ORIGINAL_ARTICLE
نگاهی جامعهشناسانه به مفهوم لباس در هنر معاصر با تکیه بر آرا بوردیو
در نتیجه انفجار اطلاعات و گسترش ارتباطات و به دنبال آن جهانیشدن در دنیای امروز که با طرح مسأله عدمقطعیت و به پایان رسیدن دوران علم زدگی دریچهای نو به سوی انسان امروز باز شد و همین امر آغاز عصر پستمدرن را نوید داد. به دنبال آن هنر پستمدرن و لباس پستمدرن (لباس مفهومی) نیز شکل میگیرد. هنرمندان پستمدرن در این زمان با استفاده از تلفیق لباس با ویژگیهای هنرهای تجسمی، حالات و صفات انسانی، حرکات اندام و گاه تواناییهای بازیگری، مفاهیم موردنظر خود را نمایان ساختهاند و به این صورت است که لباس به عنوان مفهومی هنری مدنظر قرار میگیرد. هدف اصلی این لباسها صرفاً پوشش بدن انسان نیست، بلکه نمایش صفات، احساسات و اندیشههای انسان است. مقاله حاضر تلاش دارد تا با استفاده از روش اسنادی و با رویکرد توصیفی- تحلیلی، به بررسی مفهوم لباس و تلقی لباس در هنر پستمدرن با تکیه بر نظریات جامعهشناس فرانسوی معاصر، پیر بوردیو بپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد لباس در آثار هنرمندان، بیواسطه یک اثر هنری و دارای بیان تلقی میشود که میتواند با مخاطب به دلیل نزدیکی با بدن و همراهی انسان در تمام ادوار تاریخی، به صورت ملموس ارتباط برقرار سازد؛ بنابراین شاهدیم که شکل تجسمی لباس در مقابل تفکر غالب کاربردی آن در تلاش برای کسب جایگاه در میدانی است که بوردیو آن را میدان قدرت مینامد؛ اما این ورود و تعریف ارایه شده جدید از لباس هنوز نتوانسته است در میدانهای قدرت هنری به علت کمبود حجم و مقدار سرمایههای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی از وضعیت مطلوب و درخوری برخوردار شود.
https://csr.basu.ac.ir/article_1805_56121e60ed3d317fd91a64d7bbd4a650.pdf
2016-11-21
1
29
10.22084/csr.2016.1805
هنر پست مدرن
دوران معاصر
لباس مفهومی
میدان قدرت بوردیو
مرضیه
زارع
marziehzare66@gmail.com
1
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا
LEAD_AUTHOR
زهرا
رهبرنیا
yakshi_1366@yahoo.com
2
دانشیار پژوهش هنر دانشگاه الزهرا
AUTHOR
آزاد ارمکی، تقی و چاوشیان، حسن (1381)، بدن بهمثابهی رسانه هویت. جامعهشناسی ایران، (4)4: 75-57.
1
آیت اللهی، حبیبالله و فربـود، فریناز (1385)، نقد زیباییشناسانه آثار کریستو. فصلنامه هنر، 65: 198-184.
2
بزرگمهر، شیرین و محمدی، منظر (1389)، پوشاک، هنرهای تجسمی، معماری، گفتاری بینامتنی. هنرنامه، (6)3: 107-128.
3
بوردیو، پییر (1390)، تمایز: نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی. ترجمه حسن چاوشیان. تهران: نشر ثالث.
4
تورن، اَلن (1382)، نقد مدرنیته. ترجمه مرتضی مردیها. تهران: انتشارات گام نو
5
جنسن، آنتونی (1381)، پست مدرنیسم: هنر پستمدرن. تهران: عصر هنر.
6
جنکنز، چارلز (1374)، پست مدرنیسم چیست؟. ترجمه فرهاد مرتضایی. تهران: نشر مرندیز.
7
جوادی یگانه، محمدرضا و کشفی، سید علی (1386)، نظام نشانهها در پوشش. نشریهی کتاب زنان، (38)10: 87-62.
8
راودراد، اعظم (1386)، جامعهشناسی اثر هنری. پژوهشنامه فرهنگستان هنر، (1)2: 66-91.
9
سید اختیاری، مهناز (1389)، هنر مفهومی در مُد و طراحی لباس. دوخت. بازبینیشده در مهرماه 1391 از http://www.dukht.com
10
قائدیشرفی، اعظم (1378)، بازتاب تحولات فرهنگی در تنوع و کـارکرد پوشاک. پایاننامهی منتشرنشدهی کارشناسیارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر تهران، تهران.
11
کهون، لارنس (1381)، از مدرنیسم تا پستمدرنیسم. ترجمه گروه مترجمان. ویراستار فارسی، عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی.
12
لوسی اسمیت، ادوارد (1380)، فرهنگ اصطلاحات هنری (ترجمهی فرهاد گشایش). تهران: عفاف.
13
مجلسی، ملیحه و خوشنویسان، بهینه (1388)، هنر مفهومی در طراحی لباس. مجله جلوه هنر، (1)1: 64-57.
14
ویلکاکس، روتترنر (1372)، تاریخ لباس (ترجمهی شیرین بزرگمهر). تهران: انتشارات طوس.
15
هیل، جان (1381)، «پسامدرنیسم و فیلم». ترجمه الهه دهنوی. ارغنون. شماره 20. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. تابستان.
16
یگانه، سیروس (1386)، «مدرنیزاسیون و پست مدرنیزاسیون». مجموعه مقالات اولین هماندیشی جامعهشناسی هنر. تهران: فرهنگستان هنر.
17
Arnold, R. (2001), Fashion dislike and anxiety: image and morality in the 20th century. London: I. B. Tauris and Co.
18
Axisweb. (2012), Lucy Brown. Retrieved October 5, 2012, from http://www. axisweb.org/seGoog.aspx?q=lucy%20brown.
19
Boudot, F. (1999), A century of fashion. London: Thames and Hudson.
20
Berman, Russell A. 1984-5. 'Modern Art and Desublimation'. Telos, 62:31-57
21
Beverly Semmes. (no date). Beverly semmes. Retrieved September 8, 2012, from http:// www.beverlysemmesstudio.com
22
Bourdieu, P. (1995 a), “Haute Couture and Haute Culture”, in Sociology in Question. London: Sage. 12: pp 132-138.
