@article { author = {Ttavakkol, Mohammad and Sahabi, Jalil}, title = {Consequences associated with entry of technology to Kurdish populated areas of Southern Azerbaijan Province}, journal = {Two Quarterly Journal of Contemporary Sociological Research}, volume = {1}, number = {2}, pages = {1-22}, year = {2013}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2476-6305}, eissn = {2476-5643}, doi = {}, abstract = {This study attempts to identify the ways in which technology and industry have brought about  consequences in Kurdish-populated areas. The aim is, also, to determine whether any difference of attitude can be discerned among those who work in industrial and non-industrial sectors. A combination of methods such as group-centrism, focus group, deep interview, oral history, and questionnaire have been used for data-gathering phase; sampling strategy has been based on theoretical, proposed, and eventual sampling. The project type, then, can be referred to as combinative continuous-explanatory project and data gathering method as combinative inter-methodic. Based on grounded theory approach, a model have been offered for depicting the consequences associated with entry of technology to a traditional society, its core concept is " abort development" or "disordered development". This core concept includes all major concepts, categories, and sub-categories of study. Private and Cooperation sectors' tendency to industry and establishing quick impact economic institutes are among contextual factors affecting technology entry to this traditional society. An interactive circumstance includes two dimentions: unawareness-indifference and reception-acception. Its consequential dimensions include modern values, development-seeking values, rational values, equalitarian values, ethical values, and traditional values. The results of logistic regression analysis indicate that the probability of accepting value-norm related changes is higher in factory system. Findings of second model of logistic analysis model suggests that gender produces variance in probability patterns of value-norm change acceptance. An interesting point in the third model is that source place, on its own, cannot be considered an important factor in fostering value-norm changes, because with other demographic-social attributes being controlled, no difference can be detected between factory and non-factory systems, in terms of probability of value change acceptance.}, keywords = {abort development,technology,traditional society,modern and traditional worth,Southern Azerbaijan Province}, title_fa = {بکارگیری روش ترکیبی جهت سنجش پیامدهای ورود تکنولوژی و صنعت به مناطق کردنشین جنوب آذربایجان غربی در ایران}, abstract_fa = {این مطالعه درصدد بررسی پیامدهای ورود تکنولوژی و صنعت به مناطق کردنشین ایران است. روش­های گردآوری اطلاعات، ترکیبی از گروه­محوری، مصاحبه­ی عمیق، تاریخ شفاهی و پرســشنامه بوده است و شیوه­های نمونه­گیری، ترکیبی از نمونه­گیری نظری، هدفمند و احتمالی می­باشد. نوع طرح، ترکیبی متوالی-تبیینی بوده و روش گردآوری داده­ها ترکیب میان روشی می­باشد. حالا بر اساس روش نظریه­­ی زمینه­ای مدلی برای ترسیم پیامدهای ورود تکنولوژی به جامعه­ی سنتی ارائه شد که مفهوم اساسی آن «توسعه­ی سقط» است. بستر ورود تکنولوژی به جامعه­ی سنتی کردستان به عواملی از قبیل توجه بخش خصوصی و تعاونی به صنعت و ایجاد بنگاه­های زودبازده برمی­گردد. شرایط تعاملی شامل دو بعد بی­اطلاعی- بی­تفاوتی و اقبال - پذیرش می­باشد. ابعاد پیامدی آن شامل ارزش­های مدرن، ارزش­های توسعه­گرایانه، ارزش­های عقلانی، ارزش­های برابری­طلبانه، ارزش­های اخلاقی و ارزش­های سنتی می­باشد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون لوجستیک بیانگر این است که احتمال پذیرش تغییرات ارزشی- هنجاری در نظام کارخانه­ای بیشتر است. یافته­های مدل دوم تحلیل رگرسیون لوجستیک حاکی است که تفاوت در جنسیت، موجب تفاوت در احتمال پذیرش تغییرات ارزشی- هنجاری است. نکته­ی قابل توجه در مدل سوم آن است که خواستگاه مکانی، نمی­تواند به تنهایی عاملی تأثیرگذار بر ایجاد تغییرات ارزشی- هنجاری به شمار رود؛ چرا که در مدل سوم با کنترل سایر ویژگی­های جمعیتی- اجتماعی تفاوت نظام کارخانه­ای و غیرکارخانه­ای از نظر احتمال پذیرش تغییرات ارزشی از بین رفته است.