per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
2013-07-23
1
2
1
22
1045
Research Article
بکارگیری روش ترکیبی جهت سنجش پیامدهای ورود تکنولوژی و صنعت به مناطق کردنشین جنوب آذربایجان غربی در ایران
Consequences associated with entry of technology to Kurdish populated areas of Southern Azerbaijan Province
محمد توکل
1
جلیل سحابی
jalilsahabi@gmail.com
2
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تهران
دکترای جامعهشناسی توسعهی دانشگاه تهران
این مطالعه درصدد بررسی پیامدهای ورود تکنولوژی و صنعت به مناطق کردنشین ایران است. روشهای گردآوری اطلاعات، ترکیبی از گروهمحوری، مصاحبهی عمیق، تاریخ شفاهی و پرســشنامه بوده است و شیوههای نمونهگیری، ترکیبی از نمونهگیری نظری، هدفمند و احتمالی میباشد. نوع طرح، ترکیبی متوالی-تبیینی بوده و روش گردآوری دادهها ترکیب میان روشی میباشد. حالا بر اساس روش نظریهی زمینهای مدلی برای ترسیم پیامدهای ورود تکنولوژی به جامعهی سنتی ارائه شد که مفهوم اساسی آن «توسعهی سقط» است. بستر ورود تکنولوژی به جامعهی سنتی کردستان به عواملی از قبیل توجه بخش خصوصی و تعاونی به صنعت و ایجاد بنگاههای زودبازده برمیگردد. شرایط تعاملی شامل دو بعد بیاطلاعی- بیتفاوتی و اقبال - پذیرش میباشد. ابعاد پیامدی آن شامل ارزشهای مدرن، ارزشهای توسعهگرایانه، ارزشهای عقلانی، ارزشهای برابریطلبانه، ارزشهای اخلاقی و ارزشهای سنتی میباشد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون لوجستیک بیانگر این است که احتمال پذیرش تغییرات ارزشی- هنجاری در نظام کارخانهای بیشتر است. یافتههای مدل دوم تحلیل رگرسیون لوجستیک حاکی است که تفاوت در جنسیت، موجب تفاوت در احتمال پذیرش تغییرات ارزشی- هنجاری است. نکتهی قابل توجه در مدل سوم آن است که خواستگاه مکانی، نمیتواند به تنهایی عاملی تأثیرگذار بر ایجاد تغییرات ارزشی- هنجاری به شمار رود؛ چرا که در مدل سوم با کنترل سایر ویژگیهای جمعیتی- اجتماعی تفاوت نظام کارخانهای و غیرکارخانهای از نظر احتمال پذیرش تغییرات ارزشی از بین رفته است.
This study attempts to identify the ways in which technology and industry have brought about consequences in Kurdish-populated areas. The aim is, also, to determine whether any difference of attitude can be discerned among those who work in industrial and non-industrial sectors. A combination of methods such as group-centrism, focus group, deep interview, oral history, and questionnaire have been used for data-gathering phase; sampling strategy has been based on theoretical, proposed, and eventual sampling. The project type, then, can be referred to as combinative continuous-explanatory project and data gathering method as combinative inter-methodic. Based on grounded theory approach, a model have been offered for depicting the consequences associated with entry of technology to a traditional society, its core concept is " abort development" or "disordered development". This core concept includes all major concepts, categories, and sub-categories of study. Private and Cooperation sectors' tendency to industry and establishing quick impact economic institutes are among contextual factors affecting technology entry to this traditional society. An interactive circumstance includes two dimentions: unawareness-indifference and reception-acception. Its consequential dimensions include modern values, development-seeking values, rational values, equalitarian values, ethical values, and traditional values. The results of logistic regression analysis indicate that the probability of accepting value-norm related changes is higher in factory system. Findings of second model of logistic analysis model suggests that gender produces variance in probability patterns of value-norm change acceptance. An interesting point in the third model is that source place, on its own, cannot be considered an important factor in fostering value-norm changes, because with other demographic-social attributes being controlled, no difference can be detected between factory and non-factory systems, in terms of probability of value change acceptance.