23
Bourdieu, P. (1995 b), ‘Some Properties of Fields’, in Sociology in Question. London: Sage. 12: pp 125-131
24
Bourdieu, P. (1993), The Field of Cultural Production. Cambridge: Polity.
25
Craik, J. (1994), The face of fashion. London: Routledge.
26
Douglas, M. and Isherwood, B. (1996), The World of Goods. London: Routledge.
27
Eicher, J. B. (2010). Berg encyclopedia of world dress and fashion: Global Perspectives. New York: Berg Publisher.
28
English, B. (2007), A cultural history of fashion in the20th century. New York: Berg.
29
Fani Salek, A. (2005), Clothes as a mean for Artist’s expression. Unpublished master’s thesis, Marc bloch Strasbourg University, France.
30
Indiaflint. (2011), images from exhibitions. Retrieved October 3, 2012, from http://www.indiaflint.com/page13.htm
31
Lucybrownmakes. (2012), Lucy Brown makes. Retrieved October 8, 2012, from http://lucybrownmakes.wordpress.com/category/lace-works-exhibition-201213-nottingham-castle-musuem/
32
McRobbie, A. (1998), British Fashion Design. London: Routledge.
33
Muller, F. (2000), Art and fashion. London: Thames and Hudson.
34
Primicerio, M. (1996), Biennale di Firenze: Looking at fashion. New York: Skira.
35
Reed, Ch. (1993). “Postmodernism and the art of identity”. In Stangos 1995.
36
Riello, G. & McNeil, P. (2010), The fashion history reader global perspectives. London: Routladge.
37
Roussel, N. (2008), Clothes: Inside and outside. Unpublished master’s thesis, Concordia University, Montreal.
38
Roussel, N. (2008), Clothes: Inside and outside. Unpublished master’s thesis, Concordia University, Montreal.
39
Scotte, J. (2003), Mixed media sculpture. England: Crowood Press Ltd.
40
Steele, V. (2000), Fifty years of fashion. New York: Yale University.
41
Townsend, CH. (2002), Rapture. London: Thames and Hudson.
42
University Press.
43
Thorne, S., Kirkham, S. R., & O’Flynn- Magee, K. (2004), The analytic challenge in interpretive description. International Journal of Qualitative Methods, 3(1). Retrieved October 21, 2012, from http:// www. ualberta. ca/~iiqm/backissues /31/pdf/thorneetal.pdf
44
Welters, L. and Lillethum, A. (2007), The fashion reader. New York: Berg.
45
Wollen, P. (1999), Addressing the century. London: Hayward Gallery.
46
Zolberg, V. (1997) Constructing a Sociology of the Arts. Cambridge: Cambridge.
47
ORIGINAL_ARTICLE
سواد فناورانه دانشآموزان و دبیران: تحلیلی بر تفاوت دو نسل
هدف پژوهش حاضر شناسایی تفاوت سواد فناورانه دانشآموزان دوره دوم متوسطه با دبیران آنها در آموزش و پرورش شهر همدان است که این تفاوت از منظر تفاوت نسلی مورد بررسی قرار میگیرد. در این پژوهش از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد و از بین تعداد 878 نفر دبیر زن و 12526 نفر دانشآموز دختر متوسطه دوره دوم با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی، ۲۶۵ دبیر و ۳۷۳ دانشآموز به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش دو پرسشنامه محقق ساخته مربوط به سواد فناورانه بوده است که با توجه به استانداردهای سواد فناورانه انجمن بینالمللی فناوری آموزشی تهیه شدهاند. روایی این پرسشنامهها از طریق اعمال نظرات اصلاحی هفت نفر از صاحبنظران و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ بهترتیب برای پرسشنامه دبیران و دانشآموزان 92/0 و 89/0 محاسبه شد. تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی، آزمون خی دو، یو من ویتنی و آزمون رتبهای فریدمن نشان داد؛ بین سواد فناورانه دانشآموزان متوسطه و دبیران آنها فاصله وجود دارد. همچنین درک دانشآموزان و دبیران از مؤلفههای پنجگانه سواد فناورانه بهترتیب فهم ارتباط فناوری و جامعه و فهم طراحی فناوری با بالاترین میانگین رتبه دارای اولویت اول تا دوم است. کمترین بعد در دانشآموزان و دبیران آنها مربوط به کسب تواناییهای جهان فناورانه است. دبیران و دانشآموزان بهعنوان دو نسل متفاوت از لحاظ سواد فناورانه و درک مؤلفههای آن با هم تفاوت دارند و این تفاوت با توجه به نظریه نابرابری دیجیتالی کاوسنی (2006) نشانه تفاوت نسلی است.
https://csr.basu.ac.ir/article_1806_1b9e7a6300f67a2631472cddda437367.pdf
2016-11-21
31
52
10.22084/csr.2016.1806
سواد فناورانه
دبیران
دانشآموزان متوسطه
فاصله نسلی
آموزش فناوری
فرهاد
سراجی
fseraji@gmail.com
1
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا
LEAD_AUTHOR
سمیه
خاوری
2
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه بوعلی سینا
AUTHOR
احدی، حمید؛ امیدوار، مهدی، عبدالهزاده؛ حسن، انصاریپور؛ مجتبی، گلبخش؛ بشری، آریانژاد؛ پرستو، قائممقامی؛ سعید و نعیمی، صادق (1393)، کار و فناوری پایه هشتم کد 116، دوره اول متوسطه، تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
1
عزتی، محمدرضا؛ امام جمعه، محمدرضا و احمدی، غلامعلی (1390)، «مقایسة برنامه درسى آموزش حرفه و فن دوره راهنمایى تحصیلى در ایران با دروس مشابه در چهار کشور دیگر (آمریکا، کانادا، پاکستان و مراکش)»، نوآوریهای آموزشی، 9(4): 91-68.
2
علاقهمندان، جعفر (1380)، «مفهوم آموزش فناوری در آموزش عمومی»، نوآوریهای آموزشی، 1(1): 66-59.
3
فتحی، سروش، پیراهری، نیر و شیرینبیان، اعظم (1390)، «بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر شکاف نسلی: مورد پژوهش خانوادههای گرمسار»، فصلنامه جامعهشناسی مطالعات جوانان، 2(4): 141-164.
4
حریری، نجلا و زمانیراد، نسترن (۱۳۹۰)، «بررسی شکاف دیجیتالی بین نسلها از نظر آشنایی، علاقه و استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات»، فصلنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 28(1): ۳-۲۰.
