per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
2018-08-23
7
12
1
21
10.22084/csr.2018.12076.1207
2400
Research Article
بررسی ارتباط بین ابعاد دینداری و سرمایه روانشناختی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه تبریز)
Investigating the Relationship between Dimensions of religiosity and Psychological Capital (Case Study: Students of Tabriz University)
حسین میرزائی
hmirzaei@um.ac.ir
1
مجتبی میرزائی
m_mirzaie1990@yahoo.com
2
لاله فتحی
3
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی دکترای جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد
کارشناسی ارشد جامعهشناسی
دینداری پدیدهای است که از همان ابتدای پیدایش انسانها در روند تحول جوامع تأثیرگذار بوده است و به موضوعی اساسی و مهم در روند زندگی افراد تبدیل شده است؛ اما از آنجاییکه دینداری در سلامت روان انسان تأثیرگذار است مقاله حاضر در نظر دارد، سرمایه روانشناختی دانشجویان و نقش دینداری آنان را در توسعه این مفهوم مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر، به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه با حجم نمونه 405 نفر در بین دانشجویان دانشگاه تبریز در تمامی مقاطع تحصیلی در سال 94-93 انجام گرفته و از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافته ها نشان داد که بین دینداری و سرمایه روانشناختی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. بهبیاندیگر، نتایج بیانگر وجود ارتباط مثبت و معنیدار بین ابعاد متغیر دینداری (مناسکی، تجربی و پیامدی) و ابعاد سرمایه روانشناختی (عزتنفس، خودکارآمدی و کانون کنترل) بود. براساس نتایج تحقیق، میانگین نمره دانشجویان برای سرمایه روانشناختی (31/74%)، متوسط رو به بالا ارزیابی شده است. در این تحقیق بعد خودکارآمدی (94/74%) بیشترین میانگین را در ابعاد سرمایه روانشناختی به خود اختصاص داده است. همچنین براساس نتایج تحقیق، سرمایه روانشناختی بیش از همه از بعد مناسکی (355/0= beta) متغیر دینداری متأثر است. در نهایت نتایج بیانگر آن بود که 17 درصد از واریانس متغیر سرمایه روانشناختی، توسط متغیر دینداری قابل تبیین است.
Psychological capital as a force for progress, improve individual performance, increased leverage, improving the performance of organizations, institutions and human settlements, increase revenue and competitive advantage, leading to accelerating economic gears communities. The present paper intends to study the Psychological capital of the students and the role of religion in the development of the concept of society members’ religiosity. The method of the present study is survey method and is conducted by using a questionnaire with 405 students as sample among students of Tabriz University in 1393-1394. To fulfill the process, stratified random sampling method is used. For data analysis, Pearson correlation and multiple regression was used. Findings of this paper suggest that there is a positive and significant relationship between religiosity and psychological capital That is, the increasing religiosity leads to an increase in Psychological capital. In addition, the results indicate a significant positive relationship between psychological capital aspects (self-esteem, self-efficacy and locus of control) and dimensions of religion (ritual, experimental, and outcomes The results also show the intermediate to high mean score for the psychological capital of students The authors of the present survey conclude the highest average is allocated to a self-efficacy among the psychological capital dimensions. Also based on research results, psychological capital is mainly affected by the ritual aspect of religiosity.