https://csr.basu.ac.ir/article_1045_b71dc1fe7d5f6d43b9eae7010bbcc98a.pdf
توسعهی سقط
تکنولوژی
جامعهی سنتی
ارزشهای سنتی و مدرن
مناطق کردنشین و جنوب آذربایجان غربی
abort development
technology
traditional society
modern and traditional worth
Southern Azerbaijan Province
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
2013-07-23
1
2
23
49
1046
Research Article
بررسی ارتباط الگوهای تصمیمگیری و توزیع منابع در گروه با تعارضهای درون گروهی در گروههای آموزشی دانشگاهی
The study of relationship among decision making and resource distribution patterns in group with intra-group conflict at university departments
اسماعیل بلالی
balali_e@yahoo.com
1
فرهاد رشیدی
farhadrashidi67@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه بوعلی سینا
تعارض درونگروهی بخشی از زندگی و کار گروهی است و تقریباً در تمام گروهها به شکلی وجود دارد و اگر به درستی شناخته نشود و نسبت به آن واکنش صحیح نشان داده نشود کژکارکرد محسوب خواهد شد. بر اساس چهارچوبهای نظری موجود متغیرهای بسیار زیادی بر این تعارض و شدت آن دخیلند. این بررسی بر آن است تا ارتباط بین الگوهای تصمیمگیری و نیز توزیع منابع درون گروه را با شدت تعارضهای درون گروهی کنکاش نماید. جامعهی آماری این مطالعه کلیهی اعضای هیأت علمی گروههای آموزشی دانشگاههای بوعلیسینای همدان و کردستان است که به روش پیمایشی مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج این بررسی نشان میدهد که هرچه الگوی تصمیمگیری در گروه غیرمشارکتی و از بالا به پایین باشد، تعارض بیشتر میشود. همچنین یافتهها نشان میدهد به هر میزان توزیع منابع در گروه (پایان نامهها، دروس و واحدها و نظایر آن) نامناسب و تبعیض در عملکردها وجود داشته باشد شدت تعارضها نیز بالاتر میرود.
Intra-group conflict is a part of group work and life and is present in some form at all groups. Being unknown and not replied correctly, it will be a dysfunction. Based on available theoretical viewpoints, many variables impact on it and its effect size. This study, among all of them, is to explore the relation of decision making patterns and resource distribution with intra-group conflict. Population of study is all university departments of Bu-Ali Sina and Kordestan universities (Iran) which have been studied by survey method. Results show that the more decision making is non-participative and top-down, the more is intra-group conflict. Also, prejudice and unequal distribution of resources among group members (such as dissertations, lessons …) increases the conflict.
https://csr.basu.ac.ir/article_1046_01b85fc46e7f2d11015d6eb2e13ab157.pdf
تعارض درونگروهی
تبعیض
تصمیمگیری
توزیع منابع و دانشگاه
Intra-group conflict
prejudice
decision making
resource distribution
University
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
2013-07-23
1
2
51
69
1047
Research Article
بررسی رابطهی بین مؤلفههای سرمایهی اجتماعی و نشانههای اختلال شخصیت نمایشی در دانشآموزان
The Sociological Study of the Relationship Between Social capital and histrionic personality disorders in students
علی محمد قدسی
ghodsi@basu.ac.ir
1
الهام مردم پور شهرکردی
2
استادیار دانشگاه بوعلی سینا
دانشآموخته جامعهشناسی از دانشگاه بوعلیسینا و کارشناس ارشد دانشگاه شهر کرد
تحقیق حاضر با هدف تعیین ارتباط بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی و نشانههای اختلال شخصیت نمایشی در دانشآموزان صورت گرفته است. پژوهش حاضر یک پژوهش توصـیفی از شاخه پیمایشی است که جامعهی آماری این پژوهش کلیهی دانشآموزان مقطع پیش دانشگاهی در 5 ناحیه آموزش و پرورش شهرستان شهرکرد در سال 88 و ابزار تحقیق، آزمون بالینی چندمحوری میلیون 3 است که در ایران از پایایی و اعتبار بالایی برخوردار است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که شیوع نشانههای اختلال شخصیت نمایشی محرز شده در بین دانشآموزان 9/6 درصد و افراد در معرض خطر ابتدا به این اختلال 15 درصد میباشد؛ در حالی که شیوع این اختلال در جمعیت عمومی در حدود 2 تا 3 درصد است. با توجه به شیوع بالای افراد در معرض خطر ابتلا به اختلال شخصیت نمایشی در صورت فراهم شدن عوامل و شرایط زمینهساز، احتمال ابتلاء جدی به اختلال شخصیت نمایشی وجود دارد. بر اساس نتایج این پژوهش و ارتباط معنیدار بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی اعتماد اجتماعی، تعهد اجتماعی و تضاد خانواده و نشانههای اختلال شخصیت نمایشی(05/0<P)، چنین به نظر میرسد که هر چه اعتماد اجتماعی و تعهد اجتماعی در جامعه افزایش یابد و نیز تضاد خانواده کاهش یابد، افراد آن جامعه از سلامت روانی و شخصیتی مطلوبتری برخوردار خواهند شد.