5
Banks, F. (2009), Technological literacy in a developing world context: the case of Bangladesh. In: PATT-22: ’Pupils Attitude Towards Technology’ Conference, 24-28 August 2009, Delft, Netherlands.
6
Bennett, S.; Maton, K. and Kervin, L. (2008), “The digital natives’ debate: A critical review of the evidence”. British Journal of Educational Technology, 39(5): 775-786.
7
Clark, L. S. (2009), “Digital media and the generation gap”. Information, communication, Society, 12(3): 388-407.
8
Bailey, A. and Ngwenyama, O. (2010), “Bridging the generation gap in ICT use: Interrogating identity, technology and interactions in community telecenters”. Information Technology for Development, 16(1): 62-82.
9
Eisenkraft, A. (2009), “Retrospective analysis of technological literacy of K-12 students in the USA”. International Journal Technology Design Education. 3(3): 289-303.
10
James, J. (2008), “The Digital Divide Across All Citizens of the World: A New Concept”. Social Indication Research, 23(1): 275-282
11
ITEA. (2004). Measuring progress: Assessing students for technological literacy. Reston: ITEA.
12
Ingerman, A. and Collier-Reed, B. (2011), “Technological literacy reconsidered: a model for enactment”. International Journal of Technological Design Education, 5(1): 137-148.
13
Kozak, M. R. (2009), Education About Technology. In 58th Yearbook Council on Technology Teacher Education Mc Graw Hill: Glencoe.
14
Kvasny, L. (2006), “Cultural (Re)production of digital inequality in a US community technology initiative”, Information, Communication & Society, 9(2),160-181.
15
Kirtley, S. (2012), “Rendering technology visible: The technological literacy narrative”. Computers and Composition, 29: 191-204.
16
Luckay, M. B. and Collier-Reed, B. I. (2014), “An instrument to determine the technological literacy levels of upper secondary school students”. International Journal of Technology & Design Education, 24(3): 261-273. doi: 10.1007/s10798-013-9259-3.
17
Luckay. M. B. and Brandon I. C-R. (2012), Comparing the Technological Literacy of Pre-service Teachers and Secondary School Students in South Africa. Proceedings of EDULEARN12 Conference.2nd-4th July 2012, Barcelona, Spain. 635-643.
18
Leahy, K. (2012), Are we educating to promote students’ creative capacities?: A study in Technology Education in Ireland. Paper presented in the PATT 26 conference Technology Education in the 21st Century in Stockholm, Sweden, 26-30 June 2012.
19
Martin, M. (2012), Values in design and technology education: Past, present and future. In Thomas Ginner., Jonas Hallström & Magnus Hultén technology education in the 21th century. Stockholm: The Authors and LiU Electronic Press.
20
Mawson, W. B. (2011), “Emergent technological literacy: what do children bring to school?”, International Journal Technology Design Education, 3(4): 1-11.
21
Parikka, M.; Rasinen, A. and Ojala, A. )2011), Technology Education. In Marc J. de Vries (Ed.) Positioning Technology Education in the Curriculum. Rotterdom: Sense publisher.
22
Parikka, M. and Ojala, A. (2008), “Entrepreneurship and technology education in the context of information society”. Journal of the Japan Society of Technology Education, 50(1): 9-16.
23
Prensky, M. (2005), Listen to the natives. Educational Leadership, 63(4): 8-13.
24
Rasinen, A.; Ikonen, P. and Rissanen, T. (2008), From craft education towards technology education: the Finnish experience. Education Transactions, Sereies A: the Curriculum. School of Education, Bangor University.
25
Schwaller, A. E. (2009), Instructional Strategies for Technology Education. In 58th Yearbook Council on Technology Teacher Education Mc Graw Hill: Glencoe.
26
Seglem, R.; Witte, S. and Beemer, J. (2012), “21st Century Literacies in the Classroom: Creating Windows of Interest and Webs of Learning”. Journal of Language and Literacy Education [Online], 8(2): 47-65.
27
Tsatsou, P. (2011), “Digital divides revisited: what is new about divides and their research?”, Media, Culture & Society, 33(2): 317-331.
28
Volk, K. S. (2005), “What Hong Kong People Think About Technology”. Educational Research Journal, 20(2): 165-185.
29
Volk, K. S. and William, E. (2005), “East Meets West: What Americans and Hong Kong People Think About Technology”. Journal of Technology Education, 17(1): 53-68.
30
Warschauer, M.; Knobel, M. and Stone, L. (2004), “Technology and Equity in Schooling: Deconstructing the Digital Divide”. Journal of Educational Policy, 18(4): 562-588.
31
Westberry, R. (2009), Design and Problem-Solving in Technology Education. In 58th Yearbook Council on Technology Teacher Education Mc Graw Hill: Glencoe.
32
Williams, P. J. (2009), “Technological literacy: a multiliteracies approach for democracy”. International Journal Technology Design Education, 5(4): 237-254.
33
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه گونهشناسی و شیوعشناسی رفتارهای وندالیستی (مورد مطالعه: دانشآموزان دوره متوسطه ناحیهی یک همدان)
هدف این مقاله مطالعه گونهشناسی (Typology) و شیوعشناسی (Prevalence) رفتارهای وندالیستی دانشآموزان دوره متوسط ناحیه یک همدان میباشد. تحقیق حاضر بر اساس روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است. پاسخدهندگان به پرسشنامه، دانشآموزان دختر و پسری هستند که در دبیرستانهای ناحیه یک آموزش و پرورش همدان مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه برابر با 400 نفر بوده که از میان 8500 نفـر دانشآموز دخـتر و 6500 نفر دانشآموز پسـر در رشتههای نظری، فنی حرفهای و کار و دانش انتخاب شدهاند. شیوه نمونهگیری تصادفی بوده و پرسشنامهها هم به صورت تصادفی در بین دانشآموزان توزیعشده است. بر اساس نتایج بهدستآمده، میتوان گفت که تمامی متغیرهای مستقل اعم از کنترل غیررسمی، تعلق اجتماعی، ناکامی اجتماعی، کنترل غیررسمی، احساس محرومیت نسبی و سرمایه اجتماعی بر متغیر وابسته تحقیق، یعنی وندالیسم تأثیرگذار بوده و آن را به صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر قرار دادهاند. همچنین بررسی رابطه تکتک متغیرهای مستقل با متغیر وابسته نشان داد که متغیرهای سرکوب اجتماعی، تعلق اجتماعی، احساس محرومیت نسبی و ناکامی اجتماعی دارای رابطه معناداری با متغیر رفتارهای وندالیستی هستند و متغیرهای کنترل غیررسمی و سرمایه اجتماعی نیز رابطه معناداری با رفتارهای وندالیستی نداشتند. در این میان قویترین همبستگی، متعلق به رابطه بین متغیرهای ناکامی اجتماعی و رفتارهای وندالیستی بود.