https://csr.basu.ac.ir/article_2400_f5aaea30b81b3fa842b5f72a92941857.pdf
سرمایه روانشناختی
خودکارآمدی
دینداری
مناسک دینی
Psychological Capital
religiosity
Self-Esteem
ritual aspect of religion publications
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
2018-08-23
7
12
23
43
10.22084/csr.2018.12150.1286
2401
Research Article
مطالعه جامعهشناختی رابطه سرمایه اجتماعی با کجروی فرهنگی (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان)
A Sociological Study of the Relationship between Social Capital and Cultural Deviance (Case Study: Undergraduate Students of Azarbaijan Shahid Madani University)
صمد رسول زاده اقدم
samad1356@gmail.com
1
صمد عدلی پور
samadadlipour@gmail.com
2
صمد عابدینی
abedinisamad@gmail.com
3
استادیار گروه مطالعات خانواده دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی خلخال، خلخال، ایران
تغییر و تحولات پدید آمده در چند دهه اخیر به نحو چشمگیری بر شکلگیری و تشدید مشکلات اجتماعی در بین جوانان تأثیر گذاشته است. از جمله مشکلات ناشی از این تحولات میتوان به کجروی فرهنگی در میان افراد جامعه اشاره کرد. مفهوم سرمایه اجتماعی به دنبال ماهیت و محتوایی که دارد با مسائل و آسیبهای اجتماعی ارتباط پیدا میکند. به همین دلیل، پژوهش حاضر به مطالعه کجروی فرهنگی در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان پرداخته و درصدد مطالعه رابطه سرمایه اجتماعی با آن است. این مطالعه از نوع پیمایشی است که بر روی 366 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 95-94 که با روش نمونهگیری طبقهبندی شده انتخاب شدهاند، صورت گرفته است. اعتبار سازهای و پایایی ابزار پژوهش از طریق تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه حاکی از اعتبار و پایایی مناسب ابزار پژوهش داشت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و انسجام اجتماعی) با کجروی فرهنگی رابطه معنادار معکوسی وجود دارد. همچنین، سه متغیر اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و انسجام اجتماعی توانستهاند 30 درصد از تغییرات کجروی فرهنگی را تبیین کنند.
The changes that have occurred in recent decades have dramatically affected the formation and intensification of social problems among the youth. One of the problems caused by these developments is cultural distortion among people. The concept of social capital, following the nature and content, is associated with social problems and harm. The present study is aimed at studying the cultural deviance among undergraduate students of Azarbaijan Shahid Madani University and seeks to study the relationship between social capital and it. The study employs a survey researchconducted on 366 undergraduate students of the Azarbaijan Shahid Madani University in the academic year of 2016-2017 who were selected via the stratified sampling method. Validity and reliability of the research Instrument were analyzed through factor analysis and Cronbach's alpha, which indicated the appropriate validity and reliability of the research instrument. The research findings indicate that there is a significant indirect correlation between social capital and its dimensions (social trust, social participation and social cohesion) with cultural deviance. Moreover, three variables of social trust, social participation, and social cohesion have been able to explain 30 percent of the cultural deviance.
https://csr.basu.ac.ir/article_2401_930072b807d84c756b93eef009d6ca3a.pdf
اعتماد اجتماعی
انسجام اجتماعی
مشارکت اجتماعی
سرمایه اجتماعی
کجروی فرهنگی
social trust
Social Cohesion
Social participation
social capital
Cultural Deviance
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
2018-08-23
7
12
45
69
10.22084/csr.2018.12284.1220
2402
Research Article
تجربه جوانی و تولید فضای اجتماعی: مردمنگاری انتقادی پرسهزنی جوانان در فضاهای شهری (مورد مطالعه: خیابان پاسداران شهر سنندج)
The expeience of the youth and the production of social space: critical ethnography of the flanour in urban spaces (case study: Sanandaj)
جمال محمدی
m.jamal8@gmail.com
1
جهانگیر محمودی
2
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه کردستان
کارشناسی ارشد جامعه شناسی
سیطرهی سرمایهداری بر زندگی روزمره و میل آن به ساماندهی حیات عمومی/خصوصی همواره از رهگذر سازماندهی فضا تحقق یافته است. ازجمله فضاهای سازماندهیشده فضاهای شهریاند که هویتیابی، لذتجویی، معناسازی و کلاً تعاملهای روزمرهی افراد را تنظیم و کنترل میکنند. در شهر سنندج خیابان پاسداران یگانه خیابانی است که دارای حالوهوایی متفاوت است. پژوهش حاضر کوشیده است تا این تولید فضای شهری را با تکیه بر دستگاه مفهومی لوفور و بهکارگیری روش مردمنگاری انتقادی تحلیل کند. برای انجام این کار از چند مجرا وارد میدان مطالعه شدهایم: مصاحبهی عمیق و فوکوس گروپ با پرسهزنان (جوانان ١٨-٣٠ سال)، مشاهدهی مستقیم فضا و مشاهدهی مشارکتی. تحلیل تماتیک دادهها نشانگر آن است که پراکتیسها، قواعد و بازنماییهای فضایی حاکم بر این خیابان از پرسهزنانِ جوان «سوژههایی مدگرا» ساخته و عمل فراخواندن جوانان به پذیرش گفتار مصرفگرایی را با موفقیت انجام میدهد. این فضا با «اِعمال تدابیر خُرد انضباطی» بر جوانان آنها را غرق در زندگی روزمرهی خیابانی میکند که تماماً متناسب با قواعد خود فضا شکل گرفته است. جوانان در متن این نوع ساختارها و سامانههای فرهنگی حاکم به عمل «نمایش جوانی» (نمایش مردانگی و نمایش زنانگی) دست میزنند؛ اما این عمل گویای هیچگونه مقاومت رادیکالی در برابر قواعد فضا نیست. بهعلاوه، این نمایش جوانی پیوندی ناگسستنی با سنوسال جوانان دارد و همین نشان میدهد که «تجربهکردن زندگی» در این فضا بههیچرو دال بر گشودگی خود فضا نیست. آنچه بر این فضا سیطره دارد ساختارهای اجتماعیِ «مناسبات سرمایه» است که به میانجی ساختارهای فرهنگی حاکم، تجربه جوانی را تولید و بازتولید مینماید.