This study aimed to determine the relationship between Social Capital and symptom of Histrionic Personality Disorder in preuniversity students. Statistical society this research, total pre university students in 5 education areas within Shahrekord city, and research tools Millon Clinical Multiaxial Inventory III enjoy high validity and reliability in Iran. Result of research show obtained Histrionic Personality Disorder within students 6.9 percent and high risk individual 15 percent ;while this disorder prevalence, about 2-3 percent in public population. That is if provide factors and background conditions, to exist series suffering to Histrionic Personality Disorder, probability. Result of research to indicate, meaning relation exist between Social Capital and Histrionic Personality Disorder. (P< 0.05) It seems that the further development of social capital in the community, the community will have better mental health and personality.
https://csr.basu.ac.ir/article_1047_f1f2eff78cd0fbfd45a3fb7334008fc6.pdf
سرمایهی اجتماعی
اعتماد اجتماعی
تعهد اجتماعی
تضاد خانواده و نشانههای اختلال شخصیت نمایشی
social capital
social trust
social commitment
Family Conflict
Histrionic Personality Disorders
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
2013-07-23
1
2
71
91
1048
Research Article
بررسی رابطهی اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی در بین شهروندان نورآباد دلفان (استان لرستان)
The Survey of relationship between social trust and social participation amongNoorabad-Lorestan citizens
محمد تقی سبزه ای
moh_sabzehei@yahoo.com
1
پرویز رحیمی
2
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی
کارشناسی ارشد جامعه شناسی
مشارکت اجتماعی عنصری کلیدی در توسعه است و اعتماد اجتماعی یکی از مهمترین عواملی است که بستر مشارکت اجتماعی را فراهم میکند. هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی در بین شهروندان شهر نورآباد است. جامعهی آماری تحقیق عبارت است از کلیهی افراد 16 سال به بالای شهر نورآباد که بر اساس سرشماری 1385، 20800 نفر است. حجم نمونه 356 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران بدست آمده است. در این پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی استفاده شده است، به صورتی که ابتدا شهر نورآباد بر اساس ویژگیهای اجتماعی و اقتصادی به پنج خوشه تقسیم و سپس نمونهها به روش تصادفی از هر خوشه انتخاب شدند. روش تحقیق پیمایشی و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهی محقق ساخته استفاده شده است. چهارچوب نظری تحقیق نظریهی سرمایهی اجتماعی پاتنام، اینگلهارت، کلمن و زتومپکا است. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون t دو نمونهای مستقل، آزمون واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی (پیرسون) و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد بین متغیرهای اعتماد فردی، اعتماد نهادی، جنس و مشارکت اجتماعی رابطهی مثبت معنادار وجود دارد. بیشترین میزان مشارکت مربوط به مردان و شاغلین است. نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که اعتمادی نهادی و جنس بیشترین میزان تأثیر را بر مشارکت اجتماعی دارد.
Social participation is the key factor ofdevelopment and social trust isone of the most important factoresthat provids the context of socialparticipation. The goal of this research is to survey relationship between social trust and social participation of Noorabad town citizens. The statistical society is all 16 years and elder persons of Noor Aabad which, according to 1385 statistic are 20800 people. The sample society is 356 people that is achieved by Cookiran formulae. In this research is used random cluster sampling, as at first, Noor Abad is divided into 5 clusters according to social and economical features, and then the samples were selected from any clusters randomly. The method of research is surveying and data –collecting instrument is structured questionnaire. Theoretical framework of research is based on Putnam, Aynglhart, Coloman, and Zetompca’s social capital theory. The Two-sample independent t-test, Anova test, correlation coefficients (Pearson), stepwise regression and path analysis are used to analysis of data and test of hypotheses. Results of research show that variables of individual trust, institutional trust and gender have a meaningful positive relationship with social participation. The most rate of social participations belong to mans and employees. Regression analysis results show that gender andinstitutional trust have the most effect on social participiation.