https://csr.basu.ac.ir/article_1807_e0d426d36fc2309c34a58fdf4247cd30.pdf
2016-11-21
53
74
10.22084/csr.2016.1807
رفتارهای وندالیستی
سرمایه اجتماعی
ناکامی اجتماعی
تعلق اجتماعی
احساس محرومیت
امیر
کردکریمی
am.kordkarimi@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
LEAD_AUTHOR
علی
روشنایی
a.roshanaei@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان، آشتیان، ایران
AUTHOR
احمدی، حبیبالله (1384)، جامعهشناسی انحرافات، تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی.
1
اشرف، احمد (1354)، مسائل انسانی و آسیبهای اجتماعی، مجموعه گفتارهای درسی، آموزشگاههای خدمات اجتماعی.
2
آریان پور، امیر حسین (1336)، فرویدیسم با اشاراتی به ادبیات و عرفان، تهران: انتشارات ابن سینا.
3
تنهایی، حسین ابوالحسن (1379)، نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، تهران: انتشارات پیام نور.
4
توسلی، غلامعباس (1382)، مشارکت اجتماعی در شرایط آنومیک، رابطه آسیبها و انحرافات اجتماعی با مشارکت اجتماعی، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ.
5
ریتزر، جورج (1374)، نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی، چاپ دوم.
6
ستوده، هدایتالله (1382)، آسیبهای اجتماعی، تهران: انتشارات آوای نور.
7
سلیمی، علی و داوری، محمد (1380)، جامعهشناسی کجروی، زیر نظر غلامعلی اورعی، انتشارات پژوهشکده، حوزه و دانشگاه.
8
فرجاد، محمدحسین (1382)، آسیبشناسی اجتماعی و جامعهشناسی انحرافات، انتشارات بدر.
9
کرایب، یان (1378)، نظریه اجتماعی مدرن، ترجمه عباس مخبر، تهران: انتشارات آگه.
10
کرباسی، منیژه (1374)، بررسی مشکلات و راهحلهای رفتاری دانشآموزان مدارس راهنمایی شهر همدان، پایاننامه دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
11
گروتزر، چارلز (1378)، جامعهشناسی مرتن، ترجمه زهره کسایی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
12
محسنی تبریزی، علیرضا (1379)، مبانی نظری و تجربی وندالیسم؛ مروری بر یافتههای یک تحقیق، نامه علوم اجتماعی، شماره 16: 227-193.
13
محسنی تبریزی، علیرضا (1383)، وندالیسم، مبانی روانشناسی اجتماعی، جامعهشناسی و روانشناسی رفتار وندالیستی در مباحث آسیبشناسی کژرفتاری اجتماعی، تهران: نشر نی.
14
محمدی بلبانآباد، اسعد (1384)، سنجش میزان وندالیسم در بررسی عوامل فردی و اجتماعی مرتبط با آن در بین دانشآموزان مقطع متوسطه ناحیه یک شهر سنندج در سال تحصیلی 84-83، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
15
میرفردی، اصغر (1391)، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به وندالیسم در بین دانشآموزان دبیرستانی شهر یاسوج، مجله جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و سوم، شماره 3.
16
نادری، آرزو (1389)، مطالعه علل رفتارهای وندالیستی در شهر همدان، پایاننامه کارشناسی ارشد، پژوهش اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، استاد راهنما دکتر اسدالله نقدی.
17
Bodin, P.; Hear, S. and Robed, L. (2004), Hooliganism: on social a nomine and defer minis.
18
Menakr, L (1994), “Factors affecting school vandalism and violence”, Journal of national organization on legal problems of educational, Vol. 37, No. 5: 17-19
19
Mayer, R. (1987), “A search for the elusive setting events of school vandalism”, Journal of educational and treatment of children, Vol. 10, No. 3: 259-270
20
Moser, G (1988), “Vandalism in urban public telephones”. Journal of environmental social psychology, 8(45), 80-91
21
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر سکونتگاههای غیررسمی بر احساس امنیت اجتماعی «مطالعه موردی: یحیی آباد آران و بیدگل»
طی دهههای اخیر به تدریج محلات نابسامان و سکونتگاههای غیررسمی، بهطور عمده در حاشیه شهرهای بزرگ کشور، خارج از برنامه رسمی توسعه شهری و به صورت خودرو شکل گرفته و گسترش یافته است. اسکان غیررسمی در ایران مانند بسیاری از دیگر کشورهای جهان، پدیدهای روبه رشد میباشد که شهرهای کشور را با مسائل جدیدی روبهرو ساخته است. اسکان غیررسمی، به سبب ایجاد فقر و گسترش آن و نیز به مخاطره انداختن محیطزیست و تحمیل هزینههای سنگین برای حل مشکلات، تهدیدی جدی برای پایداری و انسجام جامعه شهری تلقی میگردد، سکونتگاههای غیررسمی به عنوان آیینه تمامنمای مسائل شهری، جایگاه و اهمیت خاصی در تحقیقات علمی پیدا کرده است. محله یحییآباد شهر آران و بیدگل نیز به عنوان یکی از سکونتگاه های مورد اشاره می باشد که با پدیده اسکان غیررسمی مواجه است. در این پژوهش به بررسی آسیبشناسی کالبدی و ناامنی آن در فضاهای شهری پرداخته میشود. لذا منطقه مورد مطالعه با استفاده از نرمافزارهای سیستم اطلاعات جغرافیایی و گوگل ارث، موقعیتیابی شده و توزیع فراوانی، درصد گرایش به انحراف و کجروی اجتماعی و ناامنی بررسی میشود. مطالعات نشان داد گرایش به انحرافات اجتماعی (مصرف سیگار، مصرف مواد مخدر و...) در محلات حاشیهنشین بیشتر غیر حاشیهنشین میباشد که همه این عوامل در کنار هم باعث بروز ناامنی در فضای شهری آران و بیدگل شده است.
https://csr.basu.ac.ir/article_1808_017440ed73c68eaac3d9516d074271fd.pdf
2016-11-21
75
89
10.22084/csr.2016.1808
سکونتگاههای غیررسمی
ناامنی
فضاهای شهری
سیستم اطلاعات جغرافیایی
آران و بیدگل
اکرم
ملکیان
zmalekeian@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
LEAD_AUTHOR
اسماعیل
عبداللهی
abdollahi_es1722@yahoo.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
AUTHOR
مریم
یار محمد توسکی
tuosky.maryam@gmail.com
3
استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران
AUTHOR
ابراهیمزاده، عیسی؛ وارثی، حمید و اکبری، محمود (1389)، «نقش مهاجرتهای روستایی در اسکان غیررسمی (مطالعه موردی: متروپل اهواز»، مجله پژوهشهای روستایی دانشگاه تهران، 1: 51 .
