دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
1
2
2013
07
23
بکارگیری روش ترکیبی جهت سنجش پیامدهای ورود تکنولوژی و صنعت به مناطق کردنشین جنوب آذربایجان غربی در ایران
1
22
FA
محمد
توکل
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تهران
جلیل
سحابی
دکترای جامعهشناسی توسعهی دانشگاه تهران
jalilsahabi@gmail.com
<span style="font-size: medium;">این مطالعه درصدد بررسی پیامدهای ورود تکنولوژی و صنعت به مناطق کردنشین ایران است. روشهای گردآوری اطلاعات، ترکیبی از گروهمحوری، مصاحبهی عمیق، تاریخ شفاهی و پرســشنامه بوده است و شیوههای نمونهگیری، ترکیبی از نمونهگیری نظری، هدفمند و احتمالی میباشد. نوع طرح، ترکیبی متوالی-تبیینی بوده و روش گردآوری دادهها ترکیب میان روشی میباشد. حالا بر اساس روش نظریهی زمینهای مدلی برای ترسیم پیامدهای ورود تکنولوژی به جامعهی سنتی ارائه شد که مفهوم اساسی آن «توسعهی سقط» است. بستر ورود تکنولوژی به جامعهی سنتی کردستان به عواملی از قبیل توجه بخش خصوصی و تعاونی به صنعت و ایجاد بنگاههای زودبازده برمیگردد. شرایط تعاملی شامل دو بعد بیاطلاعی- بیتفاوتی و اقبال - پذیرش میباشد. ابعاد پیامدی آن شامل ارزشهای مدرن، ارزشهای توسعهگرایانه، ارزشهای عقلانی، ارزشهای برابریطلبانه، ارزشهای اخلاقی و ارزشهای سنتی میباشد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون لوجستیک بیانگر این است که احتمال پذیرش تغییرات ارزشی- هنجاری در نظام کارخانهای بیشتر است. یافتههای مدل دوم تحلیل رگرسیون لوجستیک حاکی است که تفاوت در جنسیت، موجب تفاوت در احتمال پذیرش تغییرات ارزشی- هنجاری است. نکتهی قابل توجه در مدل سوم آن است که خواستگاه مکانی، نمیتواند به تنهایی عاملی تأثیرگذار بر ایجاد تغییرات ارزشی- هنجاری به شمار رود؛ چرا که در مدل سوم با کنترل سایر ویژگیهای جمعیتی- اجتماعی تفاوت نظام کارخانهای و غیرکارخانهای از نظر احتمال پذیرش تغییرات ارزشی از بین رفته است.</span>
توسعهی سقط,تکنولوژی,جامعهی سنتی,ارزشهای سنتی و مدرن,مناطق کردنشین و جنوب آذربایجان غربی
https://csr.basu.ac.ir/article_1045.html
https://csr.basu.ac.ir/article_1045_b71dc1fe7d5f6d43b9eae7010bbcc98a.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
1
2
2013
07
23
بررسی ارتباط الگوهای تصمیمگیری و توزیع منابع در گروه با تعارضهای درون گروهی در گروههای آموزشی دانشگاهی
23
49
FA
اسماعیل
بلالی
0000-0002-5487-8885
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا
balali_e@yahoo.com
فرهاد
رشیدی
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه بوعلی سینا
farhadrashidi67@yahoo.com
<span style="font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-size: 11.5pt;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">تعارض درونگروهی بخشی از زندگی و کار گروهی است و تقریباً در تمام گروهها به شکلی وجود دارد و اگر به درستی شناخته نشود و نسبت به آن واکنش صحیح نشان داده نشود کژکارکرد محسوب خواهد شد. بر اساس چهارچوبهای نظری موجود متغیرهای بسیار زیادی بر این تعارض و شدت آن دخیلند. این بررسی بر آن است تا ارتباط بین الگوهای تصمیمگیری و نیز توزیع منابع درون گروه را با شدت تعارضهای درون گروهی کنکاش نماید. جامعهی آماری این مطالعه کلیهی اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی دانشگاههای بوعلیسینای همدان و کردستان است که به روش پیمایشی مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج این بررسی نشان میدهد که هرچه الگوی تصمیمگیری در گروه غیرمشارکتی و از بالا به پایین باشد، تعارض بیشتر میشود. همچنین یافتهها نشان میدهد به هر میزان توزیع منابع در گروه (پایان نامهها، دروس و واحدها و نظایر آن) نامناسب و تبعیض در عملکردها وجود داشته باشد شدت تعارضها نیز بالاتر میرود. </span></span>