https://csr.basu.ac.ir/article_1048_4f79f553ce4b44520b25f584a3af8405.pdf
مشارکت اجتماعی
اعتماد اجتماعی
اعتماد نهادی
سرمایهی اجتماعی و اعتماد فردی
شهروندان
Social participation
social trust
institutional trust
social capital
individual trust
citizens
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
2013-07-23
1
2
93
116
1049
Research Article
تهیهی ابزار مسئولیت اجتماعی کارکنان و برآورد پایایی و روایی آن
Provision of social responsibility tool and Estimate Reliability and Validity
بهمن سعیدی پور
bahman_saeidipour@yahoo.com
1
گلمراد مرادی
moradi.pop@gmail.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور
دکتری جامعهشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد اسلام آباد غرب
هدف از این مطالعه، تبیین و بررسی روایی و پایایی ابزار مسئولیتپذیری اجتماعی در میان کارکنان شرکت نفت کرمانشاه است. به منظور هنجاریابی و تعیین اعتبار و روایی این ابزار، یک نمونه 400 نفری از کارکنان شرکت نفت کرمانشاه به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند تا فرم مسئولیتپذیری اجتماعی را تکمیل نمایند. نتایج تحلیل به دست آمده با استفاده از نرمافزار SPSSتحلیل شدند. بر اساس نتایج به دست آمده روش تحلیل عامل نشاندهندهی ساختار چهار مؤلفهای مقیاس مسئولیتپذیری اجتماعی در نمونهی مورد مطالعه است. به این ترتیب عامل اول با ارزش ویژه 98/12 بیشترین درصد واریانس(52/25)، عامل دوم با ارزش ویژه 24/7 درصد واریانس(14/24)، عامل سوم با ارزش ویژه 407/5 درصد واریانس(63/10) و عامل چهارم با ارزش ویژه 186/3 درصد واریانس(263/6) کل را تبیین میکنند. نتایج حاصل از آزمون میانگین رتبه ای فرید من نشان میدهد که میانگین رتبهها در ابعاد مختلف مفهوم اصلی پژوهش(مسئولیتپذیری) شامل قانونی، اقتصادی، اخلاقی و نوع دوستانه با هم تفاوت دارند و تفاوت مذکور بر اساس مقدار کی دو در این آزمون برابر 468/113 بوده و معناداری را تأیید میکند. میتوان نتیجه گرفت که پرسشنامهی مسئولیتپذیری دارای چهار عامل قانونی، اقتصادی، اخلاقی و نوع دوستانه است که در سازمانها مورد استفاده و برای برنامهریزیهای اجتماعی فرهنگی سودمند میباشد.
The goal of study is to assign, to examine the Validity and reliability of social responsibility of employees of Kermanshah Oil Company tools. In order to assign normality of tools, there were one example included 400 people of employees of Kermanshah Oil Company who were selected via systematic and random sampling. in order to complete the social responsibility forms. The results of SPSS Software showed the structure of four factors of social responsibility in the case study. The first case was 12.98 included the most value of variance (25.52) , the second was 7.24 by variance of (24.14) , the third was 5.407 by variance of (10.63) , the fourth was 3.186 percentage by variance of (6.263). The results of Friedman’s middle test showed that the middle of levels were different in logical, economical, moral and altruism responsibility. The difference was according to Chi-Square of test which was 113.468, it was also meaningful. It concludes that the questionnaire of responsibility included four factors logical, economical, moral and friendly which were useful in the social, cultural programs.
https://csr.basu.ac.ir/article_1049_053a18dd2ac1594302624b5d4f01b9e1.pdf
اعتبار
روایی
مسئولیتپذیری اجتماعی
شرکت نفت و هماهنگی درونی
Reliability
Validity
Employee Social Responsibility
Kermanshah Oil Company and consis
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
2013-07-23
1
2
117
151
1050
Research Article
تحلیل عوامل اجتماعی- فرهنگی مؤثر بر تعهد اجتماعی
The Analysis Of Effective Socio-Cultural Factors On Social Commitment
محمد مبارکی
mobaraki_md@yahoo.com
1
غلامرضا عظیمی
azimy17@yahoo.com
2
سیاوش فاطمی نیا
3
دکتری جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهران
تعهد اجتماعی، یکی از اساسیترین عوامل ایجاد نظم و ثبات اجتماعی در جوامع میباشد و شامل؛ وضعیتی احساسی، شناختی و رفتاری است که در فرد وفاداری و التزامی نسبت به جمع، قواعد، نقشها، هنجارها و ارزشها ایجاد میکند و باعث میشود که فرد با انتظارات دیگران سازگاری و تطابق یابد، اگرچه در این راه متحمل هزینه نیز میشود. با توجه به این نقش اساسی، هدف مطالعه حاضر بررسی و شناسایی عوامل اجتماعی – فرهنگی مؤثر بر تعهد اجتماعی و به دنبال آن ارایهی راهکارهای لازم برای ایجاد آن در جامعه بهخصوص در بین جوانان و نوجوانان میباشد. برای این منظور، با استفاده از داده های پیمایشی در بین 400 نفر از دانش آموزان دورهی متوسطه استان همدان به بررسی عوامل تأثیرگذار پرداخته میشود. برای تحلیل دادهها از رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافتهها نشان میدهند که بین متغیرهایی از قبیل؛ ارضای نیازهای فردی، سرمایه اجتماعی، ارزشهای غیر مادی، رضایت اجتماعی، گروه مرجع فرهنگی و جامعه پذیری و متغیر تعهد اجتماعی یک رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Social Commitment is one of the most important factors in creating social order and stability in societies. Also it includes emotional, cognitive and behavioral state which causes the individual to express loyalty to other people, roles, norms and values and provokes the individual to adapt to the expectations of others, however in this way he/she should incur expenses. Regarding this important role of social commitment, the aim of the present study is to investigate effective socio-cultural factors on social commitment and to offer necessary solutions for establishing it in the society especially among the young and adolescents. To achieve this goal, it investigates effective factors by using survey data which had been collected among 400 students of high schools in Hamedan province. The findings show that there is a positive and significant relationship among variables such as satisfaction of personal needs, social capital, non-material values, social satisfaction, cultural reference group, socialization and social commitment.