According to Lefebvre’s theory of space, the dominance of capitalism on everyday life and its tendency to organize private/public life, leisure time, consumptive activities and symbolic interactions has always been actualized through managing spaces. The most obvious organized spaces in late modernity are urban spaces which can regulate and control the processes of sense-making, identification, getting pleasure and all the usual interactions of people. In Sanandaj, Pasdaran is the only street that owes these attributes and has a different atmosphere. This research attempts to analyze this special difference through relying on Lefebvre theory and using critical ethnography. For doing this and to describe the everyday experiences of flaneurs, we have used various techniques: deep interviews with flaneurs (18-26 age), direct observation, participatory observation and semiotic analysis of some images. The thematic analysis of data, gathered through interviews and participatory observation along with semiotic analysis of some images, show that practices, regulations and special representations in this street make individuals “subjects of emulation”, means that urban space as ideology has been successful in interpllating the youth to accept consumption discourse. This space, through “imposing micro disciplines”, makes the youth to accept a kind of everydayness that is structured according to the special regulations thoroughly. The youth “represent youth” in the context of this everyday life, but this is not a kind of resistance to the special practices and regulations. This space is dominated by capitalistic images and is not at all an open space.
https://csr.basu.ac.ir/article_2402_e8d01ddd081a44c7ceb270e69be323f9.pdf
فضای شهری
تجربه جوانی
پرسهزنی
سوژه مدگرا
ایماژهای مصرفی
نمایش جوانی
ساختارها و مناسبات سرمایه
consumptive activities
practices
regulations
special representations
of resistance
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
2018-08-23
7
12
71
102
10.22084/csr.2018.12660.1248
2403
Research Article
عقلانیت و تأکید بر زبان در نظام فلسفی هابرماس و رورتی
rationality and emphasis on language in the Habermas and Rorty's philosophical system
علی حسینی
a.hoseini@yu.ac.ir
1
زهرا رفیع نژاد
rafienezhad_zahra@yahoo.com
2
استادیار گروه فلسفه دانشگاه یاسوج
دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه یاسوج
جهان امروز سرشار از ایدهپردازیهای فراوانی ست که هرکدام در پی حل معضلات جامعهی آرمانگرای کنونی است. بشر هماره در پی رسیدن به سعادت و خوشبختی بوده است و در این راه دینها، نحلههای فلسفی، اجتماعی، ادبی و... گوناگونی سر برآوردهاند. هدف اصلی این پژوهش بیان دیدگاه ریچارد رورتی و یورگن هابرماس دو فیلسوف-جامعهشناس برای ترسیم جامعهای است که در آن بشر به رهایی برسد. نگاه همسو رورتی با هابرماس ما را بر این داشت به نگاهی تطبیقی بین این دو متفکر برای رسیدن به نتیجهای مطلوبتر بپردازیم. تحقیق پیشرو به عقلانیت و زبان از دیدگاه این دو متفکر پرداخته که چگونه در جامعهی مدرن برای رهایی از مشکلات تعریفی جدید از عقلانیت مطرح میکنند و نیل به مقصود را به کاربرد زبان گره میزنند. نظریات این دو فیلسوف در رابطه با عقلانیت و زبان با اندکی اختلاف هدف مشترکی را در برمیگیرد؛ و آن هم تفاهم و توافق و آزادی فردی در جوامع است. رورتی فیلسوف پستمدرن و هابرماس مدافع پروژه ناتمام مدرنیته راهکارهای مشابه و بعضاً متفاوتی در عقلانیت و زبان دارند؛ اما هر دو رویای رهایی از عقل ابزاری نیز دستیابی به یک جامعهی آرمانی را در سر میپرورانند که این رویا را به عرصهی عمل میکشانند. نتایج تحقیق نشان داد آنها مؤلفههای عقلانیت و زبان را ابزارهایی برای حل مسائل و مشکلات بشر در جامعه مدرنیته به کار میبرند و نیز با نفی معنای خاصی از عقلانیت به دنبال جایگزین کردن معنای دیگر عقلانیت بهعنوان واسطهی امکان ایجاد یک ارتباط و گفتمان فارغ از فشار بیرونی و ترس و تهدید برای رسیدن به همفهمی هستند.
