گرفته است. این استراتژیها ترکیبی از روحیه تجاری تجار کوچ رو و اصل وفاداری در روابط اقتصادی عشایر بختیاری ایذه بوده است که در این تحقیق، از آنها، بهعنوان 8 استراتژی تجاری نام برده شده است. این استراتژی عبارتند از جابجایی و مهاجرت همراه با عشایر کوچنشین، فروش نسیه بهعنوان یک اصل میراث انتقالیافته از پدران به فرزندان، استراتژی تقسیم محدوده بختیاریها بین خود، گذشت در معامله، خرید نیمهای زمین از بختیاریها، عدم خروج سود از بازار، نوآوری و تغییر در روشهای تجاری، پیوستگی و مداومت در تجارت و عدمشتابزدگی.
بروجنیها,عشایر بختیاریها,ایذه,تجار کوچ رو,بوردیو,میدان اقتصادی
https://csr.basu.ac.ir/article_4017.html
https://csr.basu.ac.ir/article_4017_a15b910a81794042a64c73f7ed1f1073.pdf