1
گروه مؤلفان (دانشگاه پیام نور) (1383)، بررسی مسائل اجتماعی ایران (رشته علوم اجتماعی)، تهران: دانشگاه پیام نور.
2
داداشی، سعیده و پهلوان، رسول (1391)، بررسی میزان نقش احساس امنیت و ایمنی در ایجاد بحران هویت شهری در سکونتگاههای غیررسمی شهرهای بزرگ، اولین همایش ملی مدیریت بحران شهری با چشمانداز افق 1404.
3
ربانی خوراسگانی، علی؛ وارثی، حمیدرضا و طاهری، زهرا (1388)، «تحلیلی بـر علل اصلی شکلگیـری منـاطق حاشـیهنشـین در شـهر اصفهان) نمونه موردی: ارزنان و دارک»، جغرافیا و توسعه، 7(13): 93-125.
4
زیاری، کرامتاله و آذردخت، نـوذری (1388)، «ســاماندهی و توانمندســازی اســکان غیررسمی شهر اهواز (کوی منبع آب)»، پژوهشهای جغرافیای انسانی، 41، 68: 21-36.
5
سعیدنیا، احمد (1387)، سکونتگاههای غیررسمی، دانشنامه مدیریت شهری و روستایی، انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور،473-4.
6
شاطریان، محسن؛ اشنوایی، امیر و گنجیپور، محمود (1389)، سنجشرابطهبینمحلسکونتوانحرافات محلاتحاشیهنشین، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی ، دوره 10 ، شماره 12
7
مرکز آمار ایران (1385)، سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1393.
8
نورایی، همایون؛ طیبیان، منوچهر و رضایی، ناصر(1392)، «تحلیل امنیت در سکونتگاههای غیررسمی با تأکید بر آسیبهای اجتماعی (مطالعه موردی: محله خاک سفید تهران)»، هویت شهر، (7)13: 11-2.
9
نیکاندیش، نسرین (1388)، جغرافیای شهرستان آران و بیدگل، انتشارات مرسل، 22.
10
هاروی، دیوید (1376)، عدالت اجتماعی و شهر؛ ترجمه فرخ حسامیان و دیگران، تهران: شرکت پردازش و برنامهریزی شهری.
11
وزارت مسکن و شهرسازی کشور 1392.
12
UN-HABITAT, (2005), “Slams of the World: the face of Urban Poverty in the New Millennium". http://www.unhabitat. and Policy”, Edited by R. P. Pama et al, Vol. III, 1977.org
13
Westaway, M. S. (2006), “ALongitudinal Investigation of Satisfaction withPersonal and Environmental Quality of life in anInformal South African Housing Settlement”, Doornkop, Soweto. Habitat International, vol 30: 1750189.
14
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه عدالت سازمانی و تعهد سازمانی: با تأکید بر نقش میانجی متغیرهای هویت اجتماعی و اعتماد سازمانی
تعهد سازمانی یکی از مهمترین اشکال گرایشهای مثبت سازمانی است؛ که موجب اثربخشی سازمانی و بهزیستی کارکنان میگردد. هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیرعدالت سازمانی بر تعهد سازمانی است، علاوهبرآن تلاش میکند به بررسی نقش میانجی متغیرهای هویت اجتماعی و اعتماد سازمانی بپردازد.جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه معلمان شهر سقز که در سال تحصیلی 93-1392 در سه مقطع آموزش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه مشغول به تدریس بودند، تشکیل میدهد. نمونه تحقیق برابر با 328 نفر است که با روش نمونهگیری طبقهبندی انتخاب شدهاند. نتایج تحقیق نشان داد، تأثیرعدالت سازمانی بر تعهد سازمانی غیرمستقیم و از طریق متغیرهای میانجی هویت اجتماعی و اعتماد سازمانی صورت میگیرد.همچنین نتایج حاکی از آن است که تأثیرمستقیماعتماد به سازمانبر متغیر وابسته بیش از هویت اجتماعی است.در مجموع نتایج تحقیق نشان میدهد که برای تبیین تعهد سازمانی معلمان وکسب شناخت عمیق از رابطهی آنان با سازمان آموزش و پرورش، علاوه بر بررسی رابطه مبادله اجتماعی و هنجار بده و بستان، توجه به هویت اجتماعی و همذات پنداری سازمانی یا احساس یگانگی وتعلق به سازمان ضروری است.
https://csr.basu.ac.ir/article_1809_a319c1c8c57bc3006f270874e1b827a0.pdf
2016-11-21
91
124
10.22084/csr.2016.1809
عدالت سازمانی
هویت اجتماعی
همذات پنداری سازمانی
اعتماد به سازمان و تعهد سازمانی
مهدی
امیرکافی
mamirkafi@uk.ac.ir
1
دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
مظفر
عبدی پور
mabdipoor@gmail.com
2
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
امین شایان جهرمی، شاپور و صالحی، مسلم و ایمانی، جواد (1388)، «رابطه عدالت سازمانی و تعهد سازمانی با رضایت شغلی در بین معلمان مدارس استثنایی شهرستان بندرعباس»، علوم تربیتی، شماره 5: 33-7.
1
چلبی، مسعود (1375)، جامعهشناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، تهران: نشر نی، چاپ اول.
2
حسنی، محمد؛ مصطفینژاد، هلاله؛ مصطفینژاد، چیمن و شهودی، مریم (1394)، «تأثیر تجربه و عوامل سازمانی بر تعهد حرفهای معلمان: آزمون نقش میانجی خودکارآمدی معلم و هویت سازمانی»، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 6(1): 1-20.