Today's World is full of thinkings which each one is seeking to solve the current idealist society's difficulties. Humanity is always trying to reach redemption and welfare and in this way, religions and various philosophic, literary and social creeds have been found. The main objective of this study express the views of Richard Rorty and Jürgen Habermas, a philosopher-sociologist to draw the human society in which freedom is. Habermas, Rorty in line with our view on this was to look at the match between these two thinkers to achieve better results look. Research leading to the rationality and language of the two thinkers how to get rid of the problems in modern society pose new definition of rationality nd reach the goal to tie the use of language. The philosopher's ideas about rationality and common purpose encompasses slightly different language; And that understanding and agreement in society and individual freedom. The postmodern philosopher Habermas, Rorty and defense unfinished project of modernity, rationality and language in ways similar and partly different; But both dream of rationality to achieve the dream of a utopia in their minds to the realm of action draw. The results showed that those elements of rationality and language as tools for solving the problems of the modern society to applyAnd also negate the special meaning of rationality to rationality are looking to replace other meansAs a result of the possibility of building a relationship and dialogue regardless of external pressure and fear and intimidation to achieve their Hmfhmy.
https://csr.basu.ac.ir/article_2403_a335f69f55b60a0723de606f5d011fb1.pdf
عقلانیت
زبان
واقعیت و توافق بین اذهانی
Philosophy
Rationality
Languag and Inter-subjective Agreement
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
2018-08-23
7
12
103
134
10.22084/csr.2018.12685.1254
2404
Research Article
بررسی عوامل اجتماعی – فرهنگی مؤثر بر اهداء عضو و بافت پس از مرگ مغزی (مطالعه موردی: شهروندان یزد)
The study of the socio-cultural factors affecting the organ's donation after the brain death
(Case study:citizen of yazd)
اکبر زارع شاه آبادی
a-zare@yazd.ac.ir
1
زینب شاکیان
zeinabshakian@gmail.com
2
لیلی بنیاد
leilibonyad@gmail.com
3
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه یزد
کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه یزد
دانشجوی دکتری جامعهشناسی توسعه اقتصادی دانشگاه یزد
پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه دانش پزشکی، امید به بهبود بسیاری از بیماریهای ناشی از تخریب اعضا را ایجاد کرده است. که پیوند عضو اغلب بهترین یا تنها راه نجات این بیماران است. هدف این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی- فرهنگی مرتبط با اهداء عضو در بین شهروندان یزدی است. که به روش پیمایشی انجام شده است پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش شامل ترکیبی از سؤالات پرسشنامه سلامت جهانی و محقق ساخته است که روایی آن از طریق صوری و پایایی از طریق آلفای کرونباخ بهدست آمده است که با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بهعنوان حجم نمونه به شیوه نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. به این صورت که در مرحله اول تعداد 20 محله از محلات شهر به شیوه تصادفی انتخاب شدند و در مرحله بعد در داخل محلات به شیوه سیستماتیک خانوارها انتخاب شده و در مرحله سوم در داخل خانوار منتخب یک نفر از افراد بالای 18 سال به تصادف پرسشنامه را تکمیل کرده است. در خانوار اول فردی که فاقد کارت اهداء عضو بوده است پرسشنامه تکمیل نموده، اما خانوارهای بعدی یک در میان از فردی که دارای کارت اهداء عضو بوده به تکمیل پرسشنامه اقدام کرده است در مواردی که افراد خانواده دارای کارت اهداء عضو نبود به خانواده مجاور مراجعه میشد و این کار تا پیدا شدن فرد واجد شرایط ادامه پیدا میکرد. یافتههای پژوهش نشان داد متغیرهای میزان تحصیلات، میزان آگاهی افراد در زمینه اهداء عضو، وجه نظر مثبت به اهداء عضو و اعتماد اجتماعی با اهداء عضو رابطه مستقیم و معناداری دارد و متغیرهای ذکر شده در مجموع توانستند 39 درصد از تغییرات اهداء عضو را تبیین نمایند.