https://csr.basu.ac.ir/article_1050_c06a88d3ba0f34a03b122691fbf9913d.pdf
تعهد اجتماعی
سرمایهی اجتماعی
رضایت اجتماعی
گروه مرجع و جامعهپذیری
social commitment
social capital
social satisfaction
reference group
socialization
per
دانشگاه بوعلی سینا
پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
2476-6305
2476-5643
2013-07-23
1
2
153
173
1051
Research Article
روشهای تربیتی پدران در خانوادههای ایرانی از نگاه جوانان
Parents Education Pattern from Point of Youth View
اسدالله نقدی
naghdi219@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه بوعلی سینا
شناخت تربیت، الگوها و روشهای آن یکی از حوزههای مهم شناخت فرهنگ یک جامعه میباشد. الگوهای تربیتی در ساختن افراد کارآمد و یا بر عکس منفعل و ناکارآمد سهم مهمی ایفا کند. یکی از دغدغههای اصلی بشر برای همیشه تاریخ انتقال میراث و معارف بشری از نسلهای گذشته به آیندگان بوده است و این از عمده دلایل انباشت دستاوردهای مادی و معنوی بشر محسوب میشود. اهمیت تربیت و فرهنگپذیری در جهان امروز بسیار حیاتی است و شناخت الگوها و روشهای تربیتی به برنامهریزی اصولیتر کمک میکند. جامعهی ایران در حال تجربه کردن دوران جدیدی از مناسبات اجتماعی است و الگوهای تربیتی نیز در حال تحول اساسی میباشد. در این مقاله با استفاده از دادههای بررسی اقتصادی- اجتماعی خانوار مرکز آمار ایران که با همکاری مرکز تحقیقات علمی فرانسه جمعآوری شده است. در قالب تحلیل دادههای ثانویه اقدام به بررسی روشهای تربیتی در استان های مختلف شده است.در عین حال از نتایج یک مطالعهی میدانی در شهر همدان در خصوص روشهای تربیتی خانوارها بهعنوان مکمل استفاده شده است. نتایج حاکی از وجود تفاوت معنادار بین اقوام، متغیرهای تحصیلات و گروههای مختلف اجتماعی در زمینه تربیت و جامعه پذیر کردن افراد است.
Family is one of important social institutes that implementation of socialization function with corporate of mass media, peer groups and education system. During several last decades, especially after 1990s, many new sociological perspectives on education and socialization have been emerged in result of advent of major social changes such as urbanization, and feminism. Recognize share every one of socialization and acculturation agents and changes of those functions is anthropologist (especial new approach) interest subjects for example George, Fredrick, kneller work The study of education pattern and methods is one way of identify of any culture and society. Family education patterns make personality of members. Research method: second data analysis and a survey among 150 households in hamedan Findings: Study finding presents that there are significant relation between variables of age, sex, locality and education patterns but there are not any significant relation between other independent variables and depend variable. About %82 of Hamedan households use authoritarian pattern on medium level .there important education problem are bad friends, future of youth and unsuitable social environment .most generation education differences are increase of expects among youth. Important reference group are teachers.
https://csr.basu.ac.ir/article_1051_dc0a3bf5df77db97b7aaf37442a00736.pdf
تربیت
خانواده
الگوی تربیتی
جوانان
جامعهپذیری و تحلیل ثانویه
Education
pattern of education
family
reference group