3
دوران، بهزاد و محسنی، منوچهر (1383)، هویت: رویکردها و نظریهها در علیخانی علیاکبر، مبانی نظری هویت و بحران هویت، ناشر پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی، چاپ اول، تهران.
4
زکی، محمدعلی (1387)، «تعهد سازمانی معلمان و بررسی عوامل مؤثر بر آن»، مجله علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)– تعلیم و تربیت اسلامی (8) 17(77): 124-97.
5
فخرایی، سیروس و اسدی، مهدی (1387)، مطالعهی مقایسهای «رابطه سرمایه اجتماعی معلمان با رضایت شغلی و تعهد سازمانی معلمان، در بین معلمان رسمی و حقالتدریس در شهر مراغه سال تحصیلی 1389»، مجله جامعهشناسی، سال اول، شماره یکم: 163-137.
6
علاقهبند، علی (1387)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: نشر روان، چاپ چهل چهارم.
7
قاسمی، وحید (1389)، مدلسازی معادله ساختاری در پژوهشهای اجتماعی با کاربرد، انتشارات جامعه شناسان، تهران: چاپ اول.
8
کلدی، علیرضا و عسگری، گیتا (1382)، «بررسی میزان رضایت شغلی معلمان ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران»، نشریه روانشناسی و علوم تربیتی، 33(1): 120-103.
9
Abd Razak, N.; Darmawan, G. N. and Keeves, J. P. (2010), “The Influence of Culture on Teacher Commitment”, Social Psychology Education, Vol. 13: 185-205.
10
Albrecht, S. and Travaglione, A. (2003), “Trust in Public–SectorSenior Management”. The International Journal of Human Resource Management, Vol. 14, No. 1: 76-92.
11
Aryee, S.; Budhwar, P. S. and chen, Z. X. (2002), “Trustas a mediator of the relationship between organizational justice and work outcomes: test of a social exchange model”, Journal of organizational Behavior, Vol. 23: 267-285.
12
Ashforth, B. E. and Mael, F. (1989), “Social Identity Theory and the organization”, Academy of Management Review, Vol. 14: 20-39.
13
Baek, Y. M. and Jung, C. S. (2015), “Focusing the Mediating Role of Institutional trust:how does interpersonal trust promote organizationalCommitment?”, The Social Science, Vol. 52: 481-489.
14
Bakhshi, A.; Kumar, K. and Rani, E. (2009), “Organizational Justiceperceptions as predictorof Job satisfaction and organization Commitment”, International Journal of Business and management, Vol. 4, No. 9: 145-154.
15
Bergami, M. and Bagozzi, R. P. (2000), “Self-Categorization, Affective Commitment and Group Self-esteem as Distinct Aspect of Social Identity in the Organization”, British Journal of Social psychology, Vol. 39: 555-577.
16
Blader, S. L. and Tyler, T. R. (2003), “What constitutes Fairness in work setting? A four- component model of Procedural Justice”, Human Resource Management Review, Vol. 13: 107-126.
17
Blader, S. L. and Tyler, T. R. (2009), “Testing and extending the group engagement model: linkage Between social identity, procedural justice, economic outcomes and extrarole Behavior”, Journal of Applied Psychology, Vol. 94, No. 2: 445-464.
18
Bos, K. V. D. (2001), “Fundamental Research By Means of Laboratory Experiment Is Essential for a BetterUnderstanding of Organizational Justice”, Journal of Vocational Behavior, Vol, 58: 254-259.
19
Chen, S.; Wu, W.; Chang, C.; Lin, C.; Kung, J.; Weng, H.; Lin; Y. and Lee, S. (2015), “Organizational Justice, Trust, and Identification and their Effects on Organizational Commitment in Hospital Nursing Staff”, Health Services Research, Vol. 15: 1-17
20
Cohen – Charash, Y. and Spector, P. E. (2001), “The Role of Justice in organizations: A Meta –Analysis”, Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol. 86, No. 2: 278-321.
21
Cohen, A. (2015), Fairness In the Work Place: A Global Perspective, Palgrave Mcmillan.
22
Cole, M. S. and Bruch, H. (2006), “Organizational identity strength, identification, and commitment and their relationships to turnover intention: Does organizational hierarchy matters?”, Journal of organizational Behaviour, Vol. 27: 585-605.
23
Cropanzano, R.; Prehar, C. A. and Chen, P. Y. (2002), “Using Social Exchange Theory to Distinguish Procedural From Interactional Justice”, Group and organization management, Vol. 27, No. 3: 324-351.
24
Deconinck, J. B. (2010), “The effect organizational justice, perceived organizational support, and perceived supervisor support on marketing employees, level of trust”, Journal Business Research, Vol. 63: 1349-1355.
25
Dirks, K. T. and Ferrin, D. L. (2002), “Trust in Leadership: Meta_ Analytic Findings and Implications For Research and Practice”, Journal of Applied psychology, Vol. 87, No. 4: 611-628.
26
Fuller, J. B.; Hester, K.; Barnett, T.; Frey, L.; Relyea, C. and Beu, D. (2006), “Perceived External Prestige and Internal Respect: New Insights into the Organizational Identification Process”, Human Relations, Volume 59(6): 815-846.
27
Fuchs, S. and Edwards, M. R. (2012), “Predicting Pro-change behavior: the Role of Perceived Organisational Justice and Organisational Identification”, Human Resource management Journal, Vol. 22, No. 1: 39-59.
28
He, H. and Brown, A. D. (2013), “Organizational identity and organizational identification: A review of the literature and suggestions for future research”, Group and organization management, Vol. 38, No. 1: 3-35.
29
Heffner, T. S. and Rentsch, J. R. (2001), “Organizational commitment and social interaction: A multiple constituencies approach”, Journal of vocational Behavior, Vol. 59: 471-490.
30
Hopkins, S. M. and Weathington, B. L. (2006), “The RelationshipsBetween Justice Perceptions, Trust and Employee Attitudes in a Downsized Organization”, The Journal of Psychology, Vol. 140, No. 5: 477- 498.
31
Hubbell, A. P. and chory-Assad, R. M. (2005), “Motivating Factors: Perception of Justice and Their Relationship With Managerial and Organizational Trust”, Communication Studies, Vol. 56, No. 1: 47-70.
32
Huemer, L.; Becerra, M. and Lunnan, R. (2004), “Organizational identity and Network identification:relating within and beyond imaginary boundaries”, Scandinavian journal of management, Vol. 20: 53-73.