}, keywords_fa = {توسعه‌ی سقط,تکنولوژی,جامعه‌ی سنتی,ارزش‌های سنتی و مدرن,مناطق کردنشین و جنوب آذربایجان غربی}, url = {https://csr.basu.ac.ir/article_1045.html}, eprint = {https://csr.basu.ac.ir/article_1045_b71dc1fe7d5f6d43b9eae7010bbcc98a.pdf} } @article { author = {Balali, Esmaeel and Rashidi, Farhad}, title = {The study of relationship among decision making and resource distribution patterns in group with intra-group conflict at university departments}, journal = {Two Quarterly Journal of Contemporary Sociological Research}, volume = {1}, number = {2}, pages = {23-49}, year = {2013}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2476-6305}, eissn = {2476-5643}, doi = {}, abstract = {Intra-group conflict is a part of group work and life and is present in some form at all groups. Being unknown and not replied correctly, it will be a dysfunction. Based on available theoretical viewpoints, many variables impact on it and its effect size. This study, among all of them, is to explore the relation of decision making patterns and resource distribution with intra-group conflict. Population of study is all university departments of Bu-Ali Sina and Kordestan universities (Iran) which have been studied by survey method. Results show that the more decision making is non-participative and top-down, the more is intra-group conflict. Also, prejudice and unequal distribution of resources among group members (such as dissertations, lessons …) increases the conflict.  }, keywords = {Intra-group conflict,prejudice,decision making,resource distribution,University}, title_fa = {بررسی ارتباط الگوهای تصمیم‌گیری و توزیع منابع در گروه با تعارض‌های درون گروهی در گروه‌های آموزشی دانشگاهی}, abstract_fa = {تعارض درون­گروهی بخشی از زندگی و کار گروهی است و تقریباً در تمام گروه‌ها به شکلی وجود دارد و اگر به درستی شناخته نشود و نسبت به آن واکنش صحیح نشان داده نشود کژکارکرد محسوب خواهد شد. بر اساس چهارچوب‌های نظری موجود متغیرهای بسیار زیادی بر این تعارض و شدت آن دخیلند. این بررسی بر آن است تا ارتباط بین الگوهای تصمیم‌گیری و نیز توزیع منابع درون گروه را با شدت تعارض‌های درون گروهی کنکاش نماید. جامعه­ی آماری این مطالعه کلیه­ی اعضای هیأت علمی گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های بوعلی­سینای همدان و کردستان است که به روش پیمایشی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که هرچه الگوی تصمیم­گیری در گروه غیرمشارکتی و از بالا به پایین باشد، تعارض بیشتر می‌شود. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد به هر میزان توزیع منابع در گروه (پایان نامه‌ها، دروس و واحدها و نظایر آن) نامناسب و تبعیض در عملکردها وجود داشته باشد شدت تعارض‌ها نیز بالاتر می‌رود.}, keywords_fa = {تعارض درون‌گروهی,تبعیض,تصمیم‌گیری,توزیع منابع و دانشگاه}, url = {https://csr.basu.ac.ir/article_1046.html}, eprint = {https://csr.basu.ac.ir/article_1046_01b85fc46e7f2d11015d6eb2e13ab157.pdf} } @article { author = {Ghodsi, Ali Mohammad and Mardanpur Shahr Kordi, Elham}, title = {The Sociological Study of the Relationship Between Social capital and histrionic personality disorders in students}, journal = {Two Quarterly Journal of Contemporary Sociological Research}, volume = {1}, number = {2}, pages = {51-69}, year = {2013}, publisher = {Bu Ali Sina University}, issn = {2476-6305}, eissn = {2476-5643}, doi = {}, abstract = {This study aimed to determine the relationship between Social Capital and symptom of Histrionic Personality Disorder in preuniversity students. Statistical society this research, total pre university students in 5 education areas within Shahrekord city, and research tools Millon Clinical Multiaxial Inventory III enjoy high validity and reliability in Iran. Result of research show obtained Histrionic Personality Disorder within students 6.9 percent and high risk individual 15 percent ;while this disorder prevalence, about 2-3 percent in public population. That is if provide factors and background conditions, to exist series suffering to Histrionic Personality Disorder, probability. Result of research to indicate, meaning relation exist between Social Capital and Histrionic Personality Disorder. (P< 0.05) It seems that the further development of social capital in the community, the community will have better mental health and personality.  }, keywords = {social capital,social trust,social commitment,Family Conflict,Histrionic Personality Disorders}, title_fa = {بررسی رابطه‌ی بین مؤلفه‌های سرمایه‌ی اجتماعی و نشانه‌های اختلال شخصیت نمایشی در دانش‌آموزان}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف تعیین ارتباط بین مؤلفه­های سرمایه اجتماعی و نشانه­های اختلال شخصیت نمایشی در دانش­آموزان صورت گرفته است. پژوهش حاضر یک پژوهش توصـیفی از شاخه پیمایشی است که جامعه­ی آماری این پژوهش کلیه­ی دانش­آموزان مقطع پیش دانشگاهی در 5 ناحیه آموزش و پرورش شهرستان شهرکرد در سال 88 و ابزار تحقیق، آزمون بالینی چندمحوری میلیون 3 است که در ایران از پایایی و اعتبار بالایی برخوردار است. یافته­های این تحقیق نشان می‌دهد که شیوع نشانه­های اختلال شخصیت نمایشی محرز شده در بین دانش­آموزان 9/6 درصد و افراد در معرض خطر ابتدا به این اختلال 15 درصد می‌باشد؛ در حالی که شیوع این اختلال در جمعیت عمومی در حدود 2 تا 3 درصد است. با توجه به شیوع بالای افراد در معرض خطر ابتلا به اختلال شخصیت نمایشی در صورت فراهم شدن عوامل و شرایط زمینه­ساز، احتمال ابتلاء جدی به اختلال شخصیت نمایشی وجود دارد. بر اساس نتایج این پژوهش و ارتباط معنی­دار بین مؤلفه­های سرمایه اجتماعی اعتماد اجتماعی، تعهد اجتماعی و تضاد خانواده و نشانه­های اختلال شخصیت نمایشی(05/0