تعارض درونگروهی,تبعیض,تصمیمگیری,توزیع منابع و دانشگاه
https://csr.basu.ac.ir/article_1046.html
https://csr.basu.ac.ir/article_1046_01b85fc46e7f2d11015d6eb2e13ab157.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
1
2
2013
07
23
بررسی رابطهی بین مؤلفههای سرمایهی اجتماعی و نشانههای اختلال شخصیت نمایشی در دانشآموزان
51
69
FA
علی محمد
قدسی
استادیار دانشگاه بوعلی سینا
ghodsi@basu.ac.ir
الهام
مردم پور شهرکردی
دانشآموخته جامعهشناسی از دانشگاه بوعلیسینا و کارشناس ارشد دانشگاه شهر کرد
<span style="font-family: 'B Nazanin';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">تحقیق حاضر با هدف تعیین ارتباط بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی و نشانههای اختلال شخصیت نمایشی در دانشآموزان صورت گرفته است. پژوهش حاضر یک پژوهش توصـیفی از شاخه پیمایشی است که جامعهی آماری این پژوهش کلیهی دانشآموزان مقطع پیش دانشگاهی در 5 ناحیه آموزش و پرورش شهرستان شهرکرد در سال 88 و ابزار تحقیق، آزمون بالینی چندمحوری میلیون 3 است که در ایران از پایایی و اعتبار بالایی برخوردار است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که شیوع نشانههای اختلال شخصیت نمایشی محرز شده در بین دانشآموزان 9/6 درصد و افراد در معرض خطر ابتدا به این اختلال 15 درصد میباشد؛ در حالی که شیوع این اختلال در جمعیت عمومی در حدود 2 تا 3 درصد است. با توجه به شیوع بالای افراد در معرض خطر ابتلا به اختلال شخصیت نمایشی در صورت فراهم شدن عوامل و شرایط زمینهساز، احتمال ابتلاء جدی به اختلال شخصیت نمایشی وجود دارد. بر اساس نتایج این پژوهش و ارتباط معنیدار بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی اعتماد اجتماعی، تعهد اجتماعی و تضاد خانواده و نشانههای اختلال شخصیت نمایشی(05/0</span></span><span style="mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR"><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"><</span></span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 10pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;" dir="LTR">P</span><span style="font-family: 'B Nazanin';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">)، چنین به نظر میرسد که هر چه اعتماد اجتماعی و تعهد اجتماعی در جامعه افزایش یابد و نیز تضاد خانواده کاهش یابد، افراد آن جامعه از سلامت روانی و شخصیتی مطلوبتری برخوردار خواهند شد.</span></span>
سرمایهی اجتماعی,اعتماد اجتماعی,تعهد اجتماعی,تضاد خانواده و نشانههای اختلال شخصیت نمایشی
https://csr.basu.ac.ir/article_1047.html
https://csr.basu.ac.ir/article_1047_f1f2eff78cd0fbfd45a3fb7334008fc6.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
1
2
2013
07
23
بررسی رابطهی اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی در بین شهروندان نورآباد دلفان (استان لرستان)
71
91
FA
محمد تقی
سبزه ای
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی
moh_sabzehei@yahoo.com
پرویز
رحیمی
کارشناسی ارشد جامعه شناسی
<span style="font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">مشارکت اجتماعی عنصری کلیدی در توسعه است و اعتماد اجتماعی یکی از مهمترین عواملی است که بستر مشارکت اجتماعی را فراهم میکند. هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی در بین شهروندان شهر نورآباد است. جامعهی آماری تحقیق عبارت است از کلیهی افراد 16 سال به بالای شهر نورآباد که بر اساس سرشماری 1385، 20800 نفر است. حجم نمونه 356 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران بدست آمده است. در این پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی استفاده شده است، به صورتی که ابتدا شهر نورآباد بر اساس ویژگیهای اجتماعی و اقتصادی به پنج خوشه تقسیم و سپس نمونهها به روش تصادفی از هر خوشه انتخاب شدند. روش تحقیق پیمایشی و برای جمع</span></span><span style="mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR"><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">آوری اطلاعات از پرسشنامهی محقق ساخته استفاده شده است. چهارچوب نظری تحقیق نظریهی سرمایهی اجتماعی پاتنام، اینگلهارت، کلمن و زتومپکا است. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون </span></span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin';" dir="LTR"><span style="font-size: medium;">t</span></span><span style="font-family: 'B Nazanin'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> دو نمونهای مستقل، آزمون واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی (پیرسون) و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد بین متغیرهای اعتماد فردی، اعتماد نهادی، جنس و مشارکت اجتماعی رابطهی مثبت معنادار وجود دارد. بیشترین میزان مشارکت مربوط به مردان و شاغلین است. نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که اعتمادی نهادی و جنس بیشترین میزان تأثیر را بر مشارکت اجتماعی دارد. </span></span>
مشارکت اجتماعی,اعتماد اجتماعی,اعتماد نهادی,سرمایهی اجتماعی و اعتماد فردی,شهروندان
https://csr.basu.ac.ir/article_1048.html
https://csr.basu.ac.ir/article_1048_4f79f553ce4b44520b25f584a3af8405.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
1
2
2013
07
23
تهیهی ابزار مسئولیت اجتماعی کارکنان و برآورد پایایی و روایی آن
93
116
FA
بهمن
سعیدی پور
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
bahman_saeidipour@yahoo.com
گلمراد
مرادی
0000-0002-1644-463X
دکتری جامعهشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد اسلام آباد غرب
moradi.pop@gmail.com
<span style="font-family: 'B Nazanin';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">هدف از این مطالعه، تبیین و بررسی روایی و پایایی ابزار مسئولیتپذیری اجتماعی در میان کارکنان شرکت نفت کرمانشاه است. به منظور هنجاریابی و تعیین اعتبار و روایی این ابزار، یک نمونه 400 نفری از کارکنان شرکت نفت کرمانشاه به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند تا فرم مسئولیتپذیری اجتماعی را تکمیل نمایند. نتایج تحلیل به دست آمده با استفاده از نرمافزار </span></span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 10pt; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;" dir="LTR">SPSS</span><span style="font-family: 'B Nazanin';"><span lang="FA"><span style="font-size: medium;">تحلیل شدند. بر اساس نتایج به دست آمده روش تحلیل عامل نشاندهندهی ساختار چهار مؤلفهای مقیاس مسئولیتپذیری اجتماعی در نمونهی مورد مطالعه است. به این ترتیب عامل اول با ارزش ویژه 98/12 بیشترین درصد واریانس(52/25)، عامل دوم با ارزش ویژه 24/7 درصد واریانس(14/24)، عامل سوم با ارزش ویژه 407/5 درصد واریانس(63/10) و عامل چهارم با ارزش ویژه 186/3 درصد واریانس(263/6) کل را تبیین میکنند. نتایج حاصل از آزمون میانگین رتبه ای فرید من نشان میدهد که میانگین رتبهها در ابعاد مختلف مفهوم اصلی پژوهش(مسئولیتپذیری) شامل قانونی، اقتصادی، اخلاقی و نوع دوستانه با هم تفاوت دارند و تفاوت مذکور بر اساس مقدار کی دو در این آزمون برابر 468/113 بوده و معناداری را تأیید میکند. میتوان نتیجه گرفت که پرسشنامهی مسئولیتپذیری دارای چهار عامل قانونی، اقتصادی، اخلاقی و نوع دوستانه است که در سازمانها مورد استفاده و برای برنامهریزیهای اجتماعی فرهنگی سودمند میباشد.</span></span></span>
اعتبار,روایی,مسئولیتپذیری اجتماعی,شرکت نفت و هماهنگی درونی
https://csr.basu.ac.ir/article_1049.html