33
Jiang, Z.; Gollan, P. J. and Brooks, G. (2015), “Relationships Between Organizational Justice, Organizational Trust and Organizational Commitment: A Cross – Cultural study of China, South Korea and Australia”, The International Journal of Human Resource Management, (just-accepted): 00-00.
34
Kale, M. (2013), “Perceptions of College of Educational Student, in Turkey Towards Organizational Justice, Trust in Administrators and Instructors”, High Education, Vol. 66: 521-533.
35
Kramer, R. M. (1999), “Trustand Distrust organizations: Emerging Perspectives, Enduring Questions”, Annual Reviews Psychology, Vol. 50: 569-598.
36
Mamman, A.; Kamoche, K. and Bakuwa, R. (2012), “Diversity, Organizational Commitmentand organizational citizenship behavior: An organizing Framework”, Human Resource management Review, Vol. 22: 285-302.
37
Marique, G. and stinglhamber, F. (2011), “Identification to Proximal Targets and Affective organizational Commitment: the Mediating Role of organizational Identification”, Journal of personnel psychology, Vol. 10, No. 3: 107-117.
38
Marique, G.; Stinglhamber, F.; Desmette, D.; Caesens, G. and Zanet, F. D. (2012), “The Relationship between Perceived Organizational Support and Affective Commitment: A Social Identity Perspective”, Group and Organization Management, Vol. 38, No. 1: 68-100.
39
Mayer, R. C.; Davis, J. H. and Schoorman, F. D. (1995), “An Integrative Model of organizational trust”, Academy of Management Review, Vol. 20, No. 3: 709-737.
40
Meyer, J. P.and Herscovitch, L. (2001), “Commitment in the workplace toward a general Model”, Human Resource management Review, Vol. 11: 299-326.
41
Meyer, J.; Becker, T. E. and Van Dick, R. (2006), “SocialIdentities and Commitment at Work: Toward an Integrative Model”, Journal of organizational Behavior, Vol. 27: 665-683.
42
Mukherjee, K. and Bhattacharya, R. (2013), “Exploring the Mediating Effect of Organizational Trust Between Organizational Justice Dimensions and Affective Commitment”, Management and Labour Studies, Vol. 38, No. 1-2: 63-79.
43
Olkkonen, M. and Lipponen, J. (2006), “Relationships Between Organizational Justice, Identification with Organization and Work Unit, and Group-relatedOutcomes”, Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol. 100: 202-215.
44
Pain, K. D. (2003), Guideline for measuring trust in organizations, PP.1-13, published by the institute for public relations, www.instituteforpr.com.
45
Sousa-Lima, M.; Michel, J. W. and Caetano, A. (2013), “Clarifying the Importance of Trust in Organization as a Component of Effective Work Relationships”, Journal of Applied Social Psychology, Vol. 43: 418-427.
46
Tanis, M. and Postmes, T. (2005), “Short communication A social identity approach to trust: interpersonal Perception, group membershipand trusting behavior”, Europeanjournal of social psychology, Vol. 35: 413-424.
47
Tremblay, M.; Cloutier, J.; Simard, G.; Chenevert, D. and Vandenberghe, C. (2010), “The Role of HRE Practice, Procedural Justice, Organizational Support and Trust in Organizational Commitment and In-Role and Extra-Role Performance”, The International Journal of Human Resource Management, Vol. 21, No. 3: 405-433.
48
Tsui, K. T. and Cheng, Y. C. (1999), “Schools Organizational Health and Teacher Commitment: A contingency Study With Multi-Level Analysis”, Educational Research and Evaluation, Vol. 5, No. 3: 249-268.
49
Tyler, T. R.; Boeckmann, R. J.; Smith, H. J. and Huo, Y. J. (1997), Social Justice in A Diverse Society, West view Press.
50
Tyler, T.; Degoey, P. and Smith, H. (1996), “Understanding why the justice of group procedures Matters: A test of the psychological Dynamics of the Group – value model”, Journal of Personality and social Psychology, Vol. 70, No. 5: 913-930.
51
Tyler, T. R. and Blader, S. L. (2001), “Identity and cooperative behavior ingroups”, Group processes intergroup Relations, Vol. 4, No. 3: 207-226.
52
Van Dick, R. (2004), “My job is my castle: Identification in organizational Contexts”, International Review of industrial and organizational Psychology, Vol. 19: 171-203.
53
Van Dick, R.; Wagner, U.; Stellmacher, J. and Christ, O. (2004), “The Utility of a brader conceptualization of organizational identification: which aspects really matter?”, Journal of occupational and organizational Psychology, Vol. 77: 171-191.
54
Van Knippenberg, D. and Sleebos, D. (2006), “Organizational Identification versus Organizational Commitment: Self-Definition, Social exchange and Job Attitudes”, Journal of Organizational Behavior, Vol. 27: 571-584
55
Zolin, R. and Gibbons, D. E. (2014), How Emergent Roles and Structures Create trust in Hastily Formed inter organizational teams, Published by sage, 1-14.
56
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین جامعهشناختی رابطه بین فضاهای بیدفاع شهری با خشونتهای شهری(مورد مطالعه شهر تهران)
یکی از چالشهای کنونی حیات شهری، وجود ناهنجاریهای اجتماعی و رفتارهای خشونتآمیزشهروندان است. گمان میرفت با امکان برخورداری از رفاه مادی و نیز رشد کالبدی که در شهرها اتفاق میافتد، آسایش و امنیت بیشتر تحقق یابد؛ اما شواهد موجود از فرآیند توسعهی معکوس حکایت دارد و مقداری از این ناآرامیها و کنشهای پرمخاطره شهری ناشی از شرایط کالبدی- مکانی و طراحی شهری است. هدف اصلی این پژوهش، «سنجش رابطهی بین فضاهای بیدفاع با خشونتهای شهری» است و «شناخت ویژگیهای کالبدی و اجتماعی فضاهای بیدفاع»، از دیگر اهداف میباشد.برای مطالعه ویژگیهای فضاهای شهری و نقش آن در خشونتهای شهری از نظریات گوناگون جامعهشناسی، روانشناسی اجتماعی و طراحی شهری استفاده شد.روش پژوهش مبتنی بر پیمایش و ابزار پرسشنامه است. پرسشنامهی محقق ساخته پژوهش، ابعاد خشونت شهری را در چهار مؤلفهی خشونت روانی، خشونت فیزیکی، خشونت اقتصادی و خشونت اجتماعی با 28 گویه ساخته شده مورد سنجش قرار داده است. که در 27 نقطه شهر تهران در قالب فضاهای بیدفاع و فضاهای با دفاع اجرا گردید. تعداد 400 نفر از شهروندان تهرانی نمونهی تحقیق را شامل میشوند که از پنج حوزهی شهری شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران برگزیده شدند. تکنیک انتخاب نمونهها مبتنی بر نمونهگیری سهمیهای در فضاهای مورد مطالعه بر اساس زمان مراجعه پرسشگران بوده است.یافتههای پژوهش نشان میدهد میزان بروز خشونتهای شهری در فضاهای مختلف شهری به یک میزان نیست و برخی فضاهای شهری (فضاهای بیدفاع) به سبب ویژگیهای کالبدی و اجتماعی به صورت بالقوه پذیرای خشونت هستند و بستری مطمئن برای فعالیتهای امنیتزدا و خشونتآمیز فراهم میکنند. میانگین خشونت در مناطق مختلف شهر از نظر میزان وقوع خشونت، با تفاوت معنادار مورد تأیید قرار میگیرد.