The progress of science and technology in the field of medical science, hoping to improve many diseases which cause organ damage, organ transplantation is often the best or only way to save these patients. The aim of this research was to study of the socio-cultural factors related to organ donation among yazdi citizens. The study method is survey add questionnaire used in this study consisted of a combination of questionnaires global health, and researcher made its validity through formal reliability through Cronbach's Alpha obtained. Using Cochran formula, 384 people were selected as sample size in a multi-stage sampling. In the first stage, 20 family were selected randomly from family, and in the next stage, they were selected in a systematic manner in family, and in the third stage, in the selected family, one person over the age of 18 was randomly assigned a questionnaire. Has completed. In the first household, a person who does not have a donation card has completed a questionnaire, but the next households among one who has a donation card has completed a questionnaire. In cases where the family members do not have a donation card, they should go to the adjacent family. It continued until a qualified person was found.
https://csr.basu.ac.ir/article_2404_373051929de911adf52b3c9fc360af72.pdf
آگاهی
اعتماد به پزشکان
اهداء عضو
پیوند عضو
تحصیلات
وجه نظر مثبت
مرگ مغزی
awareness؛ physician trust
organ donation؛ organ transplant؛ education؛ attitude؛ brain death
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
2018-08-23
7
12
135
160
10.22084/csr.2018.14206.1357
2405
Research Article
تدوین و سنجشپذیری مقیاس مدارای اجتماعی مبتنی بر نظریه ساختیابی گیدنز
The development and measurability of social tolerance scale based on structuration theory of Giddens in Isfahan
وجیهه جلائیان بخشنده
v.jalaeyan.1982@gmail.com
1
وحید قاسمی
v.ghasemi@ltr.ui.ac.ir
2
محمدتقی ایمان
iman@shirazu.ac.ir
3
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه اصفهان
استاد گروه جامعهشناسی دانشگاه اصفهان
استاد گروه جامعهشناسی دانشگاه شیراز
هدف از انجام این پژوهش، تدوین پرسشنامه مدارای اجتماعی بر مبنای نظریه ساختیابی گیدنز و سنجشپذیری و تعیین اعتبار و پایایی آن بوده است. روش این پژوهش، پیمایش و ابزار تحقیق پرسشنامه است. بهمنظور تعیین اعتبار از یک نمونه 598 نفری و بهمنظور تعیین پایایی، دو نمونه 60 و 40 نفری از جوانان 29-18 ساله شهر اصفهان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. در این تحقیق برای تعیین اعتبار پرسشنامه مدارای اجتماعی، از روشهای اعتبار محتوا، صوری و سازه و برای تعیین پایایی پرسشنامه، از دو روش سازگاری درونی و ثبات استفاده گردید. یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد سازه مدارای اجتماعی بر مبنای نظریه ساختیابی، دارای سه بعد همسازی ساختار و عاملیت، انتظارات عاملیت از ساختار و انتظارات ساختار از عاملیت است و هر کدام از ابعاد مدارای اجتماعی بارهای عاملی قابلقبولی دارد. پایایی کل پرسشنامه با آلفای کرونباخ 88/0، پایایی تمام ابعاد مدارای اجتماعی با آلفای کرونباخ بالاتر از 70/0 و ضریب بازآزمایی 69/0 نیز در حد مطلوب است؛ بنابراین پرسشنامه تدوین شده مدارای اجتماعی دارای اعتبار سازه و پایایی است و میتواند در تحقیقات اجتماعی بهمنظور سنجش وضعیت مدارای اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.
