%0 Journal Article %T بررسی رابطه‌ی بین مؤلفه‌های سرمایه‌ی اجتماعی و نشانه‌های اختلال شخصیت نمایشی در دانش‌آموزان %J پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی) %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2476-6305 %A قدسی, علی محمد %A مردم پور شهرکردی, الهام %D 2013 %\ 07/23/2013 %V 1 %N 2 %P 51-69 %! بررسی رابطه‌ی بین مؤلفه‌های سرمایه‌ی اجتماعی و نشانه‌های اختلال شخصیت نمایشی در دانش‌آموزان %K سرمایه‌ی اجتماعی %K اعتماد اجتماعی %K تعهد اجتماعی %K تضاد خانواده و نشانه‌های اختلال شخصیت نمایشی %R %X تحقیق حاضر با هدف تعیین ارتباط بین مؤلفه­های سرمایه اجتماعی و نشانه­های اختلال شخصیت نمایشی در دانش­آموزان صورت گرفته است. پژوهش حاضر یک پژوهش توصـیفی از شاخه پیمایشی است که جامعه­ی آماری این پژوهش کلیه­ی دانش­آموزان مقطع پیش دانشگاهی در 5 ناحیه آموزش و پرورش شهرستان شهرکرد در سال 88 و ابزار تحقیق، آزمون بالینی چندمحوری میلیون 3 است که در ایران از پایایی و اعتبار بالایی برخوردار است. یافته­های این تحقیق نشان می‌دهد که شیوع نشانه­های اختلال شخصیت نمایشی محرز شده در بین دانش­آموزان 9/6 درصد و افراد در معرض خطر ابتدا به این اختلال 15 درصد می‌باشد؛ در حالی که شیوع این اختلال در جمعیت عمومی در حدود 2 تا 3 درصد است. با توجه به شیوع بالای افراد در معرض خطر ابتلا به اختلال شخصیت نمایشی در صورت فراهم شدن عوامل و شرایط زمینه­ساز، احتمال ابتلاء جدی به اختلال شخصیت نمایشی وجود دارد. بر اساس نتایج این پژوهش و ارتباط معنی­دار بین مؤلفه­های سرمایه اجتماعی اعتماد اجتماعی، تعهد اجتماعی و تضاد خانواده و نشانه­های اختلال شخصیت نمایشی(05/0