@article { author = {Alinejad, Manuochehr and alipoor, shahram}, title = {CoachTraders: A Study of the Business Strategy of Bruges Residing in Izeh with Bakhtiari Tribes}, journal = {Two Quarterly Journal of Contemporary Sociological Research}, volume = {9}, number = {17}, pages = {335-362}, year = {2021}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2476-6305}, eissn = {2476-5643}, doi = {10.22084/csr.2021.20679.1753}, abstract = {The term "nomadic traders" is used to describe the nature of the economic activities of the Borujenis living in Izeh. In their trade relations with the Bakhtiaris, this group of Borujeni merchants, as nomadic tribes, acted in a way that established them in the city of Izeh. The purpose of this study is to understand the economic behavior of Izeh residents as a strategy. The research method in this qualitative article was the study population of Bakhtiari and Borujenians living in Izeh. The sampling method was purposeful and available and the data collection tools included documentary study, interview, and observation. Due to the nature of the ethnographic method in analyzing and concluding the data, a fat description has been used. The results show that the business strategies of the Borujenis living in Izeh arose from special relations that have been formed throughout history through economic relations with the Bakhtiaris and nomadic culture. These strategies have been a combination of the business spirit of nomadic traders and the principle of loyalty in the economic relations of the Bakhtiari tribes of Izeh, which in this research, have been named as 8 business strategies. These strategies include relocation and migration with nomadic tribes, selling credit as a principle of inheritance passed down from fathers to children, strategy of dividing the Bakhtiari region among themselves, passing on a deal, buying half of the land from the Bakhtiari dynasty, not leaving the market, innovation and change. In business methods, consistency and continuity in business and non-haste.}, keywords = {Borujenia,Bakhtiari nomads,Izeh,nomadic merchants,Bourdieu,economic field}, title_fa = {تجار کوچ رو: مطالعه‌ی استراتژی تجاری بروجنی‌های ساکن شهر ایذه با عشایر بختیاری}, abstract_fa = {عبارت «تجار کوچ‌رو» برای تبیین ماهیت فعالیت‌های اقتصادی بروجنی‌های ساکن در ایذه به‌کار برده شده است. این گروه از تجار بروجنی در مناسبات تجاری خود با بختیاری‌ها، به‌عنوان عشایر کوچ‌نشین، به شیوه‌ای عمل کردند که باعث تثبیت آن‌ها در شهرستان ایذه شده است. هدف این پژوهش فهم رفتار اقتصادی بروجنی‌های مقیم ایذه به‌مثابه یک استراتژی است. روش تحقیق در این مقاله کیفی، جامعه موردمطالعه بختیاری‌ها و بروجنی‌های تجار مقیم ایذه ، تعداد نمونه­ی موردمطالعه حدود 30 نفر بود که 24 نفر از آن‌ها بروجنی­های مقیم ایذه و 6 نفر از بختیاری­های ساکن ایذه بوده است. شیوه نمونه‌گیری، هدفمند و در دسترس بوده و ابزار گردآوری داده­ها نیز شامل مطالعه اسنادی، مصاحبه، مشاهده بوده است. با توجه به ماهیت روش مردم نگارانه در تحلیل و نتیجه­گیری داده­ها از توصیفی فربه استفاده شده است.     نتایج نشان می‌دهد که استراتژی‌های تجاری بروجنی‌های ساکن ایذه از مناسبات خاصی برخاسته که در طول تاریخ از طریق روابط اقتصادی با بختیارها و فرهنگ عشایر شکل گرفته است. این استراتژی‌ها ترکیبی از روحیه تجاری تجار کوچ رو و اصل وفاداری در روابط اقتصادی عشایر بختیاری ایذه بوده است که در این تحقیق، از آن‌ها، به‌عنوان 8 استراتژی تجاری نام برده شده است. این استراتژی عبارتند از جابجایی و مهاجرت همراه با عشایر کوچ‌نشین، فروش نسیه به‌عنوان یک اصل میراث انتقال‌یافته از پدران به فرزندان، استراتژی تقسیم محدوده بختیاری‌ها بین خود، گذشت در معامله، خرید نیمه‌ای زمین از بختیاری‌ها، عدم خروج سود از بازار، نوآوری و تغییر در روش‌های تجاری، پیوستگی و مداومت در تجارت و عدم‌شتاب‌زدگی.}, keywords_fa = {بروجنی‌ها,عشایر بختیاری‌ها,ایذه,تجار کوچ رو,بوردیو,میدان اقتصادی}, url = {https://csr.basu.ac.ir/article_4017.html}, eprint = {https://csr.basu.ac.ir/article_4017_a15b910a81794042a64c73f7ed1f1073.pdf} }