The aim of this paper is development and measurability of social tolerance questionnaire based on the structuration theory of Giddens and determine the validity and reliability of it. In this research, survey method and factor analysis were used. In order to determine validity, 598 participants and for reliability two sample of 40 & 60 of young people in Isfahan were selected using stratified random sampling. In this study, to determine the validity of social tolerance, content validity, face validity and constructive validity and to determine the reliability, internal consistency and stability of the two methods were used. The findings showed that social tolerance based on the Strucration theory have three-dimensions. The results of exploratory factor analysis, showed acceptable load factor for each dimension of social tolerance. Cronbach's alpha of the questionnaire was 0.88 and test-retest coefficient higher than 0.69 is also desirable. Thus, this scale has constructive validity and reliability and social researchers can use it to assess the social tolerance.
https://csr.basu.ac.ir/article_2405_3a7555cc891ef0e8ac05c44195f34084.pdf
سنجشپذیری
اعتبار
پایایی
مدارای اجتماعی
نظریه ساختیابی
measurability
Validity
reliablity
social tolerance
structuration
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
2018-08-23
7
12
161
194
10.22084/csr.2017.14042.1341
2406
Research Article
نسبت امر اجتماعی و امر طبیعی؛ همزیستی یا تقابل
The social to the natural; coexistence or opposition
سامان یوسف وند
samanyousefvand68@gmail.com
1
دکترای جامعه شناسی توسعه دانشگاه تهران
پژوهش حاضر با در نظر گرفتن مسأله نسبت امر اجتماعی با امر طبیعی بهطور عام و نسبت نظام معیشتی با محیطزیست بهطور خاص، در پی فهم فرآیندهای همزیستی و تقابل این دو در بستر زندگی روزمره اجتماعات محلی است. در این زمینه با اتخاذ رویکرد پدیدارشناسانه و با انجام مصاحبههای عمیق و بحثهای گروهی متمرکز، تجربه زیست کنشگران محلی از تعامل انسان با طبیعت بر مبنای مفهوم «کار» مورد پرسش قرار گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که نسبت امر اجتماعی و امر طبیعی در بستر زندگی روزمره سه رویکرد «همزیستی، تعامل بهرهبردارانه و تقابل» را در پی داشته است. این فرآیند بهگونهای رخ داده است که امروزه تأمین معیشت بیشترین فشار را بر طبیعت وارد میکند و این تقابل بیشتر از هر زمان دیگری نمود پیدا کرده است. بنابراین توصیه میشود؛ با آگاهیدهی و جامعهپذیری زیستی کنشگران اجتماعی، استفاده و مراقبت از طبیعت را با توجه به شاخصهای الگوی معیشت پایدار، بهعنوان یک خواسته و اراده جمعی تبدیل شود؛ بهطوریکه اقدام جمعی و مسؤولیتپذیر از سوی همه افراد و نهادها، عامل پاسداری از محیطزیست تلقی شود؛ زیرا اقدام یکجانبه دولت و نهادهای مربوطه چندان کارآمد نیست و یا در بدترین حالت، نتیجهی معکوس و منفی خواهد داشت.
The present research, considering the issue of the relation of the social to the natural in general and the relation of the livelihood system with the environment in particular, seeks to understand the processes of their coexistence and opposition in the context of the daily life of local communities. In this context, by adopting a phenomenological approach and by conducting in-depth interviews and focused group discussions, the experience of local biologists has been questioned about human interaction with nature on the basis of the concept of "work." Findings indicate that the relation between the social to the natural in the context of daily life has led to three approaches: "coexistence, exploitation and opposition". This process has occurred in a way that today livelihoods bring the greatest pressure on nature, and this contrast is more pronounced than ever before. Therefore, sustainable livelihood pattern is considered as the most important determinant of environmental sustainability; Therefore, it is recommended that with the awareness and social community of social activists, the use and care of nature be transformed into a desire and collective will according to the indicators of the sustainable livelihood pattern; So that collective and responsible action by all individuals and institutions is considered an environmental protection factor; Because the unilateral action of the government and the relevant institutions is not very efficient or, in the worst case, will have a negative and negative result.
https://csr.basu.ac.ir/article_2406_4964c9fb55a06cb50bb49e7539150ca4.pdf
جامعهشناسی محیطزیست
امر طبیعی
امر اجتماعی
همزیستی
تقابل
environmental sociology
the natural
the social
coexistence
opposition