https://csr.basu.ac.ir/article_1813_a3ccab924b9860ce518866e3645c35a1.pdf
2016-11-21
125
154
10.22084/csr.2016.1813
جرم
خشونتهای شهری
طراحی محیطی و کالبدی
فضای بادفاع
فضای بیدفاع
رضاعلی
محسنی
mohseninet@yahoo.com
1
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
AUTHOR
جعفر
میکائیلی
moallem289@gmail.com
2
استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک
LEAD_AUTHOR
اکبر
طالب پور
talebpour110@yahoo.com
3
استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی
AUTHOR
احمدی، حبیب (1387)،جامعهشناسی انحرافات، تهران: انتشارات سمت.
1
پرفیت، آلن (1378)،پاسخهایی به خشونت، ترجمهی مرتضی محسنی، چاپ دوم، تهران: کتابخانه گنج دانش.ص 63-80
2
پودرانچی، مصطفی (1372)، فضاهای قابل دفاع شهری، دانشگاه هنرهای زیبا، پایاننامه کارشناسی ارشد.ص 47 -80
3
تولایی،نوین (1382)، «فضای شهر و روابط اجتماعی»،فصلنامه نامه پژوهش فرهنگی،سال هفتم،شماره 5.ص 109-140
4
حیدری چروده، مجید(1389)،«تحلیل جامعهشناختی تأثیررفتار قربانیان خشونت و ارتباط آن با رفتار خشونتآمیز علیه آنان»، مجله بررسی مسائل اجتماعی ایران،سال اول، تابستان 89،شماره دوم.ص 55-79
5
خاموشی، طاهره (1387)، نقش طراحی شهری در ایجاد فضاهای عمومیامن در راستای کاهش ناهنجاریهای اجتماعی. دانشگاه تربیت مدرس. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته طراحی شهری.
6
خدمتگزار خوشدل، موسی (1394)،ارزیابی تأثیرات اجتماعی ساماندهی اراضی انبار نفت در منطقه یازده تهران، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 11.
7
چپمن، دیوید (1386)،آفرینش محلات و مکانها در محیط انسان ساخت، ترجمه شهرزاد فریادی و منوچهر طبیبان، تهران:دانشگاه تهران.
8
خبرگزاری ایسنا (1394)،آمار خشونت در تهران، 13 آبان 1394.
9
خبرگزاری تسنیم (1393)، آمار قتل در تهران،27 اردیبهشت 1393.
10
خبرگزاری مهر (1392)، آمار سرقت در تهران، آذرماه 1392.
11
شماعی، علی (1392)،«تحلیل فضایی جرائم شهری در تهران»، فصلنامه پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، سال دوم، شماره 6: ص 117-130
12
صالحی،اسماعیل(1387)، «نقش آسایش محیطی فضاهای شهری درپیشگیری ازناهنجاری رفتاری»،فصلنامه محیطشناسی،شماره 44ص 83-94
13
کلانتری، محسن (1392)،«بررسی جغرافیایی جرائم در بخش مرکزی شهر تهران»، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 44،ص 81-98
14
کوزهگر کالجی، لطفعلی (1382)،«شناسایی کانونهای بحران شهری»، فصلنامه پژوهشنامه جغرافیای انتظامی،دوره 1 شماره3ص139-156.
15
محسنی تبریزی، علیرضا و قهرمانی، سهراب(1390)،«فضاهای بیدفاع شهر و خشونت»، مجله جامعهشناسی کاربردی، دوره 22،شماره 4: ص 51-70
16
مدنی قهفرخی، سعید(1386)،ارزیابی سریع وضعیت تنفروشی در شهر تهران با تأکید بر رفتارهای پرخطر مرتبط با ایدز، وزارت بهداشت و درمان، دفتر جمعیت سازمان ملل متحد در ایران.
17
Beeler, J. (2011), “Security Planning for Public Space. testing a proposed CPTED Rating in strument in Berlin, Germany”. European Journal on Criminal Policy and Research. Vol.17: 7-28
18
Bennnett, D. (2015),“Urban Violence Among African American Males”,The Journal of Sociology Social Welfare.Vol. 27.No 4.p93
19
Clarke, R.V. (1997), Situatinal Crime Prevention:successful case study.Heston..New Bruswick:Transaction Publishers
20
Jacobs, J. (1981),The Death and Life of Great American cities. NewYork: Vintage.
21
Luo, x. (2012), Spatial Patterns of Neghbourhood Crime in Canadian Cities the influence of Neighbourhood and city contexts. A thesis presented to the University of Waterloo for the degree of Master Science in Geogrophy. Waterloo. Ontario. Canada. 2012. http://etd.ohiolink.edu
22
Taylor, R. (2012),Crime and Small Scalle Place.What we need to know Crime and Place. Plenary paper of tne 2012
23
Trancik, R. (1986),Finding Lost Space. New York: VanNostrand Reinhold.
24
Wakefield, L. and Tait, S. (2015), “Crime and Violence in Urban Space in South Africa Citizen”.Journal of Security and Development.Vol 15. No4.p401-424
25
Winton, A. (2004), Urban Violence: a guide to the Literature Environment and Urbanization.16.www.sagepublications.com (accessed January 20. 2007)
26
Zukin, S. (1995),The Culture of Cities. New York: Blackwell Publishers
27