https://csr.basu.ac.ir/article_1049_053a18dd2ac1594302624b5d4f01b9e1.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
1
2
2013
07
23
تحلیل عوامل اجتماعی- فرهنگی مؤثر بر تعهد اجتماعی
117
151
FA
محمد
مبارکی
دکتری جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی
mobaraki_md@yahoo.com
غلامرضا
عظیمی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی
azimy17@yahoo.com
سیاوش
فاطمی نیا
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهران
<span style="font-size: medium;">تعهد اجتماعی، یکی از اساسیترین عوامل ایجاد نظم و ثبات اجتماعی در جوامع میباشد و شامل؛ وضعیتی احساسی، شناختی و رفتاری است که در فرد وفاداری و التزامی نسبت به جمع، قواعد، نقشها، هنجارها و ارزشها ایجاد میکند و باعث میشود که فرد با انتظارات دیگران سازگاری و تطابق یابد، اگرچه در این راه متحمل هزینه نیز میشود. با توجه به این نقش اساسی، هدف مطالعه حاضر بررسی و شناسایی عوامل اجتماعی </span><span style="font-size: medium;">–</span><span style="font-size: medium;"> فرهنگی مؤثر بر تعهد اجتماعی و به دنبال آن ارایهی راهکارهای لازم برای ایجاد آن در جامعه بهخصوص در بین جوانان و نوجوانان میباشد. برای این منظور، با استفاده از داده های پیمایشی در بین 400 نفر از دانش آموزان دورهی متوسطه استان همدان به بررسی عوامل تأثیرگذار پرداخته میشود. برای تحلیل دادهها از رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافتهها نشان میدهند که بین متغیرهایی از قبیل؛ ارضای نیازهای فردی، سرمایه اجتماعی، ارزشهای غیر مادی، رضایت اجتماعی، گروه مرجع فرهنگی و جامعه پذیری و متغیر تعهد اجتماعی یک رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.</span><em><span style="font-size: medium;"> </span></em>
تعهد اجتماعی,سرمایهی اجتماعی,رضایت اجتماعی,گروه مرجع و جامعهپذیری
https://csr.basu.ac.ir/article_1050.html
https://csr.basu.ac.ir/article_1050_c06a88d3ba0f34a03b122691fbf9913d.pdf
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
1
2
2013
07
23
روشهای تربیتی پدران در خانوادههای ایرانی از نگاه جوانان
153
173
FA
اسدالله
نقدی
0000-0002-6403-6948
دانشیار دانشگاه بوعلی سینا
naghdi219@yahoo.com
<span style="font-size: medium;">شناخت تربیت، الگوها و روشهای آن یکی از حوزههای مهم شناخت فرهنگ یک جامعه میباشد. الگوهای تربیتی در ساختن افراد کارآمد و یا بر عکس منفعل و ناکارآمد سهم مهمی ایفا کند. یکی از دغدغههای اصلی بشر برای همیشه تاریخ انتقال میراث و معارف بشری از نسلهای گذشته به آیندگان بوده است و این از عمده دلایل انباشت دستاوردهای مادی و معنوی بشر محسوب میشود. اهمیت تربیت و فرهنگپذیری</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">در جهان امروز بسیار حیاتی است و شناخت الگوها و روشهای تربیتی به برنامهریزی اصولیتر کمک میکند. جامعهی ایران در حال تجربه کردن دوران جدیدی از مناسبات اجتماعی است و الگوهای تربیتی نیز در حال تحول اساسی میباشد. در این مقاله با استفاده از دادههای بررسی اقتصادی- اجتماعی خانوار مرکز آمار ایران که با همکاری مرکز تحقیقات علمی فرانسه جمعآوری شده است. در قالب تحلیل دادههای ثانویه اقدام به بررسی روشهای تربیتی در استان های مختلف شده است.</span><span style="font-size: medium;">در عین حال از نتایج یک مطالعهی میدانی در شهر همدان در خصوص روشهای تربیتی خانوارها بهعنوان مکمل استفاده شده است. نتایج حاکی از وجود تفاوت معنادار بین اقوام، متغیرهای تحصیلات و گروههای مختلف اجتماعی در زمینه تربیت و جامعه پذیر کردن افراد است.</span>
تربیت,خانواده,الگوی تربیتی,جوانان,جامعهپذیری و تحلیل ثانویه
https://csr.basu.ac.ir/article_1051.html
https://csr.basu.ac.ir/article_1051_dc0a3bf5df77db97b7aaf37442a00736.pdf